معرفی نسخهٔ دوگانه‌سوز CNG اشکودا اکتاویا با بُرد گازی 500 کیلومتر

سه‌شنبه 10 تیر 1399 - 12:30
مطالعه 2 دقیقه
Skoda-Octavia-G-TEC-2
اشکودا از نسخهٔ دوگانه‌سوز نسل جدید سدان اکتاویا با نام G-TEC رونمایی کرده است. این خودرو از لحاظ فنی یک ماشین هیبریدی (دو سوخته) محسوب می‌شود...
تبلیغات

اشکودا از نسخهٔ دوگانه‌سوز نسل جدید سدان اکتاویا با نام G-TEC رونمایی کرده است. این خودرو از لحاظ فنی یک ماشین هیبریدی (دو سوخته) محسوب می‌شود زیرا علاوه بر برخورداری از سه مخزن CNG نصب‌شده در زیر بدنهٔ خودرو که مجموعاً ظرفیت ذخیرهٔ 17.33 کیلوگرم گاز طبیعی فشرده را دارند، به یک باک بنزین 9 لیتری هم مجهز است. اکتاویا G-TEC طبق معیارهای WLTP می‌تواند تا 500 کیلومتر را صرفاً با استفاده از سوخت گاز طی کند.

این سدان دوگانه‌سوز به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری توربوشارژ مجهز است که 130 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این موتور در حالت گازسوز در هر صد کیلومتر بین 3.4 تا 3.6 کیلوگرم گاز و در حالت بنزین‌سوز در هر صد کیلومتر 4.6 لیتر بنزین مصرف می‌کند. با استفاده از باک بنزین تنها 9 لیتری، اکتاویا G-TEC می‌تواند 190 کیلومتر را هم با استفاده از بنزین طی کند تا بُرد کلی آن به حدود 700 کیلومتر برسد. جابجایی سوخت بین گاز و بنزین هم به‌طور خودکار انجام می‌گیرد و نیازی به انجام هیچ اقدامی از سوی راننده نیست.

اکتاویا G-TEC فقط هنگام استارت پیشرانه از بنزین استفاده می‌کند و پس‌ازآن در حالت عادی صرفاً با استفاده از سوخت گاز کار می‌کند مگر اینکه دمای خارج زیر -10 درجهٔ سانتی‌گراد باشد. همچنین هنگامی‌که مخازن گاز خالی شوند و فشار آن‌ها به زیر 11 بار کاهش پیدا کند نیز به‌طور خودکار روی حالت بنزینی قرار می‌گیرد. به دلیل وجود مخازن CNG در زیر خودرو، حجم صندوق بار نسخهٔ لیفت‌بک اکتاویا G-TEC نزدیک به 150 لیتر کمتر از نسخهٔ معمولی شده اما همچنان صندوقی به حجم 455 لیتر را ارائه می‌کند که این عدد در نسخهٔ استیشن به 495 لیتر می‌رسد. اشکودا اکتاویا دوگانه‌سوز پاییز امسال در اروپا عرضه خواهد شد.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.