کراساوور الکتریکی جدید کوپرا تاواسکان که روی پلتفرم MEB فولکسواگن ساخته شده در قویترین نسخه ۳۴۰ اسب بخار قدرت دارد.
کوپرا با معرفی کراساوور جدید تاواسکان گام دیگری به سمت آیندهٔ الکتریکی برداشته است. این خودرو در بارسلونا طراحی شده و توسعه پیدا کرده و پیشنمایش آن در سال ۲۰۱۹ با کانسپتی در نمایشگاه فرانکفورت ارائه شد. تاواسکان از زبان طراحی جدیدی بهره میبرد که بهزودی در دیگر محصولات این برند هم استفاده خواهد شد. این کراساوور اسپانیایی در جلو با چراغهای مثلثی و بخش پایینی مشکی، نمایی شبیه دماغه کوسه دارد.
در پروفیل جانبی خودرو میتوان روکشهای مشکی پلاستیکی، ستونهای A مشکی، سقف کوپه مانند و رینگهای آیرودینامیک را دید که در اندازههای ۱۹، ۲۰ و یا ۲۱ اینچی ارائه میشوند. در عقب هم شاهد چراغهای سراسری با لوگوی نورانی کوپرا بین آنها به همراه سپر مشکی و دیفیوزر نسبتاً ساده هستیم. تاواسکان ۴,۶۴۴ میلیمتر طول، ۱,۸۶۱ میلیمتر عرض و ۱,۵۹۷ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۲,۷۶۶ میلیمتر است.
کراساوور جدید کوپرا در داخل نیز از طراحی جالبی بهره میبرد که ستون فقرات مرکزی نقرهایرنگ متصل به داشبورد ویژگی منحصربهفرد آن است. غربیلک فرمان D شکل، صفحه آمپر دیجیتالی ۵.۳ اینچی با هدآپ دیسپلی واقعیت افزوده، نمایشگر ۱۵ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی، صندلیهای اسپرت، سیستم صوتی با ۱۲ بلندگو، رو دریهای چراغدار، تریمهای مسیرنگ و پارکابیهای چراغدار هم از دیگر ویژگیهای داخلی تاواسکان هستند. پشت درب صندوق برقی خودرو هم صندوق باری با حجم ۵۴۰ لیتر پنهان شده است.
در بخش ایمنی، کوپرا کراساوور الکتریکی خود را به طیف گستردهای از سیستمهای کمکراننده مثل کروز کنترل تطبیقی، سیستم تشخیص علائم ترافیکی، دستیار خروج ایمن و سیستم رانندگی نیمه خودرانی بنام دستیار سفر مجهز کرده که ترکیبی از کروز کنترل تطبیقی با سیستم حفظ حرکت خودرو بین خطوط است. این سیستم همچنین دستیار کمکی تغییر لاین را هم ارائه میکند. خریداران همچنان با استفاده از اپلیکیشن کوپرا میتوانند از طریق گوشی خود شارژ خودرو را مدیریت کنند، سیستم تهویه را کنترل کنند و قفل درها را باز یا بسته کنند.
تاواسکان روی پلتفرم MEB فولکسواگن ساخته شده و با دو قوای محرکهٔ مختلف عرضه میشود. نسخهٔ بالا رده که VZ نام دارد، به قوای محرکهٔ دو موتوره با تمرکز بیشتر روی محور عقب مجهز است که مجموعاً ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. به لطف این نیرو، خودرو ظرف ۵.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. انرژی موردنیاز موتورها در این نسخه توسط یک پکیج باطری ۷۷ کیلووات ساعتی تأمین میشود که امکان پیمودن حدود ۵۲۰ کیلومتر را فراهم میکند.
اما خریدارانی که بودجهٔ کمتری دارند میتوانند سراغ تیپ پایه بنام انجورنس بروند که از یک موتور الکتریکی با ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۵۴۵ نیوتن متر گشتاور در عقب استفاده میکند. برد این نسخه به ۵۵۰ کیلومتر میرسد. تاواسکان از قابلیت شارژ سریع ۱۳۵ کیلوواتی هم برخوردار است که از ۱۰ تا ۸۰ درصد باطریها را در کمتر از ۳۰ دقیقه شارژ میکند و با ۷ دقیقه شارژ ۱۰۰ کیلومتر به برد خودرو میافزاید.
تاواسکان در کارخانهٔ فولکسواگن در چین تولید میشود و قرار است سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه شود. کوپرا فروش سالانهٔ ۵۰ هزار دستگاهی را برای این کراساوور الکتریکی در نظر دارد.
حمید
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲بعد از مدتها یه کابین متفاوت و باحال دیدیم تو یه ماشین اقتصادی
Tesla
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲سئات زیر مجموعه فولکس هست ، همه طراحان و مهندساش آلمانی هستن
کافر مقدس
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲استاد این یه تیم 18نفره اسپانیای هستن حداقل یه سر به سایتشون و اسامی دست اندرکاران بزن :)) دوکاتی هم زیرمجموع فولکس شده چه ربطی داره یعنی دوکاتی هم مابقی میسازن :)) فولکس پولداره همه رو میخره این داستان بافی های بی پایانت چیه استاد
Hamid3x
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲واقعا زیباست
Sohrab
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲Cupra برندی از گروه فولکس واگن است که ترکیبی از طراحی احساسی، الکتریکی و performance است. Cupra یک برند اقتصادی نیست، اما برخی از مدل ها را ارائه می دهد که مقرون به صرفه تر از سایر مارک های پریموم هستند. در واقع Cupra یک برند عملکردی نیمه پریمیوم از گروه فولکس واگن است. این خودرو بالاتر از فولکس واگن نیمه پریمیوم اما پایین تر از آئودی کاملا لوکس قرار گرفته است.
mehran
۱۴ شهریور ۱۴۰۲کی مثل من موافقه که زیباتر اینه صفحه نمایش خودروها با سینه ادغام بشه یعنی توی سینه طراحی بشه نه جدا انگار پیکان و اردی بودن طرف یه مانیتور نصب میکرد اینا هم همینطوری شدن ،مثلا مرسدس چقدر زیبا تو
سینه ماشین طراحی میکنه