کراساور سیات آتکا در ایران از موتور ۲ لیتر توربو استفاده میکند و یکی از قدرتمندترین خودروهای وارداتی محسوب میشود.
برند سیات یا سئات (SEAT) برای مردم ما شناخته شده نیست. این شرکت اسپانیایی ۷۴ سال قدمت دارد و از ۱۹۸۶ زیرمجموعهی فولکس واگن محسوب میشود. تیراژ تولید محصولات سیات و برند کوپرا زیرمجموعهی آن، سالانه حدود ۵۰۰ هزار دستگاه است و در ۷۵ کشور جهان نمایندگی فروش دارند.
بیشتر بخوانید:
سیات آتکا یک شاسیبلند اندازه متوسط خانوادگی است که از سال ۲۰۱۶ تا امروز تولید میشود. این محصول از نظر فنی، تشابه زیادی با آئودی Q2 و جتا VS5 مونتاژ چین دارد اما آتکا ساخت اسپانیا نیست و فقط در جمهوری چک و الجزایر مونتاژ میشود. این محصول حتی با موتور سه سیلندر ۹۹۰ سیسی و دنده دستی نیز تولید شده اما برای ایران، سیستم دو دیفرانسیل، موتور ۲ لیتر توربو و گیربکس اتوماتیک ارایه خواهد شد.
طراحی بدنه و نمای بیرونی سیات آتکا
سیات آتکا ترکیبی از طراحی مدرن و پویا را ارائه می دهد که نشان دهندهی شخصیت اروپایی این برند است. این کراساور، نسبت به غالب شاسیبلندهای چینی موجود در ایران، زیباتر به نظر میرسد.
چراغ های LED باریک و تیز است و به سیات آتکا ظاهری جسورانه و مدرن میدهند. خطوط بدنه عضلانی و پویا هستند، با خطوط مشخصی که از جلو به عقب امتداد دارند و حس حرکت را حتی در حالت ساکن القا می کنن؛ اما بخش بزرگی از جلوپنجره، فریم مهشکنها و سپر اصلی خودرو، از مواد سیاه پلاستیکی ساخته شده است.
در نمای جانبی ادوات سیاه برای رکاب و قاب پنجرهها استفاده شدهاند. این شرایط حتی برای آینههای جانبی هم وجود دارد. خطوط روی بدنه، برجسته هستند و همراه رینگ ۱۸ اینچ، فولکس تیگوان را یادآوری میکنند. مدلهای سفارشی مجهز به باربند نقرهای رنگ و چرخهای بزرگتر هستند.
در نمای پشت، چراغ های عقب LED به شکل یک نوار افقی طراحی شده اند که عرض ماشین را برجسته می کند و ظاهری گسترده و پایدار را شکل میدهد. این مجموعه به وضوح، الهام گرفته از محصولات آئودی و فولکس واگن است. خطوط حجمدهنده نیز، تقریبا در تمام بدنه، موازی و هماهنگ هستند؛ هرچند که سپر پلاستیکی، حس لوکس سیات را کاهش میدهد.
آتکا با طول ۴,۳۸۱ و عرض ۱,۸۴۱ و ارتفاع ۱,۶۱۵ و فاصله محوری ۲,۶۳۸ میلیمتر، تقریبا هماندازهی هیوندای توسان یا فولکس واگن تیگوان است.
طراحی داخلی و نمای کابین سیات آتکا
مواد به کار رفته روی داشبورد، چندان باکیفیت و گرانقیمت نیست اما نسخههای سفارشی با نمایشگر بزرگ لمسی، سقف پانورامیک و پنل دیجیتال، حس یک خودروی مدرن را برای سیات آتکا فراهم میکنند.
ماینتور ۹/۲ اینچ در وسط، وضوح بسیار خوبی دارد اما دیگر اجزا باعث میشوند؛ ارزش اقتصادی سیات آتکا تحت تاثیر قرار گیرد. دستهدندهی قدیمی، کلیدگردانهای پلاستیکی و مواد سخت روی داشبورد، جذابیت چندانی ندارند. صرفا چند قاب نقرهای رنگ برای قسمتهای مختلف فرمان و داشبورد استفاده شده تا با کمترین هزینه، زیبایی بیشتری فراهم شود.
بررسیهای انجام شده از سیات آتکا در اروپا، راحتی بسیار خوب صندلیها و فضای کافی برای ۴ سرنشین بلندقد را نشان میدهند. صندوق ۵۱۰ لیتری نیز برای خودرویی با این ابعاد، مناسب به نظر میرسد. طبیعتا صندلیهای عقب امکان جمع شدند دارند و ۱۶۰۰ لیتر برای حمل بار فراهم میکنند.
پیشرانه و تجهیزات فنی سیات آتکا
ظاهرا نسخهی وارداتی خودروسازی راین از موتور ۲ لیتر توربو با ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور استفاده میکند. سیات آتکا همراه گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک و سیستم دو دیفرانسیل، در زمان ۷/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر دارد.
مهمترین تجهیزات ایمنی سیات اتکا، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، همراه ایربگ جانبی و پرده ای و کیسه هوا برای زانو راننده هستند. در بخش ترمز و مدیریت پایداری سیستمهای HAC – ABS – ESP – TCS – ESC برای آتکا ارایه میشود. همچنین دیفرانسیل لغزش محدود، استارت استاپ سیلندرها، پدال تعویض دنده پشت فرمان، هشدار نقطه کور، تشخیص خواب آلودگی راننده، تابلوخوان، سنسور باران، سنسور نور، هشدار خروج از خطوط، فرمان برقی، گرمکن صندلی های جلو، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، تنظیم برقی صندلی ها، سنسور پارک جلو و عقب، حافظه صندلی های جلو، تهویه مطبوعه دوگانه، دوربین دنده عقب، سیستم کنترل فشار باد لاستیک ها TPMS، شارژ وایرلس موبایل، سقف پانوراما، ترمز پارک برقی، گرمکن فرمان در سیات آتکا وجود دارند. این خودرو از اندروید اتو و اپلکارپلی با صفحه نمایش لمسی ۹/۲ اینچ و سیستم صوتی ۱۰ بلندگو پشتیبانی میکند.
قیمت سیات آتکا در اروپا و پیشبینی برای ایران
میانگین قیمت برای شاسیبلند سیات در اروپا حدود ۲۶ تا ۳۰ هزار یورو است. بر این اساس، ضمن توجه به نرخ ارز در شرایط امروز کشور ما، احتمالا سیات آتکا دو دیفرانسیل برای مصرفکنندهی ایرانی، ۴ تا ۴/۵ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.
طبق معمول برای مردم ایران، مهمترین رقیب خودروهای وارداتی از برندهای اروپایی، محصولات چینی هستند. مثلا اکستریم TXL که قیمت ۳/۵ میلیارد تومان ارایه میکند؛ شبکهی گسترده از خدمات گارانتی مدیران خودرو نیز دارد. همچنین در سال ۱۴۰۴ تنوع قابل توجهی از شاسیبلندهای گرانقیمت چینی، مثل وویا فری و آواتار ۱۱ نیز وجود خواهد داشت.
خودروباز
۴ فروردین ۱۴۰۴چهره ش اصلا مدرن نیست
ضمن اینکه از اسم شرکتی هم که داره واردش میکنه مشخصه خدمات پس از فروش خوبی نخواهد داشت
froG-driVer
۴ فروردین ۱۴۰۴الان باید تو موقعیتی میبودیم که بهت میگفتم:
«مگه خدمات پس از فروش ربطی به اسم شرکت داره؟؟!!!»
ولی متاسفانه و صد افسوس که آره،ربط داره،عادت کردیم و بلد شدیم شناسایی شرکت هارو🥀
net
۴ فروردین ۱۴۰۴طراحی داخلی یکپارچه مشکی و ساده نسبتا قدیمی خوبی داره. طراحی چراغ عقب و رنگ قرمز زرشکی خوبه اگر خط سفید داخل چراغ عقب نبود و یکپارچه قرمز زرشکی بود قشنگتر میشد. اگر دو اگزوز دایره ای خاکستری در سمت چپ و راست بود به جای اگزوز مستطیلی قشنگتر میشد.زه سفید اطراف شیشه دربها که مثل زه سفید اطراف شیشه دربها نازک هیوندای سانتافه اسپرت نسل سوم سرتاسر نازک هست خوبه. پره رینگش بد هست. دندانه زیر چراغ جلو بد هست. سقف سانروف که تا ردیف دوم صندلی اومده خوبه. باربند روی سقف رنگش سفید هست کمی تو چشم میزنه اگر رنگش خاکستری مایل به مشکی بود قشنگتر میشد
net
۴ فروردین ۱۴۰۴طراحی داخلی و بیرونی این ماشین برای سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ خوب بوده و کمی برای الان قدیمی شده
۴ فروردین ۱۴۰۴بنظرمن هست
داش یه جور میگی انگار. همه خدمات پس از فروش دارن الان تو با این پول یه ماشین کره ای بخری قطعاتش باید از امارات سفارش بدی بیارن برات
اینم عین همونه دیگه
منتهی من باشم با این پول راوفور میگیرم
Mohammad FM480
۵ فروردین ۱۴۰۴اتفاقا به نسبت ات و اشغال های چینی خیلی هماهنگ تر و خوش قیافه تره.
پرهام
۴ فروردین ۱۴۰۴نمای عقب شباهت به فولکس تیگوان و آئودی کیو 3 داره
کوروش
۴ فروردین ۱۴۰۴نمونه مونتاژ ایران هم داشته، خود راین تعداد محدودی تولید کرد. ماشین خیلی خوبیه ولی با شرایط عرضه راین و قیمت عجیب و غریب و خدماتی که قطعا به مشکل میخوره بنظرم نمیارزه، ضمن اینکه شرکت سئات طبق گفته فولاسواگن بهزودی تعطیل میشه و کوپرا به طور کامل جایگزینش میشه، یعنی شرکت تولیدکننده در خود جهان هم در حال تعطیلی هست.
joojoo
۴ فروردین ۱۴۰۴آقای اشتری اصلا نمیتونه علاقه ی خودش رو به ماشین چینی پنهان کنه
تلاشتون برای جا انداختن ماشین چینی بین برندهای معتبر خودرو قابل تحسینه اقای اشتری
در باره ی خود خودرو بخوام بگم… به خطوط طراحی این ماشین نگاه کنید…. دقیقا همون جتاvs5 در ذهن متبادر میشه… و پلتفرمش دقیقا یکیه
۴ فروردین ۱۴۰۴آقای اشتری چینی هم دوست داره ماشینای مدیران خودرو رو دوست داره و بقیشون دوست نداره ولی تو تلگرام عکس پروفایل هیتلر گذاشته پس کسی که هیتلر دوست داره عاشق ماشینای آلمانی هم هست پس نتیجه میگیریم آقای اشتری ماشینای ژاپنی هم دوست داره مثل خودمه فقط من از محصولات مدیران خودرو خوشم نمیاد طراحیشون که قشنگه ولی توشون جادار نیست خوشم نمیاد مثلاً تیگو ۷ پرو خیلی فضای داخلیش کوچیکه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۴ فروردین ۱۴۰۴نه عزیز من هیچ وقت پروفایل هیتلر نگذاشتم
ماشین چینی هم در شرایط ایران از سر ناچاری هست
چون ماشین دست دوم با عمر بالای ۵ سال دوست ندارم
۵ فروردین ۱۴۰۴آقای اشتری اون آیدی که تو پست عید مبارک به یه کاربر دادین اکانتش توش پروفایل هیتلر بود برین ببینین چک کنین یه لحظه شاید یکی از ادمینا که تو اکانتتون باشه شوخیش گرفته پروفایل هیتلر گذاشته
البته من ماشین دست دو با عمر بالای 5 سال دوست دارم ولی ماشین صفر هم خوبه خدایی
من ماشینی که زیر پامه همسن خودمه تقریبا 😂😂
فرشید
۵ فروردین ۱۴۰۴مدیران خودرو 144 هزار خودرو در سال 1403 فروخته و تقریباً همین تیراژ در سال های 1402 و 1401…. و این یعنی پتانسیل پشتیبانی و خدمات پس از فروش قابل اعتمادتر. پس گذاره آخر این مقاله نه به دلیل تعصب نگارنده به ماشین چینی و یا تبلیغ فلان شرکت بلکه با توجه به واقع بینی، تجربه، منطق و درک واقعیت بازار فعلی ایران نوشته شده. اینو کسی متوجه میشه که مدتی مالکیت همچین ماشین هایی رو داشته باشه وگرنه توی ذهن نوجوون ها فقط آمریکایی، ژاپنی و توهمات و تخیلات دیگه رسوب کرده که منطبق با شرایط فعلی ما نیست.
۴ فروردین ۱۴۰۴آقای اشتری تویوتا لندکروز خیلی دوست داره فکرکنم، به تیپش میخوره لندکروز سوار باشه ماشاالله
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۴ فروردین ۱۴۰۴ای آقا
دل ما خیلی چیزها میخواد
amirboss
۴ فروردین ۱۴۰۴سئات مگه برشکست نشده بود؟؟؟!
چندسال پیش مدل لئو وارد ایران شد و با خاطره ها پیوست…
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۴ فروردین ۱۴۰۴اول متن مختصر تاریخچه سیات نوشتم
رامتین
۴ فروردین ۱۴۰۴طراحی معمولی ولی فنی بنظرم واقعا خوبه و میشه بهش اعتماد کرد.
Saeedfarshchian
۴ فروردین ۱۴۰۴خیلی ترو تمیز و عالی
ولی قیمتو نگاه میکنی متوجه میشی که کسانی هستند که نمیخوان مردم ماشین غیر چینی بخرن!
Hf
۴ فروردین ۱۴۰۴همه چیز خوب است.
تا وقتی به قیمت برسیم…
Sunmartin
۵ فروردین ۱۴۰۴من این مدل طراحی بیشتر دوست دارم تا طراحی های مثلا مدرن اسباب بازی گونه خودروهایدچینی یکبار مصرف اصالت و برند و کیفیت حرف اول و آخر میزنه گول رنگ لعاب اجناس فیک چینی نمیخورم و نخواهم خورد
Amiiir
۵ فروردین ۱۴۰۴دوستانی که میگن ظاهرش قدیمی شده و … مگه خودروهای بروز بازار الان خیلیییی خوشگلن؟ چراغای بهم پیوسته که انگار تالاره، داشبورد هم که کلاستر بهم پیوسته با مانیتور، اتفاقا این طراحی ماندگاره و مطمئن باشید ترند روز الان هم که اکثر چینیا و حتی کره ها اجرا میکنن دو سه سال دیگه اونا هم به کل فراموش میشن، از اسمش پیداش چیزی که مده فقط اون سال مده، ولی چیزی که ماندگاره همیشگیه
گاس فرینگ
۵ فروردین ۱۴۰۴بعد آوانته بالاخره یه ماشین درست و درمون و با کیفیت و موتور ۲۰۰۰ آورد این شرکت
ولی خیلی گرون قیمت دادن
و این که اعتبار این شرکت با مونتاژ ماشین هایی مثل v5 و r3 و ناتوانی در تامین قطعات همون آشغال های چینی با خاک یکسان شده
Sohrab
۵ فروردین ۱۴۰۴نسل جدید آتکا به زودی وارد بازار میشه. من هفت سال است که سئات آتکا دارم و واقعاً از آن راضی هستم. برای کسی که به دنبال یک ماشین بیدردسر و قابل اعتماد با ویژگیهای اسپرت و شتاب عالی است، گزینهای فوقالعاده است. همچنین برای خانواده نیز بسیار جادار و راحت میباشد. هزینههای سرویس و نگهداری آن به مراتب کمتر از رقباست.
342
۵ فروردین ۱۴۰۴مقاله رو هوش مصنوعی زده؟! سیات ؟؟ به اون میگن سئات. س ئ ا ت
پارسا
۵ فروردین ۱۴۰۴فک کنم به انگلیسی سیات بشه مثل real که به انگلیسی ریال گفته میشه به فارسی رئال