اشکودا چهارمین نسل فابیا را حدود یک سال پیش معرفی کرده بود و حالا نوبت به پردهبرداری از نسخه مسابقهای این خودرو رسیده است. امروز میتوانیم نگاهی به خودروی جدید فابیا RS رالی ۲ داشته باشیم که اگرچه از همان پلتفرم MQB A0 برادران استاندارد خود استفاده میکند اما تغییراتی قابلتوجهی را نشان میدهد. این موشک جیبی که از رنگ سبز مامبا سود میبرد شاهد افزایش حدود دو برابری داون فورس تولیدی نسبت به نسل پیشین است.
اگرچه نسخه جادهای فابیا فقط بهصورت دیفرانسیل جلو و با حداکثر قدرت ۱۵۰ اسب بخار عرضه میشود اما فابیا RS رالی ۲ محصولی چهار چرخ محرک با قدرت ۲۹۱ اسب بخار است. پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری این خودرو علاوه بر قدرت یاد شده گشتاور قابلتوجه ۴۳۰ نیوتون متری را نیز تولید میکند. این پیشرانه بر اساس نسخه آشنای ۲ لیتری TSI گروه فولکسواگن بنا شده و خروجی خود را از طریق گیربکس ۵ سرعته سکونشئال به تمامی چرخ ها میفرستد.
بخش موتور اسپرت اشکودا از دیفرانسیلهای اکسل مکانیکی جلو و عقب در فابیا RS رالی ۲ استفاده میکند. نکته جالب اینکه مهندسان این برند کنترل الکترو هیدرولیکی را برای کلاچ اینتر اکسل در نظر گرفتهاند تا با استفاده از ترمزدستی بتوان اکسل جلو و عقب را غیر درگیر کرد. این ویژگی زمان عبور از پیچهای تند به درد خواهد خورد. نیازی به گفتن نیست که شاسی هم نسبت به مدل جادهای کاملاً ارتقا یافته است و رینگهای ۱۵ اینچی برای مدلهای حاضر در جادههای شنی و رینگهای ۱۸ اینچی برای مدلهای حاضر در پیستهای آسفالت ارائه میشوند.
به منظور هماهنگی با قوانین فیا، این خودروی مسابقهای از باک سوخت ۸۲.۵ لیتری ساخته شده از نایلون و لاستیک سفارشی با فوم ویژه در داخل خود سود میبرد تا ریسک نشت سوخت از بین برود. قاب نگهدارنده باک نیز از ترکیب کولار و فایبرگلاس ساخته شده است. سوخت مورد استفاده در این خودرو نیز ۱۰۰ درصد مصنوعی خواهد بود و از منابع کاملاً تجدید پذیر به دست خواهد آمد.
قطعاً کسب حداکثر سرعت اولویت یک خودروی رالی نیست و به همین خاطر فابیا RS رالی ۲ حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت را دارد. این خودرو از نسبت دنده کوتاهی سود میبرد تا حداکثر شتاب گیری را تجربه کند. سیستم تعلیق در جلو و عقب نیز از نوع مک فرسون است. همانگونه که میبینید خودروی موردبحث بهطور قابلتوجهی پهنتر از نسخه جادهای بوده و از ورودی هوای روی سقف برای بهبود جریان هوا و ارسال هوای تازه به داخل کابین سود میبرد.
البته نباید خیلی به اشکودا دل بست زیرا فابیا RS جدید را تولید نخواهد کرد. حدود یک سال پیش بود که توماس شافر مدیرعامل اسبق این برند بازگشت نسخه جادهای هاچبک داغ فابیا را رد کرد و مدعی شد تولید این خودرو توجیه اقتصادی ندارد. البته فولکسواگن همچنان پولو GTI را با قدرت ۲۰۷ اسبی و گشتاور ۳۲۰ نیوتون متری و گیربکس دوکلاچه عرضه میکند.
دکتر استاپ
۲۶ خرداد ۱۴۰۱هیچ وقت نفهمیدم چرا ماشین های اکونومی مثل محصولات اشکودا یا مثلا فیات پاندا که خیلی باحاله به ایران نیومدن
TML BN
۲۶ خرداد ۱۴۰۱پاندا اومد خیلی کم ولی با قیمت نجومی
محمد رستمی نژاد
۲۶ خرداد ۱۴۰۱یه حس درونی بهم میگه اشکودا میتونه برای ایران خوب باشه 🤔😀
TML BN
۲۶ خرداد ۱۴۰۱خود فورد ترکیه شریک خوبی میتونی باشه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ خرداد ۱۴۰۱برند امریکایی موردسپند حضرات نیست
شورولت مونتاژ کره جنوبی قرار بود بیاد ایران که نشد
TML BN
۲۶ خرداد ۱۴۰۱من عاشق این جوجه وحشیام😂😂
ایلیا
۲۶ خرداد ۱۴۰۱واقعا ماشین خوشگلیه ولی چرا چراغ عقبش شبیه آئودی RS هست یا من اینجوری فکر میکنم؟
پدرام
۲۶ خرداد ۱۴۰۱چقدر جلوش شبیه بی ام و است