همین چند وقت پیش بود که خودروی اسپانیایی سئات لئون کوپرا ۲۸۰ توانست رکورد سریعترین خودروی دیفرانسیل جلوی دنیا را در پیست نوبرگ رینگ از آن خود کند. کوپرای ۲۸۰ زمان ۷:۵۸.۴ را برای طی پیست به دست آورد که بسیار قابل توجه است. اما همواره طرفداران خودروهای دیفرانسیل عقب از مزیتهای دینامیکی این ماشینها و برتری آنها نسبت به همتایان دیفرانسیل جلوی خود می گویند.
این حقیقت نه تنها در پیست، بلکه در یک مسابقه ساده درگ نیز خود را نشان میدهد. جایی که رکورد دار و شاه دیفرانسیل جلوها با موتور ۲۱.۰ لیتری توربوی ۲۸۰ اسب بخار نیرو در کنار یک بامو M235i کوپه قرار میگیرد که با موتور ۳.۰ لیتری ۳۲۰ اسبی به راحتی آن را جا میگذارد. البته شکست در این مسابقه چیزی از ارزشهای کوپرا ۲۸۰ کم نمیکند.
[jwplayer mediaid=”۷۱۸۲۶″] در واقع به نظر نمیرسد نتیجه این مسابقه تنها به علت ۴۰ اسب بخار اضافی بامو باشد. به هر حال اگر سئات، نیروی این شیر را روی هر چهار چرخ آن توزیع کند، آن وقت میتوان یک شاهکار و سوپر هاچ بک داغ را به نظاره نشست. [دانلود ویدئو]
رضا
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳bmw هم دیفرانسیل عقبه هم موتورش پرحجم تر و قوی تر
نتیجه مسابقه از قبل هم قابل پیش بینی بود….
سئات یه مدت تو ایران حضور داشت ولی نمیدونم آخرش چی شد….
3-4سال پیش بود مدل لئون حدود 40میلیون بود که یادمه اون زمون گرون بود
شاهین
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳رضا جون به نظر من توی درگ و لانچ،دیف عقب راحت تر حرکت میکنه ولی توی مسائل عمومی تر مثل حرکت توی برف و گل و لای،دیف جلو بهتره(البته اینا خیلی عامیانه س.برتری های هر کدوم توی دینامیک و مسابقات پیچیده س و من خیلی راجع بهش نمیدونم)
همیشه وقتی صحبت از دیف عقب میشه یاد پیکان و اردی میافتم! با اون گاردانی که وسط ماشینه توی اتاق!
رضا
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳مشکل اساسی دیفرانسیل جلو کم فرمونی هست و بعدیش هرچی موتورشون رو قویتر کنن مشکل حاد تر میشه و تقسیم نیرو بین چرخهای جلو بدلیل تفاوت در فاصله پلوس ها باعث نوعی عدم توازن میشه که در کنار بازی کمک فنرها و چرخش فرمان و تحمل فشارهای جانبی و ….. نیروهای زیادی به چرخ وارد میشن که باعث تاثیرات منفی زیادی روی عملکرد ماشین میشه..
به همین خاطره که شما هیچوقت یه ماشین دیف جلو خیلی قوی یا سوپر اسپرت نمیبینی
مهرداد
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳شاهین جان سلام
با فرض یکسان بودن توان و گشتاور پیشرانه، اتومبیل های دیفرانسیل عقب در شروع حرکت شتاب دار بهتر از همتایان دیفرانسیل جلوی خود عمل می کنند و دلیل این امر هم به قانون اول نیوتن (قانون لختی) بر می گردد.
البته شخصا براین عقیده ام که مقایسه بالا عین بی عدالتی است!
آیا واقعا می توان مسابقه ژیان دیفرانسیل جلو را با پیکان دیفرانسیل عقب عادلانه خواند. ضمن این که نتیجه از قبل قابل پیش بینی است چرا که به فاکتورهای مهمتری نظیر توان یا حجم پیشرانه در این رقابت توجهی نشده!!
برگردیم سر قانون اول نیوتن،
“هر جسم ساکن یا متحرک با سرعت یکنواخت حالتش تغییر نمی کند مگر آنکه در اثر نیروهای خارجی مجبور به تغییر آن باشد.”
بنا براین قانون (که من خودم ازش چیزی نفهمیدم!!!) اگر جسمی (مثلا ماشین دیفرانسیل عقب) ساکن باشد تمایل دارد تا ابد ساکن بماند حالا راننده مسابقه ای را تصور کنید که می خواهد شتاب گیری سریعی را شروع کند، خودرو به مانند کودکی که جلوی اسباب بازی فروشی ایستاده و مادرش می خواهد او را به زور بکشد رفتار می کند! نوک خودرو به سمت بالا متمایل می شود و انتهای آن به سمت پایین. (حتما این حالت را در هنگام شتاب گیری تجربه کرده اید) در هنگام ترمز گیری (شتاب منفی) عکس آن رخ می دهد.
اینا که گفتیم چه ربطی به شتاب خودروی دیفرانسیل عقب داشت؟!
نکته دقیقا همین جاست، در هنگام شتاب گیری به دلیل قانون لختی انگار قسمت اعظمی از وزن خودرو روی محور عقب (می ریزد) قرار می گیرد و وزن بیشتر به معنی اصطکاک بیشتر است. یعنی خودرو قادر است اکثر نیروی خود را بدون هرزگردی به چرخ های عقب منتقل کند حال آنکه در خودروی دیفرانسیل جلو هنگام شتاب گیری وزن از روی چرخ جلو (متحرک) برداشته شده و این معادل اصطکاک کمتر است در نتیجه اکثر نیروی تولیدی موتور به هرزگردی چرخ ها تبدیل می گردد.
در شرایط زمسانی خودروی دیفرانسیل جلو راحت تر شروع به حرکت می کند چرا که حرکت شتاب دار نیست و وزن زیاد موتور خودرو روی چرخ جلوست و اصطکاک کم زمین یخ زده را جبران میکند ولی با خودروی دیفرانسیل عقب روی یخ باید سریع شتاب گیری کنید که این مهم به دلیل وزن کم روی محور عقب باعث سر خوردن (هرز گردی)میشود!
شاهین
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام مهرداد عزیز.ممنون از توضیحات عالیت! واقعا استفاده کردم.
در رابطه با اون قانونی که داخل پرانتز نوشتی متوجه نشدی باید بگم،هر جسمی دوست داره حالت اولیه ی خودشو حفظ کنه به این معنی که مثلا اگه خودرویی با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت حرکت میکنه،اگه با جاده اصطکاک نداشته باشه و مولکول های هوا مانع اون نشن و … تا ابد با همون سرعت 100 حرکت خواهد کرد.
ذات کمربند ایمنی هم بر همین اساس هستش یعنی وقتی سرعت خودرو 100 تا هستش،در واقع سرعت ما هم که داخل ماشین نشستیم 100 تا هست،وقتی ماشین ترمز میکنه،سرعتش کم میشه ولی ما چون همون حالت اولیه ی خودمون(سرعت 100 کیلومتر) رو حفظ کرده داریم،به جلو پرتاب میشیم.(البته مطمئنم که شما این مطالب رو صدها بار بهتر از من میدونی،اساسا رشته ی من فیزیک نیست ولی خب در حد رفع و رجوع یه چیزایی بلدم).ارادتمند شما.
meysam
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳هر کدوم مزیتهای خودشون رو دارن ولی به نظر من سیستمهای چهار چرخ محرک از هر دوی اینا کامل ترن مثل سوبارو
شاهین
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳سئات ماشین خوبیه ولی مقایسه ی اون با بی ام و نه به نفع خودشه و نه به نفع بی ام و.
چند سال پیش سئات وارد کشورمون شد ولی استقبال چندانی ازش نشد.
“در واقع به نظر نمیرسد نتیجه این مسابقه تنها به علت 40 اسب بخار اضافی بامو باشد. به هر حال اگر سئات، نیروی این شیر را روی هر چهار چرخ آن توزیع کند، آن وقت میتوان یک شاهکار و سوپر هاچ بک داغ را به نظاره نشست. ”
چیزی بیشتر از اسب بخار باعث پیروزی BMW شده.
sadegh
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳اصلا قبل از این که متنا کامل بخونم احساس میکردم BMW مسابقه رو برده، دقیقا باید به این جمله توجه کرد:
چیزی بیشتر از اسب بخار باعث پیروزی BMW شده.
شاهین
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳افرین داداش صادق.به نظر من اون چیزی که باعث پیروزی BMW شده،ذات اسپرت و مهندسی قوی اون هستش.ارادت.
sadegh
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳مخلصم داش شاهین،
BMW گنده تر از اینا رو لوله کرده، این که …
Zonda R
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳@.F
کار سعات قابل تحسینه
تو این دو سه سال به یاریvw
خیلی بهتر شده
Saied
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳باید هم این اتفاق بیفته! اگه غیر از این بود باید بی ام دبلیو درشو گل میبست!
امید
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳سئات خوبه اما من بی ام و رو دوس دارم
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳درود .
هرچند مقایسه نا عادلانه بود ولی خب افرین بر جفتشون .
مصطفی
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳مرض داشتن یه هاچیک بکننش؟خو یه کوپه ای چیزی میکردنش با این مشخصاتش…
شایان
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳مگه اسپانیا هم برند داره؟
Infinite
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳بله. سئات متعلق به اسپانیاست.
Un4given
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳همین که سئات جرات کرده با ب.ام.و کل بندازه خودش جای تحسین داره.
Infinite
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳اگر این بی ام و به نظر من زشت نمی برد جای تعجب داشت. به هر حال دیفرانسیل عقب بودن و مهندسی عالی بی ام و و 40 اسب بخار بیشتر(!) برای اثبات برتری این ماشین قبل از مسابقه کافی بودن.
ولی من سئات لیون رو واقعا دوست دارم. از یک گلف هیچی کم نداره. زیباست…
انزو
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳اصن بی ام و ینی زندگی.زندگی ینی بی ام و.
خاوری
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳سئات خودروی خوب و باکیفیتیه چون دست پرورده آلمانهاست…
Ehsan
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳در تایید دوستان من هم باید بگم که این مقایسه نا عادلانه بود ، یک اسب بیشتر هم تاثیر داره چه برسه به 40 اسب هر چند که اگر دارای توان موتور یکسانی بودند باز هم بی ام و برنده میشد چون خیلی مسائل دیگر هم دخیل هستند ، و تا بی ام و شدن بعضی خودرو ساز ها راه بس طولانی و دشوار است