اشکودا به دلیل کاهش فروش و دشواری رقابت در چین، به فکر خروج از این بازار و تمزکز روی دیگر مناطق جهان افتاده است.
اشکودا در حال ارزیابی شرایط خود در چین بوده و ممکن است از بزرگترین بازار خودرو جهان به دلیل رقابت سنگین و دشوار خارج شود. این حرکت به گروه فولکسواگن کمک خواهد کرد تا برند اصلی فولکسواگن را در چین تقویت کند درحالیکه از سوی دیگر، اشکودا هم امکان تمرکز بر بازارهای سودآور دیگر را پیدا خواهد کرد. مدیرعامل اشکودا «کالوس زلمر» در این رابطه گفته است:
ما به همراه شریک چینی جوینت ونچر خود چگونگی ادامهٔ کار در این کشور را بررسی خواهیم کرد
این اظهارات به دنبال کاهش قابلتوجه فروش اشکودا در چین بیان شده است یعنی کشوری که زمانی بزرگترین بازار این شرکت بود و بیش از ۳۰ درصد از فروش جهانی اشکودا را به خود اختصاص میداد. این سهم در سال ۲۰۲۱ به ۱۳ درصد کاهش یافت و انتظار میرود طی سال جاری حتی بیش از این هم کاهش داشته باشد. در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۲، فروش اشکودا در چین ۳۱ درصد و در سطح جهان ۲۲ درصد کمتر شده است.
زلمر در ادامه میگوید:
اگر میخواهیم تلاشهای خود را متمرکز کنیم، ارزشش را دارد که به سناریوهای مختلف نگاه کرده و سپس تصمیم بگیریم
یکی از گزینهها این است که اشکودا به تولید محصولات خود در چین پایان دهد و حضور خود در این کشور را صرفاً به عرضهٔ مدلهای وارداتی محدود کند. این شرکت چکی هماکنون چند مدل خاص چین مثل کامیک GT و کودیاک GT به همراه نسخهٔ کشیدهٔ اکتاویا را در سبد محصولات خود دارد که همهٔ آنها در کارخانههای جوینت ونچر گروه فولکسواگن در چین تولید میشوند.
اگر اشکودا نهایتاً تصمیم به خروج از بازار چین بگیرد، میتواند تمرکز و سرمایهٔ خود را به سایر مناطق جهان هدایت کند. بهعنوانمثال، این شرکت نمایندهٔ گروه فولکسواگن در بازار رو به رشد هند است و درعینحال برای ورود به بازار ویتنام هم برنامهریزی میکند. به گفتهٔ اشکودا، بازار ویتنام پتانسیل فروش سالانه تا ۴۰ هزار دستگاه را دارد و به همین دلیل، این شرکت به دنبال افتتاح یک کارخانهٔ جدید در این کشور آسیایی است که تولید آن در سال ۲۰۲۴ از طریق مونتاژ قطعات CKD آغاز خواهد شد. این اقدامات میتوانند تأثیرات مالی منفی خروج گروه فولکسواگن از روسیه را کمرنگ کنند یعنی کشوری که اشکودا هم در آن خودرو تولید میکرد.
اما اشکودا تنها خودروسازی نیست که به خاطر رقابت سخت و سنگین با خودروسازان چینی به مشکل خورده است زیرا اخیراً جوینت ونچر FCA-GAC که به تولید محصولات جیپ برای چین میپرداخت نیز اعلام ورشکستگی کرد. علاوه بر این، تسلا و مرسدس بنز هم مجبور شدهاند قیمت خودروهای الکتریکی خود را کاهش دهند تا بتوانند بهتر با خودروسازان چینی رقابت کنند.
ممد ژانگولر
۲۳ آذر ۱۴۰۱من از خدامه از چین بیاد بیرون
با قیمت خوب بیاد ایران
یعنی سگش میرزه به چینیا
کیفیت ساختش با محصولات فولکس هیچ فرقی نمیکنه
فقط خداکنه تعداد بالا بیاد مثل سانتافه جا بیافته
راستی رنو داستر جدید هم ترکونده خدا کنه اون هم بیاد
ایشالله دلار ارزون بشه دوبله سوبله تو پاچه ملت نکنن
همیشه آخرش ملت هستن ضرر میکنن
کرگدن باواریا
۲۳ آذر ۱۴۰۱😂😂😂
دلت خوشه دوست من،مدیران خودرو یه شِبه سدان چینی آورده یک و هفصد قیمت زده روش
بعد تو امیدواری فولکسواگن بیارن با قیمت خوب! عجب..
دلار ارزون شه؟:)))
تا اینا پلاسن نه دلار ارزون میشه نه ماشین خوب میاد ایران
مشتاقی
۲۳ آذر ۱۴۰۱من از خدامه تو چین زندگی کنم
ممد ژانگولر
۲۳ آذر ۱۴۰۱داداش مشتاق بری چین اول میخورنت بعد هم میخورنت ازت سوپ درست میکنن انقدر جمعیتش زیاده مهاجر جواب نمیده 😉
shayan1renault
۲۳ آذر ۱۴۰۱من که خیلی دوست دارم اشکودا رو
البته حداقل دو برابر قیمت میاد ایران
چرا که تحریمیم از واسطه میخریم
وبه دلیل بازار انحصاری پژیران خودرو
اما قراره وارد بشه
حسین
۲۳ آذر ۱۴۰۱اگه کیفیت و قیمتش با هم میخوند که میتونست تو همون چین رقابت کنه.
امیرحسین
۲۳ آذر ۱۴۰۱اقای دهقان نارنجیه خیلی قشنگه
GMA
۲۳ آذر ۱۴۰۱اون مدل اشکودا اکتاویا هست
Dian
۲۳ آذر ۱۴۰۱من عاشق رینگ های octavia rs شدم
علی
۲۴ آذر ۱۴۰۱سامسونگ مگه چی از وان پلاس شیامی کم داشت مطمعن باش بعد اشکودا دیگر برند ها هم میرند بیرون چرا که چین ترجیح میده بازار خودروهای ارزان قیمت و خودرو های میان رده دست چینی ها باشه تا بتونن جای پا پیدا کنن
عاشق پدال
۲۳ آذر ۱۴۰۱ولی مدلای چینی از نظر اقتصادی کیفیتشون مثل اشکودا هست.
تو مصر و پاکستان x22 رو حدود ۳۵۰ میلیون تومن میدن. به نرخ ارز ۳۵۰۰۰ حساب کردم.
اگه به این قیمت فروش برن واقعا ارزش داره. ولی بدبختی اینه هموطنای غیور دوبرابر میدن.
زنده باد آمریکا جز کرایسلر ملعون
۲۳ آذر ۱۴۰۱دوستی قبلا گفته بود زیر برند ای vw با بنزین ایران نمیسازن اگر اشکودا نمونه بدون توربو را وارد ایران کند عالی میشد البته در صورتی ک وضع کشور مثل دوره اول روحانی یا خاتمی میبود اگر بهتر بود که کادیلاک عشقه اشکوداذخر میه
genius
۲۳ آذر ۱۴۰۱اشکودا واسه فولکس معادل داچیاس تو گروه رنو.
بهترین گزینه برای کشورهای فقیر و عقب مونده البته اگه تصمیم گیراشون صد پله از مردمش عقب مونده تر نباشن!
زنده باد آمریکا جز کرایسلر ملعون
۲۳ آذر ۱۴۰۱پر فروش ترین خودروی سویس همین اشکودا هست
Dian
۲۳ آذر ۱۴۰۱اگه این ماشینا برای کشور های عقب مونده باشه پس کشور ما چی محسوب میشه 😐
علی
۲۴ آذر ۱۴۰۱داوش بیخیال چین بیا ایران
سامسونگ هم بازار چین رو از دست داد ولی براش بهتر شد رفته یه کارخانه تو هند زد
❤BMW❤
۲۴ آذر ۱۴۰۱ما دوشواری نداریم