چهارمین نسل اشکودا فابیا در ماه اردیبهشت معرفی شد و تقریباً آماده ورود به بازارهای اروپایی است. چکیها به تازگی برخی جزئیات این خودرو را منتشر کردهاند.
به لطف پیشرانههای کممصرف و طراحی آئرودینامیک، این سوپرمینی ارزانقیمت شعاع حرکتی WLTP فراتر از ۹۰۰ کیلومتری خواهد داشت.
اشکودا فابیا با ۵ پیشرانه متعلق به جدیدترین نسل EVO گروه فولکسواگن در دسترس است که همگی با استانداردهای آلایندگی یورو 6d همخوانی دارند. موضوع جذاب اینکه اکثر پیشرانهها و گیربکسهای فابیا توسط اشکودا و در جمهوری چک تولید خواهند شد.
اشکودا مدعی است در صورت استفاده از باک سوخت سفارشی ۵۰ لیتری میتوان با ۴ پیشرانه از ۵ پیشرانه یاد شده به شعاع حرکتی ۹۰۰ کیلومتری دست یافت. به این ترتیب نسخه استاندارد فابیا با باک سوخت ۴۰ لیتری نمیتواند چنین بردی داشته باشد. در آینده همچنین انتظار میرود نسخه دوگانهسوز این خودرو با سوخت بنزین/گاز نیز تولید شود که هزینههای کمتری هم خواهد داشت.
اگرچه خبری از پیشرانههای دیزلی، هیبریدی ملایم یا هیبریدی کامل نیست اما پیشرانههای بنزینی فابیا مصرف سوخت بسیار کمی خواهند داشت به گونهای که مصرف سوخت متوسط آنها از ۴.۹ تا ۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر و آلایندگی دیاکسید کربن آنها بین ۱۱۳ تا ۱۴۲ گرم در هر کیلومتر است. از جمله بهبودهای این نیروگاههای آهنین میتوان به میللنگ بهینه، پیستونهای دارای اصطکاک کمتر و سیستم گردش آب اصلاح شده در سرسیلندر و بلوک سیلندر اشاره کرد.
اولین پیشرانه قابل انتخاب از نوع ۳ سیلندر ۱ لیتری با قدرت ۶۴ یا ۷۹ اسب بخاری است. این پیشرانهها برای افرادی مناسب هستند که پرفورمنس اولویت اصلی آنها نیست. کندترین نسخه فابیا شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۱۵.۹ ثانیهای و حداکثر سرعت ۱۷۲ کیلومتر در ساعتی دارد.
پیشرانه بعدی از نوع ۳ سیلندر ۱ لیتری توربو است که با سیکل میلر کار کرده و از ژئومتری متغیر توربین سود میبرد. این پیشرانه خروجی ۹۴ یا ۱۰۹ اسبی دارد. نسخه قویتر با گیربکس ۶ سرعته دستی بجای نمونه ۵ سرعته دستی همکاری میکند و بهصورت سفارشی میتوان گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه را نیز انتخاب کرد. این پیشرانه کممصرفترین گزینه بین تمامی پیشرانهها بوده و مصرف ۴.۹ لیتری در هر صد کیلومتر دارد. پیشرانه ۱ لیتری تنفس طبیعی قبلی هم با مصرف سوخت ۵ لیتری در دسترس است.
نهایتاً با قویترین پیشرانه یعنی ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری با تکنولوژی مدیریت سیلندر فعال میرسیم که قدرت ۱۴۸ اسبی داشته و فقط با گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه همکاری میکند. این مدل شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۸ ثانیهای و حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعتی دارد.
دیگر ویژگی جذاب نسل جدید فابیا دو نسخه متفاوت از سیستم تعلیق و شاسی است. پکیج مسیر خشن این خودرو شامل حفاظ زیر بدنه، سیستم تعلیق اصلاح شده و فنرهای ویژه بادوام بیشتر است که باعث شده ارتفاع خودرو ۱۵ میلیمتر بیشتر از نسخه استوک باشد. به این ترتیب فابیا همانند یک سوپرمینی کراس اوور برای افرادی خواهد بود که در مسیرهای ناهموار تردد میکنند.
در طرف دیگر گزینه اسپورت سیستم تعلیق نیز وجود دارد که ارتفاع خودرو را ۱۵ میلیمتر کاهش داده و از فنرهای سفت تر استفاده میکند.
🇩🇪👑SL300👑🇩🇪
۲۷ مرداد ۱۴۰۰عالیه مصرف و همه چیزش ایکاش به جا پراید و پژو های عهد بوق اینا میومدن ایران.
Amin
۲۷ مرداد ۱۴۰۰اگر مصرف سوخت ترکیبی اش ۴.۹ باشه ، یعنی مصرف سوخت جاده ای باید کمتر از ۴ باشه !! این یعنی باب ملت ایران هست، هم کم مصرف هست، هم اینکه کم اصتحلاک
و با کیفیت آلمانی ، البته به شرط اینکه کیفیت سوخت ایران بهتر بشه ، موضوع کیفیت سوخت به صورت مستقیم بر عمر سیستم سوخت رسانی که شامل باک، پمپ سوخت، فیلتر سوخت و انژکتور میشه و به صورت غیر مستقیم از طریق مشکل ناک زدن موتور باعث صدمات شدید به موتور میشه و همچنین کاهش شتاب و مصرف بیشتر سوخت و همچنین مستهلک شدن موتور رو در پیش داره ، و برای موتور های توربو این مشکلات شدید تر هم میشه
و یکی از دلایلی که باعث عمر کمتر موتور و هزینه های زیاد در ایران میشه همین مشکل کیفیت سوخت هست
فورد
۲۷ مرداد ۱۴۰۰چهار سیلندرش به نظر از همه بهتره طراحیش هم به نظرم خیلی خوبه
porsche
۲۷ مرداد ۱۴۰۰بهترین در کلاس خودش
حسین دهمرد
۲۷ مرداد ۱۴۰۰این سه سیلندر چی داره که دنبالشن. انقدر لرزشش زیاده که حتما نیاز به شفت تعادل سنگین داره. همین شفت تعادل هم به وزنش اضافه میکنه هم دورگیری موتور رو سخت تر میکنه. باز دوسیلندر بهتره. خیلی از موتورسیکلت ها موتور دو سیلندر دارن با حجم تقریبی یک لیتر.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۷ مرداد ۱۴۰۰″این سه سیلندر چی داره که دنبالشن″
همین اندازه کوچیک و مصرف پایینشه که خیلیا میخرن…
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۲۸ مرداد ۱۴۰۰داداش سه سیلندر اونا با ام وی ام ۱۱۰ فرق داره برای مثال بی ام و i8 هم سه سیلندره
امید
۲۹ مرداد ۱۴۰۰همین ماشین قدرت ضعیف ترین موتورش اندازه پرایده با مصرف کمتر
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۷ مرداد ۱۴۰۰هاچبک خوبیه اما تنها هاچبکی که دوستش دارم گلف مارک ۸هستش…
♦SHAHRUKH♦
۲۷ مرداد ۱۴۰۰یه موتور نزدیک 200 اسب بخار هم داشت بد نمیشد حیفه این طراحی نسبتا معقول با این موتور های بی حال خدشه دار بشه
حالا اگه شش سیلندر داشت یه چیزی ولی با چهار سیلندر و سیستم مدیریت سیلندر فولکس جان چه میکنی؟
میثم
۲۷ مرداد ۱۴۰۰واقعا خوشم اومد
محمد مختاری آذر
۳۰ مرداد ۱۴۰۰واقعا مصرف کمی داره واقعا افرین به اشکودا با تولید مدل های اقتصادی