این خودرو واضحترین نشانه از تولد برند کوپرا و خارج شدن از سایه برند مادر یعنی سئات است. فورمنتور Formentor اولین محصول سفارشی و خاص کوپرا بوده و پس از آن نیز خودروی الکتریکی جدید این برند یعنی ال بورن عرضه خواهد شد.
جدای از سیاستهای گروه فولکسواگن، ما قبلاً زمان کوتاهی را صرف تست این خودرو کردهایم و باید گفت فورمنتور برای برندی که به تازگی مستقل شده حرکت خوبی محسوب میشود. پیشرانه ۴ سیلندر توربوی ۳۰۶ اسب بخاری، سیستم چهار چرخ محرک و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت زیر ۵ ثانیه باعث شدهاند فورمنتور بیش از آنکه به گلف GTI شبیه باشد آئودی S را در ذهن تداعی نماید.
همین موضوع درباره قیمت خودرو نیز صدق میکند و نشان میدهد که کوپرا برندی سطح بالاست. بهای فورمنتور از حدود ۴۰ هزار پوند شروع میشود اما با این پول صاحب یک شاسیبلند اسپورت با ظاهری زیبا و همچنین جادار میشوید که شبیه هیچیک از محصولات گروه فولکسواگن نیست.
اولین تجربه رانندگی ما با فورمنتور محدود به پیست بود اما در این خودرو در آبوهوای نامساعد میتواند تواناییهای خود به ویژه سیستم چهار چرخ محرک را نشان دهد.
فشردن دکمه روی فرمان پیشرانه را با غرشی نه چندان زیاد از خواب بیدار میکند. در سمت مخالف فرمان دکمهی کوپرا قرار دارد که با نادیده گرفتن حالتهای رانندگی نرمال، اسپورت و شخصی باعث ایجاد شرایط ویژهی خود برند در تنظیمات خودرو میشود.
به فشردن این دکمه صدای پیشرانه سریعاً تغییر کرده و جذابتر به نظر میرسد. البته این صدا از طریق بلندگوها پخش نمیشود و یک فعال کننده هوشمند وجود دارد. علاوه بر این صدای تولیدی بهطور سنتی از اگزوز نیز به گوش میرسد.
همانگونه که انتظار دارید حالت کوپرا باعث تیزتر شدن پدال گاز و فرمان شده و صفحهنمایش دیجیتال ۱۰.۲ اینچی نیز تغییر میکند. ما سوئیچ انتخابگر دنده را فشار دادیم و سری به پیست زدیم تا ببینیم کوپرا چه عملکردی خواهد داشت. البته که حس اولیه ما حس سنگین بودن بود.
در وضعیتی که برای محصولات گروه فولکسواگن عادی محسوب میشود، اسپورت ترین حالتهای رانندگی ظاهراً باعث سنگینتر شدن فرمان میشوند و فورمنتور نیز مستثنا نیست. فرمان خودرو به حد کافی دقیق بوده و به شما اجازه میدهد با سرعت و اعتمادبهنفس بالا حرکت کنید چراکه میدانید علاوه بر فرمان سیستم چهار چرخ محرک نیز پشتیبان شما در مسیرهای خیس خواهد بود. البته حسی واقعی در فرمان وجود ندارد.
اما این موضوع باعث نمیشود فورمنتور خودروی هیجانانگیزی نباشد زیرا رینگهای ۱۹ اینچی و لاستیکهای چسبان چسبندگی زیادی را ارائه میکنند و خب این خودرو به عنوان یک شاسیبلند در پیچها نیز عملکرد خوبی دارد.
ما قضاوت درباره کیفیت سواری محصول کوپرا را به رانندگی با فورمنتور در جادههای بریتانیا موکول میکنیم اما شکی وجود ندارد که سواری خودرو سفت است. امیدواریم که سواری خودرو در جادههای ناهموار ناراحت کننده نباشد.
بیشک شما از پیشرانه خودرو لذت خواهید برد. قدرت ۳۰۶ اسب بخاری فورمنتور در حد محصولات AMG نیست اما هنوز هم در صورت تخت گاز رفتن بدن را در صندلیها فشار میدهد و هرچه دور پیشرانه بالاتر رود صدای وحشیتری را خواهید شنید.
جدای از همه این موارد، فورمنتور رفتار خوبی داشته و نکته اصلی درباره آن چسبندگی بالا به زمین است. خودرو به دستورات شما با دقت جواب داده و امن حس میشود.
البته فورمنتور با ظاهر شاسیبلند خود کارهایی را انجام خواهد داد که هاچبک های داغ نمیتوانند. در بخش عقب فضای زیادی وجود داشته هرچند وجود صندلیهای اسپورت و بزرگ در جلو به این معناست که دید جلوی سرنشینان عقب خیلی زیاد نیست. به این موارد باید فضای بار ۴۲۰ لیتری را نیز اضافه کنیم که کاملاً پاسخگوی نیازهای مالکان است.
طراحی بدنه و کابین فورمنتور نیز شیک بوده و عناصر مسی روی بدنه در صندلیها و داشبورد نیز تکرار شدهاند.
ظاهر داشبورد خودرو شیک و مینی مالیستی بوده و فاقد دکمههای فیزیکی است و اکثر کارها با صفحهنمایش ۱۲ اینچی انجام میشود. البته همانند دیگر محصولات جدید فولکسواگن که از همین سیستم استفاده میکنند، مالکان نیازمند کارهای بیشتری برای رسیدن به یک عملکرد ساده خواهند بود و این موضوع در برخی برندهای دیگر نیز دیده میشود.
اما تکنولوژیهای مفید زیادی وجود داشته که از جمله آنها میتوان به چراغهای LED، پارک خودکار، کروز کنترل تطبیقی و… اشاره کرد.
اگرچه کوپرا فورمنتور در نگاه اول خودرویی سطح بالا و لوکس به نظر میآید اما کیفیت پلاستیکهای بکار رفته در جعبهداشبورد و زیر آن بیشتر خاص محصولات سئات هستند تا کوپرا. اگر قیمت خودرو از زیر ۲۰ هزار پوند شروع میشد این موضوعی قابلدرک اما فراموشنشدنی بود ولی خب فورمنتور محصولی ۴۰ هزار پوندی است.
نکات دوستداشتنی زیادی درباره کوپرا فورمنتور وجود دارد. به عنوان یک شاسیبلند پرفورمنس و سفارشی با خودرویی خیالانگیز روبرو هستیم و اکثر مالکان از سواری هیجانانگیز، امن و سریع آن لذت خواهند برد. این خودرو همچنین کابینی زیبا و جادار دارد اما تکیه بیش از حد به صفحه لمسی و وجود برخی پلاستیکهای ارزانقیمت باعث شدهاند آن حس لوکس بودن کمی کمرنگ شود.
مشخصات کوپرا فورمنتور VZ2 TSI 4Drive
- قیمت: 39830 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 306 اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: 7 سرعته دوکلاچه، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 4.۹ ثانیه
- حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 8.۵ لیتر در هر صد کیلومتر
MAHDI
۱۲ آبان ۱۳۹۹طراحی بیرونی واقعا جذابه
Amin-mc20
۱۲ آبان ۱۳۹۹انصافا خوش صداترین از نظر شما چیه؟
Amin-mc20
۱۲ آبان ۱۳۹۹چرا دیس میدین خواستم نظرتونو بدونم
Amin-mc20
۱۳ آبان ۱۳۹۹من میگم خوش صدا ترین ماشین چیه شما لایک و دیسلایک میدین??????
Hadi
۱۲ آبان ۱۳۹۹از استایلش خوشم اومد ?…
میثم
۱۲ آبان ۱۳۹۹حتی دیدنش به آدم حس خوبی میده
وال به حال روندنش
NAVID۰۰۹۸
۱۲ آبان ۱۳۹۹جداً این فولکس واگن عجب مدریتی داره که میتونه این همه برند را در گردونه رقابت برتر نگهداره و همه ساختههاشون هم اینقدر خوب و باکیفیت باشند .
البته این مدل خودروها همیشه کمفروش هستند و جزو حیاط خلوت بازار به حساب میان .
blackburn
۱۲ آبان ۱۳۹۹این بحث کره و ژاپنو تو راه انداختی اقا نوید وگرنه کره چه ربطی به ژاپن داشت حالا اومدی از کنار قضیه رد میشی ، تو اولین بار اومدی گفتی ژاپنی از کره ای بهتره من دیدم که آزرا تو خیابون یاتاقان زده و این حرفا ، حالا اومدی اینجا چون حجم اطلاعاتت کم کشیده بود الان اینجا فقط به به و چه چه کردی ببین تو جز اینکه بگی خوبه نظری نداری یا بگی کره ای ها بدن اطلاعاتت در همین سطحن
NAVID۰۰۹۸
۱۲ آبان ۱۳۹۹بله
شما خوبی !
رضا
۱۲ آبان ۱۳۹۹چقدر این ماشین زیباست.آدم دوست داره لیسش بزنه.
Reza
۱۲ آبان ۱۳۹۹جوووووووووون ???
no4
۱۲ آبان ۱۳۹۹قشنگه ولی به شخصه از چراغ متصل خوشم نمیاد .
Malt hill
۱۲ آبان ۱۳۹۹بی نقص
زیزیگولو
۱۲ آبان ۱۳۹۹چهره ماشین جذابو خشنو عضلانیه ….. این میتونه کسایی رو که دنبال ماشین پر قدرت هستن ارضاء کنه
مسعود
۱۲ آبان ۱۳۹۹خیلی خوشگل و شیک هست رنگش هم فوق العادست و پیشرانش هم انتظارات رو تا حد زیادی براورده میکنه!
دمتون گرم و ما همچنان افسوووس
Ramin
۱۲ آبان ۱۳۹۹خیلی دلم میخواد بدونم کی طراحیش کرده
واقعا دمش گرم طراحی بیرون شاهکاره. مخصوصاً اون رینگا
خیلی دلم میخواست بشنوم یه ایرانی طراحیش کرده…..
فرشاد
۱۳ آبان ۱۳۹۹الخاندرو مسونرو رومانوس
طراح ایرانی داریم؟
Amin-mc20
۱۲ آبان ۱۳۹۹تروخدا گروه رو باز کنین در به در دنبال گروه ماشینی میگردم همشون یا میگن سلطان elx یا حضرت 135 تخصصی تر از گروهتون ندیدم بازش کنینننن
شاهین
۱۲ آبان ۱۳۹۹سلام وقت بخیر
تا جایی که من می دونم گروه باز هست و مشکلی نیست.
اشکان
۱۳ آبان ۱۳۹۹گروه مشکلی نداره منم هستم
ارشیاsvj
۱۲ آبان ۱۳۹۹خوشمان امد.
باحال به نظر میاد هر چند ما فقط در حد عکس میبینیمیش!!???
چون اینجا یه سیاره دیگه است…