در دومین قسمت از دور یازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال به سراغ گروه هاچبکهای سابکامپکت رفتهایم که دوئل قبلی آن بین رنو کلیو و هوندا فیت برگزار شد. در این رقابت مجموعاً تعداد ۱۲۷۴ رأی به ثبت رسیده است که کلیو با دریافت ۸۲۴ عدد از آنها و کسب ۶۴ درصد از کل آراء به پیروزی رسید درحالیکه فیت موفق به کسب ۴۵۰ رأی شده است. حال امروز در یازدهمین دوئل گروه هاچبکهای سابکامپکت شاهد رقابت دو هاچبک همخانواده یعنی سئات ایبیزا و فولکسواگن پولو خواهیم بود.
آئودی A1 | آلفارومئو میتو | فورد فییستا | امجی ۳ |
آئودی A1 | ؟ | ||
پژو ۲۰۸ | سوزوکی بالنو | رنو کلیو | هوندا فیت |
پژو ۲۰۸ | رنو کلیو | ||
تویوتا یاریس | فیات آرگو | فولکسواگن پولو | سئات ایبیزا |
تویوتا یاریس | ؟ | ||
نیسان میکرا | اشکودا فابیا | مزدا ۲ | اوپل کورسا |
نیسان میکرا | مزدا ۲ | ||
مینی کوپر | دیاس ۳ | کیا ریو | شورلت سونیک |
مینی کوپر | کیا ریو | ||
سوزوکی سوئیفت | سیتروئن C3 | هیوندای i20 | میتسوبیشی میراژ |
سیتروئن C3 | هیوندای i20 |
فولکسواگن پولو
فولکسواگن در سال ۱۹۷۵ هاچبکی بنام پولو را راهی بازار کرد که این خودرو در اصل نسخهٔ تغیر برند دادهشدهٔ آئودی ۵۰ بود و بنابراین نسل اول پولو در اصل همان آئودی ۵۰ بود؛ اما درحالیکه تولید آئودی ۵۰ در سال ۱۹۷۸ خاتمه یافت، تولید نسل اول پولو همچنان تا سال ۱۹۸۱ ادامه یافت. نسل اول پولو که در دو نسخهٔ هاچبک سهدر و سدان دودر تولید میشد (نسخهٔ سدان این خودرو با نام دربی عرضه میشد)، در ظاهر شباهت زیادی با نسل اول گلف داشت که یک سال قبل از آن معرفی شده بود اما پولو کمی کوچکتر از گلف بود. سپس در سال ۱۹۸۱ فولکسواگن نسل دوم پولو را رونمایی کرد. پولو در این نسل اما به خودرویی مستقل تبدیل شد و ارتباطی با ساختههای آئودی نداشت. بدین ترتیب پولو بهعنوان یکی از محبوبترین محصولات فولکسواگن، جا پای خود را در سبد محصولات این شرکت محکم کرده و طی سالهای بعد در چندین نسل به تولید رسید تا اینکه نهایتاً نوبت به معرفی نسل کنونی آن رسید که نسل ششم محسوب میشود. نسل ششم پولو برای اولین بار رسماً در ژوئن ۲۰۱۷ رونمایی شده و در اواخر همان سال با مدت ۲۰۱۸ به بازار آمد؛ بنابراین این هاچبک آلمانی خودرویی کاملاً جدید محسوب میشود. نسل قبلی پولو در سه نسخهٔ مختلف شامل هاچبک سهدر، هاچبک پنجدر و سدان تولید میشد اما در نسل کنونی، نسخهٔ هاچبک سهدر حذف شده و نسخهٔ سدان نیز تحت نام جدید وریتوس عرضه میشود. پولو هماکنون با چهار پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه میشود که یکی دیزلی و بقیه بنزینی هستند. پیشرانهٔ بنزینی اول یک نمونهٔ ۱ لیتری سه سیلندر است که در نسخههای تنفس طبیعی و توربوشارژ با چهار سطح قدرت مختلف ارائه میگردد. ما برای این دوئل نسخهٔ قدرتمندتر توربوی این موتور را انتخاب کردهایم که ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. فولکسواگن پولو سال گذشته در اروپا بیش از ۲۷۱ هزار دستگاه فروش داشته است.
سئات ایبیزا
معرفی نسل نخست ایبیزا به دورانی بازمیگردد که سئات در مالکیت فیات قرار داشت. در آن دوران، این خودروساز اسپانیایی در نمایشگاه پاریس ۱۹۸۴ برای اولین بار هاچبک سابکامپکت جدیدی بنام ایبیزا را بهعنوان جایگزینی برای مدل فوراً رونمایی نمود. این خودرو که در دو نسخهٔ هاچبک سهدر و پنجدر به تولید میرسید، روی پلتفرم مشترکی با فیات ریتمو ساخته شده بود. نسل دوم ایبیزا اما در دوران مالکیت گروه فولکسواگن بر سئات توسعه پیدا کرد و به همین دلیل روی پلتفرم A03 گروه فولکسواگن مشترک با نسل سوم فولکسواگن پولو ساخته شده بود. نسل دوم ایبیزا برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ معرفی شده و تا سال ۲۰۰۲ به تولید رسید. این هاچبک سابکامپکت اسپانیایی اما هماکنون در نسل پنجم خود قرار دارد که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۷ یعنی تنها چند ماه زودتر از نسل ششم فولکسواگن پولو رونمایی شد. در خانوادهٔ نسل قبلی ایبیزا علاوه بر نسخههای هاچبک سهدر و پنجدر، نسخهٔ استیشن هم حضور داشت اما در نسل کنونی، همانند پولو، نسخهٔ هاچبک سهدر آن حذف شده و نسخهٔ استیشن هم با کراساوور سابکامپکت جدید آرونا جایگزین شده است. این نسل از ایبیزا روی پلتفرم MQB A0 گروه فولکسواگن ساخته شده که با نسل ششم فولکسواگن پولو و محصولات دیگری گروه فولکسواگن مانند آئودی Q2 و اشکودا کاروک مشترک است. علاوه بر این، این دو هاچبک سابکامپکت اشتراکات دیگری هم باهم دارند بهنحویکه برای هردوی آنها پیشرانههای یکسانی هم ارائه شده است. به همین دلیل ما هم برای این دوئل همان نسخهٔ توربوشارژ و قدرتمندتر موتور ۱ لیتری سه سیلندر بنزینی TSI را برای ایبیزا انتخاب کردهایم تا شرایط آن کاملاً با پولو یکسان باشد. انتقال نیرو به چرخهای جلو نیز در ایبیزا همانند پولو توسط دو گیربکس مختلف شش سرعتهٔ دستی و هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه صورت میگیرد. ایبیزا پرفروشترین محصول سئات محسوب میشود و سال گذشته هم در اروپا نزدیک به ۱۱۸ هزار دستگاه فروش داشته است.
مشخصات فنی
فولکسواگن پولو | سئات ایبیزا | |
پیشرانه | ۱ لیتری ۳ سیلندر | ۱ لیتری ۳ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | ۱۱۵ اسب بخار | ۱۱۵ اسب بخار |
گشتاور | ۲۰۰ نیوتن متر | ۲۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۹.۵ ثانیه | ۹.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر/ساعت | ۱۹۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۴.۶ لیتر (ترکیبی) | ۴.۷ لیتر (ترکیبی) |
تولید آلایندگی | ۱۰۵ گرم/کیلومتر | ۱۰۸ گرم/کیلومتر |
ظرفیت باک | ۴۰ لیتر | ۴۰ لیتر |
وزن | ۱۱۵۵ کیلوگرم | ۱۰۸۲ کیلوگرم |
طول | ۴.۰۵ متر | ۴.۰۶ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۵۵ متر | ۲.۵۶ متر |
حجم صندوق بار | ۳۵۰ لیتر | ۳۵۵ لیتر |
قیمت پایه | ۱۳,۸۵۵ پوند | ۱۴,۰۰۰ پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9962335]
مسعود
۲۷ اسفند ۱۳۹۶رای من به فولکس واگن پولو است. از نظر شیک بودن کابین و بدنه وطراحی کنسول از سئات سرتره اما تنها ایرادش حجم صندوق عقبشه که از سئات کمتره.
Roham
۲۷ اسفند ۱۳۹۶حالا 5 لیتر خیلی مهم نیست
Mohamad ali
۲۷ اسفند ۱۳۹۶خودرو یک لیتری با شتاب ۹.۵ واقعا جالبه پولو کمی جهانی تر هستش و بازارهای بیشتری عرضه شده، طراحی خارجی اش برای من جذاب تر بخاطر همین بنظرم شایسته تر هستش
Ala
۲۷ اسفند ۱۳۹۶قطعا فولکس واگن
Hossein
۲۷ اسفند ۱۳۹۶تو همه دوئل ها سئات مقابل فولکس بود که خب طبیعتا حذف هم میشه
mehran911
۲۷ اسفند ۱۳۹۶جاداره ی خبر خوب به طرفدارای گروه فولکس بدم اونم اینکه دیروز در مسابقه ۱۲ ساعته سبرینگ غوغا کردن
پیست سبریگ یکی از معتبر ترین و قدیمی ترین پیست های آمریکاست که دیروز ۶۶امین رقابت ۱۲ ساعته رودر تاریخ تجربه کرد
بعد از خروج پورشه از کلاس پروتوتایپ مسابقات استقامتی Fritz Enzinger رئیس بخش LMP1 پورشه گفت تمرکز ما در چند سال اخیر بیشتر روی کلاس پروتوتایپ بوده اما با خروج پورشه از این کلاس روی کلاس GT تمرکز خواهیم کرد
شب گذشته پورشه در کلاس GTlm با وجود رقبایی مثل فورد و فراری BMW و شورولت به مقام قهرمانی و مقام سومی دست پیدا کرد
و در کلاس GTD هم لامبورگینی واقعا عالی کار کرد و بالاتر ازفراری به مقام قهرمانی دست پیدا کرد
.
پدیده ی این مسابقه هم bmw بود که فوق العاده ظاهرشد و به مقام دومی دست پیدا کرد
الف.ی
۲۷ اسفند ۱۳۹۶داداش مهران سایت ایرانی سراغ نداری این اخبار رو به طور کامل پوشش بده؟
mehran911
۲۸ اسفند ۱۳۹۶راستش متاسفانه هیچ سایت ایرانی رو نمی شناسم که مسابقات اتومبیل رانی غیر از فرمول رو پوشش بده
من معمولا اخبار رو از سایت motorsport دنبال میکنم
الف.ی
۲۸ اسفند ۱۳۹۶باشه
ممنون
Just bentley continental
۲۷ اسفند ۱۳۹۶تقریبا همه چی شون برابره
ولی اخه چه رخی داره این فولکس
عکس اول فولکس با اون رنگ نارنجی و اون رینگاش فوقالعادست???
F۲۲RAPTOR
۲۷ اسفند ۱۳۹۶فولوکس واگن خیلی شیک تره
ولی در کل فرقی ندارن
javad
۲۷ اسفند ۱۳۹۶هردوتاشون خوب و شیک هستن و خیلی شبیه همن
ولی پولو رو ترجیح میدم چون فولکسه
حمیدرضا
۲۷ اسفند ۱۳۹۶سئات طراحی زیبا تری داره رای من سئات