آیا اشکودا با تولید خودرویی نسبتا ارزان، میتواند برندهای مطرح بازار اروپا را به چالش بکشد؟
شاید! اشکودا مدل جدید الروک را از نظر استراتژیک مهم ارزیابی میکند؛ چراکه آن را بهگونهای تولید کرده است که بتواند بهطو مستقیم با محصولات مطرحتری چون ولوو EX30، اسمارت هشتگ ۱، رنو سینک و فورد اکسپلورر رقابت کند و مدلهای پرفروشی چون فولکسواگن ID.4 آئودی Q4 ای-ترون را به چالش بکشد. در همین راستا، طراحان اشکودا با تکیهبر بهرهوری از بهروزترین المانهای رایج در طراحی دنیا، زبان طراحی این شرکت را بهروزرسانی کردهاند و چهرهای دیدهنشده و متمایز را برای الروک به ارمغان آوردهاند. مسئولان اشکودا معتقدند که این خودرو، نسخه برقی کراساوور کارو یا نسخه کوچکتر شده انیاک به شمار میرود.
بنابراین فارغ از نقشی که الروک در بازار بازی میکند، برای اشکودا خودرویی مهم به شمار میرود. اشکودا برای اینکه بتواند به زبان طراحی کنونی این خودرو دست پیدا کند، سالهای سال تلاش کرده و حال با معرفی این خودروی بهخصوص به آرزوی چند سالهاش دست پیدا کرده است. طراحی چراغها از قبل باریکتر شده است اما همچنان بیننده را به یاد محصولات دیگر این برند میاندازد. طراحی تازه برای افزایش گستره مسافت قابلپیمایش با در نظر گرفتن المانهای آیرودینامیکی انجام شده و الروک را به ضریب پسای ۰.۲۶ رسانده است.
الروک ۱,۹۴۹ کیلوگرمی با سه نوع باتری مختلف به مشتریان عرضه میشود. نسخه پایه الروک ۵۰ به یک بسته باتری ۵۵ کیلووات مجهز خواهد شد که نیروی موردنیاز برای موتوربرقی ۱۷۰ اسب بخاری جاسازی شده در محور عقب را تامین میکند. به این ترتیب، نسخه پایه الروک با هر بار شارژ میتواند مسافتی ۳۶۸ کیلومتری را طی کند که چندان تاثیرگذار نیست.
مدل میانرده الروک ۶۰ به باتری ۶۳ کیلووات ساعتی مجهز شده که نیروبخش الکتروموتور ۲۱۰ اسب بخاری محور عقب است و میتواند بیش از ۴۰۰ کیلومتر شارژدهی کند. پرچمدار الروک ۸۵ هم با تکیهبر باتری ۸۲ کیلووات ساعتی خود نیروی موردنیاز برای یک موتور برقی ۲۹۰ اسب بخاری را تامین میکند و میتواند ۵۷۶ کیلومتر همراه راننده باشد. هر سه خودرو دیفرانسیل عقب هستند اما دو مدل اول با حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت محدود شدهاند؛ رانندگان الروک ۸۵ هم میتوانند به سرعت ۱۷۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنند.
اشکودا اعلام کرده که شارژکردن باتری الروک ۵۰ از ۲۰ تا ۸۰ درصد و با استفاده از یک شارژ ۱۴۵ واتی، حدودا ۲۵ دقیقه زمان میبرد. این زمان برای نسخه ۸۵ به ۲۸ دقیقه افزایش پیدا میکند. اشکودا تصمیم گرفته تا بسته باتریهای یادشده را در کف خودرو قرار دهد تا مرکز ثقل مناسبی را برای الروک فراهم کند و همچنین بتواند از سیستم خنککاری نسخه بزرگتر انیاک در آن استفاده کند.
کابین این خودرو میزبان المانهای آیندهنگرانه و بهروزی شده که از هر خودروی برقی انتظار میرود. نمایشگرهای بزرگ روبهروی راننده و کنسول میانی برای دسترسی به تمام تنظیمات خودرو، نمایشگر روی شیشه، دستیارهای متعدد رانندگی، ۴۷۰ لیتر فضای بار که با تا شدن صندلیهای ردیف عقب به ۱,۵۸۰ لیتر میرسد، مواد اولیه بازیافتی، حسگر عمق شیار چرخ، چتر شخصی، فضای بار کوچک درون کابین، گیرههای نگهدارنده و… بخشی از امکانات این خودروی خانوادگی به شمار میروند.
مدیرعامل اشکودا، «کلاوس زلمر»، درباره این خودرو میگوید:
الروک در رده قیمتی خود یکی از مقرونبهصرفهترین محصولات بازار اتحادیه اروپا به شمار میرود که نرخی نزدیک به همتایان درونسوزش دارد؛ بنابراین از نظر استراتژیک مهم است.
نسخه پایه این خودرو در بازار اتحادیه اروپا حدود ۳۳ هزار یورو قیمت دارد. نظر شما درباره الروک چیست؟ آیا این مدل هم به یکی از گزینههای واردات تبدیل خواهد شد؟
حسین دهمرد
۱۱ مهر ۱۴۰۳هرکی برقی میفروشه داره یه سودی به چین میرسونه. اینم دنباله شو بگیری میرسه به چین.
amirkhanzadeh
۱۱ مهر ۱۴۰۳چه صندلی های خوبی داره
جرمی کلارکسون
۱۱ مهر ۱۴۰۳چی بگم والا
۳۳ هزار یورو برای این زیاده
RD 1600cc
۱۱ مهر ۱۴۰۳نه بابا ولوو نمیخوره
Kamran Aghaei
۱۱ مهر ۱۴۰۳کیا الروک
مهدی
۱۱ مهر ۱۴۰۳چین یه کاری تو قیمت گذاری ماشینهاش کرده که دیگه هر ماشین اروپایی آمریکایی که میبینی به نظرت قیمتش گرونه
Avan
۱۱ مهر ۱۴۰۳چقدر شبیه محصولات کیا شده