شرکت خودروسازی سئات اولین قدمهای گروه فولکسواگن در خارج از مرزهای آلمان بود که در میانههای دهه ۱۹۸۰ میلادی و تحت مدیریت کارل هاهن، یکی از موفقترین مدیران گروه فولکسواگن، برداشته شد؛ اما با این وجود، اکنون و بعد گذشت بیش از سه دهه از آغاز تصاحب شرکت سئات به دست فولکسواگن، این شرکت اسپانیایی نسبت به سایر زیرمجموعههای گروه فولکسواگن تولیدکننده خودرو سواری تیراژ تولید کمتری داشته و آمار فروش و سود ضعیفتری دارد.
البته نباید هیچگاه سئات را به دلیل تیراژ پایین تولیداتش نسبت به شرکتهای فولکسواگن و اشکودا سرزنش کرد چراکه در عمر بیش از دو دهه کارخانه اصلی شرکت خودروسازی سئات، این کارخانه وظیفهای مهمتر از افزایش تولید را بر عهده داشته است. در واقع گروه خودروسازی فولکسواگن از کارخانه اصلی سئات در اسپانیا بهعنوان محلی برای پیادهسازی الگوهای جدید و بهروز تولید و بهکارگیری فنآوریهای پیشرفته و مدرن ساخت استفاده میکند، چیزی که باعث میشود محصولات باکیفیتتر و ارزانتر در مدتزمان کمتر تولید شده و بازار عرضه شود. بهعبارتدیگر، بیش از دو دهه است که گروه فولکسواگن در کارخانه سئات مشق فنآوری تولید کرده است.
سئات پیش از فولکسواگن
با اینکه اسپانیا کشوری اروپایی است و در غرب اروپا نیز واقع شده است اما رشد اقتصادی خود را بسیار دیرتر از سایر کشورهای همسایه خود آغاز کرده است. در ابتدای قرن بیستم که بسیاری از کشورهای همرده اروپایی در حال تولید و فروش موفق خودرو بودند، کشور اسپانیا از داشتن خودروسازی بزرگ و موفق بهکل محروم بود و فقط تعداد محدودی خودروساز کوچک با تولیدات اغلب بهصورت کارگاههای محلی در این کشور فعالیت میکردند. با این وجود زمزمههای ایجاد یک کارخانه خودروسازی با توانمندی تولید انبوه خودرو از اواسط دهه ۱۹۳۰ در اسپانیا شکل گرفت که به دلیل جنگهای داخلی اسپانیا در خلال سالهای ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ این کار تا سال ۱۹۴۰ به تعویق افتاد.
با سرمایهگذاری بانک اورگیخو و همکاری تعدادی از شرکتهای صنعتی اسپانیایی در ۲۲ ژوئن ۱۹۴۰، پایههای شرکت خودروسازی سئات (مخفف عبارت انجمن ایبری خودروهای گردشگری) بهمنظور تولید انبوه خودرو در اسپانیا شکل گرفت. بانک اورگیخو در ابتدا ایجاد یک شرکت خصوصی برای تولید انبوه خودرو را در نظر داشت اما طی مداخله دولت و به دستور کابینه ژنرال فرانکو، موسسه ملی صنعت با هدف تولید انبوه خودرو و نه فقط تولید تحت لیسانس یک شرکت خارجی یا محلی برای سرهمبندی محصولات آنها، اختیارات شرکت را در دست گرفت. هرچند که اهمیت وجود یک کارخانه تولید انبوه خودرو در اسپانیا هیچگاه از بین نرفت اما تلاش این گروه و نیز موسسه ملی صنعت خیلی سریع با شروع جنگ جهانی بینتیجه ماند.
در نیمه سال ۱۹۴۸، دولت و شش بانک بزرگ اسپانیا قراردادی را با شرکت فیات بهعنوان شریک خارجی امضا کردند تا بتوانند فرزند تازهای برای تولیدکنندگان خودروی اسپانیا به دنیا آورند. یک سال و نیم بعد، در سال ۱۹۵۰، شرکت خودروسازی سئات (مخفف عبارت انجمن اسپانیایی خودروهای گردشگری) بهوسیله سرمایهگذاری موسسه ملی صنعت اسپانیا و با سرمایهای در حدود ۶۰۰ میلیون پزوتا (معادل ۳.۶ میلیون یورو امروزی) تأسیس شد.
در اوایل دهه ۱۹۸۰، بحثهای مفصلی در موارد مالی و کنترل شرکت بین سهامداران اصلی سئات، دولت اسپانیا و شرکت ایتالیایی فیات انجام شد. شرکت سئات به سرمایهگذاریهای گسترده احتیاج داشت و خودروسازی فیات برای این کار آماده نبود، بهخصوص به دلیل مشکلات مالی متأثر از بحران نفتی دهه ۱۹۷۰ و همچنین به دلیل عدم قطعیت منافع فیات پس از پایان یافتن سیاستهای حمایتی در برابر حضور جنرال موتور در اسپانیا. در آخر و در انتهای سال ۱۹۸۲، رابطه همکاری فیات با شرکت سئات بعد از ۳۰ سال پایان یافت.
سئات پس از فولکسواگن
با خروج فیات از اسپانیا در سال ۱۹۸۲، فولکسواگن که تازه سکان مدیریت خود را به دکتر کارل هاهن سپرده بود، فضا برای گسترش فعالیت خود در خارج از مرزهای آلمان و تبدیل فولکسواگن به یک قدرت جهانی را مساعد دید. درعینحال، مدیران دولتی اسپانیا، بهمنظور یافتن یک شریک خارجی قدرتمند برای سئات، مذاکراتی را با نیسان، تویوتا و میتسوبیشی آغاز کرده بودند. با این وجود، هاهن که میخواست هرچه زودتر به بازار اسپانیا وارد شود، طی قراردادی لیسانس تولید خودروهای پاسات و پولو خود را به سئات داد. در سال بعد، فولکسواگن حق توزیع محصولات در اسپانیا را نیز تقدیم سئات کرد.
همین قراردادها و شراکتها زمینهساز شدند که فولکسواگن در ۱۸ ژوئن سال ۱۹۸۶، ۵۱% از سهام سئات را تصاحب کند. مدتی بعد، در ۲۳ دسامبر این مقدار به ۷۵% افزایش پیدا کرد و فولکسواگن به سهامدار اصلی شرکت خودروسازی سئات تبدیل شد. بعدها، در دسامبر ۱۹۹۰، فولکسواگن ۹۹.۹۹% از مالکیت سئات را در اختیار گرفت تا شرکت سئات به اولین شرکت غیر آلمانیای تبدیل شود که به طور کامل در زیرمجموعه فولکسواگن قرار میگیرد.
با خرید سئات توسط فولکسواگن، خیلی سریع انتظارات هاهن از این ادغام برآورده شد و نه تنها دو سال بعد از آن سئات به سوددهی رسید بلکه یک تولید ارزانقیمت برای سایر محصولات خروجی گروه فولکسواگن، مانند محصولات آئودی و خود فولکسواگن را فراهم کرد به شکلی که ۱۵.۲% از محصولات گروه فولکسواگن در سال ۱۹۸۹ در کارخانههای اسپانیایی این گروه تولید میشدند.
علاوه بر این، شرکت فولکسواگن ساخت یک کارخانه جدید در شهر مارتری استان بارسلون اسپانیا را آغاز و مرکز تحقیق و توسعهای نیز در کنار آن ایجاد کرد. همچنین با واگذاری دفاتر مرکزی شرکت در مادرید، دفتر مرکزی شرکت سئات را به بارسلونا انتقال داد.
در ۲۲ فوریه سال ۱۹۹۳، خوان کارلوس، پادشاه اسپانیا به همراه فردیناند پیچ، مدیر تازه انتخابشده گروه فولکسواگن کارخانه تازه تأسیس مارتری را افتتاح کردند. این کارخانه یکی از بهروزترین و کاراترین کارخانههای اروپا بود که به مدد تأمینکنندگانی که فقط ۲.۵ کیلومتر با محل کارخانه فاصله داشتند، از فرایند پیشرفته تولیدی سروقت استفاده میکرد. اولین خودرویی که از خط تولید کارخانه مارتری خارج شد، سئات ایبیزا و همچنین نسخه سدان آن، سئات کوردوبا بود. ایبیزای جدید موفقیت عظیمی برای سئات به همراه آورد و شرکت سئات توانست به لطف این محصول سهم بازار خود را بهخصوص در بازارهای صادراتی بهشدت گسترش دهد.
جایگاه فعلی شرکت سئات
با اینکه کشور اسپانیا دومین تولیدکننده خودرو در اروپا و یکی از بزرگترین و اصلیترین کشورهای تولیدکننده خودرو در جهان است اما دانش خودروسازی این کشور با سایر کشورهای رقیب قابل رقابت نیست. به شکلی که شرکت خودروسازی سئات با دارا بودن یکی از پیشرفتهترین کارخانههای خودروسازی جهان در شهر مارتری استان بارسلون، تنها کارخانه خودروسازی اسپانیایی است که توانایی انجام تمامی مراحل طراحی، ساخت و توسعه محصول جدید را داراست.
کارخانه مارتری سئات با تولید سالانه در حدود ۳۴۰۰۰۰ دستگاه انواع خودرو، ۸۲.۶% از کل محصولات شرکت سئات را تولید میکند. علاوه بر این کارخانه، چیزی در حدود ۷۲۰۰۰ دستگاه از انواع محصولات سئات در سایر کارخانههای گروه خودروسازی فولکسواگن تولید میشود؛ که از این مقدار، در حدود ۲۸۰۰۰ دستگاه در پالملای پرتغال، ۲۴۵۱۶ دستگاه در براتیسلاوای اسلواکی و مابقی، در حدود ۴.۸% از کل تولیدات شرکت خودروسازی سئات در جمهوری چک تولید میشوند؛ بنابراین شرکت خودروسازی سئات در سال ۲۰۱۵ توانسته است ۴۱۵۰۷۶ دستگاه از انواع محصولات خود را تولید و روانه بازار کند.
همچنین، در سال ۲۰۱۵ کارخانه سئات ۱۳۴۱۷۰ دستگاه از مدل Q3 شرکت آئودی را در محل کارخانه خود تولید کرده است که با احتساب محصولات خود شرکت سئات، کل تولیدات کارخانه مارتری نسبت به سال میلادی قبل از آن در حدود ۷.۸% رشد داشته است. از این میان، دو خودروی نوستالژی سئات، ایبیزا و لئون بیشتر سهم تولید را به خود اختصاص دادهاند و تولید آنها نسبت به سال میلادی قبل به ترتیب ۴.۴% و ۷.۹% رشد داشته است.
شرکت خودروسازی سئات در راه پیش رو
هرچند که آمار تولید و سوددهی شرکت خودروسازی سئات نسبت به یک کارخانه تولید خودروهای معمولی در زیرمجموعه گروه فولکسواگن پایین است، اما آمارهای تولید، فروش، خالص دریافتی و جریان نقدینگی شرکت سئات در یک دوره پنج ساله خیرهکننده است. این افزایش چشمگیر در مقدار خالص فروش کارخانه از تغییر رویه این شرکت در عرضه محصولات خود و نیز تغییر رویکرد بازارهای هدف نسبت به این خودروساز اسپانیایی حکایت دارد.
بهعبارتدیگر، گروه خودروسازی فولکسواگن تغییر ذائقه بدنه بازار در خرید خودروهای ارزانتر اما با کیفیت که حاصل فشارهای مالی بحرانهای اقتصادی اواخر دهه قبل میلادی است را بهخوبی رصد کرده و سعی دارد که با تقویت ضعیفترین خودروسازی خود در قلب اروپا به مقابله با قدرت یافتن سایر رقبای اروپایی و نفوذ خودروسازهای آسیایی برود.
علاوه بر این، گروه فولکسواگن در بازارهای آمریکای مرکزی، شمال آفریقا و غرب آسیای خود را به روی سئات باز کرده تا در غیاب حضور فعال اشکودا در این بازارها، پایین و بدنه بازار را در اختیار خودروسازی سئات قرار دهد، به شکلی که مکزیک، الجزایر و ترکیه سه تا از بزرگترین بازارهای این شرکت خودروساز اسپانیایی است.
همچنین شرکت خودروسازی سئات در سال جدید میلادی برگ جدید در محصولات خود رو کرده است و امید دارد که با فروش موفق سئات اتیکا بهعنوان اولین محصول کراساوور این شرکت، آمار فروش و درآمد خود را افزایش دهد.
uss zumwalt DDG-1000
۳۱ مرداد ۱۳۹۵باتشکر از اقای سرانجام عزیز
Elon Musk
۳۱ مرداد ۱۳۹۵سئات خیلی شرکت خوب و موفقیه.
خیلی بیشتر از پژو دوستش دارم.
Mohammadreza
۱ شهریور ۱۳۹۵به نظر منم کلا فولکس و زیر مجموعه هاش واقعا عالی هستن
کاش توی ایران هم بودن فولکس و زیر مجموعه هاش
ولی ظاهرا باید آرزوی داشتن گلف رو به گور ببرم :(
Elon Musk
۱ شهریور ۱۳۹۵خدانکنه.
علیرضا4225
۳۱ مرداد ۱۳۹۵به نظر میاد مطالب از ویکی پدیا گرفته شده لطفا منبع رو هم ذکر کنید
رضا پ
۳۱ مرداد ۱۳۹۵بنظرم طراحی ظاهری ماشیناش (فقط ظاهرش) از ماشینای فعلی فولکس واگن بهتره
احمد باقری
۱ شهریور ۱۳۹۵ماشینهای خوبی میسازه.