اشکودا اکتاویا یکی از جدیدترین خودروهای وارداتی در بازار کشورمان است که توسط شرکت پارس ساتر هوشمند وارد میشود.
اشکودا هرچند در کشورمان شناختهشده نیست ولی یکی از محبوبترین برندها در بازار اروپا محسوب میشود. این شرکت که سالها است زیر چتر گروه فولکسواگن قرار دارد، خودروهای مختلفی را بر پایهٔ پلتفرمهای گروه فولکسواگن تولید میکند و حتی برخی محصولات آن از مدلهای همردهٔ ساخت فولکسواگن هم فروش بیشتری دارند. درحالیکه اشکودا تاکنون در کشورمان حضور نداشته، در دور جدید واردات، شرکت پارس ساتر هوشمند که زیر چتر گروه ایران روور قرار دارد، سراغ این برند اهل جمهوری چک رفته است. این شرکت در گام نخست، سدان سوپرب را به ایران آورد و در مرحلهٔ بعدی سراغ کراساوور کاروک و سدان کامپکت اکتاویا رفته است.
معرفی اجمالی اشکودا اکتاویا وارداتی
نام اکتاویا سابقهای بسیار طولانی در خانوادهٔ اشکودا دارد که به سال ۱۹۵۹ بازمیگردد. اکتاویای قدیمی تا سال ۱۹۷۱ تولید شد و چند دهه بعد یعنی پسازاینکه اشکودا توسط فولکسواگن خریداری شد، نام اکتاویا دوباره احیا و مدل جدید آن در سال ۱۹۹۶ رونمایی شد. اکتاویا هماکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که در اواخر سال ۲۰۱۹ معرفی شد. این خودرو روی پلتفرم MQB Evo فولکسواگن ساخته شده که با فولکسواگن گلف و آئودی A3 مشترک است. اکتاویا در دو نسخه استیشن و لیفتبک تولید میشود که نسخه لیفتبک را در کشورمان میبینیم.
نسل چهارم اکتاویا در اوایل سال ۲۰۲۴ فیسلیفتی را تجربه کرد ولی نمونههای وارداتی پارس ساتر هوشمند از نسخهٔ پیش از فیسلیفت هستند. این شرکت همچنین برای واردات سراغ نسخهٔ چینی اکتاویا رفته که با نام اکتاویا پرو شناخته میشود و ۶۴ میلیمتر طول بیشتری نسبت نسخهٔ اروپایی دارد. این خودرو در چین توسط جوینت ونچر فولکسواگن سایک تولید میشود. اکتاویا پرو در طراحی بیرونی هم از ویژگیهای نسخۀ اسپرت RS استفاده میکند. اکتاویا پرفروشترین محصول اشکودا محسوب میشود و طی سال ۲۰۲۳ در سراسر جهان بیش از ۲۰۵ هزار دستگاه فروخته است. همچنین در طول ۲۸ سال، بیش از ۷ میلیون دستگاه از این خودرو به فروش رسیده است.
مشخصات فنی اشکودا اکتاویا وارداتی
اکتاویا در بازارهای جهانی با پیشرانههای بنزینی و دیزلی بسیار متنوعی عرضه میشود ولی اکتاویا پرو بازار چین فقط با یک پیشرانه ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو تولید میشود. این پیشرانه ۱۵۰ اسب بحار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد که برای سدان کامپکتی با وزن خالص ۱۳۶۰ کیلوگرم، نسبتاً کافی به نظر میرسد. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود. اکتاویا در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی تنها ۵.۹ لیتر بنزین مصرف میکند که باک ۵۱ لیتری آن کفاف این مصرف را برای ترددهای شهری و بینشهری خواهد داد.
همانطور که اشاره شد، اکتاویای وارداتی به ایران از نسخه بازار چین است که طول و فاصلهٔ محوری بیشتری نسبت به نسخهٔ اروپایی دارد. این سدان کامپکت ۴,۷۵۳ میلیمتر طول، ۱,۸۳۲ میلیمتر عرض و ۱,۴۶۹ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۲,۷۳۰ میلیمتر است. اکتاویا که روی رینگهای ۱۸ اینچی با لاستیکهای ۲۱۵ قرار گرفته است، صندوق باری به ظرفیت ۵۲۸ لیتر دارد که در صورت خواباندن صندلیهای عقب این رقم به ۱۴۸۲ لیتر میرسد. حداکثر سرعت این ماشین هم ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
داخل اشکودا اکتاویا
نسل چهارم اکتاویا در طراحی نسبت به نسل قبلی خود جهشی قابلتوجه داشته و طراحی داخلی کاربردی اما کسلکنندهٔ نسل قبلی را با فضایی بسیار مدرنتر جایگزین کرده است. ویژگی اصلی داشبورد که چیدمانی افقی دارد، یک نمایشگر لمسی بزرگ ۱۰ اینچی با چند دکمهٔ میانبر در زیر آن است. بااینحال، متأسفانه کنترلهای سیستم تهویه در داخل نمایشگر تعبیه شدهاند و خبری از دکمههای فیزیکی نیست. غربیلک فرمان دو پره، دستگیرهای در کرومی و متریال نرمی که داشبورد را پوشاندهاند باعث شده کابین اکتاویا از لحاظ کیفیت بالاتر از کلاس خود احساس شود. کابین این خودرو حتی نسبت به فولکسواگن گلف هم برتری دارد.
اکتاویا همچنین بهطور سنتی یکی از کاربردیترین خودروهای کلاس خود بوده که این ویژگی در نسل چهارم هم همچنان ادامه پیدا کرده است. در داخل این ماشین محفظههای زیادی برای قرار دادن اشیاء تعبیه شده است مثل جیبهای بزرگ روی درها که میتوانند یک بطری ۱.۵ لیتری را در خود جای دهند. در داخل خودرو همچنین مجموعاً پنج پورت USB-C تعبیه شده است. تنظیمات گستردهٔ صندلیهای جلو راحتی مناسبی را برای انواع جثهها فراهم میکند و فضای زانوی عقب برای این کلاس قابلتوجه است هرچند خط سقفی که در انتها کمی به سمت پایین شیب پیدا کرده میتواند فضای سر سرنشینان عقب را محدود کند. صندوق بار اکتاویا نهتنها یکی از بزرگترین نمونهها در کلاس خود محسوب میشود بلکه با درب لیفتبک، بسیار کاربردی است. البته لبهٔ صندوق در قیاس با رقبا کمی بالا است که بارگیری اشیاء بزرگ را دشوار میکند.
امکانات و آپشنهای اشکودا کاروک
لیست امکانات و آپشنهای اکتاویا وارداتی پارس ساتر هوشمند شامل موارد زیر میشود:
- آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن
- سانروف برقی دو حالته
- دیلایت
- چراغهای خودکار
- سنسور باران
- صندلیها و فرمان چرمی
- تنظیم برقی ۶ جهته صندلیهای جلو
- گرمکن و سردکن صندلیهای جلو
- سیستم تهویه دو منطقهای
- صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰ اینچی
- نمایشگر لمسی ۱۲.۱ اینچی
- سیستم صوتی با ۶ بلندگو
- بلوتوث
- شارژر بیسیم گوشی
- کروز کنترل تطبیقی
- نمایشگر هدآپ
- سیستم استارت استاپ
- دستیار صوتی
- اپل کارپلی
- سیستم کنترل پایداری
- ترمز پارک برقی
- ترمز اضطراری
- سیستم کنترل کشش
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- ایربگهای جلو، جانبی و پردهای
- هشدار خوابآلودگی راننده
- سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- سنسور پارک جلو و عقب
- سیستم پارک خودکار
- هشدار تصادف جلو
- دستیار حفظ حرکت بین خطوط
سواری و رانندگی اشکودا اکتاویا وارداتی
اکتاویا خصوصاً در نسخهٔ چینی خودروی بزرگی برای این کلاس محسوب میشود که این یعنی پارک کردن آن در فضاهای تنگ شهری نیاز به دقت بیشتری دارد هرچند که خوشبختانه سنسورهای پارک جلو و عقب بسیار کمککننده هستند. هنگام رانندگی، سیستم تعلیق نرم خودرو سواری نرمی را فراهم میکند. درواقع اکتاویا یکی از انعطافپذیرترین سیستمهای تعلیق این کلاس را دارد که روی دستاندازها شناور میشود. بااینحال، انتظار رانندگی هیجانانگیز و درگیر کنندهای را از این ماشین نداشته باشید زیرا فرمان بازخورد زیادی ارائه نمیکند و شاسی کمی سنگین احساس میشود. اکتاویا در سرعتهای بالای ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت پایداری عالی و سواری فوقالعاده آرامشبخش و ساکتی دارد. این خودرو برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت هم به حدود ۸.۵ ثانیه زمان نیاز دارد.
مزایا و معایب اشکودا اکتاویا وارداتی
ازجملهٔ مهمترین نقاط قوت این سدان اروپایی میتوان به کیفیت ساخت و متریال بالا، کابین جادار و کاربردی، صندوق بار بزرگ و برخورداری از امکانات مدرن و متعدد اشاره کرد. از سوی دیگر اما اصلیترین نقطهضعف این خودرو در بازار کشورمان، مشکل تأمین قطعات یدکی و هزینههای نگهداری بالا خواهد بود زیرا پارس ساتر هوشمند شرکت نوپایی است و هرچند زیر چتر گروه باسابقهٔ ایران روور قرار دارد ولی بازهم نمیتواند از لحاظ تأمین قطعات اطمینانبخش باشد و ممکن است خریداران را به دردسر بیندازد. رانندگی نهچندان هیجانانگیز هم یکی دیگر از معایب اشکودا اکتاویا محسوب میشود.
مزایا
- طراحی داخلی هوشمندانه
- سواری راحت
- کیفیت ساخت بالا
- امکانات مدرن
- صندوق بار بزرگ
معایب
- محدودیت دسترسی به قطعات یدکی
- هزینههای نگهداری بالا
- رانندگی نهچندان هیجانانگیز
- محدودیت فضای سر عقب
قیمت، رقبا و ارزش خرید
درحالیکه اکتاویا همراه با چند محصول دیگر اشکودا در تیرماه سال ۱۴۰۲ در ایران رونمایی شدند اما فروش این خودرو در سامانهٔ یکپارچه پس از گذشت بیش از یک سال یعنی در اواخر مهرماه ۱۴۰۳ آغاز شد. پارس ساتر هوشمند هنوز قیمت نهایی اکتاویا را اعلام نکرده ولی قیمت گمرکی آن یک میلیارد و ۸۶۸ میلیون تومان است و بنابراین با هزینههای مختلف مثل مالیات و شمارهگذاری، قیمت نهایی به بیش از دو میلیارد تومان خواهد رسید. اصلیترین رقبای اکتاویا در بازار کشورمان، تویوتا کرولا و هیوندای النترا هستند که هردو پیشرانهٔ ضعیفتر و امکانات کمتری دارد؛ بنابراین، اکتاویا با توجه به مشخصات و امکاناتش، نسبت به قیمت گزینهٔ نسبتاً ارزندهای محسوب میشود ولی مشکل تأمین قطعات و برند ناشناختهتر باعث میشود خیلیها سراغ گزینههای مطمئنتری مثل کرولا و النترا بروند.
همچنین شما میتوانید برای اطلاع از آخرین قیمت خودرو داخلی و خارجی در بازار ایران به صفحه مربوطه مراجعه فرمایید.
جدول مشخصات فنی اشکودا اکتاویا وارداتی
پیشرانه | ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۱۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۸.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت |
طول | ۴,۷۵۳ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۳۲ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۶۹ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲,۷۳۰ میلیمتر |
وزن | ۱۳۶۰ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۵۲۸ لیتر |
مصرف سوخت | ۵.۹ لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | ۵۱ لیتر |
hosen
۷ آبان ۱۴۰۳موتورش یکم ضعیف نی؟ حالا اگه چینی بود همه مسخره میکردن
مهردادکمال
۷ آبان ۱۴۰۳این تکنولوژی المانی رو داره میتونه از تک تک اسب بخارش استفاده کنه چون سیستم انتقال نیروش پیشرفته هست و برای یک سدان با این جرم کم کافی به نظر میاد.مشکلش همون برند هست که اگر ارم فولکس روش نصب میشد رقیب خطرناکتری برای کرولا محسوب میشد.
JaMsHiD_R1988
۸ آبان ۱۴۰۳حاجی از تک تک اسب بخاراش استفاده کردن یعنی چی
آقا این قوطی نوشابس دیگه این حرفا چیه
Sara
۷ آبان ۱۴۰۳اسم شرکت وارد کنندش یه جوریه که پولو بدی باید فاتحه پولو بخونی
علی منصوری
۸ آبان ۱۴۰۳اشکودا بسیار شرکت قدیمی و با اصالتی تو اروپا شرقی ، ولی خب بعید میدونم تو ایران با این قیمت و تو این سگمنت رقابتی بتونه حرفی برا گفتن داشته باشه
Mr wrong
۷ آبان ۱۴۰۳واقعا برا این خیابونا و اتوبان های درجه یک و رانندگی بینظیر ایرانی ها و هوای پاک شهر هاش موتورش خیلی ضعیفه
حد اقل قدرت برا این کشور ۵۰۰ اسبه
محمد
۸ آبان ۱۴۰۳ماشین معمولی تو اروپا همینه دیگه.
Ali
۸ آبان ۱۴۰۳اعداد اینا واقعیه . مثل دنا پلاس توربوی 150 اسب بخاری نیست که خالی بندیه !
🇮🇹🇩🇪REZA🇩🇪🇮🇹
۹ آبان ۱۴۰۳مزخرف خوبی بود 😂
امیر حسین
۸ آبان ۱۴۰۳دقیقا. خیلی زاغه. گیربکسش هم به درد ترافیک ایران و جاده های کوهستانی نمی خوره.
جرمی کلارکسون
۷ آبان ۱۴۰۳طراحی خوبی داره توی رده خودش
چراغاش منو یاد آئودی TT انداخت
علی Shelby
۷ آبان ۱۴۰۳جرمی چراغش بیشتر شبیه چراغ هایR8
جرمی کلارکسون
۷ آبان ۱۴۰۳فیس جلوش کلا منو یاد TT انداخت
amirkhanzadeh
۷ آبان ۱۴۰۳👍
C4
۷ آبان ۱۴۰۳اگر مشکل تامین قطعه نداشت صددرصد یکی از بهترین وارداتی ها بود . مطمئنم کیفیت سواری و امنیت بسیار خوبی داره دقیقا چیزی که یک خودروی شهری و خونوادگی بهش نیاز داره
حسین
۸ آبان ۱۴۰۳برندش زیاد در میان مردم جا باز نکرده یا به عبارتی ناشناخته حساب میشه،ولی تکنولوژی فولکس واگن روش سواره و اگر شرکت ماموت جای جتاها اینو وارد میکرد خیلی بهتر بود چون ماموت قبلاً گلف،پاسات ، تیگوان و غیره رو وارد کرده بود.
ali_x76
۷ آبان ۱۴۰۳جالبه که چقدر باک ماشینها کوچک شده.
همین پژو پارس حدود ۷۰ لیتر باک داره، با وجود ابعاد کوچکتر از اکتاویا
متاسفانه به خاطر کیفیت پایین سوخت، مصرف خودروهای روز اصلا در حد و اندازهی نرمال خودش نیست و این باک براش جوابگو نیست.
hosen
۷ آبان ۱۴۰۳الان باک ۵۱ لیتری برای ماشین ۱۴۰۰ سیسی کمه؟
خیلیم زیاده اتفاقا مگه چقد قراره بنزین بسوزونه
Taha Ayoobi
۷ آبان ۱۴۰۳مصرفش 5.9 لیتره ترکیبی، چرا باید بیاد یه باک مثلا 70 لیتری بذاره.
اصلا بگو مصرف 7 لیتر، بازم براش بسه.
علی منصوری
۸ آبان ۱۴۰۳ی انتخاب ریسکی از برند معتبر ، اینکه اشکودا ماشین خوبیه هیچ بحثی توش نیست ولی بتونه تو ایران و تو سگمنتی ک کلی خودرو تولید داخل امتحان پس داده ( چه خوب چه بد) و برندهای چینی و ژاپنی شناخته شده با این قیمت بتونه رقابت کنه،،،،، ی داستان دیگس، بنظرم خیلی کارش سخته، دوستان در مورد اعداد و ارقام فنی بنظرم خیلی غیر منطقی نیست، اغلب ماشینها چنین هورس پاوری دارن و مصرف معقول در کنار ظرفیت باک خوبیم داره
Sina
۱۱ آبان ۱۴۰۳موتور ۱,۴ tsi همون موتوریه که روی جتا های وارداتیه موتور یکیه گیربکس اونا at وزنشم تقریبا هم وزن vs5