اشکودا

گرامیداشت 120 سالگی اشکودا موتور اسپرت با بازسازی 1100 OHC کوپه

تابستان سال پیش میلادی بود که داستان اشکودا ۱۱۰۰ OHC 1957 در رسانه ها منتشر شد. ۱۱۰۰ OHC کوپه یک خودروی اسپرت شگفت انگیز بود که بخاطر جنگ سرد از حضور در مسابقات لمانز باز ماند. این خودرو همواره دست کم گرفته می شد اما اشکودا هنوز هم مشتاق مسابقه بود و به همین خاطر یک سقف را به آن اضافه کرد تا بتواند در مسابقات حضور یابد. این خودروساز خوشنام و دوست داشتنی هم اکنون برای گرامیداشت ۱۲۰ سالگی حضور خود در موتور اسپرت اقدام به بازسازی این خودرو کرده است.

فرایند تولید ۱۱۰۰ OHC کوپه در سال ۱۹۵۹ شروع شد و از تکنولوژی های پیشرفته زمان خود همچون فریم سبک وزن جوشکاری شده سود برد. سیستم تعلیق ذوزنقه ای با طراحی دوبل جناقی در جلو و بازوی عقبی نیز جزو دیگر موارد قابل توجه بود. به منظور کاهش وزن نیز ترمزهای کاسه ای عقب طراحی متفاوتی داشتند.

پیشرانه ۱۱۰۰ OHC کوپه اولین بار در اشکودا ۴۴۰ اسپارتاک به کار رفته بود اما این نیروگاه آهنین ۴ سیلندر ۱۱۰۰ سی سی به گونه ای ارتقا یافت که قدرتش به دو برابر نسخه اولیه رسید. در واقع خروجی این پیشرانه از ۳۹ به ۹۱ اسب بخار رسید. با وجود چنین قدرتی و وزن ۵۵۵ کیلوگرمی، محصول اشکودا به حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت دست می یافت.

پس از دو سال رقابت، قوانین کلاس خودروهای ۱۱۰۰ سی سی تغییر کرد و اشکودا خودروهای خود را به خریداران شخصی فروخت. دو خودروی مسابقه ای این شرکت هم در نهایت بخاطر تصادف از بین رفتند. البته بخش اعظم قطعات این خودروها در طول سال های گذشته بدست اشکودا رسیدند و این خودروساز در سال ۲۰۱۵ شاسی آن را احیا کرد و در موزه خود به نمایش گذاشت.

این برند اهل جمهوری چک تصمیم گرفت برای گرامی داشت ۱۲۰ سالگی موتور اسپورت خود کل بدنه را از آلومینیوم بسازد تا جایگزین نسخه اولیه بکند. با استفاده از طراحی دو بعدی، تیم اشکودا مدل ۱ به ۱ سه بعدی را تولید کرد. جزئیات گوناگون خودرو تست و بررسی شدند تا مطمئن شوند نسخه بازسازی شده حداکثر شباهت را به مدل اولیه داشته باشد.

مهندسان و طراحان اشکودا سپس از ورق های آلومینیومی با ضخامت ۰.۸ و ۱ میلی متری استفاده کردند و آنها را بصورت دستی جوش دادند. خوشبختانه بسیاری از قطعات اصلی ۱۱۰۰ OHC کوپه همچون دستگیره درب ها از محصولات تولیدی آن زمان اشکودا قرض گرفته شده بودند و به همین خاطر مشکل چندانی در تامین آنها وجود نداشت. این خودرو به همراه نسخه بدون سقف خود در موزه اشکودا به نمایش عموم درآمده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Amir

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (121 ديدگاه)

    چقد خوبههه!!

    موافقم 4
    مخالفم 3
  2. مسعود

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (512 ديدگاه)

    شبیه مک کویینه 😄😄

    موافقم 6
    مخالفم 5
  3. میثم

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (3630 ديدگاه)

    انجینش بیشتر به یه وی 8 شبیهه تا یه انجین 4 سیلندر
    8 تا وایر شمع از بالا داره، هر سیلندر 2 تا شمع

    موافقم 7
    مخالفم 1
  4. reza342

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (216 ديدگاه)

    خیلی جذابه لامصب

    موافقم 3
    مخالفم 2
  5. یوسف

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1048 ديدگاه)

    به به عشق کردم

    موافقم 1
    مخالفم 2
  6. یوسف

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1048 ديدگاه)

    الان که اینو دیدم…. به این نتیجه رسیدم که…. برند خودرو اصلا مهم نیست…. هر خودرویی
    می تونه دل آدم رو بدست بیاره….. واقعا زیباست این اشکودا

    موافقم 6
    مخالفم 2
  7. amir5-077

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (120 ديدگاه)

    زیبا ترین ماشین جهان

    موافقم 4
    مخالفم 7
  8. حیدر

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (88 ديدگاه)

    از عقبش خیلی خوشم اومد و اینکه ماشین باریکی هست به جذابیتش افزوده.

    موافقم 1
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا