کانسپت سیتیجت از اشکودا که بر اساس سیتیگو طراحی شده، دارای یک طراحی بدنه اسپرتی و یک موتور بنزینی یک لیتری ۷۴ اسببخاری است. کانسپت کانورتیبل سیتیجت اشکودا در جشنواره فولکسواگن موسوم به ورترزی (Wörthersee) که در اوایل خردادماه امسال برگزار میشود، به صورت رسمی معرفی خواهد شد.
این خودروی اسپرت دو نفره توسط کارآموزان مدرسه طراحی اشکودا ساخته شده است. این خودرو که بر اساس مدل سیتیگو طراحی شده، از رنگ آبی متالیک برای بدنه خود استفاده کرده است. چرخهای ۱۶ اینچی آلیاژ آلومینیومی، دریچههای عقب و اگزوز دوگانه از دیگر عناصر طراحی خارجی این مدل هستند.
سیتیجت یک کار مطالعاتی احساسی در مورد وسایل نقلیه است که حتماً نظر بازدید کنندگان ورترزی را به خود جلب خواهد کرد.
فستیوال ورترزی در واقع بهطور سنتی، محلی برای معرفی کانسپتهای بیشمار از گروه خودروسازی فولکسواگن است. زمان برگزاری این فستیوال در امسال بین ۲۸ تا ۳۱ ماه می میلادی است. سال گذشته همین فستیوال شاهد رونمایی از کانسپتهای چون راپید اسپرت از اشکودا و فولکسواگن گلف دیزاین ویژن GTI بوده است.
رضا
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳اشکودا هم شرکت خیلی خوبیه که کمتر بهش توجه میشه هرچی باشه زیرمجموعه فولکس واگن و این یعنی خیلی چیزا
لین مدلش خیلی زیبا و مناسبه و کاملا یه خودروی شهری کاربردی رو نشون میده که از مانورهای الکی شرقی در اون خبری نیست
خاوری مزراتی
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳خواستنی و ساده مث رمانهای میلان کوندرا نویسنده چک تبار…
شاهین
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳اشکودا رو با مدل ساپرب میشناسم،واقعا ماشین خوبیه.کاتالوگ ساپرب رو دارم!
این ماشینو هم کاراموز ها طراحی کردن! میتونه یه ماشین شهری خوب باشه،باید منتظر ماند و دید.
حسین احمدی
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳اینجوری باید از استعدادا استفاده بهینه برد
akbar
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳کاش به جای پژو همین اشکودا میومد بازار ایران.
سعید
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳بسم حق
ماشین بنظر من اگه دماغ نداشه باشه ماشین نیست
اونم از نوع عقابی :))
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳درود . افرین بر اشکودا .
دمه پدرخواندتم گرم که حواسش به همتون هست .
sadegh
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳توی ماشینای اشکودا از Octavia خیلی خوشم اومد، ماشین زیباییه
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳درود .
صادق از یک چیرت خوشم اومد . اونم اینکه اگر بهم دیس دادی باهام بحث کردی .
اما قبول کن که فیات ر ی د به برند الفا . مازراتی . و ..
الان مازراتی از بیشتر نظرها از رقباش عقب تره . باور کن اگه مازراتی و
الفا مدیریتشون دست ژاپن و یا المان بود ، نه تنها پسرف نمیکردند بلکه
همپای المانی ها و ژاپنی ها رقابت میکردند و عرصه تنگ تر میشد .
الفا بیشتر مدل هاش رفت . کی الفا همچین وضعیتی داشت . من اگر اینهارو
میگم ، بقیه فکر میکنند که من متعصبم . اما هیچ کس این حرفای منو ازین
زاویه نگاه نکرد که من دلم برای الفا میسوزه . برای مازراتی . درسته که
قبولشون ندارم در حد المانی ها ، اما وقتی میبینم رقابتشون با المانیها
نزدیک شده و داره به چالش میکشتشون ، لذت میبرم . قبلاها هر دوماه یکبار
از الفا در مجله ماشین مطلب بود اما حالا چی ؟؟؟؟
فیات هم در حق خودش و هم در حق زیرمجموعه هاش بد کرد . به خاطر اینه که
الان به قول دوستان شروع به شخم زدن کرده .
در مورد پلت فرم های الفا و فیات هم و کرایسلر و .. هم اشتباه میکنی .
sadegh
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳زنده باشی میلاد جون، بلاخره این بحث ها دوطرف سوده، چون اگه هر کدومامون اشتباه کنیم طرف دیگه اشتباه رو برطرف میکنه، در مورد فیات هم که دیگه حرف حق جواب نداره، ولی یه چیزی اینکه فیات هم خودش از این وضع راضی نیس، برا همینه که الان تموم زیرمجموعه هاش دارن بازساری میشن، و مطمئن باش تا سال 2018-2020 به رقبای آلمانی و ژاپنی قطعا نزدیک میشه
راستی داش میلاد من درمورد پلت های فیات و آلفا و کرایسلر چیزی نگفتم!!!
PEUGEOT
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳یه ماشین شهری خوب
هدف اشکودا بیشتر آموزش کارآمزوان بوده پس نباید زیاد اطلاعات این ماشینو زیر ذربین قرار داد
sorena330
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳درسته اما خروجی 2گانه اگزوز برای ی موتور یک لیتری یکم زیاده. روی نیس به نظر شما؟
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳درود .
اگر بخواهیم اینجوری فکر کنیم ، پس الان هم دو خروجی اگزوز برای
موتور 2000 یا 2400 هم زیاده .
قوانین داره تغییر میکنه . شما به ماشینهای قدیمی نگاه کن .
بعضی از ماشین های 8 سیلندر هم یک خروجی داشتند . اما الان
برای بنز E200 و کمری 2014 دو خروجی اگزوز قرار میدهند .
اما اینها ربطی به اسپورت بودن نداره . وقتی لوله اگزوز
به دوتا تقسیم میشه در راندمان موتور و سرعت خروج گازها هم
تأثیر داره .
زیگما
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳الان سوناتا نسل جدید با موتور 4 سیلندر 2 تا اگزوز 2 تایی داره! یعنی اعتماد به نفسشون منو کشته!
sorena330
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳همونطوری که میدونید لزوما افزایش قطر اگزوز یا تعداد باعث خروج بهتر آلاینده های موتور نمیشه ولزوما راندمان رو بالا نمیبره دلیل علمیش هم دقیقا یادم نیست،
شاهین
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳امیدوارم این مطلب به بحثتون کمک کرده باشه:
کوک کردن متورهای سوختی
کوک کردن موتور با سیستم اگزوز یک مفهوم جدید نیست . روی این مسئله کار زیادی شده و سعی گردیده که شرایطی ایجاد شود تا بیشترین قدرت موتور قابل دستیابی باشد . در ادامه تحقیقات سازندگان متوجه شدند که بهترین حالت این است که سعی کنند شرایطی ایجاد شود تا با دور موتور های کمتر رانش بیشتری کسب شود . این تصمیم به این دلیل بود که قصد داشتند با آرامتر چرخیدن ملخ صدای کمتری ایجاد شود .
در دیواره سیلندر منفذی وجود دارد که از طریق آن گازهای حاصل از احتراق قبل از اینکه مخلوط تازه سوخت و هوا وارد سیلندر شود از داخل سیلندر خارج می گردد .
در موتورهای پرندگان مدل بر خلاف موتورهای خودرو سوپاپ های ورود سوخت و خروج گاز وجود ندارند . بنابراین کنترل و زمان بندی ورود و خروج آنها بر اساس موقعیت منافذ مربوطه در دیواره سیلندر تأمین می شود .
حرکت پیستون در داخل سیلندر و باز و بسته شدن این منافذ در اثر حرکت آن یک الگوی زمانبندی را برای ورود مخلوط سوخت و هوا ، تحت فشار قرار گرفتن آنها ، انفجار و تخلیه گازها بوجود می آورد . در این میان یک زمانی وجود دارد که منافذ ورود سوخت و خروج گاز هم زمان باز خواهند بود .
این زمانبندی بوسیله طراحان و سازندگان موتور تعریف می شود و چیزی نیست که مدلرها بخواهند ذهن خود را به آن مشغول کنند.
در این میان بحث مدیریت منافذ اگزوز از موارد قابل طرح می باشد چرا که ما این امکان را داریم تا گاز هایی که از سیلندر خارج می شوند را برای اهداف خاص مدیریت کنیم .
شما می توانید یک موتور مدل را بدون نصب مخزن اگزوز بکار انداخته و استفاده کنید خصوصاً زمانی که نزدیک مناطق مسکونی نباشید.
اما شما با این کار دو مزیت کلیدی را از دست می دهید
-اولاً که در موتور های دوزمانه الکلی دیگر قادر به ایجاد فشار مثبت در داخل مخزن سوخت نخواهید بود . این فشار امکان انتقال بهتر و بیشتر سوخت را به کاربراتور در سرعت های بالا تأمین می کند .
-دومین موردی که کمتر به آن اهمیت داده می شود کوک شدن موتور بوسیله اگزوز است Exhaust Tuning .
شما می توانید اگزوز یک موتور دو زمانه را آنگونه کوک کنید که بیشترین حد نهایی دور موتور و یا بیشترین رانش را در محدوده سرعت های متوسط کسب نمایید .
شما اینگونه تصور کنید که جریان گاز های اگزوز مانند سازهای بادی بعنوان یکسری از امواج فشار عمل می کنند .
یک محدوده زمانی در عملکرد موتور وجود دارد که مقداری از مخلوط تازه سوخت و هوا قبل از تحت فشار قرار گرفتن و انفجار از منفذ دیواره سیلندر اگزوز خارج می شوند.
در این شرایط هنگامی که از مخزن اگزوز استفاده می کنید گاز خروجی فوراً به محیط بیرون فرار نمی کند . بلکه ابتدا در داخل مخزن اگزوز با برگشت به سمت موتور یکسری امواج تصادفی را ایجاد می کند و بعد از زائده اگزوز خارج می شود . در این شرایط یک پدیده جالب رخ خواهد داد . و آن این است که شما مشاهده می کنید که در یک سرعت بخصوص و یک فرکانس بخصوص از انفجار های داخل سیلندر موج صدا-انرژی موتور را کوک می کند و اثر برجسته ای روی عملکرد موتور ایجاد می نماید .
این شبیه به زمانی است که شما در یک فلوت یا بر سر یک بطری نوشابه فوت می کنید و زمانی که سرعت فوت کردن شما به یک حد خاصی می رسد یک حالت کوک شدن و رزونانس اتفاق افتاده و فوت کردن شما به صدای صوت تغییر می یابد . این ماهیت چیزی است که بعنوان کوک شدن موتور اتفاق می افتد .
تمام مخازن اگزوز در سرعت های خاصی قادر به کوک کردن موتور می شوند .در شرایط کوک بودن فشار رو به عقب موج اگزوز به منفذ اگزوز واقع در دیواره سیلندر منتقل شده و از خروج مخلوط تازه سوخت و هوا بدنبال گازهای خروجی حاصل از انفجار قبلی جلوگیری بعمل می آید .
این پدیده باعث فراهم کردن سوخت بیشتر در اتاقک احتراق موتور شده و ادامه این چرخه منجر به تولید قدرت بیشتر در یک اندازه تراتل مشابه می شود . این کوک شدن قدرت خروجی موتور شما را بیشتر می نماید .
هرچند که شما همیشه موتور را کمی ریچ تنظیم می کنید در این شرایط ممکن است احساس کنید که موتور لین کار میکند اما در واقع اینگونه نیست بلکه موتور شما نسبت به شرایط مشابه چند صد دور بیشتر کار می کند .
بر حسب طراحی اگزوز کوک شدن موتور فقط در یک سرعت بخصوص اتفاق خواهد افتاد و اینطور نیست که برای تمام سرعت ها فراهم باشد .
دو عامل اساسی دامنه دور موتوری را که در آن سرعتها موتور می تواند کوک کار کند تعیین می نماید :
۱-محل قرار گرفتن منافذ ورودی و خروجی دیواره سیلندر که توسط کارخانه سازنده تعیین می شود .در این رابطه ما واژه Wide Timing را ممکن است استفاده کنیم که به مفهوم این است که این موتور حساسیت کمتری به کوک شدن دارد و با یک مخزن اگزوز استاندار می تواند دقیق کار کند.
۲- دومین عامل طول مخزن است .
عموماً مخازن طویل تر قادر به کوک کردن در دامنه وسیع تری از دور موتور می باشند .
معمولاً مخازن اگزوز طویل قدرت بیشتری را در سرعت های متوسط ایجاد می کنند در حالی که مخازن کوتاه تر قدرت بیشتری را در سرعت های ماگزیمم بوجود می آورند .
از دیدگاه ایجاد کردن صدای کمتر ، مخازن طویل تر نتیجه بهتری را ایجاد می کنند
ارمان
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳حالا درسته کمپانی با کیفیت و با سابقه ای هس ولی خودروی اسپرت 74 اسبی با صفر تا صد بالای 13 ؟؟؟
معنی اسپورتو نمی دونسته سازنده یا معنی 74 اسبو یا 13 ثانیه رو ؟؟؟؟؟
Metalhead
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳کل دنیا پیشرفت کرد ، تو ایران بحث هنوز سر اینه که اسلام برترین دینه یا نه؟؟؟؟؟ بابا دیگه بسه 1400 سال از این حرفها زدین بجای اینا بیاین بچسبین به مردم و نیازهاشون
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳درود .
اشتباه نکن .
چون نونشون تو این حرفهاست .
Un4given
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳تقریبا باید یچیزی تو مایه های smart باشه.یه ماشین کم مصرف و فوقالعاده اقتصادی، البته نه تو مملکت ما چون یه همچین چیزی رو اینور پایینتر از 70 نمیدن !
زیگما
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳اپل آگیلا یه چیز دیگس….مخصوصا با انجین 1.2 لیتری 85 اسبی….. :D
خاوری مزراتی
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳موافقم..منم اپل آگیلا میخام :-)))
زیگما
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳آره من یکی ثبت نام کردم گفتن 12 ماه دیگه بهم میدن :)
هه هه
خاوری مزراتی
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳این یعنی اینکه سایپا مشتری مداریش جلوتر از برندهای جهانیه و اینکه ما یه عده ایادی غررب زده ایم که مدام میخایم نظام رو تضعیف کنیم… واقعا که لعنت خدا برما و تفکراتمان باد..آتش جهنم داغ داغ بر ما واجب است
امید
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳اشکودا و خیلی خودروسازای دیگه اصلا نمیتونن بی کیفیت و اشغال تولید کنن چون خود مردمشون نمیخرن و خوشبحالشون که قانون و عدالت دارن تا اینجور مثل اینجا به مردمشون ظلم نشه
خاوری مزراتی
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳خبرت خرابتر کرد جراحت جدایی!!