اشکودا از نسل جدید هاچبک سابکامپکت فابیا پردهبرداری کرده است. این خودرو که بر اساس پلتفرم MQB A0 گروه فولکسواگن مشترک با پولو ساخته شده، با تکنولوژیها و قدرت بیشتر و همینطور کابین جادارتر به بازار خواهد آمد. در ظاهر فابیا اما اشکودا بجای انقلاب، گزینهٔ تکامل را انتخاب کرده و هرچند نسل جدید ۱۱ سانتیمتر از نسل قبلی کشیدهتر است اما طراحی آن فاصلهٔ چندانی با سلف خود ندارد.
البته پیشرفتهایی هم در طراحی بیرونی این هاچبک کوچک به چشم میخورد. بهعنوانمثال، تناسبات خودرو تغییر کردهاند تا آنرا پویا و رشد یافته جلوه دهند. علاوه بر این، تیم طراحی اشکودا در این نسل جلوپنجره را عمودیتر و برجستهتر طراحی کردهاند اما این کار به آئرودینامیک خودرو هیچ لطمهای نمیزند زیرا فابیا با ضریب درگ تنها ۰.۲۸، آئرودینامیکترین هاچبک سابکامپکت در بازار اروپا محسوب میشود.
اشکودا همچنین برای اولین بار با استفاده از شبیهسازیهای آئروآکوستیک، تلاطم هوا روی بدنه و پنجرههای جانبی خودرو را کاهش داده که این موجب کاهش صدای باد در داخل کابین میشود. برای نسل جدید فابیا نُه رنگ بیرونی مختلف مثل نارنجی ققنوس در نظر گرفته شده است. اندازهٔ رینگها نیز از ۱۴ اینچ آغاز میشود و بسته به تیپها به ۱۸ اینچی میرسد.
یکی از بزرگترین مزیتهای پلتفرم جدید برای فابیا، امکان افزایش ابعاد آن بوده است بهگونهای که حالا هاچبک سابکامپکت اشکودا ۱۱۰ میلیمتر کشیدهتر و ۴۸ میلیمتر عریضتر از نسل قبلی شده است. فاصلهٔ بین دو محور فابیا نیز ۹۴ میلیمتر افزایش یافته و حالا با فاصلهٔ محوری فولکسواگن پولو و سئات ایبیزا یکسان شده است. به لطف این افزایش ابعاد، حجم صندوق بار خودرو ۵۰ لیتر نسبت به صندوق بار ۳۸۰ لیتری نسل قبلی بیشتر شده است درحالیکه وزن آن تنها کمی افزایش یافته است.
پلتفرم جدید امکان تجهیز فابیا به پیشرانههای مدرن را هم فراهم کرده است که شامل نمونههای سه و چهار سیلندر میشود. تیپهای پایینی با یک پیشرانهٔ ۱ لیتری سیلندر تنفس طبیعی با قدرتی بین ۶۵ تا ۸۰ اسب بخار ارائه خواهند شد که این نیرو از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخهای جلو فرستاده میشود. تیپهای بالاتر اما به نسخهٔ توربوشارژ از همین پیشرانه مجهز خواهند شد که بین ۹۵ تا ۱۱۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. برای انتقال نیروی این موتور هم گیربکسهای پنج سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ دوکلاچه قابل انتخاب خواهد بود.
و نهایتاً برای بالاترین تیپ نسل جدید فابیا هم یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر با ۱۵۰ اسب بخار قدرت به همراه یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه در نظر گرفته شده است. برای نسل جدید این خودرو اما هیچ پیشرانهٔ دیزلی ارائه نخواهد شد. همهٔ موتورهای سه سیلندر فابیا به لطف باک سوخت بزرگ و مصرف سوخت پایین با هر بار سوختگیری طبق معیارهای WLTP میتوانند بیش از ۹۰۰ کیلومتر را طی کنند.
فابیا با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری بهعنوان قویترین نسخه، ظرف ۷.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه ضعیفترین موتور برای انجام این کار به ۱۵.۱ ثانیه زمان نیاز دارد. در همین حال، مصرف سوخت هم از ۵.۱ لیتر در هر صد کیلومتر تا ۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر برای ضعیفترین و قویترین پیشرانه متغیر خواهد بود.
نسل جدید فابیا در داخل به نمایشگرهای بزرگتری مجهز شده که مثل فولکسواگن پولو، نمونهٔ استاندارد آن ۶.۸ اینچی است اما امکان سفارش نمایشگر بزرگتر ۹.۲ اینچی هم وجود خواهد شد. علاوه بر این، یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی هم قابل سفارش خواهد بود که کابین فابیا را مدرنتر میکند. این اولین صفحه آمپر دیجیتالی در فابیا محسوب میشود و در طرحهای مختلفی قابل تنظیم خواهد بود.
برای این هاچبک جدید پکیج دستیار مسافرت هم در نظر گرفته شده که سیستمهای کمکرانندهای مثل کروز کنترل هوشمند، دستیار خط، دستیار ترافیک و دستیار اضطراری را به همراه دارد و میتواند خودرو را بهطور خودکار پارک کند. در کابین این خودرو به تنوع رنگی هم توجه شده است بهگونهای که دوخت متضاد نارنجی یا خاکستری و رنگهای قرمز یا سفید برای نورپردازی داخلی قابل انتخاب خواهد بود. پنج پورت USB هم امکان شارژ دستگاهها را برای همهٔ سرنشینان فراهم میکند.
نسل جدید فابیا فعلاً در نسخهٔ هاچبک معمولی معرفی شده اما انتظار میرود نسخهٔ اسپرت مونتکارلو به همراه نسخهٔ استیشن بعداً ارائه شوند. بااینحال هنوز هیچ اشارهای به نسخهٔ داغ RS نشده است. این هاچبک جدید با قیمت پایهای کمتر از ۱۴ هزار یورو در اکثر بازارهای اروپایی عرضه خواهد شد.
محمدرضا
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰چه جالب هر ۳ سال نسل عوض کرده.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰جناب محمدرضا
از این ۷مدل فقط سه تاش فیس لیفته!?
گربه سرابی
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰چه رنگ خوشگلی داره ?
طراحی داخلشم خوبه ?
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰پدال لطفاً مطلب ″نتیجه جالب یک تحقیق: از هر ۵مالک خودروی برقی یک نفر به سمت مدل های بنزینی بازمیگردد″ رو هم منتشر کن،تازه این خبر دیروز از سایت دیجیاتو منتشر شد…
لطف کنید پیگیری کنید ?
من خودم لینکشو اینجا گذاشتم اما نمیدونم چرا تاییدش نکردید…
محمد مختاری آذر
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰خودروی خیلی خوبی هستش واسه سواری شهری
mahan
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰وایی چه خوبه و گگولی مگولیه.سقف پانامراتو کی بخوره؟
طراحیش خیلی خوبه چه داخلی چه خارجی.اگه واردات ازاد بود خیلی تمایل دارم این برند رو وارد ایران بکنم خودمم نه به بعضی از دوستان پیشنهاد دادم چون بنظرم خیلی مناسب بازار ایرانه ولی برام جای سواله چرا تا حالا ایران نیاوردنش؟
Hadi
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰خیلی خوب عالیه…
ظاهر قدرت امکانات و قیمت مناسبی داره…
ایشالا ی روز تو کشور ببینیش…
حسین دهمرد
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰کسی تجربه سواری با موتور سه سیلندر داره؟ فک کنم ساختش سخت تر از چهار سیلندر باشه چون لرزشش بیشتره
Amirreza
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰اون سه سیلندری که شما بگی مثلا فابیا و پولو و پوما و اینا نه ولی mvm 110 یکی از فامیلامون داشت سوار شدم اصلا کشش یه چهار سیلندرو نداشت ( در مقایسه با پراید هاچبک ) ولی به نظرم برای ماشینای شهری میتونه انتخاب مناسبی باشه البته اگه یه موتور سه سیلندر حسابی باا توربوشارژ و خوب داشته باشه و مثل ام وی ام نیان همینطوری یه موتور رو ول کنن و برن
حسین دهمرد
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ممنون. بحث کشش مطرح نیست. منظورم اینه که لرزشش آزار دهنده نیست؟. بیشتر رفتار موتور مد نظرمه و البته صداش.