اشکودا اسکالا خودرویی مخصوص برای افرادی است که اشکودا را به عنوان خودرویی خانوادگی در نظر میگیرند اما مدل اوکتاویا را کمی بزرگ میدانند. این خودرو همان فرمول قدیمی هاچبک را که فضای بار و کابین خوبی دارند ثابت کرده و البته کمی بزرگتر از خودروهایی همچون فولکسواگن گلف، فورد فوکوس و اوپل آسترا میباشد؛ و البته به همین خاطر پارک کردن آن در محیطهای شهری کمی سختتر خواهد بود.
اسکالا رقیبی سرسخت برای خودروهای یاد شده است. با طول ۴۲۶۳ میلیمتری، این خودروی جدید حدود ۱۰ سانتیمتر طویلتر از گلف بوده اما فاصلهی بین محوری دو خودرو بسیار نزدیک به یکدیگر است.
البته زیر پوست اسکالا روشهای هوشمندانهای بکار رفته زیرا از خودرو نه تنها از پلتفرم MQB A1 دیده شده در مدلهای اوکتاویا، گلف، لئون و A3 استفاده نکرده بلکه ترجیح داده از معماری ارزانتر A0 سود ببرد. این ساختار در خودروهای سئات ایبیزا و فولکسواگن پولو هم بکار رفته است. این پلتفرم در اسکالا کشیده شده اما برخی عناصر ارزانقیمت مدلهای یاد شده همچون سیستم تعلیق میله پیچشی در عقب حفظ شدهاند. حتی نسخههای قویتر این خودرو بهصورت سفارشی نیز از سیستم تعلیق چند اتصالی استفاده نمیکنند. این در حالی است که گلف یا فوکوس از این مورد برخوردار میباشند.
اسکالا با چندین پیشرانهی بنزینی عرضه خواهد شد که عبارتاند از نسخهی ۳ سیلندر ۱ لیتری توربو با قدرت ۱۱۳ اسبی و گشتاور ۲۰۰ نیوتون متر و پیشرانهی ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو با خروجی ۱۴۸ اسب بخاری و گشتاور ۲۵۰ نیوتون متری. همچنین یک پیشرانهی ۱.۶ لیتری دیزلی با خروجی ۱۱۳ اسبی هم در دسترس است که تنها ۱۰۸ گرم دیاکسید کربن در هر کیلومتر تولید میکند.
نهایتاً به مدل پرچمدار SE L میرسیم که دارای رینگهای ۱۷ اینچی، چراغهای عقب LED، نشانگرهای دینامیک، شیشههای عقب تیره و پشت آمپرهای دیجیتال میباشد. بزرگترین صفحهنمایش محصولات اشکودا یعنی صفحه ۹.۲ اینچی نیز در این تریم به چشم میخورد.
اشکودا از نظر قیمتگذاری کاملاً قدرتمندانه ظاهر شده است. مدل پایه S قیمت ۱۶۵۹۵ پوندی دارد که حدود ۲ هزار پوند ارزانتر از فورد فوکوس استایل ۹۹ اسبی میباشد. البته اکثر خریداران نیمنگاهی به پیشنهادهای لیزینگی دارند و باید گفت مدل پایه فعلاً به این صورت در دسترس نخواهد بود بنابراین نقطه ورود به خانوادهی اسکالا نسخهی پایهی SE با قیمت ۱۸۵۸۵ پوند خواهد بود.
با این وجود هم شاهد خودرویی پرفروش خواهیم بود و طولی نخواهد کشید که اسکالا طرفداران زیادی پیدا خواهد کرد. پیشرانهی ۳ سیلندر این خودرو برای رسیدن به سرعتهای بالا کفایت میکند و تا زمانی که دور پیشرانه را از حدود ۱۴۰۰ بالاتر ببرید تأخیری از سوی توربو مشاهده نخواهید کرد. شتاب گیری خودرو پایدار و نه قوی است اما خب احساس راحتی کافی در بزرگراهها وجود دارد.
گیربکس ۶ سرعته اسکالا به حد کافی نرم است و فاصلهی بین دندهها نیز بهصورت معقولی کوتاه بوده و اگرچه فرمان خودرو همچون اکثر محصولات گروه فولکسواگن بازخورد زیادی از چرخها به دست نمیدهد اما در کل دقیق بوده و وزن مناسبی دارد.
اگر فکر میکنید جدیدترین محصول اسکالا یک محصول خانوادگی و نه هیجانی است کاملاً درست فکر میکنید. این خودرو هیچ جایزهای برای رانندگان مشتاق در نظر نمیگیرد. اگر خواهان هیجان هستید بهتر است به دنبال فورد فوکوس یا حتی فولکس گلف باشید اما افرادی که لذت سادهتری میخواهند با اسکالا کنار خواهند آمد.
مدل حاضر در تست از رینگهای ۱۷ اینچی استفاده میکرد و در اکثر سطوح شاهد سواری احساسبرانگیز این خودرو بودیم. تنها دست اندازهای بزرگ و تیز باعث میشدند برخی تکانها و لرزشها در کابین احساس شوند.
کابین از آرامش بالایی برخوردار است. درصورتیکه پیشرانه را به دورهای بالاتر ببرید صدای معمول پیشرانههای ۳ سیلندر را خواهید شنید؛ اما در سواریهای استاندارد و معمولی اسکالا را به اندازهی اوکتاویای فعلی پایدار و مطمئن خواهید دانست.
ما همچنین مدل قویتر مجهز به پیشرانهی ۴ سیلندر و گیربکس دوکلاچه را نیز بررسی کردیم اما اگرچه این خودرو تجربهی بالغتری را نصیب راننده میکند اما پیشرانه و گیربکس به اندازهی گلف تیز و نرم نیستند. از نظر ما گیربکس دستی انتخاب بهتری است.
به نظر میرسد مدلهای دیزلی از ذات آرام اسکالا عذاب میکشند. اگرچه پیشرانههای بنزینی نرم و روان هستند اما پیشرانهی دیزلی صدای زیادی را به کابین وارد میکند.
البته که اشکودا تمرکز زیادی روی فضای کابین و بار داشته است و شکی وجود ندارد که فضای بار اسکالا نیازهای خانوادهها را رفع مینماید. با وجود صندلیهای عقب در جای خود فضای ۴۶۷ لیتری وجود دارد که ۱۲۰ لیتر بیشتر از فوکوس بوده و اگر صندلیها را تا کنید این فضا به ۱۴۱۰ لیتر میرسد که ۱۴۰ لیتر بیشتر از حد حداکثر فضای بار گلف میباشد.
مشخصات اشکودا اسکالا SE 1.0 TSI 115PS
- قیمت: 18585 پوند
- پیشرانه: 3 سیلندر ۱ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 114 اسب بخار/۲۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 9.۸ ثانیه
- حداکثر سرعت: 201 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 5 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
me84
۲۱ فروردین ۱۳۹۸.
من که لذت بردم از مشخصاتش.
خوش بحالشون.
ماشین معمولیشون اینه ببین لوکسشون چیه.
فرامرز
۲۱ فروردین ۱۳۹۸طول خودرو اشتباه ذکر شده و در واقع ۴۳۶۲ میلیمتره و طول فولکس واگن گلف ۴۲۵۵ میلیمتره.
مسعود
۲۱ فروردین ۱۳۹۸به نظر من از هر لحاظ خودروى خوبیه و براى گلف میتونه رقیب خوبى باشه اما چند وقت پیش اشکودا سومین شاسى بلند خود به نام کامیک را در نمایشگاه ژنو پس از کودیاک و کاروک را رونمایى کرد و من عاشق این ماشین شدم و اشکودا چراغ خاموش داره تمام محصولات شاسى بلند و الکتریکیشو گسترش میده و عملا فروش محصولات این شرکت افزایش پیدا میکنه. از نظر کیفیت و استهلاک هم شنیدم که خودروهاى اشکودا تویوتا اروپا محسوب میشه و ماشین هاى بى آزارى محسوب میشوند.
spk
۲۲ فروردین ۱۳۹۸طراحی جلوی خودرو مخصوصاً چراغ ها افتضاحه و به وضوح چند سال از خودروهای مدرن شرکت های دیگه عقب تره. انگار خواستن با کج و راست کردن خطوط، یه تغییری داده باشن و بگن بله اینم از مدل جدید!
کلاً این شرکت به پیروی از فولکس واگن خودروهای بی روح و ساده میسازه که البته فولکس تا حد زیادی تغییرات داده و جذاب شده ولی اشکودا هنوز توی همون دوران قدیمش سیر میکنه.