اشکودا

واردات محصولات اشکودا به ایران و نگاهی به مدل‌های احتمالی

شرکت مزین خودرو قصد واردات محصولات اشکودا به کشورمان را دارد و تبلیغات خود را آغاز کرده است

بحث واردات خودرو به کشورمان پس از چند سال وقفه از همیشه داغ‌تر شده و شرکت‌های واردکننده به‌مرور تبلیغات خود را آغاز کرده‌اند.  بنرهای تبلیغاتی سطح شهر از واردات محصولات کیا توسط کوشا خودرو خبر می‌دهند و حالا شرکت مزین خودرو قصد دارد محصولات برند اشکودا را به ایران بیاورد. تبلیغات این شرکت نیز در شهرها آغاز شده و به نظر می‌رسد حضور اشکودا در ایران را باید قطعی بدانیم.

برخلاف کیا، اشکودا سابقه حضور در بازار کشورمان را ندارد و نزد خریداران ایرانی برند چندان شناخته‌شده‌ای نیست اما اشکودا سال ۱۹۲۵ در جمهوری چک تأسیس شده و برندی بسیار باسابقه است.

همچنین این شرکت در سال ۱۹۹۱ به تملک گروه بزرگ فولکس‌واگن درآمد و هم‌اکنون تمام محصولات آن از تکنولوژی، پلت‌فرم‌ها و پیشرانه‌های فولکس‌واگن استفاده می‌کنند. درواقع، اشکودا را می‌توان بازوی اقتصادی فولکس‌واگن دانست؛ بنابراین، همین پشتوانه و تکنولوژی آلمانی می‌تواند ضامن موفقیت اشکودا در بازار ایران باشد. هرچند هنوز مشخص نیست کدام‌یک از محصولات این شرکت راهی بازار ایران خواهند شد اما در ادامه به مدل‌هایی که بیشترین شانس واردات به کشورمان را دارند نگاهی خواهیم داشت. قیمت پایه تمام خودروهایی که در ادامه خواهید دید از حدود ۲۰ هزار دلار آغاز می‌شود.

اشکودا فابیا

احتمال عرضه فابیا در ایران از دیگر محصولات اشکودا بیشتر است زیرا این هاچ‌بک ساب‌کامپکت ارزان‌ترین محصول شرکت سازنده‌ به‌حساب می‌آید.

فابیا از سال ۱۹۹۹ در سبد محصولات اشکودا حضور دارد و یکی از پرفروش‌ترین تولیدات این برند محسوب می‌شود. فابیا در نسل‌های قبلی با نسخه‌های هاچ‌بک، سدان و استیشن تولید می‌شد اما نسل کنونی یا چهارم آن که اواخر سال ۲۰۲۱ به بازار آمد فقط به‌صورت هاچ‌بک تولید می‌شود. این نسل روی پلت‌فرم MQB A0 گروه فولکس‌واگن ساخته شده که با فولکس‌واگن پولو و سئات ایبیزا مشترک است؛ بنابراین، فابیا را درواقع می‌توان نسخه اقتصادی پولو دانست.

فابیا با پیشرانه‌های ۱ لیتری سه سیلندر و ۱.۵ لیتری چهار سیلندر به بازار عرضه می‌شود. موتور سه سیلندر در نسخه‌های تنفس طبیعی قابل انتخاب خواهد بود که نسخه تنفس طبیعی آن در دو سطح قدرت ۶۵ و ۸۰ اسب بخار و نسخه توربو در دو سطح قدرت ۹۵ و ۱۱۰ اسب بخار ارائه می‌شود. قوی‌ترین پیشرانه این خودرو یعنی ۱.۵ لیتری چهار سیلندر هم ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد. انتقال قدرت سه نسخه‌های ۶۵، ۸۰ و ۹۵ اسب بخاری سه سیلندر فقط توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی صورت می‌گیرد اما برای نسخه ۱۱۰ اسب بخاری گیربکس‌های شش سرعته دستی و هفت سرعته دوکلاچه قابل انتخاب است درحالی‌که برای موتور چهار سیلندر فقط گیربکس دوکلاچه ارائه می‌شود. در بین این انتخاب‌های متنوع، مدل سه سیلندر توربوشارژ ۱۱۰ اسب بخاری با گیربکس دوکلاچه را می‌توان مناسب‌ترین گزینه برای بازار ایران دانست.

قیمت پایه اشکودا فابیا از ۱۵,۰۹۰ یورو آغاز می‌شود اما این رقم در نسخۀ سه سیلندر ۱۱۰ اسب بخاری با گیربکس دوکلاچه به نزدیک ۱۸ هزار یورو می‌رسد. بنابراین، با احتساب تعرفه واردات و سایر هزینه‌ها، می‌توان قیمتی در حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان را برای این هاچ‌بک چکی انتظار داشت.

اشکودا اسکالا

برخلاف فابیا، اسکالا یکی از جدیدترین محصول اشکودا محسوب می‌شود زیرا این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ به سبد محصولات اشکودا اضافه شد. این خودرو یک هاچ‌بک کامپکت است که جایگزینی برای مدل راپید محسوب می‌شود. اسکالا هم مثل فابیا روی پلت‌فرم MQB A0 ساخته شده و اشتراکات فراوانی با برادر کوچک‌تر خود دارد. این هاچ‌بک کامپکت که از جدیدترین زبان طراحی اشکودا استفاده می‌کند، با چراغ‌های مثلثی شکل جلو و چراغ‌های باریک عقب که تا روی گلگیرها کشیده شده، ظاهر جذابی دارد. پیشرانه‌های اسکالا با فابیا مشترک هستند که این یعنی زیر کاپوت این خودرو هم همان موتورهای ۱ لیتری سه سیلندر و ۱.۵ لیتری چهار سیلندر را می‌بینیم.

البته در اسکالا موتور سه سیلندر صرفاً به‌صورت توربو در دو سطح قدرت ۹۵ و ۱۱۵ اسب بخاری ارائه می‌شود اما موتور چهار سیلندر مثل فابیا ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد. گیربکس موتور سه سیلندر پایه فقط پنج سرعته دستی است اما برای نسخه ۱۱۵ اسب بخاری و همین‌طور چهار سیلندر، گیربکس‌های شش سرعته دستی یا هفت سرعته دوکلاچه قابل انتخاب است. جالب اینکه برای اسکالا یک نسخه دوگانه‌سوز CNG هم با موتور ۱ لیتری سه سیلندر توربو ارائه می‌شود که ۹۰ اسب بخار قدرت دارد و فقط با گیربکس شش سرعته دستی قابل خریداری است.

قیمت پایه اشکودا اسکالا از ۱۷,۳۹۰ یورو آغاز می‌شود که متعلق به نسخه پایه با پیشرانه ۹۵ اسب بخاری است. ازآنجایی‌که نسخه چهار سیلندر ۱۵۰ اسب بخاری این خودرو بیش از ۲۰ هزار یورو قیمت دارد، طبق قوانین آیین‌نامه واردات نمی‌تواند به کشور وارد شود و بنابراین باید سراغ نسخه سه سیلندر ۱۱۵ اسب بخاری با گیربکس دوکلاچه برویم که حدود ۲۰ هزار یورو قیمت دارد. این نسخه می‌توان با قیمتی در حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در ایران عرضه شود.

اشکودا کامیک

کامیک کوچک‌ترین کراس‌اوور اشکودا به‌حساب می‌آید. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۹ رونمایی شد. کامیک هم مثل دو خودروی قبلی روی پلت‌فرم MQB A0 ساخته شده و با کراس‌اوورهای فولکس‌واگن تی‌کراس و سئات آرونا اشتراکات زیادی دارد. هرچند کامیک یک کراس‌اوور است اما چون بر پایه پلت‌فرم هاچ‌بک پولو ساخته شده، فقط به‌صورت محرک جلو ارائه می‌شود و خبری از سامانه چهارچرخ محرک برای آن نیست. بااین‌حال، کامیک در صورت ورود به بازار ایران و عرضه با قیمتی در حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، به لطف برند معتبر، تکنولوژی آلمانی و طراحی جذاب می‌تواند رقیب خطرناکی برای کراس‌اوورهای چینی بازار باشد.

لیست پیشرانه‌های این کراس‌اوور کوچک کاملاً با اسکالا یکسان است که این یعنی در اینجا هم شاهد همان موتورهای سه و چهار سیلندر توربو هستیم. همچنین مثل اسکالا، برای کامیک هم نسخه دوگانه‌سوز با همان پیشرانه ارائه می‌شود. هرچند با توجه به شرایط بازار کشورمان و کراس‌اوورهای چینی که اکثراً پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری توربو دارند، نسخه چهار سیلندر ۱۵۰ اسب بخاری کامیک با گیربکس دوکلاچه برای عرضه در ایران مناسب‌تر خواهد بود اما این نسخه بیش از ۲۰ هزار یورو قیمت دارد. حتی نسخه سه سیلندر ۱۱۵ اسب بخاری کامیک هم با گیربکس دوکلاچه نزدیک ۲۲ هزار یورو قیمت دارد.

بنابراین، احتمالاً واردات کامیک از دو خودروی قبلی کمتر است زیرا برای رساندن قیمت آن به زیر ۲۰ هزار یورو باید سراغ موتور ۱۱۵ اسب بخاری با گیربکس دستی رفت و قطعاً خریداران ایرانی به خودرویی که بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارد با گیربکس دستی روی خوشی نشان نخواهند داد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. shayan1renault

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1113 ديدگاه)

    ماشینای اشکودا عالیه
    اما احتمالا دوبرابر قیمت اصلی میرسه اینجا
    با توجه به تحریم هاوخرید از واسطه و
    هزینه بالای مالیات وگمرگ

    موافقم 39
    مخالفم 1
  2. یوسف

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (746 ديدگاه)

    اگر این مزین خودرو که تو متن بهش اشاره شده همونی باشه که من می شناسم، سازنده صندلی و رودری خودروهایی مانند پرایده و ظاهرا مالک مشترکی با ایران روور داره. این یعنی شرکتی نیست که دو روزه به وجود آمده ولی باید دید میتونه تبلیغات و شبکه فروش و خدمات پس از فروش مناسبی ایجاد بکنه یا داستان سئات، هوندا و سوبارو تکرار میشه؟
    البته باید دید با این اوضاع سیاسی اصلا اشکودایی وارد میشه یا نه چون مدل های اشاره شده در اتحادیه اروپا ساخته میشن و تو چین، هند و ترکیه ساخته نمیشن. امیدوارم از مردم پول نگیرن و چند سال دنبال خودشون بدوانن.

    موافقم 37
    مخالفم 3
  3. گلاب

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (186 ديدگاه)

    بشین تا بیاد

    موافقم 39
    مخالفم 1
    1. Dian

      ۲۲ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (682 ديدگاه)

      با نشستن کسی به جایی نمیرسه

      موافقم 17
      مخالفم 1
  4. A1

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (253 ديدگاه)

    جالبه خودرو سازای ژاپنی که شناخته شده ترن تو بازار و از نظر فنی کم دردسر ترن رو نمیارن رفتن سراغ اشکودا که دوباره 300 تا بیارن بعد به مشکل بخوره و ملت بمونن و ماشینای بدون قطعه و مشتری

    موافقم 36
    مخالفم 2
  5. گلاب

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (186 ديدگاه)

    ذات موتور های اروپایی گرم هست و مناسب برای مناطق معتدل هست با این آب و هوای گرم ایران و بنزین اشغالی موتور هایی که ذات سرد دارن بهترین انتخاب اند مثل محصولات ژاپنی و بعضاً کره‌ای

    موافقم 35
    مخالفم 2
  6. مردیم از خوشی

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1449 ديدگاه)

    شما تویوتا هم وارد کنی ولی ۱۵ هزار دلار را ۴۰ هزار دلار بخوای بفروشی چه فایده ؟ رقابت ایجاد نمیشه
    با اون قیمت بالا از دسترس عموم مردم هم خارج میشه

    موافقم 39
  7. Taha Malek

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (916 ديدگاه)

    کمی خوشحال کننده ولی بازم قسمت ناراحت کننده داره اونم قیمت تخیلیشه
    کاش میشد نسخه هایی مناسب با بنزین بی کیفیت ایران وارد میشد

    موافقم 22
  8. مهردادکمال

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1984 ديدگاه)

    فولکس بعنوان شرکت مادر هرگز نتونست به پتانسیل واقعیش تو ایران برسه نمونه اش فولکس گل که بسیار قیمت مناسبی داشت(هر چند در شاخه برزیلی فولکس تولید میشد اما محصول ایمن و مناسبی در تمام زمینه ها بود) و کیفیتش هم فوق العاده خوب بود و اصلا با محصولات ایران خودرو قابل مقایسه نبود منتهی موفق نبود…
    حالا برند خوب اشکودا که متاسفانه در کشور گمنام و مهجور هست و مدلهایی که میبینیم مورد پسند ذایقه ایرانی نیست و متاسفانه به شخصه اصلا نمیتونم به موفقیتشون در بازار بیمار ایران خوش بین باشم
    افسوس

    موافقم 16
    مخالفم 3
  9. MohammaD

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (344 ديدگاه)

    راستی مگه اوکتاویا به عنوان پرفروشترین محصول اشکودا ، قیمت پایه اش زیر 20 هزارتا نیس ؟

    موافقم 12
  10. AMD

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (249 ديدگاه)

    با این قیمتا ؟ فکر کنم موفق نشه .
    بابا خسته شدیم از این همه گرونی و…. به قول یکی :
    بریز ساقی از این می جام سبو
    شده مستی من تموم آرزوم…..

    موافقم 20
  11. arashk

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (102 ديدگاه)

    چجوری بیست هزار دلار میشه یک میلیارد و پانصد میلیون تومان!!!! دلار چهل هزار تومان هم باشه با تعرفه صد در صد هم فوقش میشه هشتصد میلیون. وارد کننده میخواد هفتصد میلیون سود کنه ؟ قبلا اسم این کارها یه چیز دیگه بود

    موافقم 8
    مخالفم 1
  12. مجتبی .

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (23 ديدگاه)

    اگه بیاد هم قیمتش بیشتر ازاینا برا مصرف کننده میشه که یعنی همین خودروهای اقتصادی هم آرزوی محال اکثریت میشه. خانه از پایبست….

    موافقم 7
    مخالفم 1
  13. شورلت

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اسشکودا سدان نداره یا سدان نمی‌خوان وارد کنن؟؟

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. Dian

      ۲۴ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (682 ديدگاه)

      چرا اکتاویا و اسلاویا هست

  14. یوسف

    ۲۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (746 ديدگاه)

    جالبه که برای تبلیغ از نشان قدیمی اشکودا استفاده شده که سبز رنگه، چند سالی هست که نشان اشکودا نقره ای شده.

  15. رامتین

    ۲۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (3254 ديدگاه)

    من خودم فولکس فن هستم و ته همه محصولات سئات و اشکودا و قیمتهاشونو در آوردم. اصلا این برند موفق نخواهد شد. هاچبک چیه که بخوای وارد کنی؟ تنها برند موفق در واردات هیونداست و البته برادرش کیا. اشکودا فابیا ۲۰هزار یورو و از اون طرف سراتو ۲۰۲۳ با موتور تنفس طبیعی ۱۵۰ اسبی هم ۱۹۵۰۰ یورو. اکسنت فول ۱۸هزار یورو. کونا ۲۰تا. بنابراین هیوندا عرضه بشه واقعا ارزش داره. گرچه از نظر قیمت، نجومی میشن.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  16. امیرحسین

    ۲۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (385 ديدگاه)

    این قرمزه چقد ایکس وان هست چراغ دو تیکه جلو 🤢🤢🤢

    موافقم 3
    مخالفم 6
  17. LAND CRUISER 70

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (76 ديدگاه)

    کوشاک
    سوپرب
    اوکتاویا
    کاروک
    کودیاک
    اسلاویا
    هم در راه هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا