نسل جدید اشکودا ساپرب، برخلاف فولکسواگن پاسات، همچنان در نسخههای سدان و استیشن با ویژگیهای کاربردی مختلف تولید میشود.
برند اشکودا زیر چتر گروه فولکسواگن شکوفا شده است تا جایی که بعضیها محصولات این برند چکی را به همتایان ولفسبورگی ترجیح میدهند اما نسل چهارم ساپرب کمتر با فولکسواگن پاسات همپوشانی خواهد داشت زیرا نسل جدید این خودروی آلمانی فقط بهصورت استیشن تولید میشود اما پرچمدار اشکودا هنوز هم نسخهٔ سدان خواهد داشت. البته این خودرویی لیفتبک است و درب صندوق کاربردیتری دارد.
ساپرب مدل ۲۰۲۴ مثل پیشینیان خود خودرویی بیآلایش است که فضای زیاد و کارایی فوقالعادهای را در این کلاس کوچکشده ارائه میکند. این ماشین نیازی به نگرانی از بابت اوپل اینسیگنیا، فورد موندئو و رنو تالیسمان ندارد زیرا همهٔ آنها کنار رفتهاند و ساپرب در اروپا فقط باید با پژو ۵۰۸، مزدا ۶ و تویوتا کمری رقابت کند. هرچند این خودرو بهعنوان نسل جدید معرفی شده اما طراحی بیرونی آن تکاملی و بیشتر شبیه فیسلیفت است.
هرچند فاصلهٔ محوری ۲,۸۴۱ میلیمتری خودرو بدون تغییر باقیمانده است اما ساپرب لیفتبک ۴۳ میلیمتر و نسخهٔ استیشن ۴۰ میلیمتر کشیدهتر شده است. همچنین هرچند این خودرو در ظاهر آشنا به نظر میرسد اما شیکتر شده و ضریب درگ نسخهٔ لیفتبک با ۱۰ درصد کاهش به ۰.۲۳ cd رسیده است. به لطف رشد ابعاد بیرونی، فضای سر سرنشینان جلو و عقب بیشتر شده درحالیکه ظرفیت صندوق بار هم در نسخهٔ لیفتبک با ۲۰ لیتر افزایش به ۶۴۵ لیتر و در نسخهٔ استیشن با ۳۰ لیتر افزایش به ۶۹۰ لیتر رسیده است.
هرچند طراحی بیرونی شبیه نسل قبلی به نظر میرسد اما داخل کاملاً نونوار شده و کنترلهای سنتی را کنار گذاشته است. در اینجا بسته به تیپ، نمایشگرهای ۱۰ یا ۱۳ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ارائه میشود درحالیکه صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰ اینچی استاندارد خواهد بود. برای اولین بار، هدآپ دیسپلی هم قابل سفارش است. روی کنسول میانی، سه کنترلر دوار با نمایشگر ۱.۲۵ اینچی تعبیه شده که قابل تنظیم هستند و میتوان مشخص کرد که چه کاری انجام دهند.
لیست پیشرانههای ساپرب جدید با یک نمونهٔ ۱.۵ لیتری بنزینی هیبریدی خفیف آغاز میشود که ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد و صرفاً بهصورت محرک جلو ارائه میشود. موتور بعدی از نوع ۲ لیتری با دو سطح قدرت ۲۰۴ و ۲۶۵ اسب بخار است که نسخهٔ قویتر با سامانهٔ چهارچرخ محرک تولید خواهد شد. اشکودا برای این ماشین اما فقط یک موتور دیزلی را در نظر گرفته که ۲ لیتری است و در دو سطح قدرت ۱۵۰ یا ۱۹۳ اسب بخار قابل خریداری است. انتقال نیروی همهٔ موتورها توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه صورت میگیرد و شیفتر گیربکس هم حالا به ستون فرمان منتقل شده است.
اشکودا برای این خودرو یک قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی را هم در نظر گرفته که فقط در نسخهٔ استیشن ارائه میشود و با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری بنزینی و یک موتور الکتریکی، مجموعاً ۲۰۴ اسب بخار قدرت دارد. این نسخه از گیربکس شش سرعتهٔ دوکلاچه استفاده میکند و محرک جلو است. ساپرب پلاگینهیبریدی به لطف پکیج باطری ۲۵.۷ کیلووات ساعتی میتواند بیش از صد کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند. این نسخه قابلیت شارژ سریع تا ۵۰ کیلوواتی را دارد که ظرف ۲۵ دقیقه از صفر تا ۸۰ درصد باطریها را شارژ میکند.
اشکودا بهرسم همیشه، در ساپرب جدید طیف گستردهای از وسایل کاربردی مثل کاردک یخزدایی، چتر داخل درب راننده، گیرهٔ قبض پارکینگ روی شیشهٔ جلو، شویندهٔ دوربین عقب و… را هم تعبیه کرده است. چراغهای جلوی LED ماتریکسی پیشرفتهتر با ۴۰ درصد نور بیشتر، کمکفنرهای تطبیقی، سیستم صوتی با ۱۴ بلندگو و ماساژور صندلیهای جلو هم از دیگر ویژگیهای این ماشین هستند. نسل جدید اشکودا ساپرب در اسلواکی در کنار پاسات تولید میشود.
امین
۱۲ آبان ۱۴۰۲زیباست
علی جردن
۱۲ آبان ۱۴۰۲فقط با نگاه به دستگیره داخلی درب فهمید چقدر به جزئیات اهمیت می دن
جزئیات کلیات رو می سازه و در کل کابین حس خوب و لوکس و پریمیوم انتقال می ده
NAVID۰۰۹۸
۱۲ آبان ۱۴۰۲این خودروسازی را یکی از بهترینهای اروپا برای عمومِ مردم میدانم !
در کل ، خودروهای اروپایی همیشه به جزئیات اهمیت میدادند و میدهند !
گلِ سرسبدِ جزئیاتسازی هم فرانسه و بخصوص سیتروئن بوده و هست !
دیجی
۱۲ آبان ۱۴۰۲سه تا دونش الکی اوردن ایران ممعلوم نشد بعدش چی شد
Hamilton1970
۱۲ آبان ۱۴۰۲داخلشون نشستم ولی از نزدیک که دیدمش به نظر میومد که به نسبت قیمتش کیفیت خوبی داره
مهردادکمال
۱۲ آبان ۱۴۰۲بی ام و سری پنج نسل قبلی را برام تداعی میکنه. قطعا یه نیم نگاهی بهش داشتن
𝐀𝐥𝐢
۱۲ آبان ۱۴۰۲من از طراحیش خوشم اومد
کوشا
۱۲ آبان ۱۴۰۲خوش بحال کفار ..
احمدرضا
۱۲ آبان ۱۴۰۲خیلی خوشگله
Hadi
۱۲ آبان ۱۴۰۲خیلی خوب و کاربردیه این ماشین و ماشین خانوادس
امکانات مناسب قیمت معقول و طراحی خوب واقعا عالیه 👌🏼
یوسف
۱۲ آبان ۱۴۰۲در نگاه اول مثل فیس لیفت به نظر میاد ولی وقتی مدل قدیم و جدید رو کنار هم میذارید متوجه تغییرات میشید، در کل با طراحی تکاملی موافقم مخصوصا اینکه زبان طراحی اشکودا به اندازه کافی خوبه و نیازی به تغییر اساسی نداره، کابین که عالی شده، ساپرب تو همه نسل ها خوب و تحسین برانگیز بوده.