اشکودا فابیا یک سوپرمینی ارزانقیمت و جادار است. اگر خریدار خودروی کوچک هستید که به حرف مغزتان بیش از قلبتان گوش میدهید این خودرو انتخاب درستی خواهد بود؛ و بسیاری از افراد هم جزو این دسته هستند. این برند اهل چک از زمان معرفی اولین نسل فابیا در سال ۱۹۹۹ تاکنون ۴.۵ میلیون دستگاه فابیا را به فروش رسانده است.
با گذشت بیش از دو دهه از عرضه فابیای نسل اول حالا نوبت به چهارمین نسل رسیده تا ما به بررسی آن بپردازیم. در همان نگاه اول مشخص است که فابیای جدید نسبت به قبل پیشرفت کرده و ما تنها درباره رنگ جدید و جذاب نارنجی فونیکس بدنه صحبت نمیکنیم بلکه بهبودهای این خودرو بیش از این حرفهاست.
زیر پوست فابیای جدید تغییرات قابلتوجهی نسبت به قبل رخ داده هرچند این امر باعث تعجب نشده است. چهارمین نسل فابیا سرانجام با پلتفرم MQB-A0 گروه فولکسواگن توسعه یافته، پلتفرمی که در فولکسواگن پولو و سئات ایبیزا هم بکار رفته است.
این پلتفرم مزیتهای فراوانی نسبت به پلتفرم قدیمی PQ26 دارد. این معماری نه تنها مستحکمتر از قبل بوده بلکه در زمینه آرامش کابین، هندلینگ و ایمنی ارتقا یافته و البته سبکتر نیز هست. به همین خاطر با اینکه نسل جدید فابیا ۱۱۱ میلیمتر طویلتر از نسل قبل بوده اما از نظر وزنی تقریباً مشابه نسل پیشین است.
طول اضافی نسل جدید این خودرو به معنی بهبود فضای کابین است و این موضوع با ورود به کابین مشهود خواهد بود. فضای زانو برای خودرویی با این ابعاد عالی بوده اما خب به اندازه هاچبک های یک کلاس بالاتر جادار نیست اما خب قابلمقایسه با محصولات لوکستری همچون مرسدس A کلاس میباشد. فضای سر نیز کاملاً مناسب بوده و با اینکه خودروی تست شده از سقف شیشهای پانورامیک استفاده کرده اما از این نظر مشکلی ندارد. فضای بار ۳۸۰ لیتری نیز جزو بهترینهای کلاس بوده و اندکی پایینتر از فضای بار ۳۹۱ لیتری رنو کلیو قرار میگیرد. در واقع این خودرو به حدی جادار است که شاید با دیدن آن فکر خرید هاچبکهای بزرگتر را از ذهن بیرون کنید.
همین موضوع درباره کیفیت کابین نیز صدق میکند. محصولات اخیر اشکودا همچون اوکتاویا و انیاک تمام الکتریکی از نظر کیفیت و احساس کابین حتی بهتر از محصولات فولکسواگن حس میشوند و این قضیه درباره فابیا نیز صدق میکند. طراحی بالغ اما منطقی کابین ظاهر خوبی را به ارمغان آورده و از متریال باکیفیت در این بخش استفاده شده است. یک ترفند هوشمندانه نیز استفاده از تریم پارچه در داشبورد می باشد.
فابیا شاید از نظر لوکس بودن به پای پژو ۲۰۸ نرسد اما قادر است با رنو کلیو رقابت کند و جالب اینکه خاصتر از فولکسواگن پولو به نظر میرسد. البته به نظر میرسد عمده تمرکز طراحان روی بخش جلوی کابین بوده زیرا در بخش عقب و روی دربها از پلاستیکهای سخت و خراش پذیر استفاده شده است.
سیستم اطلاعات سرگرمی فابیا جدید از جدیدترین تکنولوژی گروه فولکسواگن استفاده میکند. نمایشگر این سیستم ظاهر و گرافیک بسیار خوبی داشته اما شاید سرعت عمل آن به پای برخی رقبا نرسد. مدلهای فول این خودرو با کاکپیت دیجیتال عرضه میشوند که بهترین نسخه در این کلاس بوده و طراحیهای متفاوت و گستردهای را ارائه میکند.
فابیا فقط با پیشرانههای بنزینی در دسترس بوده و در بریتانیا نمونه ۱ لیتری با چهار قدرت در دسترس خواهد بود. دو پیشرانه کمتوان اول فاقد توربو بوده و قدرت ۶۴ و ۸۴ اسبی دارند درحالیکه قدرت پیشرانههای توربو به ۹۴ و ۱۰۸ اسب بخار میرسد و ما نیز قویترین مدل را تست کردهایم. سال بعد پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو نیز عرضه خواهد شد که قدرت ۱۴۸ اسبی داشته و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت زیر ۸ ثانیه را ثبت میکند. فعلاً خبری از هیبریدی شدن فابیا نیست و برخلاف برخی رقبا همچون ۲۰۸ و کورسا، نسخههای دیزلی یا تمام الکتریکی این محصول نیز تولید نخواهد شد.
پیشرانه فابیا نرم و ریلکس بوده و مصرف سوخت حدود ۵.۱ لیتر را در بزرگراه بر جای میگذارد که رقم بسیار خوبی است. این نیروگاه ۳ سیلندر شاید کوچک به نظر برسد اما تنها در شتاب گیری های سنگین اعلام وجود میکند و در باقی موارد کاملاً کمصداست. عمده صدای ورودی به کابین در بزرگراه صدای جاده خواهد بود.
با توجه به استانداردهای کلاس سوپرمینی ها، فابیا خودرویی فوقالعاده راحت است. سواری خودرو به سمت نرمی تمایل داشته و رینگهای ۱۶ اینچی بکار رفته در مدل تست شده نیز سواری خوبی را ارائه کردهاند. همچون نسلهای پیشین فابیا، هندلینگ تیز چیزی نیست که در اولویت باشد و بنابراین فرمان سست و بالانس خنثی جزو ویژگیهای دینامیکی این خودرو خواهند بود. اگر اولویت شما رانندگی هیجانانگیز است پس بهتر است به سراغ فورد فیستا یا مزدا ۲ بروید.
از نظر قیمت و ارزش نیز فابیا عملکرد خوبی دارد. بهای این خودرو در تریم پایه S از ۱۴۹۰۵ پوند شروع شده و از جمله تجهیزات آن میتوان به چراغهای جلوی LED، ترمز اضطراری خودکار، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، نمایشگر ۶.۵ اینچی و سیستم تهویه مطبوع اشاره کرد.
یک پله بالاتر تریم SE کامفورت با قیمت ۱۶۷۹۵ پوندی قرار دارد که از رینگهای ۱۵ اینچی، مه شکنهای جلو، حسگرهای پارک عقب و تنظیم ارتفاع صندلیهای جلو سود میبرد. مدل بعدی هم با نام کالر ادیشن شناخته میشود که دارای رینگهای ۱۶ اینچی مشکی، شیشههای دودی و کاکپیت مجازی ۱۰ اینچی و استارت بدون کلید است.
مدل SE L لوکستر بوده و دارای رینگهای ۱۶ اینچی، شیشههای برقی و نمایشگر ۹.۲ اینچی است. این خودرو با گیربکس دستی و پیشرانه ۱۰۸ اسبی قیمت ۱۹۳۳۰ پوندی دارد که تنها ۲۳۰ پوند بیشتر از رنو کلیو S ادیشن است که ۲۹ اسب بخار قدرت کمتری دارد.
به نظر میرسد فابیا جدید یک برگ برنده دیگر برای اشکوداست. این خودرو جزو جادارترین خودروهای کلاس بوده و از تکنولوژی مدرن و کابینی باکیفیت سود میبرد. سواری خودرو نیز راحت بوده و جدای از انتقاد کوچک به صدای باد میتوان سواری ریلکس آن را ستایش کرد. به نظر میرسد فابیا جدید خطری واقعی برای سوپرمینی موردعلاقه ما یعنی رنو کلیو می باشد.
مشخصات اشکودا فابیا SE L 1.0 TSI
- قیمت: 19330 پوند
- پیشرانه: 3 سیلندر ۱ لیتری توربو
- قدرت/گشتاور: 108 اسب بخار/۲۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 10 ثانیه
- حداکثر سرعت: 204 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 5.۶ لیتر در هر صد کیلومتر
Aran+Milan
۳ آبان ۱۴۰۰یکمی قویتر بود عالی میشد
امیر
۳ آبان ۱۴۰۰برای شهر و ماشین دم دستی یکی از گزینه های بسیار خوبه.
حمید
۳ آبان ۱۴۰۰دوستان یه سوال جدی دارم تو رو قرآن اگر چیزی میدونید بگید. اگر من بخوام این خودرو رو بخرم چکار باید بکنم؟ برای من جوان ایرانی که به هیچ جا وصل نیستم، آیا راهی هست که همچین خودرویی رو بخرم؟ راه قانونی چیزی داره؟
چون حس میکنم با وجود قیمت ۵۶۶ میلیونی نسخه پایه به تومن، باز هم در مقایسه با دنای ۴۰۰ میلیونی خرید عاقلانهتریه. آیا راهی هست؟ عوارض و اینا هم اگه داشته باشه مشکلی نیست
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۳ آبان ۱۴۰۰حتی اگرم بخرین باید کلی مالیات بدین تنها فرقش اینه که قیمت دلالی روش نمیاد که البته اونم با هزینه های سفر و مجوز گرفتن و …. جبران میشه ، در کل فرق زیادی نداره مگر اینکه توی منطقه زندگی کنین
حمید
۳ آبان ۱۴۰۰حقیقتش این ماشین مد نظرم نیست، من سوزوکی جیمنی دوست دارم. البته نه اینکه آدم پولداری باشم حقیقتش من ۳۰ ساله که نمیتونم خونه بخرم، میخوام تمام زندگیمو بذارم با قرض و قوله و وام و ... یه سوزوکی جیمنی ۲۰۱۷ (استوک) بگیرم که لااقل یکی از آرزوهامو برآورده کرده باشم.
راستش یه فامیلی هم داریم توی کویت. خواستم ببینم میتونه از اونور برام یه سوزوکی جیمنی بفرسته؟
حتی تو ذهنم اومد اون با پلاک موقت بفرسته بعد من دیگه پس نفرستم و همینجوری دور از چشم پلیس سوار شم. اینجوری میشه؟
MC20
۳ آبان ۱۴۰۰نه داداش . . . رو سیات لعون که نوشتم برات تحقیق کن ضرر نمیکنی . . . ماشین بدی نیست . . . پلت فرمش همون پلت فرم محصولات فولکس هست که با لوگوی سیات و در اسپانیا ساخته میشه . . . توو ایران ناشناخته هست اما حرف نداره . . . محصولات فولکس این جا ساپورت میشه و نمایندگی داره به نام ماموت خودرو . . . موفق باشی . . .
MC20
۳ آبان ۱۴۰۰:))
MC20
۳ آبان ۱۴۰۰ولی به نظرم اگه همه پولتو به ماشین بند نکنی ، بهتره . . . حساب کتاب نداره ، 1% دیدی فردا واردات ، آزاد شد . . . بعد خیلی ضرر میکنی . . . تا می تونی دنبال خونه باش ، ولو دورتر ، ولو کوچکتر ، نشد شهرستان . . . ملک لامصب همیشه صعودیه . . . نخواستی بشینی هم ، می دی اجاره . . . از اجاره ی خودت کم میشه . . . بازم به نفعته . . .موفق باشی انشالاه داداش . . .
MC20
۳ آبان ۱۴۰۰اون 566 قیمت خارج از کشور (خام) به دلار ما میشه . . . اولا فکر نکنم بتونی چون مجوز نداری . . . بعد شم به فرض محال اگر بشه با مالیات صد و چند درصد و عوارض و گمرگ خودروهای وارداتی که بالای صد در صد هست و حق این و حق اون و . . . پلاک و . . . سند و . . . برسه این جا برات نزدیک 1.7 تا 1.9 احتمالا در بیاد داداش . . . نه نمایندگی داره نه قطعات . . . هرچند از زیر مجموعه های فولکس هست ولی فک کنم بازم تقریبا نشدنیه . . . و تازه اگر بشه زیر 2 میل پول دادی برای این کانفیگ . . . 108 اسب ؟ می ارزه به نظرت ؟ سیات لعون ( seat leon 2017 ) الان احتمالا باید 0 ش پیدا بشه تهران . . . چونه بزنی خوب می شه خرید ، خوب . . . یک چرخش ، می ارزه به اشکودا ، خیلی خیلی کمتر از 2 میل هم قیمت میخوره . . . اگه کسی بخواد اشکودا بیاره و 2 میل هزینه کنه ، این سیات لعون شرف داره به کل تاسیسات اشکودا در ج چک . . . کانفیگ سعات 180 اسب و 250 ن م گشتاور و شتاب 7.2 s و . . . موفق باشی داداش .
حمید
۴ آبان ۱۴۰۰نه بابا تمام فک و فامیلمون ۲ میلیارد به چشمشون ندیدن
مسلم
۳۰ مهر ۱۴۰۱دادا یه چیزی بگو که با عقل جور در بیاد. سیات لئون که اصلا هم کلاس فابیا نیست!! قیمت جهانی لئون حدود ده هزار یورو از فابیا گرونتره. اونوقت چطور میایی میگی اون تو ایران ارزونتر در میاد؟ مگه اینکه مدل های قدیمی ترش وارد بشه ولی برای فابیا فقط مدل جدید و روز بازارش وارد بشه.
نکته بعدی اینکه هر دوی این ماشین ها ساخت مجموعه فولکس واگن هستن. یعنی هر قطعه ای توی این ماشین ها هست توسط مجموعه فولکس ساخته شدن.
کلا اینکه فابیا همون پولو هست و لئون هم همون گلف.
علی
۳ آبان ۱۴۰۰ادمین لطفاً از ماشین های کلاسیک اتوبان کرج مطلب بزارید
Karl Benz
۳ آبان ۱۴۰۰آره منم درخواست دارم از سایت پدال
هرکی موافقه لایک کنه
Nima RST
۳ آبان ۱۴۰۰هر وقت از ماشین های این برند مقاله خوندم تو متن از کیفیت ساختش تعریف شده بوده
Reza Waffen SS
۳ آبان ۱۴۰۰نسبت به قیمتش عالیه
بهمن
۳ آبان ۱۴۰۰واقعا عالیه نسبت به قیمت امکانات و رخ زیبایی داره