در چهارمین قسمت از دور هشتم سری رقابتهای خودرویی پدال نوبت به زیرگروه هاچبکهای داغ یا اسپرت رسیده است. در دوئل قبلی این گروه بامو M140i و هیوندای i30 N با یکدیگر به رقابت پرداختند که طی این رقابت درمجموع تعداد ۱۸۱۹ رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل M140i توانست با دریافت ۱۵۷۶ رأی و کسب ۸۶ درصد از کل آراء قاطعانه و مقتدرانه پیروز گردد درحالیکه i30 N با تنها ۲۴۳ رأی از دور رقابتها خارج شد. حال امروز در آخرین دوئل گروه هاچبکهای اسپرت، رنو مگان RS در برابر اشکودا اکتاویا RS 245 قرار گرفته است.
آئودی RS3 | سئات لئون کوپرا | مرسدس بنز A45 AMG | فورد فوکوس RS |
آئودی RS3 | مرسدس بنز A45 AMG | ||
فولکسواگن گلف R | پژو ۳۰۸ GTI | سوبارو WRX STI | هوندا سیویک تایپ R |
فولکسواگن گلف R | هوندا سیویک تایپ R | ||
بامو M140i | هیوندای i30 N | رنو مگان RS | اشکودا اکتاویا ۲۴۵ |
بامو M140i | ؟ |
رنو مگان RS
مگان یکی از محصولات باسابقهٔ در حال تولید رنو محسوب میشود. نسل اول این ماشین برای نخستین بار در سال ۱۹۹۵ بهعنوان جایگزینی برای رنو ۱۹ به بازار آمد. این نسل در انواع مختلفی شامل هاچبک سهدر و پنجدر، سدان، کابریولت و استیشن تا سال ۲۰۰۲ به تولید رسید و سپس جای خود را به نسل دوم داد که در سپتامبر همین سال به بازار آمد. تنوع مدلهای این نسل نیز مشابه نسل قبلی بود و نسخهٔ سدان آن در مقطعی توسط پارسخودرو در کشورمان هم به تولید رسید. در این نسل یک نسخهٔ اسپرت بنام RS هم به خانوادهٔ مگان اضافه شد. رنو مگان اما هماکنون در نسل پنجم خود قرار دارد که برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۵ رونمایی شد. این نسل روی پلتفرم CMF گروه رنو-نیسان ساخته شده که با تالیسمان و خودروهای دیگری چون نیسان پولسار مشترک است؛ اما دو سال بعد یعنی در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۷، رنو نسخهٔ RS نسل جدید مگان را هم رونمایی کرد تا اعضای خانوادهٔ این هاچبک فرانسوی تکمیل گردد. مگان RS جدید که برخلاف نسلهای قبلی صرفاً بهصورت هاچبک پنجدر تولید میشود، به یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز شده است. این همان پیشرانهای است که در کوپهٔ اسپرت آلپاین A110 بکار رفته است. این موتور در نسخهٔ استاندارد مگان RS قدرتی معادل ۲۸۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۳۹۰ نیوتن متر دارد اما در نسخهٔ تروفی قدرت آن به ۳۰۰ اسب بخار میرسد. برای انتقال این نیرو دو گیربکس مختلف در نظر گرفته شده است که یکی شش سرعتهٔ دستی و دیگری شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه است. همچنین مگان RS برای اولین بار به سیستم فرمان گیری چهارچرخ نیز مجهز شده است.
اشکودا اکتاویا RS 245
اشکودا اکتاویا هم کار خود را تقریباً همزمان با رنو مگان آغاز کرده است بهگونهای که معرفی نسل نخست آن به سال ۱۹۹۶ بازمیگردد. البته اشکودا بین سالهای ۱۹۵۹ تا ۱۹۷۱ هم از نام اکتاویا استفاده کرده بود اما پس مالکیت فولکسواگن این نام دوباره احیاء شد. نسل اول اکتاویا که در دو نسخهٔ سدان لیفتبک و استیشن تولید میشد، بر روی پلتفرم A4 گروه فولکسواگن ساخته شده بود که با خودروهای فراوانی از این گروه مانند آئودی A3، فولکسواگن گلف و سئات لئون مشترک بود. در مارس سال ۲۰۰۴ اما نسل دوم این ماشین رونمایی شد که پس از تجربهٔ فیسلیفتی در سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۳ روی خط تولید بود و سپس در ماه پایانی سال ۲۰۱۲ نسل سوم یا کنونی اکتاویا رونمایی شد. این نسل هم مانند اسلاف خود همچنان در دو نسخهٔ سدان لیفتبک و استیشن تولید میشود. نسل کنونی اکتاویا بهتازگی فیسلیفتی را تجربه کرده که برای اولین بار در ماه ژانویهٔ امسال رونمایی شد و از مهمترین تغییر آن میتوان به دوتکه شدن چراغهای جلو اشاره کرد؛ اما در خانوادهٔ این ماشین همواره یک نسخهٔ اسپرت با نام RS وجود داشته است که این نسخهٔ اسپرت در خانوادهٔ نسل کنونی هم حضور دارد؛ اما اشکودا بهتازگی نسخهای حتی قدرتمندتر از این مدل را با نام RS 245 معرفی کرده است که قویترین اکتاویای تاریخ محسوب میشود. این مدل به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است. البته اکتاویا RS 245 در دو نسخهٔ سدان و استیشن تولید میشود و خودرویی هاچبک نیست. به همین دلیل ما برای این دوئل نسخهٔ استیشن آنرا انتخاب کردهایم که به هاچبکها نزدیکتر است.
مشخصات فنی
رنو مگان RS | اشکودا اکتاویا RS | |
پیشرانه | ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر | ۲ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | ۲۸۰ اسب بخار | ۲۴۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۹۰ نیوتن متر | ۳۷۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۵.۸ ثانیه | ۶.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت |
ظرفیت باک | ۵۰ لیتر | ۵۰ لیتر |
وزن | ۱۴۰۰ کیلوگرم | ۱۴۱۲ کیلوگرم |
طول | ۴.۳۶ متر | ۴.۶۹ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۶۷ متر | ۲.۶۸ متر |
حجم صندوق بار | ۳۸۵ لیتر | ۶۱۰ لیتر |
قیمت پایه | ۳۳,۱۴۰ پوند | ۲۶,۸۸۵ پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9914107]
شهاب شورلت
۲۰ دی ۱۳۹۶تنها فاکتوری ک اسکودا ازش بهتره قیمتش هست
طراحی رنو در این ماشین بی نظیر بوده
john
۲۰ دی ۱۳۹۶دوستان دوباره کمپین نخریدن خودروی صفر راه افتاده فقط این بار خودروهای صفر خارجی رو هم تحریم کردن
خواهشن به هرکسی میتونید اطلاع رسانی کنید
(ali (Chevy nova
۲۰ دی ۱۳۹۶John
بازم همون نتىجه قبلى رو مىده
اون موقع هم همه گفتن نخرىد و تحرىم کنىد تا اسم وام 25/000/000 اومد همون کسى که اول از همه تحرىم کرد شىرجه زد وسط نماىندگى براى ثبت نام تىبا و 405
John
۲۰ دی ۱۳۹۶علی جان
درسته که دفعه ی قبلی شکست خورد ولی این بار مردم ظلم ها و بی عدالتیای بیشتری رو تجربه کردن، علی الخصوص که این اتفاقات اخیر هم افتاده و***
همیشه پیروزی بعد از شکست حاصل میشه، الآن وقت تسلیم شدن و ناامیدی نیست
(ali (Chevy nova
۲۰ دی ۱۳۹۶John
دادا باهات موافقم
??GERMANY??
۲۰ دی ۱۳۹۶John سال ۸۸ شکست خوردند گفتند یک بار دیگه. این دفعه بی عدالتی و ظلم و بی کاری ده ها مشکل دیگر اضاف شده اما نتیجش چی شد. این کمپین نیز همان گونه. هم اکنون انبارهاشون پر شده قصد دارن نقشه قبلیشون را اجرا کنن و گاری هاشون را مثل روش قبلی بفروشند.
john
۲۰ دی ۱۳۹۶germany
پیروزی و شسکت تو این قضیه فقط به دست مردم (خریدارا) رقم میخوره، تمام حربه ها و حیله ها فقط با نخریدن خنثی میشه واقعا مردم باید به خودشون بیان و متحد بشن
سورنا
۲۰ دی ۱۳۹۶به نظرت بهتر نیست جای اینکه از قبل شکستو قبول کنیم ، بریم و تو میدون شکست بخوریم ؟ :)
Mahdi
۲۱ دی ۱۳۹۶اخه قسمت بدش اینجاست که خواسته ی دولت هم نخریدن و محدود کردن خودرو های وارداتی هست تا ارز از کشور خارج نشه و برخلاف سری قبل شرکت های وارد کننده خصوصی هستن نه مثل خودروساز های دولتی
Archi KHAN
۲۱ دی ۱۳۹۶دوست عزیزم
بخش اعظم واردکنندگان خودرو همون سران و زیر مجموعه هاشون هستن ، نه مردم عادی !
F۲۲RAPTOR
۲۰ دی ۱۳۹۶رنومگان
موتور قویتر
ظاهر فوق العاده جذاب
E 36
۲۰ دی ۱۳۹۶اشکودا فقط صندوق بزرگ داره !
محمد
۲۰ دی ۱۳۹۶به نظر من مگان RS سومین هاچبک زیبا بعد از مرسدس A45 و ائودی RS3 هست پس حتما لایق برنده شدن تو این دوئله.
Just bentley continental
۲۰ دی ۱۳۹۶قشنگ ترین و شیک ترین هاچبک دنیا به نظرم گلفه.
سلطان هاچبک ها.
(ali (Chevy nova
۲۰ دی ۱۳۹۶رنو خىلى خوب ظاهر شده و قدرت موتور و گشتاور خىلى خوبى داره
طراحىش هم قشنگه
orangotan
۲۰ دی ۱۳۹۶مگان بهتر بود،میخوام برلیانس h320 ثبت نام کنم اما ترجیح میدم به کمپین نخریدم خودرو بپیوندم?✌ دیشب خواب دیدم یه آلپاین سبز ونوم خریدم ?
حمیدرضا
۲۰ دی ۱۳۹۶رای من مگان به خاطر قدرت و طراحی خیلی جذاب البته اشکودا خیلی ماشین خوبیه ولی من با طراحی استیشن خیلی حس نزدیکی ندارم
bmw M5
۲۰ دی ۱۳۹۶قیمت رنو مگان با سطح امکانات و تجهیزات touch مدل سال 2018 با موتور یک و نیم لیتری و 110 اسب بخار تو ترکیه فقط و فقط 83 میلیون تومن صفر کیلومتر از در کارخونه
همین مدل و همین مشخصات با ده هزار کیلومتر کارکرد تو ترکیه دست دوم حساب میشه و اکثر نمایشگاه دارا تو استانبول هفتاد هزار لیر که حدودا هفتاد میلیون تومن میشه میفروشن
رنو مگان مدل 12 سال پیش با صد هزار کیلومتر کارکرد رو تو ایران بالای شصت میلیون میفروشن
اخه این چه ظلمیه؟
Raha
۲۰ دی ۱۳۹۶خدا پدر نیسان رو بیامرزه واقعا در پیشرفت رنو نقش بسزایی داشت
Madjid
۲۰ دی ۱۳۹۶.
دوست عزیز رنو ۲ قهرمانی سازنده و ۲ قهرمانی رانندهی پشت سر هم در فرمول ۱ داره ( ۲۰۰۵ و۲۰۰۶)
این « فقط » یک مورده.
موفقیت های مسابقات رالی و لمنز رو نمیگم چون طولانی میشه
من خودم علاقه ی خاصی به رنو ندارم و نیسان رو ترجیح میدم
اما جوری حرف میزنید انگار رنو در شرف ورشکستگی بوده و نیسان نجاتش داده !!
اگر رنو نبود نیسان هم الان مثل دوو شده بود
Madjid
۲۰ دی ۱۳۹۶لامصب این رنگ نارنجی رنو تو عکس اول از ذهنم بیرون نمیره
طراحیش از ۱۰۰ نمره ۱۰۰ میگیره
خیلی قشنگه
انگار نارنجی رو واسه این ماشین درست کردن
اول انتخابم اسکودا بود اما از رنو نمیشه گذشت
shahryar
۲۰ دی ۱۳۹۶خب رنو از لحاظ مالی نجاتش داد،اگ رنو نبود ممکن الان نیسان پیشرفتش کمتر باشه،ولی اینم در نظر داشه باش اگ تکنولوژی نیسان نبود،رنو هنوز همون ماشینای بی مصرفو تولید میکرد،
حالا میخواد پشت سر هم تو فرمول یک مقام بیاره،
مقام اوردن یا قدیمی بودن ی برند حتما دلیل بر بهتر بودن نیس،
datsun
۲۰ دی ۱۳۹۶داداش ایشون کلا به اسم ژاپن حساسیت داره
فقط کافی به مدل های قبل از همکاری که نیسان تولید کرده یه نگاه بندازی همون وضعیت رو تو رنو هم ببینی کل داستان دستت میاد
نیسان همین الان ۱۵ درصد سهام رنو رو دست داره سهام میتسوبیشی رو هم خوده نیسان خریده خیلی راحت الان میتونه مابقی سهام رو بخره و رنو رو اوت کنه رنو بارها از نقش پر رنگ تر نیسان تو این اتحاد ابراز نگرانی کرده ولی ظاهرا به نفع دو تا کمپانیه و از مشارکت راضین پس ما لازم نیست اینجا تو ایران حرص اونا رو بخوریم
اونی هم که میگه رنو صاحب نیسانه سخت در اشتباه چون کمپانی مادر نیسان گروه نیسانه که اونم خودش شامل چند کمپانی میشه
Raha
۲۰ دی ۱۳۹۶“پس ما لازم نیست اینجا تو ایران حرص اونا رو بخوریم”
این رو خیلی خوب اومدی
AK_007
۲۱ دی ۱۳۹۶اینکه هر کمپانی دوره رشد و افول داشته چیز عجیبی نیست همین پژو تازگیاس که داره خوب کار میکنه و در ضمن دوست عزیز با ماشین قدیمی نمیشه تو فرمول ۱ یا لمانز اول شد!!!
مانی
۲۰ دی ۱۳۹۶این چیزی که تو عکس دیده میشه اشکودا یه ماشینه استیشن هست
و رنو هاچبک،چرا بعضی وقتا مقایسه اینجوری میشه؟
shahryar
۲۰ دی ۱۳۹۶اسکوداچه حجم صندوقی داره،نزدیک تالیسمان،یا بیشتر از بنز اس، به چ دردش میخوره!
Just bentley continental
۲۰ دی ۱۳۹۶مگان در یک کلام.
Mahdi Chevrolet
۲۰ دی ۱۳۹۶دوستان یه سوال
منظور از ۳ امپر که برای هیوندا کوپه میگن چیه
اصلا چی هست
pool
۲۰ دی ۱۳۹۶توی وسط داشبورد سه تا امپر داره که یکیش شتاب رو نشون میده بقیش یادم نیست مثل کیلومتر که امپر داره این سه تا گرد وسط داشبوردشه
Mahdi Chevrolet
۲۱ دی ۱۳۹۶ممنون رفیق
Amirtajik
۲۰ دی ۱۳۹۶مقایسه این دو ماشین کاملا اشتباه هستش
مگان یک هاچبک اسپرت هست که رقیبش فولکس واگن گلف یا فولکس شیروکو و …. هست
در صورتیکه اشکودا بک ماشین استیشن هست
ایمان
۲۰ دی ۱۳۹۶سلام من درست متوجه نشدم چرا این دو تا مقایسه شدن اکتاویا به هاچ بک شباهت نداره اصلا . در کل ماشین خوبیه من اشکودا رو خیلی دوست دارم مخصوصا ساپرب