سه شاسیبلند جدید در حدود سه سال! این عملکرد اشکودا در زمان ورود به بازار پیچیدهی کراس اوورها بوده یعنی جایی که اوضاع در حال تغییر و تحول میباشد. پس از معرفی کودیاک و کاروک در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، امسال شاهد معرفی یک خودروی دیگر از این دست بودهایم که کامیک نام دارد.
کامیک کوچکترین و احتمالاً مهمترین شاسیبلند این خودروساز است. این خودرو رقیبی برای رنو کپچر و فولکسواگن T-Cross و البته نیسان جوک بوده و در کلاس شاسی بلندهای سوپرمینی سایز به رقابت خواهد پرداخت.
با دیدن کامیک سریعاً آن را بهعنوان یک اشکودا تشخیص خواهید داد. این خودرو از چراغهای جلوی جداگانه و جلوپنجرهای V شکل استفاده میکند. زیرساخت این خودرو از نوع MQB A0 است که در فولکسواگن پولو هم بکار رفته و اشکودا با استفاده از آن روی انعطاف و ویژگیهای هوشمندانهی مورد انتظار از این خودروساز تأکید داشته است.
کامیک در کل خوشساخت حس میشود. کابین این خودرو ترکیبی از پلاستیکهای نرم و سخت بوده و در برخی بخشهای داشبورد پلاستیکهای ارزانتر هم دیده میشود. البته بخش اعظم سطوحی که با دست لمس میشود از چرم پوشانده شده و تمامی دکمهها نیز حس خوبی دارند.
اشکودا به دنبال سبقت گرفتن از سئات به عنوان یکی از تکنولوژیک ترین برندهای گروه فولکسواگن بوده و نگاهی سریع به کابین کامیک نشان میدهد که این خودروساز به هدف خود نزدیکتر شده است. خودروی حاضر در تست بهصورت سفارشی از صفحه لمسی ۹.۲ اینچی و اپل کارپلی و اندروید اتوی بیسیم سود برده است. هیچیک از رقبای کامیک فعلاً چنین چیزی را ارائه نکردهاند. سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو عملکرد تیز و سادهای داشته هرچند خبری از دکمهی چرخان برای کنترل صدای سیستم صوتی نیست.
مشخصات دقیق این خودرو فعلاً تائید نشده اما احتمالاً کاکپیت مجازی کامیک بهصورت یک آپشن در دسترس خواهد بود. این سیستم به تیزی و شفافیت کاکپیت مجازی آئودی نیست اما باعث میشود این خودرو یک پله بالاتر از رقبای هم کلاس قرار گیرد.
در زمان عرضه سه پیشرانه قابل انتخاب است: مدلهای بنزینی ۱ لیتری با خروجیهای ۹۴ و ۱۱۳ اسب بخاری و پیشرانهی دیزلی ۱.۶ لیتری. پیشرانهی قویتر ۱.۵ لیتری ۱۴۸ اسب بخاری فعلاً عرضه نشده اما تا پایان امسال قابل انتخاب خواهد بود.
کامیک در جاده احساس ایمنی و خوبی دارد. ما مدل قویتر ۱ لیتری ۱۱۳ اسبی را تست کردیم که بنا به گفتهی اشکودا فروش بالایی خواهد داشت. خودرو شتاب خوبی داشته و اگرچه پدالها و گیربکس سبک هستند اما دقت بالایی دارند. از این نظر خودرو کمبودی ندارد.
در سرعتهای بالا پیشرانه اصلاً صدای زیادی ندارد. خبری از صدای لاستیکها هم نیست اما ستونهای A و آینههای جانبی باعث تولید صدای باد میشوند که این موضوع تنها مورد قابلذکر در بزرگراهها خواهد بود.
علیرغم ارتفاع بالا از سطح زمین، شاسیبلند جدید اشکودا هندلینگ خوبی در پیچها دارد. سواری کامیک را دوست داریم و در واقع میتواند بهترین ترکیب از سواری و هندلینگ در این کلاس لقب بگیرد. چسبندگی کامیک و کنترلهای بدنهی آن به خوبی صورت گرفته و ما حدس میزنیم که این خودرو از نظر دینامیکی میتواند با سئات آرونا شانهبهشانه حرکت کند.
کامیک از نظر سواری و فنی نمره قبولی گرفته اما دربارهی فضای بار و کابین چه؟ اشکودا به استفاده از ویژگیهای هوشمند ساده در محصولات خود افتخار میکند و همین موارد باعث شدهاند کامیک خودرویی منحصربهفرد باشد.
با باز کردن محفظه سوختگیری شاهد یخزدای شرکت خواهید بود و در درب راننده نیز یک چتر قرار داده شده است. قیف برای ریختن مایع شیشهشور و محافظ های لبهی در نیز جزو دیگر ویژگیهای هوشمندانهی این خودرو هستند.
اما جدای از ویژگیهای فان این خودرو باید به فضای کابین و باری اشاره کنیم که میتواند خودروهای یک کلاس بالاتر را شرمنده کند. محفظه بار ۴۰۰ لیتری خودرو با خواباندن صندلیها به ۱۳۹۵ لیتر میرسد و فضایی کاملاً جادار را ایجاد میکند. همچنین فضای سر و پای زیادی برای افراد وجود دارد. کابین این خودرو قطعاً بزرگتر از ابعاد واقعی آن حس میشود.
مشخصات اشکودا کامیک SE 1.0 TSI
- قیمت: 19750 پوند (تخمینی)
- پیشرانه: 3 سیلندر ۱ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 113 اسب بخار/۲۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 9.۹ ثانیه
- حداکثر سرعت: 195 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 5.۱ لیتر در هر صد کیلومتر (تخمینی)
منبع: autoexpress
[دانلود ویدئو]
مسعود
۳ مهر ۱۳۹۸این ماشین هم از نظر طراحی داخلی و طراحی خارجی ماشین خیلی خوب و جوان پسندی است و عملا می تونه توی اروپا فروش بالایی را تجربه کنه ولی تنها چیزی که توی این ماشین به نظر من استایل داخل ماشین را خراب کرده وجود ترمز دستی سنتی در این ماشین است در صورتی که در اکثر خودروهای امروزی ترمز دستی برقی جایگزین ترمز دستی معمولی شده . اگر اشکودا ترمز دستی این ماشین را برقی می کرد کاملا ماشین بی عیب و نقصی می شد.
احمدرضا
۳ مهر ۱۳۹۸نمیدونم من عاشق اشکودام یا بقیه هم همینطورن؟
ساده و شیک و جوان پسند و یه کلام عششققق
لامصب انگار آدمه با ابهت و با کلاس
احسان آرسنالی
۴ مهر ۱۳۹۸ای کاش شرایط فروش رو هم اعلام میکردن هرچند برا بقیه مدلهاشون اعلام کردن ، ازدم قسط بدون بهره اقساط ۶۰ ماهه ماهی ۳۰۰ یورو. حتی به یورو الان هم میشه خرید اینو، مقایسه کنید با قیمت تندر ۹۰ شاسی بلند مدل ۲۰۰۴ (ساندرو)