دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال همچنان ادامه دارد و در این قسمت به سراغ گروه هاچبکهای سگمنت A رفتهایم. در دوئل قبلی این گروه دو هاچبک کوچک ژاپنی یعنی هوندا N One و سوزوکی سلریو در برابر یکدیگر قرار گرفتند که طی این رقابت مجموعاً تعداد ۱۰۵۸ رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل سلریو تعداد ۶۱۷ رأی از سوی شما دریافت کرده و بنابراین با کسب ۵۸ درصد از کل آراء پیروز میشود درحالیکه N One موفق به کسب ۴۴۱ رأی شده است. حال امروز در هفتمین دوئل گروه هاچبکهای سگمنت A دو همخانواده و یا حتی دو خودروی تقریباً یکسان یعنی سئات Mii و اشکودا سیتیگو در برابر یکدیگر قرار گرفتهاند.
شورلت اسپارک | اوپل کارل | رنو توئینگو | اسمارت فورفور |
؟ | اسمارت فورفور | ||
اشکودا سیتیگو | سئات Mii | سیتروئن C1 | پژو ۱۰۸ |
؟ | پژو ۱۰۸ | ||
فیات ۵۰۰ | اوپل آدام | سوزوکی سلریو | هوندا N One |
اوپل آدام | سوزوکی سلریو | ||
هیوندای i10 | کیا پیکانتو | تویوتا آیگو | فولکسواگن آپ |
کیا پیکانتو | فولکسواگن آپ |
اشکودا سیتیگو
فولکسواگن برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۱ از هاچبک کوچکی بنام آپ پردهبرداری کرد اما این خودرو علاوه بر فولکسواگن، توسط دو برند اشکودا و سئات نیز به ترتیب با نامهای سیتیگو و Mii عرضه شد؛ بنابراین سیتیگو و Mii نسخههای ریبج شدهٔ فولکسواگن آپ هستند. البته این سه خودرو علاوه بر برند، تفاوتهای ظاهری هم باهم دارند که این تفاوتهای بیشتر در قسمت جلویی صورت گرفته و مثلاً نمای جلوی سیتیگو طبق زبان طراحی اشکودا شکل گرفته است. همچنین اشکودا بهتازگی سیتیگو را برای مدل ۲۰۱۷ مورد فیسلیفت و بهروزرسانی قرار داده که طی آن تغییراتی جزئی در ظاهر خودرو ایجاد شده است. هر سهٔ این هاچبکهای کوچک، یعنی آپ، می و سیتیگو در دو نسخهٔ سهدر و پنجدر تولید میشوند. برای این خودروها تنها یک پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر بنزینی در نظر گرفته شده که در سطوح قدرت مختلف ارائه میشود. برای این دوئل قویترین نسخهٔ سیتیگو را انتخاب کردهایم که ۷۵ اسب بخار قدرت و ۹۵ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال قدرت نیز توسط گیربکسهای پنج سرعتهٔ دستی یا اتوماتیک صورت میگیرد. اشکودا سیتیگو تا پایان ماه اکتبر در اروپا نزدیک به ۳۰ هزار دستگاه فروش داشته است.
سئات Mii
همانطور که در بالا گفته شده، سئات می، اشکودا سیتیگو و فولکسواگن آپ در اصل خودروهایی یکسان با برندهای مختلف و تغییرات ظاهری جزئی هستند؛ بنابراین انتخاب میان یکی از خودروهای این دوئل بیشتر به سلیقه مربوط میشود. تفاوتهای ظاهری سیتیگو و می صرفاً در قسمت جلویی است و نمای عقبی آنها بهجز گرافیک داخلی چراغها تقریباً بهطور کامل باهم یکسان است. البته درحالیکه سیتیگو و آپ هردو بهتازگی فیسلیفتی را تجربه کردهاند، سئات هنوز اقدام به بهروزرسانی و فیسلیفت Mii نکرده است. برای این هاچبک کوچک نیز دقیقاً همان پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر مذکور ارائه میگردد؛ بنابراین برای اینکه دو خودروی این دوئل شرایط کاملاً یکسانی داشته باشند، برای می هم همان نمونهٔ ۷۵ اسب بخاری انتخاب شده است. Mii اما برخلاف سیتیگو نخستین هاچبک سگمنت A سئات نیست چراکه این شرکت اسپانیایی بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۴ هاچبک کوچکی بنام آروسا را تولید میکرد که البته آنهم در اصل نسخهٔ ریبج شدهٔ فولکسواگن لوپو بود. سئات می اما فروش کمتری نسبت به اشکودا سیتیگو دارد بهنحویکه طی ۱۰ ماه سپری شده از سال جاری در اروپا حدود ۱۳ هزار دستگاه فروش داشته است.
مشخصات فنی
اشکودا سیتیگو | سئات Mii | |
پیشرانه | ۱ لیتری ۳ سیلندر | ۱ لیتری ۳ سیلندر |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | ۷۵ اسب بخار | ۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۹۵ نیوتن متر | ۹۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۳.۲ ثانیه | ۱۳.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۵ کیلومتر/ساعت | ۱۷۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۴.۴ لیتر (ترکیبی) | ۴.۶ لیتر (ترکیبی) |
ظرفیت باک | ۳۵ لیتر | ۳۵ لیتر |
تولید آلایندگی | ۱۰۰ گرم/کیلومتر | ۱۰۸ گرم/کیلومتر |
وزن | ۸۵۳ کیلوگرم | ۸۵۴ کیلوگرم |
طول | ۳.۵۹ متر | ۳.۵۵ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۴۲ متر | ۲.۴۲ متر |
حجم صندوق بار | ۲۵۰ لیتر | ۲۵۰ لیتر |
قیمت پایه | ۸,۹۸۵ پوند | ۱۰,۵۵۵ پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9902729]
علیرضا
۳۰ آذر ۱۳۹۶رای من سئاته فقط برای طراحی جلوش
meysam
۳۰ آذر ۱۳۹۶آخه این چه جور دوئلیه؟ کلاسشون که جزء مضخرف ترین کلاس ها هست + همه چیزشونم که یکیه+ظاهرشونم که…=رای نمیدم?
Hossein
۳۰ آذر ۱۳۹۶اره بابا این کلاس از حوصله سر بر ترین کلاساس اصلا جذابیتی نداره رای که هیچی اصلا ارزش وقت گذاشتنم نداره هیچ وقت فلسفه این کلاسو نفهمیدم چرا ادم باید پول به اینا بده
جواد
۳۰ آذر ۱۳۹۶چقدر شبیه هم هستند!نمی دونم سئات از اشکودا کپی کرده یا اشکودا از سئات؟
فرامرز
۳۰ آذر ۱۳۹۶سئات و اسکودا زیر مجموعه فولکس واگن هستن و این دو تا مدل نسخه ی ارزونتر و کم آپشن تر فولکس آپ هستن. چون خیلی از مشتری ها تو این کلاس دنبال آپشن و برند و …. نیستن و اختلاف قیمت 1000 یورویی هم تو تصمیم گیری مشتری ها تاثیرگذاره.
就哦还能
۳۰ آذر ۱۳۹۶به نظر من این سگمنت ارزش رای دادن نداره، این دو خودرو هم که دقیقا یکی هستن، که مزید بر علت شده.
charger
۳۰ آذر ۱۳۹۶این دوﺋل چیه پدال،،،؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دقیقا یکی هستن فقط اسمشون فرق میکنه با قیمتشون
akrh78
۳۰ آذر ۱۳۹۶فک کنم اینا از اون محصول مشترکا هستن.مثل brz و gt86 و اون یکی که سایون هست
سئات اومده تو سیستم سرگرمی ش از اون کنترلرای چرخشی استفاده کرده برا هیمن 1 کیلو از اشکودا سنگین تره!!!!!!!!!!!
مهدی
۳۰ آذر ۱۳۹۶بسیار جالبه که با سه سیلندر و یک لیتر حجم موتور اندازه تیبا قدرت داره و مصرف سوختش چهار و نیم هست
:::فرشاد:::
۳۰ آذر ۱۳۹۶اشکودا برند معتبرتریه، زیباتره، خوش قیمتتره. . .
احسان
۳۰ آذر ۱۳۹۶یکی از اشتباهات برگزاری این دوئل ها امثال این مورد بوده که دقیقا دو تا ماشین که در واقع یکی هستند و از پلت فرم و بدنه ،موتور ،گیربکس و تعلیق و خلاصه همه چیز یکسان برخوردار هستند و فقط از برند زیر شاخه کمپانی مادر متفاوت هستند را در برابر همدیگه قرار دادی پدال ،خب آدم دیگه به چه چیزش نگاه کنه و به کدوم تفاوت رائ بده ؟
به یه مقدار تفاوت چراغ و شاید داشبورد ؟
حالا ممکنه توی امثال این مورد دو تا ماشین بالاخره به پست هم میخوردن ولی اون مال وقتی هست که هر دو ماشین مشابه از دو یا چند گروه مختلف با رقبای مختلف عبور کرده باشن و حالا به پست هم خورده باشن.
sevlan
۳۰ آذر ۱۳۹۶اشکودا واقعا زیباست ،جون میده واسه شهر ،مطمئن باشین شتابش از پژو پارس محبوب ایرونیا بهتره!!!
achtung
۳۰ آذر ۱۳۹۶به خاطر آلودگی بیشتر به سئات رای دادم
F۲۲RAPTOR
۳۰ آذر ۱۳۹۶?
توحید
۱ دی ۱۳۹۶این خودروها به اضافه فولکس واگن آپ هر سه تاشون روی یک پلت فرم هستن حتی طراحیشونم مخصوصا این دو تا ماشین تو بعضی قسمتا فرقی نمیکنه