اشکوداپژوسانگ یانگ

مقایسه پژو 5008، اشکودا کودیاک و سانگ یانگ رکستون

پژو در سال‌های اخیر یک دگرگونی موفق در سبد محصولات خود داشته و شاسی بلندهای ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸ آن بهترین نمونه‌های بازنگری محصولات این برند هستند. این خودروها قدم‌های بزرگی در مقایسه با محصولات پیشین پژو برداشتند و در تست‌های فنی و تخصصی هم بازخوردهای خوبی از اهل‌فن دریافت کردند.

پژو 5008
پژو ۵۰۰۸ سال پیش در تست‌های جاده‌ای خوش درخشید و اگرچه نسخه بنزینی آن شایستگی‌های فراوانی دارد اما برای خریداران اروپایی و به خصوص بریتانیایی‌ها مدل دیزلی هنوز هم توجیه‌پذیرتر است. افرادی که فواصل زیادی را طی می‌کنند از مصرف سوخت کم نسخه دیزلی در بزرگراه‌ها بهره‌مند خواهند شد و گشتاور بیشتر آن نیز برای یدک کشی و حمل اشیای سنگین به کار می‌آید.

اشکودا کودیاک
با این تفاسیر ما مدل  ۵۰۰۸ ۲.۰ BlueHDi 180 را در برابر یکی از کلیدی‌ترین رقبا یعنی اشکودا کودیاک که آن‌هم از پیشرانه ۲ لیتری دیزلی استفاده می‌کند قرار داده‌ایم. همچنین یکی از رقیبان آسیایی یعنی سانگ یانگ رکستون در این رقابت حضور دارد. این خودرو نیز در نسل جدید خود کاملاً دگرگون شده اما آیا یک خودروی کره‌ای می‌تواند با رقبای اروپایی شاخ‌به‌شاخ شود؟ این خودرو قیمت مشابهی با دو رقیب دیگر دارد بنابراین هر سه مدل رقابت تنگاتنگی برای جلب نظر مشتریان انجام می‌دهند.

سانگ یانگ رکستون
این شاسی بلندهای هفت‌نفره برای لذت خالص رانندگی ساخته نشده‌اند بنابراین بسیار از خریداران راحتی استفاده از گیربکس‌های اتوماتیک را ترجیح خواهند داد. این اولین بار است که نسخه اتوماتیک پژو ۵۰۰۸ را تست می‌کنیم اما کدام‌یک از این سه خودرو از نظر کاربردی بودن، مصرف سوخت و راحتی بهترین عملکرد را نشان می‌دهد؟ با ما باشید تا پاسخ سؤالات را بدانید.

  • پژو ۵۰۰۸

مدل

پژو ۵۰۰۸ ۲.۰ BlueHDi 180 EAT8 GT Line
قیمت (پوند)

۳۴۳۹۰

پیشرانه

۴ سیلندر ۲ لیتری دیزلی ۱۷۵ اسب بخاری
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)

۸.۹

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

۶.۶
مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

۱۴۰

 

پژو 5008
اولین تست پژو ۵۰۰۸ مجهز به گیربکس دستی تحسین ما را در پی داشت اما هم‌اکنون وقت بررسی نسخه دیزلی ۱۷۵ اسبی با گیربکس اتوماتیک فرا رسیده است.

پژو 5008

برای اکثر خریداران، راحتی سواری یکی از مهم‌ترین فاکتورها در خرید شاسی‌بلندی هفت‌نفره خواهد بود و ۵۰۰۸ از این نظر نمره بالایی دریافت می‌کند. سیستم تعلیق نرم و فاصله بین محوری زیاد به این معنی است که ۵۰۰۸ در جاده‌های خشن سواری نرمی خواهد داشت و اگرچه تکان‌های بدنه در چنین خودرویی مشهود است اما کنترل خوبی روی آن صورت می‌گیرد.

پژو 5008
البته سیستم تعلیق نرم‌تر باعث می‌شود پژو در پیچ‌ها تکان‌های بیشتری در مقایسه با اشکودا کودیاک داشته باشد، این در حالی است که هر دو خودرو راحتی کلی مشابهی دارند. بخشی از تکان‌های بیشتر پژو به فرمان کوچک و نسبت‌های سریع آن مربوط می‌شود. شما باید رفتاری نرم‌تر و آرام‌تر با فرمان داشته باشید تا شاسی‌بلند پژو ناآرام نشود. همچنین بازخورد زیادی از فرمان به دستان راننده منتقل نمی‌شود اما این انتقاد به هر سه خودرو وارد است.

پژو 5008
پیشرانه ۲ لیتری پژو کمترین قدرت را در بین حریفان این مقایسه داشته اما تنها ۴ اسب بخار کم‌توان‌تر از رکستون است؛ و به خاطر اینکه ۵۰۰۸ با وزن ۱۵۴۰ کیلویی خود سبک‌ترین خودرو لقب گرفته بنابراین در تست‌های شتاب گیری عملکرد خوبی دارد.

پژو 5008
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۵۰۰۸ برابر با ۸.۹ ثانیه است که شش‌دهم ثانیه کندتر از اشکودای قوی‌تر و چهار چرخ محرک بوده اما به‌طور قابل‌توجهی جلوتر از رکستون سنگین‌وزن با شتاب ۱۰.۲ ثانیه‌ای می‌باشد.

پژو 5008
یکی از بزرگ‌ترین فاکتورها در این مبحث جدای از قدرت و وزن، عملکرد گیربکس است. گیربکس DSG کودیاک تعویض‌های بسیار سریع‌تری در مقایسه با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک پژو داشته و البته گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک رکستون نیز کند نشان می‌دهد.

پژو در زمان حرکت به اندازه اشکودا آرام و ساکت نیست و این موضوع روی رفاه کابین نیز تأثیر منفی گذاشته است. پیشرانه پر سر و صداتر بوده و صدای باد زیادی نیز به گوش می‌رسد.

نظرات آزمایش‌کنندگان: سیستم چهار چرخ محرک در ۵۰۰۸ وجود ندارد اما به جای آن سیستم کنترل چسبندگی وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد تنظیمات سیستم کنترل پایداری را به منظور کمک به آفرود تغییر دهید. این سیستم عملکرد نسبتاً خوبی داشته و برای اکثر نیازها کافی خواهد بود.

  • سانگ یانگ رکستون

مدل

سانگ یانگ رکستون ۲.۲ ELX auto
قیمت (پوند)

۳۴۹۹۵

پیشرانه

۴ سیلندر ۲.۲ لیتری دیزلی ۱۷۹ اسب بخاری
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)

۱۰.۲

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

۸.۷
مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

۱۴۰

 

سانگ یانگ رکستون
رکستون یک شاسی‌بلند بزرگ و جدید است که حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و این نسخه هفت‌نفره در تریم ELX با گیربکس اتوماتیک همراه شده و قیمت پایه ۳۴۹۹۵ پوندی دارد. این قیمت‌گذاری باعث شاخ‌به‌شاخ شدن رکستون کره‌ای با رقیبان اروپایی می‌شود اما آیا می‌تواند بر آن‌ها پیروز شود؟

سانگ یانگ رکستون

رکستون در کابین احساس اروپایی‌تری داشته اما شاسی سنتی پیکاپ مانند در زیر پوست به این معنی است که نمی‌تواند از نظر سواری و هندلینگ با دو حریف اروپایی رقابت کند. سانگ یانگ هرگز ناآرام حس نمی‌شود اما شاسی دائماً ذات خود را به شما یادآوری می‌کند.

سانگ یانگ رکستون
اما سواری خودرو در محیط‌های ناهموار شهری بد بوده و در این حالت ناامید خواهید شد. در بزرگراه‌ها نیز شرایط خیلی متفاوت نبوده اما خب سواری آن قابل‌قبول‌تر است. این موضوع در تقابل با دو رقیبی است که سواری بسیار نرمی در اکثر شرایط دارند.

سانگ یانگ رکستون
حتی سیستم تعلیق نرم رکستون نیز کمکی به بهبود اوضاع نمی‌کند. اگرچه خودرو خیلی در چاله‌ها اذیت نمی‌شود اما تکان‌های بدنه زیاد و فرمان سست و کرخت به چشم می‌آیند.

سانگ یانگ رکستون
وزن زیاد رکستون به معنی عدم چابکی بوده و همچنین این موضوع تأثیری منفی روی شتاب خودرو گذاشته است. به لطف گیربکسی با تعویض‌های کند شاهد شتاب ضعیف ۱۰.۲ ثانیه‌ای هستیم که رکستون را کاملاً پشت سر ۵۰۰۸ و کودیاک قرار می‌دهد.

سانگ یانگ رکستون
اگرچه سواری و عملکرد رکستون ضعیف است اما موقعیت رانندگی خوبی داشته و پیشرانه دیزلی آن در جاده از قدرت کافی برخوردار است. با گشتاور ۴۲۰ نیوتون متری که از دور ۱۶۰۰ پیشرانه در دسترس است، رکستون پرفورمنس موردنیاز را در هر زمانی ارائه کرده و برای یدک کشی یک خودروی برجسته است.

سانگ یانگ رکستون
گیربکس این خودرو در زمان رانندگی عادی به حد کافی نرم بوده اما اگر آن را تحت‌فشار قرار دهید روی دیگر خود را نشان خواهد داد. این هم یک فاکتور بزرگ دیگر تأثیرگذار روی عملکرد رکستون در پیست بوده زیرا تعویض‌های گیربکس کاملاً کند هستند. تفاوت گیربکس رکستون با گیربکس DSG کودیاک همچون تفاوت شب و روز است. البته سانگ یانگ دارای سیستم چهار چرخ محرک کاملاً سوئیچ شدنی بوده بنابراین بهترین آفرودر این مقایسه لقب می‌گیرد.

نظرات آزمایش‌کنندگان: رکستون به دلیل ابعاد بزرگ، سنگین بودن را القا کرده و البته میدان دید ضعیف و فرمان کند کمکی به بهبود اوضاع نمی‌کنند. البته دوربین دنده‌عقب استاندارد در این خودرو وجود دارد.
  • اشکودا کودیاک

مدل

اشکودا کودیاک ۲.۰ TDI 190 DSG 4×۴ SE L 7 seat
قیمت (پوند)

۳۴۸۰۰

پیشرانه

۴ سیلندر ۲ لیتری دیزلی ۱۸۷ اسب بخاری
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)

۸.۳

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

۷.۲
مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

۱۴۰

 
اشکودا کودیاک
زمانی که اشکودا و پژو در نسخه‌های بنزینی با یکدیگر مقایسه شدند پیروز میدان پژو بود؛ اما این نسخه دیزلی کودیاک تا به اینجا توانسته بر تمامی رقبا در تست‌های گروهی غلبه کند.

اشکودا کودیاک
پیشرانه ۲ لیتری دیزلی کودیاک در تعدادی از محصولات گروه فولکس‌واگن بکار رفته است. این پیشرانه قوی‌ترین قلب آهنین این مقایسه می‌باشد.

اشکودا کودیاک
کودیاک در کل، تست‌های پرفورمنس را با برتری پشت سر گذاشته و به لطف گیربکس دوکلاچه با تعویض‌های سریع و کشش قوی در خط مستقیم سریع‌ترین شتاب را دارد. این عملکرد با سیستم چهار چرخ محرک تقویت می‌شود.

اشکودا کودیاک
کودیاک در زمان عبور سریع از پیچ‌ها پایدارترین خودرو بوده و اگرچه فرمان آن احساس زیادی ندارد اما به حدی کافی دقیق است. کودیاک حتی با این رینگ‌های ۱۹ اینچی هم سواری خوبی داشته و دست اندازهای بزرگ را به خوبی جذب می‌کند اما در سرعت پایین می‌توانیم لرزش بیشتری را در کابین و در مقایسه با ۵۰۰۸ شاهد باشیم.

اشکودا کودیاک

موقعیت رانندگی کودیاک راحت‌ترین موقعیت در بین سه خودرو بوده اما نسبتاً سرراست بوده و شاید افرادی با پاهای بلند کمی سایش با ستون فرمان را حس کنند. گشتاور ۴۰۰ نیوتون متری پیشرانه از دور ۱۷۵۰ در دسترس بوده بنابراین نیازی به نگه‌داشتن زیاد دنده‌ها نبوده و این امر به رفاه کلی کابین کمک می‌کند.

نظرات آزمایش‌کنندگان: فضای کابین و بار زیاد یکی از قوی‌ترین نقاط اشکودا کودیاک است. این خودرو یک همه کاری قدرتمند بوده و ما آرامش، هندلینگ پایدار و کابین سطح بالای آن را دوست داریم.

  • قضاوت نهایی

رتبه اول: اشکودا کودیاک

این یک رقابت نزدیک بین اشکودا کودیاک و پژو ۵۰۰۸ است زیرا هر دو خودرو در کلاس شاسی بلندهای هفت‌نفره خوش درخشیده‌اند؛ اما در این نسخه دیزلی، کودیاک دارای قلبی آرام‌تر، نرم‌تر و یک گیربکس با تعویض‌های سریع و همچنین اقساط ماهیانه کمتر است. این خودرو فضای زیاد و هزینه‌های کمتری داشته و سیستم چهار چرخ محرک آن نیز با ظرفیت یدک کشی بیشتر همراه شده است. تمامی این موارد باعث برتری کودیاک می‌شوند.

رتبه دوم: پژو ۵۰۰۸
پژو 5008
اگرچه ۵۰۰۸ خودرویی شیک، اقتصادی و با سواری خوب بوده اما در رقابتی فشرده به کسب رتبه دوم بسنده می‌کند. این خودرو در تریم ارزان‌تر Allure توجیه بیشتری داشته زیرا همان راحتی و فضا و تجهیزات مدل‌های گران‌تر را دریافت می‌کنید. پژو ۵۰۰۸ جادارترین خودرو در این مقایسه بوده و پرفورمنس برجسته‌ای دارد اما برای ربودن رتبه اول از کودیاک توان کافی را ندارد.

رتبه سوم: سانگ یانگ رکستون
سانگ یانگ رکستون
رکستون راه زیادی را تا رسیدن به نسل جدیدش طی کرده اما با این قیمت نمی‌توان آن را به رقبای اروپایی ترجیح داد. شاسی ناراحت رکستون باعث تنبلی خودرو شده و همچنین به اندازه رقبا کم‌مصرف و جادار نیست. این خودرو از تجهیزات خوبی سود می‌برد اما در مقایسه با کودیاک و ۵۰۰۸ ارزش زیادی ندارد.

دیگر گزینه‌ها با بهایی مشابه…

جدید: فولکس‌واگن تیگوان آل اسپیس

قیمت: 36485 پوند

پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری ۱۸۷ اسب بخاری

تیگوان آل اسپیس از همان پلتفرم و پیشرانه کودیاک استفاده می‌کند بنابراین از نظر هندلینگ و آرامش امتیاز بالایی دریافت می‌کند. این خودرو به اندازه اشکودا آرام و باارزش نیست اما کیفیت آن مثال‌زدنی بوده و در تریم SE تجهیزات زیادی دارد.

کارکرده: لندروور دیسکاوری اسپورت

قیمت: 31500 پوند

پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری ۱۷۸ اسب بخاری

در بازار دست‌دوم‌ها به شاسی بلندهای لوکسی همچون دیسکاوری اسپورت هم برمی‌خورید. این شاسی‌بلند هفت‌نفره فاقد فضای برخی رقبا بوده اما در بحث آفرود فوق‌العاده است. ما یک نسخه کم کارکرد و فول این خودرو را با قیمت ۳۱۵۰۰ پوند پیدا کردیم.

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. ADAK

    ۱۲ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1858 ديدگاه)

    هر چند از پژو و فرانسه دل خوشی نداریم !
    اما 5008 به نظر من اوله …

    موافقم 1
    مخالفم 1
  2. ali a

    ۱۲ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (776 ديدگاه)

    اشکودا کودیاک رو انتخب میکنم بخاطر سواری و کیفیت بهتر و طراحی زیبا… ولی از پژو هم بخاطر طراحی بیرون و داخلشم خوشم میاد…

  3. حمید

    ۱۲ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    پژو. اگه دو دف بود بهتر بود

  4. ahmad

    ۱۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (566 ديدگاه)

    پژو از لحاظ طراحی داخل و بیرون از هر دوتاشون سرتره ، همینطور مصرفش که از هر دوتا کمتره .

    موافقم 1
    مخالفم 1
  5. Genius

    ۱۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    فنی قطعا اشکودا که در اصل VW ارزان سازی شده است ولی در بحث طراحی و چشم نوازی اول پژو بعد اشکودا سانگ یانگ هم که تو دنیا معروفه به طراحی های مضخرف!

  6. amir

    ۱۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (522 ديدگاه)

    پژو اگر دو دف یا حداقل دیفرانسیل عقب بود بدون هیچ شکی اول میشد.تنها نقطه ضعفش همینه.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  7. سام

    ۱۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (753 ديدگاه)

    پژ و 5008 ,واقعا طرح جذاب و مدرنی داره.کمتر رقیبی می تونه از این نظر با این ماشین رقابت کنه.

  8. (Saeed(peugeot

    ۱۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (325 ديدگاه)

    ۵۰۰۸ فوق العادس خداییش.

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا