شرکت کیهان موتور آرین نماینده کمپانی سئات اسپانیا (زیرمجموعه گروه معظم فولکس واگِن) از چند ماه پیش اقدام به تبلیغات و شناساندن خود در بازار خودرو و میان اقشار مختلف مردم نمود. همان موقع حدود یکصد دستگاه مدل لئون FR بهعنوان اولین محصول وارد کشور و تماماً پیشفروش شد. از میزان و درجه رسمیت این شرکت که بگذریم (بعداً موردبحث خواهد بود)، محصولات سئات گزینههای مناسبی برای بازار ایران بوده و اگر قربانی مسائلی چون قیمتهای عجیب، عدم ارائه خدمات پس از فروش کافی و باندبازیهای دلسوزانه (!) نشود، میتوانند جای خوبی برای خود دستوپا کند.
سئات لئون بهطورکلی در ۵ نسخه SC، 5D، ST، X-Perience و کوپرا (Cupra) تولید میشود. نمونه موجود در کشور از نوع ۵ درب (چهار درب سرنشین و یک درب صندوق عقب) با تریم FR میباشد که ازنظر کیفیت و امکانات در سطح بالایی قرار دارد. در جریان تست درایو اختصاصی دستاندرکاران خودرو که روز پنجشنبه ۱۳ آبان ماه در پیست اتومبیلرانی مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد، فرصتی پیش آمد تا نسخه ۱.۸ لیتری آن را از نزدیک ملاقات کرده و ساعتی را کنار و پشت فرمان آن بگذرانم. آنچه در پی میخوانید و میبینید، حاصل این دیدار بهیادماندنی است.
صبح زود در مسیر آنقدر غرق در فکر راجع به سئات و پیشینه آن شدم که ناگهان خود را در ورودی اتوبان آزادگان یافتم! سرانجام پس از تأخیر نهچندان زیادی به پارکینگ مجموعه رسیدم اما هنوز زود بود. نکته جالب، محوطه پیست آزادی است که هیچگونه شباهتی به یک مجموعه خودرویی ندارد.
تماشای لئون از فاصله دور شاید شما را به یاد محصولات آئودی مخصوصاً سری ۳ هاچبک بیندازد. نمای بیرونی آن زیبا و متناسب بوده و هیچ اغراق زنندهای ندارد. کار سئات در این بخش حقیقتاً قابلتحسین است. پس از بررسی چشمی دورتادور خودرو و لذت بردن از زوزه خفیف آن، روی صندلی چرم-آلکانتارا پشت فرمان چرمی قرار گرفتم. محیط تلفیقی است از چرم، آلکانتارا و پلاستیک فشرده. عایقبندی مناسب فضایی آرام را برای تمامی سرنشینان محیا کرده و ارگونومی خوب، حس جادار بودن و شاید بهتر بگویم، خلاصه و مفید بودن فضا را به سرنشینان القا میدارد. هنگام قرارگیری در صندلی کناری راننده و ردیف عقب، اتاق را بسیار جادار یافتم. دید به اطراف در هردو ردیف بسیار خوب بوده و نمیتوان خردهای بدان گرفت. فضای سر و پای عقب هم برای افراد تا ۱۸۵ سانتیمتر کافی بوده و حقیقتاً تعجب و توجهتان را جلب مینماید.
پس از چند دور آزمایشی و آشنایی با قلق بخشهای مختلف، هرچه تلاش کردم نتوانستم سر پیچهای تند لئون را رام خود کنم. بخش عقب بههیچوجه، حتی در حالت اسپورت و تحمل کشش زیاد، منحرف نمیشود و راستش را بخواهید، افرادی مثل بنده را کمی عصبی میکند! مگر میشود دو لاستیک ۴۵/۲۲۵ با رینگهای ۱۸ اینچی، اینقدر به آسفالت بچسبند؟ البته پاسخ روشن است: بله، با کمک سامانههایی همچون تعدیل و ضد لغزش (ASR)، کمکی پایداری خودرو (VSA) و کنترل کشش (TCS) چنین چیزی اصلاً بعید نیست. هنگام رانندگی با آن حس اطمینان و آرامش دارید و ازنظر فنی و راحتی چیزی نگران یا اذیتتان نمیکند.
در پایان توجه شما را به فهرست ویژگیهای اصلی نسخه موردبررسی جلب میکنم.
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر): ۴۲۷۱ / ۱۸۱۶ / ۱۴۴۴
وزن خشک: ۱۲۵۲ کیلوگرم
پیشرانه: ۴ سیلندر / ۱۶ سوپاپ / ۱۷۹۸ سیسی
جعبهدنده: ۷ دنده خودکار DSG
حداکثر توان: ۱۸۰ اسب بخار در ۵۱۰۰ تا ۶۲۰۰ دور بر دقیقه
سقف گشتاور: ۲۵۰ نیوتنمتر در ۱۲۵۰ تا ۵۰۰۰ دور بر دقیقه
بیشترین سرعت: ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت
شتاب اولیه: ۷.۲ ثانیه
سامانه تعلیق جلو/عقب: مکفرسون / چند اتصالی
ترمزها: جلو دیسکی خنک شونده برمبو / عقب دیسکی
مصرف سوخت شهری/جادهای/ترکیبی (لیتر در یکصد کیلومتر): ۷.۱ / ۵.۱ / ۵.۸
میزان آلایندگی: ۱۳۴ گرم CO2 در هر کیلومتر – استاندارد یورو ۶
گنجایش مخزن سوخت (لیتر): ۵۰
ظرفیت صندوق عقب: ۳۸۰ لیتر
وضعیت ایمنی: ۵ ستاره یورو اِنکَپ
sunmartin
۲۰ آبان ۱۳۹۵سئات یعنی آئودی اسپانیا واقعا اینخودرو را دوستدارم کاش قیمت منطقی داشت واقعا قیمت بالا در نظر گرفته شده با تشکر از تهیه این گزارش
Scuderia Italia
۲۰ آبان ۱۳۹۵به نظر من اگر ((( به نسبت ))) حساب کنیم گرون نیست
ماشین های کره ای همین قیمتن.
مزدا 3 همین قیمته.
قدرتش همینقدره.
Ashkan
۲۰ آبان ۱۳۹۵با این قیمت حتی کمتر میشه آلفا رومئو گرفت
Scuderia Italia
۲۱ آبان ۱۳۹۵کی گفته الفا رومئو بهتر از اینه ؟
فرامرز
۲۱ آبان ۱۳۹۵این واقعاْ بهتر از آلفا هست. امیدوارم اسب بخار این رو هم آزمایش کنه و بعد خودتون با دیدن بررسی ها ببینید که این چقدر خوبه. از آلفا بهتر نباشه ۱۰۰ درصد از دی اس بهتره که بالای ۲۰۰ میلیون قیمت خورده
فرامرز
۲۱ آبان ۱۳۹۵قیمت سئات تو آلمان از ۱۵۰۰۰ یورو شروع میشه ولی خیلی با این تیپ تفاوت داره. با این امکانات تو آلمان بخوای بخری حدود ۳۰۰۰۰ یورو در میاد. به نظرم قیمتی که براش تعیین کردن زیاد نیست چون سئات تو آلمان از تویوتا اوریس (هاچبک کورولا) و نیسان پولسار گرونتره. به نظرم خیلی بهتر بود مدل پایه رو با قیمت ۸۰ تا ۹۰ میلیون عرضه میکردن. البته مدل پایه حتی کروز کنترل، رینگ اسپرت، کولر اتوماتیک، ترمز عقب دیسکی و … هم نداره و موتورش حدود ۸۵ اسب بیشتر قدرت نداره.
فرامرز
۲۱ آبان ۱۳۹۵الآن سایت seat.de آلمان چک کردم قیمت نسخه ۱۵۰ اسبی (بدون آپشن اضافه بر تیپ اف آر) زیر ۲۶۰۰۰ یورو هست که البته بدون مالیات تو آلمان کمتر از ۲۲۰۰۰ یورو درمیاد که با قیمت روز یورو باید زیر ۸۸ میلیون باشه. بگیر ۹۰ میلیون به اضافه ۴۵٪ گمرک میشه حدود ۱۳۰ میلیون. پس انصافاْ این مدل رو گرون نمیدن (البته اگه همه آپشن های تیپ اف آر رو داشته باشه). ولی مدل ۱۸۰ اسبی تو آلمان فقط ۹۰۰ یورو گرونتره چون آپشن بیشتری نداره و تو ایران نباید بالای ۱۴۰ میلیون باشه.
SS
۲۱ آبان ۱۳۹۵به نظر من هم قیمت 1.4 لیتری با توجه به قیمت رقباش نسبتا خوب تعیین شده اما 1.8 لیتری (که به قول شرکت واردکننده موتور آئودی هست!!! در حالی که موتور 1.8TSI VW هست ) ارزش 20 میلیون اختلاف قیمت رو نداره (اگرچه در مقایسه با جولیتا هنوز هم خیلی بهتر قیمت خورده)
البته فکر میکنم اگر استقبال بشه شرکت قیمت رو بالا ببره.
و نکته دیگه اینکه هیچ صحبتی در مورد خدمات پس از فروش نشده که در میتونه در اینده برای خریداران دردسرساز باشه
ReventОn
۲۰ آبان ۱۳۹۵شما شتاب و کشتاورو مصرف سوخت رو بزارین کنار هم، چی بذهنتون میرسه؟
برای من که*** ایرانخودرو سایپا مدیران خودرو، و این باند بازیا ست، شما چطور؟
واقعا دلم گرفت، سمند 100 اسب شتاب 18 مصرف صدی 10
مجید
۲۰ آبان ۱۳۹۵سئات و آشکودا برند های خوبی هستن که زیر نظر فولکس واگن بهتر هم شدند ولی من دلم میخواد بدونم این برندها تو دراز مدت تو ایران چطوری کار میکنن و آیا خدمات پس از فروش مناسب و پشتیبانی لازم با توجه به شرایط خیابان و جاده ها و کیفیت پایین سوخت هست یا نه؟اما بدنه زیبایی داره
علی
۲۰ آبان ۱۳۹۵چرا اینقدر ماشین تو ایران گران هست خدا بانیش را لعنت بکند ، بعد میگویند چرا ملت دزدی و اختلاس و … میکنند ، خوب قوانین حقوقی کشور را درست بکنید ، اون مدیری که چند صد میلیون در میآورد که دلش بحال مردم نمی سوزد کی می خواهند بفهمند!!!
ASTON
۲۰ آبان ۱۳۹۵علی آقا دمت گرم با نظر فوق العاده ات واقعا خلاصه و بسیار دقیق ابراز عقیده کردی
ارادتمندم
خدایی من اگر تمکن مالی خرید در این حد داشتم انتاخب اولم با توجه به بازار موجود ایران این برند بود
وجدان
۲۱ آبان ۱۳۹۵واقا نمی دونی چرا؟!
یا خواستی یک سئوال بپرسی تا بقیه را هم متوجه ظلم و انحصار طلبی آنها بکنی و در واقع ازشون بخواهی از خواب بیدار بشوند !!!
اینها تا زورشان می رسد به ملت ظلم می کنند تازه اگر می توانستند هنوز هم مثل قدیم سیم کارت را یک میلیون تومان می فروختند و نه 5 هزار تومان !!!
آخه یک اقتصاددان هم داخلشون نیست بگه این همه هزینه خرید بنزین می کنید بعد اینطوری راحت به بادش می دهید مصرف سوختش بکنار ، آلودگی هوا هم تو سرشون به خورد، بعد میگن جمعیت را زیاد کنید :( شما جون همین ها را حفظ کنید اون پیشکش !!!
YAS
۲۰ آبان ۱۳۹۵بهتر بود اول کراس اوور رو میاوردن.مردم علاقه بیشتری به کراس اوور اوردن و چندان علاقه ای به هاچ بک این قیمتی ندارن.به شخصه فکر نمی کنم بهتر از جولیتا باشه و جولیتا با اینکه عالی بود اما موفق نشد
سیاوش
۲۰ آبان ۱۳۹۵خود ماشین عالیه ولی قیمتش افتضاحه افتضاح چه خبره !!!!!!
با این قیمت همون پژو هایی که قراره ایران خودرو تولید کنه بهتره زیر 100 میلیونه
چه خبره 135 150 میلیون بدیم
ASA
۲۰ آبان ۱۳۹۵واقعا زیباست
ناصر
۲۰ آبان ۱۳۹۵بازار ایران یه خودروی هاچ بک با این قیمت را نمیپسنده.
خلاصه به درد مردم نمیخوره با این قیمت.
داستان این قیمتها چیه؟؟؟
یعنی نباید یه خودرو با قیمت منطقی وارد این مملکت بشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
ALIREZA034
۲۰ آبان ۱۳۹۵از هاچبک های بازار یکم گرون تره ولی ارزششو داره.لااقل ماشین اروپایی و مطمعن سوار میشیم.
متین
۲۱ آبان ۱۳۹۵این ماشین قیمتش حدودا ۲۳ هزار یوروه چه جوری شده ۱۵۶ میلیون !؟؟؟
نیما
۲۱ آبان ۱۳۹۵این که گفتی قیمت پایه است !
بعدش اگه حدود ۲۵ هزار یورو باشه و با یوروی ۴ تومنی میشه ۱۰۰ میلیون .
یاسین
۲۱ آبان ۱۳۹۵این ماشین یه مهندسی المانی و دقیق داره وبرای طرفدارای ماشینهای اروپایی گزینه خوبیه
کاشکی شرکت مدل اتکا رو هم میاورد تا با داشتن یه کارس اوور خوب تو سبد محصولاتش تو همین شروع اسم سئات رو خوب سر زبونها مینداخت
در مورد قیمتم این مدل 20525 پوند تو انگلستان قیمتشه که میشه حدود صد میلیون با احتساب تعرفه واردات و هزینه پلاک پول و چایی وزارت بازرگانی شرکت قیمت خوبی گذاشته تقصیر وارد کننده بیچاره چیه اینجا شهر هرته به نظرم خرید این ماشین از رقبای کره ای هم قیمتش خیلی بهتره درسته که سگمنتشون فرق داره ولی یه لحظه فرض کنیم یه نفر 130 تا 150 داره و میخواد یه ماشین صفر بگیره مشکلی با این نداره که این ماشین صندوق بزرگی نداره اشتباهه که بجای این ماشین سمت کره ای ها بره هم رخ قشنگتری داره و من مطمئنم تو بحث فنی و دوامم از اونا بهتر عمل میکنه
سیاوش
۲۱ آبان ۱۳۹۵این شرایطیه که خدمات پس از فروش یکی داشته باشن ولی وقتی تازه اومده و هر لحظه ممکنه باز تحریم شیم خریدش ریسکه
دو روز دیگه قطعش خراب شه پیدا نشه باید چیکار کرد !!!
در خوب بودنش نسبت به کره ای ها شکی نیست ولی باید فکر آینده رو هم بود
ارمان
۲۱ آبان ۱۳۹۵اقای قوام صفری عزیز من تو سایتش هم رفتم متاسفانه هیچ اطلاعاتی از گارانتی ندیدم شما خبر داری داستان چیه؟
اگه بدون گارانتی باشه واقعا این قیمت عجیبه اما اگر یه ۵ ساله داشته باشه امیدوار کنندست
و اینکه نمایندگی رسمیست یا ۱۰۰ هزار تومن دادن یه شرکت ثبت کردن و میگن ما نمایندییم اگر اطلاعاتی به من بدید ممنون میشم چون تا قبل عید قصد تعویض خودرو دارم
سپنتا
۲۱ آبان ۱۳۹۵یه ماشین کم فروش در جهان هاچبک با قیمت وحشتناک . حالا جای دو ر نریم همین افغانستان .بله افغانستان پرفروشترین ماشین جهان تویوتا کرولا کم کارکرد 16تا 17 هزار دلار یعنی 50میلیون . خودتون پیدا کنید پرتغال فروش رو(یا پرتغال دزد رو)
فرشاد سجادیان
۲۱ آبان ۱۳۹۵دوستان میدونم کامنتم ربطی به این پست نداره اما الان یه آگهی دیدم، دود از سرم بلند شد!!! فراری 250 GTO آبی رنگ ۱۹۶۲ با قیمت ۵۶ میلیون ۴۰۰ هزار دلار ? فکرمیکنم این بالاترین قیمتیه که تا حالا برای یه خودرو در نظرگرفته شده، تا جایی که میدونم، رکورد قبلی ۵۲ میلیون دلاره برای یه فراری 250 GTO قرمز رنگ ۱۹۶۳
سوشا حمیدford
۲۱ آبان ۱۳۹۵با این پول میرم ازرا 2011میخرم بااون موتور و ابهت و کلاسش این خیلی گرونه 30میلیون شد صدام کنید خریدارم
فرامرز
۲۱ آبان ۱۳۹۵شما که میخوای آزرا بخری برو چینی بخر آپشن بیشتر داره!!! آخه آزرا با این قابل مقایسه هست؟ مثل این که بگم با این پول میشه کامیون خرید که خیلی بزرگتره! خب باید ببینی نیازت چیه. واسه شما ۶ سیلندر بودن مهمه و برای خیلی ها نرمی گیربکس و مصرف پایین. بعد الآن آخر سال ۲۰۱۶ هست و آزرای ۲۰۱۱ لش شده تا الآن.
B.j
۲۱ آبان ۱۳۹۵منم اگه باشم با این پول آریون یا آزرای کم کارکرد میخرم که همه جوره سرتره
sunmartin
۲۱ آبان ۱۳۹۵باینکه برندهای کره ای کیا و هیوندا را واقعا میپسندم و میدونم در رشد سریع و حیرت آور آنها و نیز رتبه های عالی اونها در رنکینگ مختلف عالی عمل کردند اما انصافا اشکودا بخصوص مدل لئون و این خودروی با پرستیژ با اون ترمزهای خنک شونده تمام سرامیکی و پایداری عالی در حرکات اسلالوم و شتاب خوب براحتی نمیشه ازش گذشت کاش این شرکت بصورت وسیع تر در ایران کار کنه چون بازار ایران بازار نسبتا خوبی است شرکت وارد کننده باید دو مقوله در نظر بگیره
قیمت واقعا کاهش بده و شرایط فروش متنوعی قرار بده تا به سرنوشت جولیتا و خودروهای ds دچار نشه همانطور که دیدیم تمامی ds ها را دلالان خریداری کردند پیش پیش و بعد از چند ماه بازار اشباع میشه درست مثل جریان رنو ساندرو استپ وی که خریداران را خیل عظیم دلالان تشکیل میدادند و نه مردم عادی با در نظر گرفتن شرایط شرکت با کاهش قیمت و ایجاد تیم پشتیبانی قوی و خدمات پس از فروش شاید بتواند برای خود وجه ای دست و پا کند
امیر
۲۳ آبان ۱۳۹۵دارای ۵ سال گارانتی یا ۱۵۰ هزار کیلومتر
طبق گفته شرکت