سام کاویانی: گویا همین چند سال پیش بود که چند دستگاهی از سئات لئون راهی دیارمان شد و تنی چند از مشتریان بهواقع علاقهمند را هم به خود جذب نمود. با آنکه نسخههای وارده از رنگهای روشن و زیبایی برخوردار و به لحاظ تکنیکی نیز سخت مجهز بودند ولی حضورشان سخت کمرنگ بود و نبود نمایندگی و پارهای دیگر از معضلات خیلی زود آنان را از صحنه بازار حذف نمود. البته ناشناخته بودن نام این برند اسپانیاییتبار هم مزید بر علت بود. حال پس از گذر چند سال، بازرگانان دیگری عزم آن نمودند که دگرباره این برند را به ایرانزمین برگردانند و فعلاً نیز، قصد ورود دو مدل از آن را دارند که یکی تولدو نام دارد و آن دیگری هم لئون. طبق آخرین اخبار، تولدو توانسته مجوز ورود را به کشور دریافت نماید.
از آنجایی که نام برندی همچون «سئات» برای آحاد هموطنان عزیزمان ناشناخته و مجهول است، لذا پیشاپیش توضیحاتی را درباره سوابق و پیشینه این برند ارائه میدهیم.
سئات نام برندی از اسپانیاست که در سال ۱۹۵۰ میلادی بنیان نهاده شد. نخستین محصول تولیدی آن، مدل ۱۴۰۰ بود که در ۱۳ ماه نوامبر سال ۱۹۵۳ میلادی دیده به جهان گشود، این خودرو بر مبنای فیات ۱۴۰۰ تکوین و توسعه یافته بود. سئات به مدت سی سال یار و همکار فیات ایتالیا بود و از کمکهای فنی آن بهکرات بهره میبرد و حتی به مدت ۱۶ سال پیاپی نیز – سالهای ۱۹۵۷ الی ۱۹۷۳ میلادی – مدل ۶۰۰ از فیات را با نام سئات ۶۰۰ و به عنوان خودرویی ارزان و مردمی عرضه میکرد؛ اما سال ۱۹۸۲ میلادی، سال جدایی قطعی بین این دو رفیق بود؛ و دلیل این امر هم به فیات برمیگشت که به سبب بحرانهای مالی و افزایش قیمت جهانی بهای نفت به محافظهکاری روی آورده و حاضر به سرمایهگذاری بیشتر در سئات نبود.
سئات تولدو
تولدو، مدلی پنج درب و لیفت بک است که تاکنون چهار نسل از آن راهی بازارهای جهانی شده است. نخستین سری از این خودرو، در سال ۱۹۹۱ میلادی پا به میدان رقابت نهاد. این سری که اتفاقاً در قیاس با خودروهای زمانه خود، از طرح زیبا و آئرودینامیکی بهره میبرد، توسط طراح به نام ایتالیایی، جیورجتو جیوجیارو (GIORGETO GIUGIARO)، خلق و توسعه یافته بود. در سال ۱۹۹۳ میلادی، امتیاز پلتفرم این خودرو توسط شرکت چری چین خریداری شد، آنهم بهواسطه یک دلال مکزیکی؛ عملی که پس از کسب اجازه از شرکت سئات صورت پذیرفته بود. پیامد این عمل، تولید دو مدل از چری با نشانهای A11 و A15 بود. ناگفته نماند که چری A15 مدتزمان اندکی مهمان شرکت ایرانخودرو بود و توسط نمایندگیهای آن در سرتاسر کشور عرضه میشد.
اما نسل چهارم و یا آخرین سری از تولدو که موضوع متن ماست، برای نخستین بار در سال ۲۰۱۱ میلادی به نمایش در آمد. این خودرو بر مبنای پلتفرم A05+ (PQ25) گروه فولکسواگن تکوین و توسعه یافته است، پلتفرمی که در دیگر خودروهای آن گروه از جمله اشکودا رپید، فولکسواگن سانتانا و جتا نیز به کار میرود.
طیف متنوعی از پیشرانههای بنزینی و دیزلی برای تحرک بخشی به این خودرو به کار میروند. نسخههای بنزینی عبارتند از یک نسخه ۳ سیلندر ۱.۲ لیتری با توان ۷۵ اسب بخار،۴ سیلندر ۱.۲ لیتری ۸ سوپاپ با توانی معادل ۸۵ اسب بخار،۴ سیلندر ۱.۲ لیتری ECOMOTIVE با توان خروجی معادل ۱۰۵ اسب بخار و در نهایت،۴ سیلندر ۱.۴ لیتری ۱۶ سوپاپ با توانی معادل ۱۲۵ اسب بخار. نسخههای دیزلی هم در دو نسخه ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری ECOMOTIVE با توانی معادل ۹۰ اسب بخار و ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ECOMOTIVE با توانی معادل ۱۱۵ اسب بخار عرضه میشوند. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با گیربکسهای ۶ سرعته خودکار و ۷ سرعته دوکلاچه (DCT) عرضه میشود.
بر مبنای برخی از مندرجات، قویترین نسخه از تولدو یعنی همان پیشرانه ۱.۴ لیتری آن وارد کشورمان خواهد شد. این نسخه با توان ۱۲۲ اسب بخاری، از ماکزیمم سرعتی معادل ۲۰۶ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صدی برابر با ۹.۵ ثانیه بهره میبرد. میانگین مصرف سوخت ترکیبی آن نیز معادل ۵.۸ لیتر و وزن آن برابر با ۱۲۳۰ کیلوگرم است. یکی از تجهیزات قابلملاحظه در این مدل، سیستم START/STOP آن است که در هنگام توقف در ترافیک و یا مواردی از این دست، اقدام به خاموشی پیشرانه نموده و پس از فشردن پدال گاز دوباره پیشرانه را فعال مینماید. همین خود به تنهایی، کمک شایان توجهی به کاهش مصرف سوخت مینماید.
طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل ۱۴۸۱/۱۷۰۶/۴۴۸۲ میلیمتر و فاصله بین دو محور جلو و عقب آن برابر با ۲۶۰۲ میلیمتر است. گنجایش محل بار آن معادل ۵۵۰ لیتر و حجم مخزن سوخت آن برابر با ۵۵ لیتر میباشد.
سایت «AUTOEXPRESS» بریتانیا نکات مثبت این خودرو را در مواردی همچون صندوق عقب بزرگ، فضای جادار صندلیهای عقب و بهای مقرون به صرفه و نکات منفی آن در طراحی کسلکننده، رانندگی بی حس و حال و سواری متلاطم و عصبی برشمرده است.
به لحاظ ایمنی، سئات لئون خودرویی سخت مستحکم و مطمئن است. این خودرو توانسته در آزمون ایمنی موسسه یوروانکاپ،۵ ستاره ایمنی را از آن خود ساخته و درجه ایمنی معادل ۹۴ درصد را برای سرنشینان بزرگسال خود فراهم نماید.
در حال حاضر، سئات تولدو در جمهوری چک به تولید میرسد و بهای نسخه ۱.۴ لیتری ECOMOTIVE دیزلی آن در بازار بریتانیا معادل ۱۷,۱۹۵ پوند است.
سئات لئون
برخلاف تولدو که تنها در یک گونه از بدنه به تولید میرسد، لئون خودرویی در کلاس C است که در سه گونه سه درب، پنج درب و استیشن تولید میشود. نخستین سری از آن، در سال ۱۹۹۹ میلادی وارد بازارهای جهانی شد، ولی نسل سوم و یا فعلی آن برای نخستین بار، ماه سپتامبر سال ۲۰۱۲ میلادی و در نمایشگاه خودروی پاریس به جهانیان معرفی شد.
نسل فعلی لئون بر مبنای پلتفرم MQB گروه فولکسواگن تکوین و توسعه یافته است. پلتفرمی که در نسل سوم آئودی A3، نسل هفتم فولکسواگن گلف و نسل سوم اشکودا اکتاویا نیز به کار میرود. به لحاظ ابعادی، نسخه فعلی لئون نسبت به نسل پیشین آن، به میزان ۵ سانتیمتر کاهش طول داشته و از وزن آن نیز به میزان ۹۰ کیلوگرم کاسته شده است اما در مقابل، به فاصله بین دو محور آن معادل ۵.۸ سانتیمتر اضافه شده است.
طیف بسیار متنوعی از پیشرانههای بنزینی و دیزلی در قلب این زیباروی اسپانیایی به کار رفتهاند. نسخههای بنزینی در انواع ۱.۲ لیتری با توانی بین ۸۶ تا ۱۱۰ اسب بخار،۱.۴ لیتری با توانی بین ۱۲۵ تا ۱۵۰ اسب بخار،۱.۸ لیتری با توانی برابر با ۱۷۷ اسب بخار و بالاخره نسخه ۲ لیتری با نام ۲.۰ TSI CUPRA با توانی بین ۲۶۵ الی ۲۹۰ اسب بخار. این اعداد و ارقام در جای خود نویدگر خودرویی سخت توانمند و مدعی هستند. پیشرانههای دیزلی لئون هم شامل نسخههای ۱.۶ لیتری که در دو نسخه ۹۰ و ۱۰۵ اسب بخاری و نیز، نسخهای ۲ لیتری که در دو گونه ۱۵۰ و ۱۸۴ اسب بخاری عرضه میشوند، میگردد. نیروی حاصل از پیشرانه بهواسطه گیربکسهای ۵ و ۶ سرعته دستی،۶ و ۷ سرعته خودکار به چرخهای جلو و یا تمامی چرخهای آن منتقل میگردد.
سایت «AUTOEXPRESS» بریتانیا، نکات مثبت این خودرو در موارد ذیل دستهبندی نموده است:
طراحی شیک و پیشرفته
گزینهای بسیار خوب برای رانندگی
بهای بسیار خوب در ازای مبلغ پرداختی
و نکات منفی را در موارد ذیل:
سواری آن میتوانست کمی محکمتر باشد
تعداد کمی از عیوب کیفی در آن گزارش شده است
بالا بودن پایه ورودی صندوق بار
WIKIPEDIA.ORG
AUTOEXPRESS.CO.UK
و…
كاپيتاليسم
۲۲ مهر ۱۳۹۵در خوب بودن سئات شکی نیست اما
مطمعنم باز قیمت گذاری اشتباه و باز شکست…
uss zumwalt DDG-1000
۲۳ مهر ۱۳۹۵عالی گفتی
علی
۲۲ مهر ۱۳۹۵اگر برچسب قیمت نود تا صد ملیونی رو بخوره بهترین گزینه میشه.ولی بیشتر از صد میلیون تومن دیگه پول مفته
دانیال
۲۲ مهر ۱۳۹۵پولمون به ماشینای اقتصادی اونها هم نمیرسه!
بابا خوب این ایران خودرو چرا نمیاد یه ماشین در حد این بسازه که مردم بتونن با قیمت پایین تر بخرن؟ دوتا سدان معمولی با کیفیت و کاربردی توی ایران ساخته نمیشه.
سعید
۲۲ مهر ۱۳۹۵یه سوال ازت میکنم اگه جوابمو دادی جواب خودت هم گرفتی:
داداش وقتی دولت تعرفه کذایی بسته به این ماشین های وارداتی و دست من و تویی که هشتاد درصد جمعیت ایران هستیم رو به سادگی کوتاه کرده و پول به جیب میزنه و از طرفی با ماشین های اشغال ارزون که قالب ها و خط تولیدش رو سی ساله راه انداخته و داره تکرار مکررات میکنه و خودرو میده دست من و تو و پول به جیب میزنه
به نظرت چه دلیلی داره هزینه خودشو کم کنه که بخواد1) تعرفه خارجی ها رو کم کنه و 2) با صرف هزینه و زحمت زیاد خط تولید و قالب جدید راه بندازه
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تموم شد رفت یه حساب دو دو تای ساده اونم تو این دوره ارزونی نفت و کمبود بودجه
حسین
۲۲ مهر ۱۳۹۵در مورد قیمت ،بجز بحث گمرک عزیزمون که در جهت حمایت از تولید داخلی افزایش قیمت داریم . سطح درآمد اکثریت مردم (طبقه متوسط) نسبت به سایر دنیا پایینتره ، درآمد یک فرد متوسط حداکثر 3.000.000 تومان در ماه میشه 833 دلار که این در اتحادیه اروپا و برای حداقل درآمد (منبع ویکیپدیا) بین 1800 تا 3000 دلار هست.
مسعود
۲۲ مهر ۱۳۹۵منی که تازه متوسط خوب و یکم رو به بالا حساب میشم ماهی یه تومن میگیرم. سه تومن درآمد داشتم که پادشاهی میکردم. ملت از بیکاری و گشنگی تلف میشن. بیست سال درس بخون، آخرشم واسه کار قراردادی توو شرکت کلاتو بنداز هوا. مگه داریم بهتر از این
سامان اذری
۲۳ مهر ۱۳۹۵مسعود جان
من جوشکار آرگون بودم
هم رشتم جوش ارگون بود هم شغل پدرم جوشکار بود از بچگی با جوشکاری بزرگ شده بودم خودمم مدرک بین المللی. درجه یک جوشکاری ارگون دارم
بعد یارو مرتیکه بهم گفت از صبح ساعت 8 تا ساعت 5 عصر بکوب جوش آرگون بزن
رفت امد و صبحانه و ناهار پای خودت
حقوق طبق قانون کار (اون موقع فکنم 210 تومن بود یا 300 تومن)😔😐
سرطان پوست سرطان ریه ضعیف شدن چشم و نازایی عوارض کار با جوش آرگونه
حقوق طیق قانون کار
بیمه هم.نمیکنه
بهش گفتم مدرکمو تیکه تیکه میکنم میرم پیش یه بنا کارگری میکنم
گوشت اونجامو میخورم منت قصاب رو نمیکشم
شرمنده بی ادبانه حرف زدم
حالا کسایی هم هستند که با 800 تومن زندگی میچرخونند اجاره هم هستند
خدا به دادشون برسه
زنده هستند ولی زندگی نمیکنند
uss zumwalt DDG-1000
۲۳ مهر ۱۳۹۵مثال گوشت…
زدی خیلی مردی سامان جان
دمت گرم
uss zumwalt DDG-1000
۲۳ مهر ۱۳۹۵افرین دانیال عزیز
سامان اذری
۲۴ مهر ۱۳۹۵فدات❤
reza
۲۳ مهر ۱۳۹۵خدا وکیلی mg 6 فیس لیفت یا لنسر تو این رنج قیمتی بهترین نیستن؟
حمیدرضا
۲۲ مهر ۱۳۹۵نسل قبلیش به معنای واقعی زشت بود ولی این نسل مخصوصا در لئون بسیار زیبا هست و کاملا نشانی از طراحی فولکس درش دیده میشه به هر حال امیدوارم با قیمت معقولی وارد بشه که دوست داران این برند بتونن از سواریش لذت ببرن
حميد
۲۲ مهر ۱۳۹۵اینقدر ماشینهای گرون گرون البته ارزونند با هزینه های ورودی گرون میشه
مگه چقدر بچه پول دار داریم
...::: فقط لمبورگینی :::...
۲۳ مهر ۱۳۹۵.
واقعا الان Volvo ، Jaguar ، Infiniti ، مرسدس بنز ، رنو تالیسمان، و … میخوان وارد بشن.
مگه ولوو سواران چند درصد جمعیت ایرانن ؟؟
باید خودروهایی برای عامه ی مردم مثل محصولات فولکس واگن ، فیات ، مزدا، نیسان، رنو ، میتوبیشی ، هیوندای ، هوندا ، کیا وارد کنن. اما نه با این قیمت های بالا. الان هم هیوندای وارد میشه اما قیمتش خیلی بالاست.
uss zumwalt DDG-1000
۲۳ مهر ۱۳۹۵برای عامه خودروهای ژاپنی خوبه
کامبیز
۲۲ مهر ۱۳۹۵من هم فولکس میبینم هم ولوو !! وقتی نگاهش میکنی این ماشینها در ذهن تداعی میشه به دیدگاه بنده
ماشینهای خوشگلی هستن ! حس اروپایی داره کاملا !
اما واسه کی وارد میکنن ؟! با این اوضاع قمر در عقرب اقتصادی !! بیشتر مردم قدرت خردی بسیار پایینی دارند …
اینها هم که قیمتهاشون نجومی هست …
hamid
۲۲ مهر ۱۳۹۵حیف که براند های خوبی مثل سئات ،اشکودا،سوبارو،اپل و بعضی دیگر را شرکتهای ضعیفی وارد میکنند که فقط فکر دلالی هستند و(شاید هم کلاهبرداری) چیزی از قوانین تجارت نمی دانند و اینطوری فقط بازار را خراب می کنند .درسته اکثر شرکت ها نمایندگی واقعی نیستند ولی حداقل بلدند حرفه ای کار کنند.مثل ایرتویا آسان موتور پرشیاخودرو و ..
GOD BLESS AMERICA
۲۲ مهر ۱۳۹۵برای ما که شاید 20 سال بعد دست چندمش رو هم به زور بخریم ورودش خبر خوبی نیست، مبارک صاحب های ثروتمندش.
احمد باقری
۲۲ مهر ۱۳۹۵در هر صورت که به ما نمیرسه.
سامی
۲۳ مهر ۱۳۹۵اینا که گرونه.به نظر من سایپا و ایران خودرو که در عوض کردن و گذاشتن موتورای ماشینای مختلف تبحر دارند.باید با هم همکاری کنن موتور تیبا رو بزارن رو فیس لیف پارس یه ماشین زیر 25 میلیون کم مصرف معقول بدن دست ملت
امیرحسین
۲۳ مهر ۱۳۹۵من نمیدونم بعضی ها برای اکسنت که زار میزنه راه میره،تو جاده چالوس هم که پرشیا در برابرش سلطان هندلینگ هست و گیربکس 4 سرعته داغون و خنگ 110 میلیون پول میدن و صداشون در نمیاد ولی سئات لئون که سرآمدهاست باید 90 میلیون باشه؟؟؟؟النترا قزمیت چه حسنی نسبت به سئات داره که 126 میلیون قیمت خورده؟؟؟؟؟
...::: فقط لمبورگینی :::...
۲۳ مهر ۱۳۹۵دوست عزیز حالا کی گفت قیمت الانترا خوبه ؟
بعدشم مقایسه ی الانترا با پرشیا اشتباهه. همه چیز که گرفتن نیست.
من تو جاده با النترا 160 تا میرم. از بابت کیفیت مونتاژ و اینا خیالم راحت.
اما وقتی با پرشیا 140 تا میرم هی با خودم میگم نکنه چرخش در بره یا لاستیک های بی کیفیتش بترکن یا هزار مشکل دیگه.
.
ولی قیمت الانترا خیلی بالاست. اونم باید 75 میلیون میبود.
uss zumwalt DDG-1000
۲۳ مهر ۱۳۹۵همین النترا در ایران به نظرم قیمتش بالا
ارمان
۲۳ مهر ۱۳۹۵150 میندازن به ملت بینوا
uss zumwalt DDG-1000
۲۳ مهر ۱۳۹۵درود به شرفت
حامد ف
۲۳ مهر ۱۳۹۵آقای امیر حسین ( 23 مهر ) ، هرگز به النترا توهین نکن ، چون من تعصب خاصی به النترا دارم … در ضمن محض اطلاع جنابعالی النترا اتوموبیل 2012 آمریکا ؛ و امسال هم جزء 10 اتوموبیل پر فروش در کل دنیا ( فکر کنم مقام 6 یا 7 ) رو داشت.
در ایران هم یکی از پرطرفدارترین و جذاب ترین ماشینهای وارداتیست .
uss zumwalt DDG-1000
۲۳ مهر ۱۳۹۵تعصب چیز خوبی نیست که بهش افتخار کنیم
غیرت با تعصب خیلی فرق داره
Hami
۲۳ مهر ۱۳۹۵audi که نمیاد ایران حداقل میشه شبهی ازشو دید شما قیمت ماشین بگیر ضربدر ده هزار کن مثلا دلار قیمت تقریبی در میاد تازه اونم به تومن حالا به ریال حساب کنی باید ضربدر صد هزار کنی اینجاس که عمق فاجعه و تورم قدرت خرید پایین سطح کیفیت زندگی زیر صفر می فهمی اینجا مفهموم کشوری ثروتمند اما مردمی*** اینجاس که سانسور چی وارد کار میشه :) سانسور کن عزیزم عیب نداره خودت که خوندی حداقل
Hami
۲۴ مهر ۱۳۹۵بقیش کجاس :)
رضا
۲۳ مهر ۱۳۹۵ببیخشید که سوالم به این پست ربطی نداره
چند تا سایت میخوام برای دانلود تخت گازبا دوبله فارسی
ممنون میشم راهنمایی کنید
sunmartin
۲۳ مهر ۱۳۹۵کیا هیوندا که دیگه کیفیتشون جهانی و ثابت شده با این حال سئات را هم میپسندم و حاضرم برای تنوع سراتو بفروشم و لئون بخرم چون میدونم واقعا خودروی خوبی است البته این صحبت من دلیل بر برتری سئات نیست درضمن اگه بجای رنو میومدن با کیا هیوندا قرار داد میبستند و طیف وسیعی از محصولات این دوبرند در داخل مونتاژ میکردند از آی 10و پیکانتو و سید و پروسید و النترا گرفته تا توسان و اسپرتیج و سورنتو وووو.. شاید قدری از قیمت ها کاسته میشد اما تا چینی های بی کیفیت در این مملکت تولبد و مونتاژ میشوند روی مونتاژ خودروهای با کیفیت و با برند معتبر بصورت وسیع حساب باز نکنید بحث فرانسوی ها جداست چون فرانسوی ها اصلا جزو خودروهای خوب و با مشخصات کیفی و کمی محسوب نمیشن نمونه اش گزارش 10 برند برتر خودرو که در همین سایت منتشر شد هیچ فرانسوی در اون لیست نبود
سعید ازتبریز
۲۳ مهر ۱۳۹۵باسلام -مابخاطرنزدیکی بامنطقه آزادارس خودروهای زیادی باقیمت جهانی می بینیم -باورکنیدوقتی آدم میبینه محصولات متنوع فولکس واگن مانندپولو – گلف و…درمحدوده قیمت 45تا55 عرضه میشه یاریوی جدید 48- الانترا نسبت به مدل وآپشن 48تا60 و… دلش بدرد میاد – واقعا این تعرفه ها اجحاف هست
ارش
۲۴ مهر ۱۳۹۵ای کاش زمان برمیگشت عقب پارس خودرو همون بیوک و کادیلاک و مونتاژ میکرد ایران خودرو همون هیلمن رو مونتاژ میکرد اسم وارداتی که میاد یعنی 80 درصد مردم که خودمم یکیش هستم نمیتونم نگاهش کنم چه برسه که بخوام بخرمش
یاسین
۱۵ آبان ۱۳۹۵بابا دقیقا همینکارو باید بکنن بر ندهایی مثل این اشکودا سوبارو واسه بازار ما خوبن رقابتو بهتر میکنن وقتی نمیتونن برندهای خوبو بیارن حداقل نوچه هاشونو بیارن
فقط اگه شعورشون برسه درست قیمت گذاری کنن همین