گروه فولکسواگن اعلام کرده پس از پایان عمر محصولات کنونی سئات، فعالیت این برند در خودروسازی خاتمه یافته و برند کوپرا جایگزین آن خواهد شد.
سئات با دنیای خودروسازی خداحافظی خواهد کرد. این خبر عجیب را رئیس گروه فولکسواگن «توماس شفر» در نمایشگاه خودروی مونیخ اعلام کرده است. به گفتهٔ وی، زمانی که عمر محصولات کنونی سئات به پایان برسد، تولید آنها بدون معرفی جایگزین خاتمه خواهد یافت و میراث سئات در قالب برند نوپای کوپرا ادامه پیدا خواهد کرد. شفر دراینباره گفته است:
کوپرا آیندهٔ سئات خواهد بود. گروه فولکسواگن بشدت در کوپرا سرمایهگذاری خواهد کرد و این افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل گروه فولکسواگن از این تصمیم جنجالی دفاع کرده و گفته خریداران به کوپرا جذب شدهاند تا جایی که کوپرا به سریعترین برند در حال رشد در سراسر اروپا تبدیل شده است:
من فکر میکنم این تصمیم درستی بود اما یک قمار است. من دیدهام که نامهای جدید زیادی آمدهاند و رفتهاند اما این تصمیم خوبی بود. کوپرا بزرگتر از آلفارومئو و پولستار است.
سئات ۷۰ سال پیش خودروسازی را آغاز کرد و اولین محصول آن با نام ۱۴۰۰ در سال ۱۹۵۳ از خط تولید بیرون آمد. در سال ۱۹۸۶، دولت اسپانیا این برند را به گروه فولکسواگن فروخت. هرچند سئات در دهههای ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ عملکرد خوبی داشت اما کمکم علائم کاهش محبوبیت را نشان داد و پس از اینکه در سال ۲۰۱۸ کوپرا از سئات جدا شد، دیگر ادامه کار هردو برند در کنار هم منطقی نبود. همچنین ازآنجاییکه سئات حتی یک خودروی تمام الکتریکی در سبد محصولات خود ندارد، شاید اعلام خبر تعطیلی آن خیلی هم تعجببرانگیز به نظر نرسد.
بااینحال، برنامههایی برای زنده نگه داشتن نام سئات وجود دارد و این نام بهطور کامل حذف نخواهد شد زیرا به گفتهٔ شفر، گروه فولکسواگن نقش متفاوتی برای این برند اسپانیایی پیدا خواهد کرد. گمانهزنیها حاکی از آن است که شاید سئات به برندی برای ساخت وسایل حملونقل مثل اسکوترها تبدیل شود. این شرکت هماکنون اسکوترهای Mo را عرضه میکند و پتانسیل گسترش این مجموعه را در آیندهٔ نزدیک خواهد داشت. یکی دیگر از احتمالات برای ادامهٔ فعالیت سئات، روی آوردن به ساخت چهارچرخههای الکتریکی مثل سیتروئن آمی است. در همین رابطه، در سال ۲۰۱۹، این برند میکروکار کانسپت مینیمو را با باطریهای قابل تعویض و برد ۱۰۰ کیلومتری معرفی کرد.
درهرحال، فولکسواگن به تولید خودرو در اسپانیا ادامه میدهد و در یک کارخانهٔ جدید ۱۰ میلیارد یورویی باطری در والنسیا هم سرمایهگذاری کرده است. این شرکت همچنین قصد دارد هاچبک ID.2 را در اسپانیا تولید کند. در همین حال، کوپرا در حال برنامهریزی برای گسترش سبد محصولات خود با مدل جدیدی بنام ترامار است. این خودرو کراساوور کوچکی است که با نسل بعدی آئودی Q3 اشتراکات فنی خواهد داشت. همچنین در سال ۲۰۲۵ هم کانسپت دارکربل به یک خودروی الکتریکی پایه تبدیل خواهد شد که پایینتر از کوپرا بورن قرار میگیرد و در کنار کراساوور تاواسکان به مدلهای بدون آلایندگی این برند اضافه میشود.
یوسف
۱۴ شهریور ۱۴۰۲خبر شوکه کننده ای بود ولی یه جورایی قابل درکه، بین برندهای گروه فولکس واگن، محصولات اشکودا و سئات کاملا مشابه هستن با این تفاوت که سئات حال و هوای اسپرت تری داره، زمانی فولکس واگن تلاش کرد آلفارومئو رو به دست بیاره اما موفق نشد و نقش مورد نظر رو به سئات و بعدا به کوپرا داد. ولی لزومی به تعطیلی برند سئات نیست، تنها کافیه متحول بشه، میتونستن با لوگو و محصولات کوپرا بهش نقش تازه و متفاوتی بدن.
X
۱۴ شهریور ۱۴۰۲پس الان این سئاتی که برای واردات معرفی شد همون یکی وارد میشه؟😂
NAVID۰۰۹۸
۱۴ شهریور ۱۴۰۲کاربر X
نکتهی داستان دقیقاً همینجاست !
بدتر اون بلاگرهای خودرونَشناسی هستند که دزدی بیش نیستند و مردم را سرکار گذاشتن و ترس من از روزی هست که فنر قیمتی بپره و بعد عدهای منتظرند که سانتافه رو بخرند مثلاً ۵۰۰ میلیون !
سئاتی که ورشکسته شده رو آوردن جهت شوآف راه انداختن و دوست دارم برید خودتون تحقیق کنید که مبداء خرید اون چند دستگاه کجا و از کدام نمایندگی بوده !
هزینهای که برای اون شب شوآف رونمایی دادند و باجهایی که به بلاگرهای دزد نقشنما دادند چقدر بوده ؟!
من نه میگم بخرید نه بفروشید !!! فقط میگم قبل از اینکه چیزی را ببینید یا بشنوید و قاضیبازی در بیاورید یه کمی فکر کنید که بودجه کشور چطور تامین میشه و تورم چه معنایی داره که حتی برای ورود دارو هم به التماس افتادند ولی میخواهند خودرو وارد کنند با کدام پول نمیدونم !
گیریم پول هم آماده بود ، ولی چطور میخواهند جایجایش کنند !
نقطهی اول آخر واردات فقط به چین ختم میشه ، چرا ؟!
چون کالا و خودرو وارد میشه در قبال پولی که باید برای خرید نفت و … پرداخت بشه ولی نمیشه و جایش کالاهای بنجل وارد میشه و قصهی قشنگ اینجاست که نفتی را که از قیمت واقعیش ارزانتر میخرند چینیها ، فرآوری و پالایش میکنند و به عنوان مشتقات نفتی با چند برابر سود بیشتر میفروشند به کل جهان !!!
واقعاً فکر کردید چینیها گاو شیردهی چون ایران را به حال خودش رها میکنند ، پس کور خوندید !
ما سرگرم حاشیههائیم و آنها خوب مردم ما را روانشناسی کردهاند و رگ خوابشان را میدونند که چطوری با کمترین هزینه شیرابههایمان را ببرند و فرآوری کنند و پول پارو کنند !
تحریم ایران برای هر کسی نون نداشت ، برای مافیا داخلی و چین بهشتیه که از بهشت وعده داده خدا هم پُربارتره !
Arshia m3csl
۱۴ شهریور ۱۴۰۲فوقش همون Cs 35 plus رو از چین میارن بعد میگن بفرمایید واردات خودرو بعد همون Cs 35 plus تو بازار ایران حکم پورشه ماکان میگیره
MehdiTurbo
۱۴ شهریور ۱۴۰۲باید اشکودا را لغو میکرد
سئات هم طراحی بهتری داره هم جا افتاده تره
ولی کوپرا قطعا از جفتشان بهتره همین الانشم بهتره
ولی ای کاش اشکوددا را باش اینکار میکرد
یوسف
۱۴ شهریور ۱۴۰۲اتفاقا فروش و محبوبیت اشکودا خیلی بالاتر از سئات هستش، تو بسیاری از کشورهای اروپایی پرفروشترینه، تو روسیه پیش از جنگ اوکراین فروش بالایی داشت در حدی که یک سدان اختصاصی برای بازار روسیه عرضه کرد و تازگی هم وارد بازار هند شده و عملکرد خوبی داره. اشکودا اهمیت استراتژیکی برای گروه فولکش واگن داره. البته سئات هم در خاورمیانه و برخی کشورهای حوزه کارائیب و آمریکای لاتین عرضه میشه ولی فروش خیلی بالایی نداره. صحبتش بود وارد بازار استرالیا، آمریکا و کانادا هم بشه که با این اوصاف احتمالا با برند کوپرا انجامش بدن ولی بازم میگم تعطیلی برند سئات تصمیم جالبی نیست.
MehdiTurbo
۱۵ شهریور ۱۴۰۲جدی نمیدونستم
چون به اشکودا اصلا نمیاد نه زیاد اسمش شنیدم درباب فروش بالا و هم طراحیاش از سئات بدتر بود و سئات جذاب تر بود فکر میکردم تو یه لول باشن از لحاظ فروش
اگه اشکودا اینی که میگید باشه و اینقدر فروش بالا داره خیلی سود اوره خیلی هم خودروهای ساده اقتصادی بی شیله پیله ایند و جالب با این همه سادگی چون من خیلی وقته خبری از نسلای جدیدش نشنیدم شاید پدال نزاشته ولی همان نسلاشم خیلی ساده مینیمالیسم بودن نسبت به هم دوره هاش زیادی ساده بودن طراحیاش به دوره زمان خودش با بقیه برندا نمیومد باید تو همان کشورایی که گفتین پرفروشترینه رقیب تویوتا باشه و با توجه به طراحیش و فروش بالاش به نظرم کیفیت خیلی خوبی ارائه میده
ولی با این حال من بین این سه تا هنوز کوپرا رتچا دوست دارم یه جورایی مثل مزدا ژاپن هم کیفیت را داره هم جذابیت
کاش خودروها به طراحی های کلاسیکشان برمیگشتن فقط برقی میشدن همان دوج همان موستانگ و … با الهام و شباهت بهترین نسلاشون
و پونتیاک و سئات و یا ائودی تی تی و وایپر و سی ال اس و بیتل و اف جی و …. همشان زنده میشدن احیا میکردن دوباره برمیگردوندند
متاسفانه اینجوری که داره پیش میره و با خودروهایی که تسلا زد که یه مانیتور بزرگ و کیلومتر و نبود دنده و … و مد شد همه تقلید کردند فک کنم کم کم اصلا فرمان و روندن و مفهوم خودرو تا چند سال اینده کاملا از بین بره
و احتمالا دیگه این مجله پدال بحث بابا طراحی قدرت … از بین میره و بیشتر راجع به تکنولوژیش و امکانات میشه
من فکر میکنم این اتفاق می افته خیلی هم زود با توجه به تکنولوژی و چیزایی که معرفی شده و میشه اگه واقعیت داشته باشه صرفا بحثشان جا انداختن بین مردم و زیر ساختاش وگرنه همین الان وجود دارن
یعمی همین تسلا بی روح بی همه چیز از خودرو و مفهوم خودرو خیلی نسبت به تولیدی های چند سال دیگه اگه واقعیت داشته باشه خیلیی خودرو عه
یعنی چند سال دیگه میگیم کاش حداقل تسلا بود همان یه مانیتور بزرگ و یه کیلومتر دیجیتالی یه فرمون و چهارتا چرخ
و این اتفاق خیلی زود داره می افته مخصوصا برای ایرانی که تا سال هشتاد عملا خودرویی وارد نمیشد وقتیم شد یه سری برند محدود بود و بعدشم سالها وارد نشد
یوسف
۱۴ شهریور ۱۴۰۲اتفاقا فروش و محبوبیت اشکودا خیلی بالاتر از سئات هستش، تو بسیاری از کشورهای اروپایی پرفروشترینه، تو روسیه پیش از جنگ اوکراین فروش بالایی داشت در حدی که یک سدان اختصاصی برای بازار روسیه عرضه کرد و تازگی هم وارد بازار هند شده و عملکرد خوبی داره. اشکودا اهمیت استراتژیکی برای گروه فولکش واگن داره. البته سئات هم در خاورمیانه و برخی کشورهای حوزه کارائیب و آمریکای لاتین عرضه میشه ولی فروش خیلی بالایی نداره. صحبتش بود وارد بازار استرالیا، آمریکا و کانادا هم بشه که با این اوصاف احتمالا با برند کوپرا انجامش بدن ولی بازم میگم تعطیلی برند سئات تصمیم جالبی نیست.
محمد
۱۴ شهریور ۱۴۰۲اینکه بخوان یه برندو از اول بالا بیارن کار سختیه. اما واقعا ماشینای کوپرا خوشگلن. من چند باری که دیدم سرمو برگردوندم ببینم چیه. و در کنارش این واقعا تاسف برانگیزه که تو این مدت کم فروش کوپرا از آلفارومئو جلو افتاده.
امیررضا
۱۴ شهریور ۱۴۰۲بسیار خبر شوکه کنندهای بود. من خودم خیلی طراحیهای سئات رو دوست دارم. ولی کوپرا هم همونه یکم پرفورمنس محور تر. امیدوارم فولکسواگن بدونه داره چیکار میکنه.
Amirmohammad
۱۴ شهریور ۱۴۰۲برند خوبی بود
۱۴ شهریور ۱۴۰۲واقعا ماشیناش از نظر طراحی عالی بودن من خیلی دوسش داشتم ،ولی تو دنیای سرمایه داری همه چیو سود تعیین میکنه ، بالاخره ما که ندیدیم دیدیم همه دارن میگن ماهم گفتیم ،والا نرفتیم چه بدونیم کجا میره این سئات
mercedesamg
۱۴ شهریور ۱۴۰۲کجا!!!تازه ما میخواستیم چندتا خودروتونو وارد کنیم😂
مهدی
۱۴ شهریور ۱۴۰۲اگه کله محصولات این برند بیاد ایران فقط برای ما تولید شه خیلی بهتر از پژو های اشغال ۱۰۰سال پیشه
وای اگه بتونن مذاکره کنن
و بدن پلت فرم همه ماشین هاشو به ایران
.
۱۶ شهریور ۱۴۰۲اینطوری که بدتره.
تبدیل به فرغونش می کنن به نام محصول خودروی ایرانی بعد که فاتحه مع الصلوات جدیدی در راه ایران میاد.
datsun
۱۴ شهریور ۱۴۰۲چقدر بد که یه کمپانی قدیمی و نام شناخته شده رو فولکس به یک باره حذف کرد
Enzo Ferrari 2008
۱۴ شهریور ۱۴۰۲معلومه فولکس واگن یک فکر بزرگ تو سرشه
رامتین
۱۴ شهریور ۱۴۰۲من هم معتقدم علیرغم اینکه اشکودا طراحی زمختری نسبت به سئات داره ولی فروش بیشتری در اروپای بلوک شرق داشته و حذف سئات کار منطقی ای بود. بهرحال فولکس موارد مشابه را حذف میکنه که کار درستی هم هست. ضمن اینکه معتقدم کوپرا میتونه فروش بسیار خوبی داشته باشه با اون طراحی های تهاجمیش.
دکتر
۱۴ شهریور ۱۴۰۲لامصب راین خودرو نحسه😂 این بدبخت تازه میخواست به ایران وارد شه و توسط راین خودرو مونتاژ شه😂 قدیما هم کلک دوو رو کند 😂
بهرام
۱۴ شهریور ۱۴۰۲برند منحل شده سئات رو نخرید. گلگیرش هم به سختی گیرتون میاد چه برسه قطعات فنی
محمد
۱۴ شهریور ۱۴۰۲پس بی دلیل نبود که پذیرفت در خاک ایران تولید داشته باشه حتمن میدونست قرار متوقف شه
بنده خدا
۱۴ شهریور ۱۴۰۲اون اشکودا بود مهندس
Habib
۱۴ شهریور ۱۴۰۲سگجانتر از ایرانخودرو و سایپا تو دنیا نیست. شاید تویوتا، فورد و فولکس واگن هم روزی نابود شوند ولی این دو خودرو ساز همچنان پایدار بوده و به زیان دهی خود ادامه می دهند….
سئات که پیشکش.
ریشه در خاک بودن یعنی این!
حسین دهمرد
۱۴ شهریور ۱۴۰۲باز خوبه کوپرا همون سئات هست. طراحیش به نسبت قیمت خیلی خوبه.
آلفارومئو نباید با سئات مقایسه کنه و ازش ببازه. آلفا باید با آئودی شاخ به شاخ بشه.
Arshia m3csl
۱۴ شهریور ۱۴۰۲دقیقا الفارومئو باید با بی ام و و ائودی در بیفته چون رقبای اصلیش اونا بابد باشن البته خوشبختانه سوپراسپرت جدیدش رو معرفی کرد الفارومئو
علیرضا
۱۴ شهریور ۱۴۰۲اشکودا و سئات خودرو های مشابح هم تولید میکنند که از زبان طراحی متفاوت است و پلتفرم یک سانی با محصولات فولکس واگن دارد از لحاظ فوروش سئات پایین تر از اسکودا دیگر برند ها بود و یک کمپانی ضرر ده شده بود
محمد
۱۴ شهریور ۱۴۰۲حالا درسته محصولات سئات با فولکس واگن و اسکودا همپوشانی داره ولی مگه چیز بدی بود ؟ به خریدار حق انتخاب بیشتری میداد برای انتخاب و فروش رو بالاتر میبرد ، پژو سیتروئن ، هیوندای و کیا ، رنو نیسان و خیلی شرکت های دیگه همین کارو میکنن و یه موتور ، گیربکس و پلتفرم رو با طراحی و برند های مختلف برای پوشش دادن سلیقه های مختلف عرضه میکنن ، واقعا عجیبه با اینکه طراحی بهتری نسبت به اشکودا دارن ولی فروششون پایین تره ، تو ترکیه هم خیلی اشکودا تو خیابون میبینی نمیدونم راز محبوبیتش نسبت به سئات چیه
کیانوش
۱۵ شهریور ۱۴۰۲سیات بتزار اصلیش تو اسپانیا بود که بازار چندان بزرگی هم نبود و فروشش اصلا قابل قیاس با اشکورا نبود اشکودا خیلی عالی تر کار کرده و خوب سئات و اشکودا و کوپرا بتهش باید یکشون از بین میرفت چون وساه ی جایگاه میجنگیدن و تا ابد نمیشد همه شون رو نگه داره
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۱۴ شهریور ۱۴۰۲فقط غم این مقاله منو گرفت از سال ۲۰۲۰ به بعد دنیا افتضاح شد
Muty
۱۵ شهریور ۱۴۰۲حالا 4 روز دیگه اسم برند را چند میلیون دلار میندازن به چینی هاااا
چین ماشین میزنه روش میزنه سئات
بعد حکایت ام جی میشه
یا بورگوارد و خیلی های دیگه…
بچه های پدال از همین الان آماده دعواهای خریداران سئات چینی با کسایی که به ماشین شون میگن چینی باشید
خخخخخخخ
ولی خدایش اقتصاد ایران صاحاب درست حسابی داشت الان باید یه سرمایه گذار برند و زیرساختها و همه رو میخرید میاورد ایران با انرژی خیلی خیلی ارزان ایران و کارگر ارزان تولید میکرد، هم به ملت میفروخت هم صادرات داشت
کیانوش
۱۵ شهریور ۱۴۰۲دل و جریت ولک واگن رو همیشه تححسین میکنم واقعا کدوم شرکتی حاصر میشه ی برند هفتاد ساله تو اروپا رو تعطیل کنه فقط ولکس و حقم داره سئات فقط تو بازار اسپانیا مشتری داره که اسپاینا واقعا بازار بزرگی نداره و جزو بازار های متوسط اروپا محسوب میشه واسه همه برند ها و کوپرا خیلی اینده دار تر هست و اشکودا هم که عالی کار کرده امابین کوپرا و پولستار من خودرو های پولستار رو بیشتر دوست دارم واقعا درسته از نطر فروش پایین تره اما طراحی خودرو هاش عالیه و در مورد الفا رومیو هم که واقعا اصلا قابل مقایسه نبود الفا با کوپرا و پولستار الفا هرچند زمین خورده اما هنوزم ی برند غوله
نیستانک
۱۶ شهریور ۱۴۰۲تعطیلی این کارخانجات بصورت فقط حذف نام هست و تولیدات دیگری را انجام خواهد داد