اشکودا

دماسنج خودرو چقدر دقیق است؟

جالب است بدانید که دماسنجی که در اتومبیل خود دارید، در واقع یک «دماسنج» نیست و  از نظر فنی، یک «ترمیستور» محسوب می‌شود؛ وسیله‌ای که به جای انبساط و انقباض مایعی مانند جیوه، بر اساس جریان برقی که درجه حرارت می‌تواند ایجاد کند، عدد مربوط به آن را نمایش می‌دهد. مطابق گزارشی که در «واشنگتن پست» ‌آمده، در بسیاری از خودروهای امروزی، ترمیستوری در جلو و در جایی نزدیک به جلوپنجره کار گذاشته می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود که مشکلات زیادی در مورد دقت دماسنج داشبورد وجود داشته باشد.


هر شخصی که تاکنون راه‌رفتن را بر روی ماسه‌ها در یک روز گرم تابستانی یا گرمای برخاسته از ملات سیمان را تجربه کرده باشد، به‌خوبی می‌داند که اثر گرمای خورشید بر روی زمین، بسیار بیشتر از هوای اطراف آن است. حال در نظر بگیرید که ترمیستور خودروی شما در فاصله‌ای نزدیک به سطح زمین قرار دارد. در نتیجه، می‌تواند گرمای ساطع شده از زمین را به خود جذب کند. بنابراین در بیشتر مواقع در روزهای گرم سال، دمایی که شما در جلوی خود مشاهده کنید، بیشتر از دمای واقعی محیط اطراف‌تان است؛ چرا که گرمای آسفالت بر اطلاعات دمایی دریافت‌شده توسط خودرو تأثیرگذار خواهد بود.

البته در هنگام شب، گرمای کمتری از سطح زمین دریافت می‌شود و دقت «ترمیستور» وضعیت بهتری دارد؛ موضوعی که در یک روز ابری و زمانی که خورشید قادر نیست نور خود را به‌راحتی به سطح زمین برساند، و همین‌طور در زمانی که خودرو با سرعت بسیار بالا حرکت می‌کند، نیز صدق می‌کند.


ترمیستور خودروی شما در فصل زمستان نیز وضعیت چندان مناسبی ندارد. به دلیل اینکه این وسیله معمولاً نمی‌تواند دمای بین بالا و پایین انجماد را مشخص کند، نمی‌تواند ابزار خوبی برای تشخیص یخ‌زدگی سطح جاده باشد.

با همه این محدودیت‌ها، دماسنج‌ها همیشه ابزاری جذاب برای استفاده در اتومبیل‌ها هستند، اگرچه نتوان نسبت به عدد دمایی که نشان می‌دهند، چندان اعتماد کرد. شاید بهتر است که به برنامه هواشناسی موجود در تلفن همراهتان نگاهی بیاندازید؛ البته در مواقعی که پشت فرمان، در حال رانندگی نیستید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. Fit Demon

    ۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    نزدیک بودن به موتور باعث گرم شدن قطعات پلاستیکی که توسط ارتعاش اتم هاشون رسانای کم گرما هستن هم میتونه تاثیر خودشو بزاره.
    طبق این که هوای سرد چگال تره و پایین تر قرار میگیره، و هوای گرم بالاتر قرار میگیره، و از طرفی ما تغییرات گرمایی رو بیشتر با صورت حس میکنیم، دمایی که حس میکنیم با دمایی که دما سنج نشون میده یه مقدار فرق داره
    اگر دما سنج توی آیینه کار گذاشته بشه شاید بهتر عمل کنه

    1. ahmad

      ۲ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (659 ديدگاه)

      آیینه دم دست ترین قسمت ماشینه که همیشه آماده شکستنه!
      اونوقت با هر بار شکستن آینه باید جاگانه پول ترمیستورشم حساب کنیم! خخخخ

  2. بهنام

    ۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (43 ديدگاه)

    ترمیستورم دماسنجه دیگه
    جاشو بد گذاشتن همین

  3. aston martin

    ۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    پس اصا چرا می ذارنش ؟ بد ینی دماسنج بنز و بی ام و ماشینای جدیدم به همین اندازه بی فایده ان؟

  4. كوروش

    ۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (144 ديدگاه)

    جالب بود بازم از این مطالب بزارید

  5. كوروش

    ۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (144 ديدگاه)

    پدال جان در مورد مریخ نوردها هم و تکنولوژی شون مطالبی بزار به هر حال اونا هم خودرو هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا