به جرات میتوان گفت سئات هماکنون در بهترین وضعیت خود قرار دارد؛ اما میتوان گفت این موفقیت مرهون تولید سه شاسیبلند در سالهای اخیر است. آرونا، آتکا و تاراکو باعث شدهاند مشتریان جدید و زیادی به این برند اسپانیایی روی خوش نشان دهند.
البته نباید لئون را فراموش کرد. این هاچبک خانوادگی یکی از اولین محصولات سئات است که زیر پرچم گروه فولکسواگن قرار گرفته و با سومین نسل خود در سال ۲۰۱۲ خوش درخشیده است. این خودرو از پلتفرم MQB و ظاهری نسبتاً اسپورت استفاده کرده بود تا از برادران خود یعنی اشکودا اوکتاویا و فولکسواگن گلف متمایز شود. هماکنون زمان چهارمین نسل لئون رسیده تا موفقیت قبلی را تکرار کند و سئات را به سمت رکوردهای فروش جدید رهنمون سازد. ما شانس تست این خودرو در جادههای بریتانیا را داشتهایم.
هر فردی که با لئون آشنا باشد DNA نسلهای پیشین را در طراحی نسل جدید خواهد دید. البته تفاوتهایی در نمای جلو و فاصله بین محوری وجود دارد اما پروفایل کلی خودرو همچنان آشناست. در نمای عقب خطوط شانه گیراتری وجود دارد که به این مورد باید چراغهای عقب تیز را نیز اضافه کرد.
ما اینجا به دنبال این نیستیم که بگوییم طراحی لئون جدید خوب است یا بد اما از نظر ما لئون دارای وجه تمایز کافی در این کلاس بسیار شلوغ است.
نسل جدید با پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری بنزینی در دسترس بوده اما نسخه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری با پسوند TSI Evo نیز قابل انتخاب میباشد. این پیشرانه با سه مشخصات ۱۳۰ و ۱۵۰ اسبی در دسترس است که این آخری با تکنولوژی ۴۸ ولتی هیبریدی ملایم نیز همراه میشود؛ و به این موارد باید پیشرانه ۲ لیتری ۱۱۴ اسبی دیزلی را نیز اضافه کنیم که بخشی از فروش لئون جدید را تشکیل خواهد داد.
تریم های این خودرو نیز با پسوند SE شروع میشود. این نسخه دارای رینگهای ۱۶ اینچی، چراغهای جلوی LED، صفحهنمایش ۸ اینچی، دو پورت USB، ارتباط گوشی هوشمند، آینههای جانبی برقی و گرم شونده، فرمان و دستهدنده چرمی و استارت بدون کلید میباشد.
یک پله بالاتر مدل SE دینامیک با رینگهای ۱۷ اینچی، پشت آمپرهای دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی، صفحه مرکزی ۱۰ اینچی، ناوبری، حسگرهای پارک جلو و عقب و شیشههای عقب تیره قرار میگیرد. مدل FR هم با مواردی همچون رینگهای اسپورت تر ۱۷ اینچی، سپرهای گیراتر و ارتفاع سواری کمتر و موارد اضافهای همچون پورتهای USB بیشتر، سیستم تهویه مطبوع سه ناحیهای و… میخواهد از بقیه نسخهها متمایز شود.
حتی در آینده مدل اسپورت تری با نام FR اسپورت در دسترس خواهد بود که به این موارد باید نسخههای لوکستر Xcellence و Xcellence Lux را نیز اضافه کرد. در ادامه همچنین یک مدل دیزلی ۱۴۸ اسبی و حداقل یک مدل پلاگین هیبریدی عرضه خواهد شد.
ما پشت فرمان مدل ۱۲۸ اسبی با تریم FR که گیربکس ۶ سرعته دستی داشت نشستیم. این خودرو قیمت ۲۳۵۱۵ پوندی دارد.
در زمان حرکت لئون همان حس آشنای نسل پیشین را دارد. در برخی جنبهها این موضوع خوب است. پیشرانه ۴ سیلندر نسبتاً پر صدا بوده اما در کل لطمهای به آرامش کابین وارد نمیکند. مهندسان سئات تلاش داشتهاند بازخورد فرمان را نیز بهبود بخشند. البته باید گفت فرمان لئون جدید اندکی تیزتر از نسل جدید گلف بوده اما تفاوتها خیلی کم است. مدل FR در پیچها کاملاً تخت باقی میماند و سیستم تعلیق سفت تر باعث شدهاند تکان های بدنه نیز کنترل شوند.
البته این به معنی سواری خیلی راحت در جادههای بریتانیا نیست. شاسی لئون خیلی تغییر نکرده و بنابراین افتادن در چالههای بزرگ باعث لرزش کابین خواهد شد. همچنین صدای جاده نیز وارد کابین میشود هرچند این موضوع جدیای نیست.
بههرحال ابعاد رینگهای مدل SE دینامیک هم کوچکتر نیست اما امیدواریم سیستم تعلیق در آینده بهتر شود. همچنین باید گفت لئون فاقد سیستم تعلیق چند اتصالی در عقب است. تمامی مدلها از تنظیمات ساده میله پیچشی استفاده کردهاند که شاید در دستاندازها ناهنجاری بیشتری داشته باشد.
داخل کابین زوایا و خیزهای تیز روی داشبورد وجود دارد که شاید باب میل همه نباشد اما قطعاً حس اسپورت را منتقل میکنند. صفحهنمایش در موقعیت خوبی قرار داشته و کیفیت و پاسخ مناسبی ارائه میکند.
پشت آمپرهای دیجیتالی نیز خوب بوده هرچند خود پانل کمی کوچک به نظر میرسد و بهتر بود فضایی برای پشت آمپرهای بزرگتر در نظر گرفته میشود. از نظر ما پشت آمپرهای گلف بهتر از کار درآمدهاند.
کیفیت کابین نسبت به نسل قبل بهبود یافته اما نمیتوان از این نظر لئون جدید را بر خودرویی همچون فورد فوکوس ترجیح داد. متریال نرم در اکثر بخشهای مناسب بکار رفتهاند اما برای یافتن پلاستیکهای سخت کار چندانی نخواهید داشت.
همین موضوع درباره فضای کابین و بار نیز صدق میکند. فضای بار خوب بوده اما با ۳۸۰ لیتر شما را شگفتزده نمیکند. سئات از این نظر با فولکسواگن موافق است که گلف و لئون خودروهای خانوادگی هستند اما اشکودا نظر دیگری دارد.
فاصله بین محوری بیشتر باعث شده فضای پای عقب کابین کمی بهتر شود بنابراین لئون جدید فضا و راحتی بیشتری نسبت به نسل سوم ارائه میکند.
در کل شاید حس کنید این لئون یک فیس لیفت سنگین نسبت به نسل قبلی را تجربه کرده و نسل جدیدی نیست؛ و این یعنی جذابیت کلیدی خودرو میتواند ادامه داشته باشد.
اما درباره FR نمیتوان واژه ارزانقیمت را بکار برد. این خودرو با پیشپرداخت صفر در دسترس بوده اما اقساط ماهانه در بازه چهارساله برابر با ۳۶۳ پوند است. فوکوس، اوپل آسترا و حتی گلف جدید از این نظر بهتر عمل میکنند.
مالکان کنونی لئون چیزهای دوستداشتنی زیادی در نسل جدید این خودرو پیدا خواهند کرد؛ اما از نظر دینامیکی تغییر زیادی وجود نداشته و بخش اعظم جذابیت لئون به ارزانتر بودن آن نسبت به گلف بازمیگردد. با در نظر گرفتن این موضوع، تریم FR هرگز نمیتواند نقطه مطلوبی در این خانواده باشد و لئون جدید هم نظر ما را تغییر نمیدهد. ما به دنبال مدل SE دینامیک هستیم که ترکیب بهتری از قیمت و راحتی را ارائه میکند.
مشخصات سئات لئون ۱.۵ TSI Evo 130PS FR
- قیمت: 23515 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۵ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 128 اسب بخار/۲۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 9.۴ ثانیه
- حداکثر سرعت: 210 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 6.۱ لیتر در هر صد کیلومتر
meysam
۱۱ تیر ۱۳۹۹چه کابین جذابی
چه سر اگزوزهای زیبایی
چه شرایط فروش رویایی
Irani
۱۱ تیر ۱۳۹۹با این شرایط فروش کی تو ایران میاد؟
فکر کنم با ماهی 9 میلیون تومان میشه یه دونشو خرید
ارشیاsvj
۱۱ تیر ۱۳۹۹اقا کوپراش اومده یا نه؟
Irani
۱۱ تیر ۱۳۹۹نمایندگی عظیم زاده آورده، یه سر بزن
محمد
۱۱ تیر ۱۳۹۹نسبت به قیمتش عالیه
Peyman56
۱۱ تیر ۱۳۹۹واقعا کوپه فقط کوپه های اروپایی.همه شون عالین.آدم ووس داره همشون رو داشته باشه و هر روز با یکبشون بزنی به جاده.مخصوصا جاده های کوهستانی.
♤ANGUS_812♤
۱۱ تیر ۱۳۹۹طراحیش واقعا محشره
به جرات میگم بهترین طراحی بین هاچ بک های پایه رو داره
این ماشین میتونست بهترین جایگزین برای تیبا ۲ و ۲۰۶ باشه ولی نشد که بشه
امیدوارم روزی بیاد که منه عشق هاچ بک حق انتخاب بین ۵۰ مدل هاچ بک داشته باشم نه فقط دو تا انتخاب
((من فقط اونایو گفتم که دسترسی بهشون تقریبا راحت تر از بقیه هاچ بک های بازاره)))))
احمدرضا
۱۱ تیر ۱۳۹۹اگه بحث بحث هاچبک باشه من به شخصه ترجیه میدم یه دونه گلف بخرم ?
هم قشنگ تره هم با کلاس تره هم اینکه گلفه??❤️
AMG.63
۱۲ تیر ۱۳۹۹طراحی چراغ های عقبش و اگزوزش جالبه
ارش
۱۲ تیر ۱۳۹۹طراحیش عالیه .