اشکودا سوپرب ۲۰۲۴ وارداتی که اشتراکات فراوانی با فولکس واگن پاسات دارد، با قیمت ۲.۸ میلیارد تومان در کشورمان عرضه میشود تا یکی از گرانترین خودروهای وارداتی لقب گیرد.
در دور جدید واردات خودرو به کشورمان شاهد ورود برندهای جدیدی هستیم که قبلاً سابقهٔ حضور در بازار ایران را نداشتهاند. یکی از این برندها، اشکودا است که شرکت پارس ساتر هوشمند تیرماه ۱۴۰۲ تعدادی از محصولات آن را برای واردات رونمایی کرد. اولین خودروی اشکودا که برای فروش در سامانهٔ یکپارچه عرضه شد، سدان سوپرب بود. این خودرو با قیمت نهایی دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به فروش میرسد تا به یکی از گرانترین خودروهای وارداتی به ایران تبدیل شود.
به دلیل همین قیمت گزاف و همینطور ناشناخته بودن برند اشکودا در ایران و بیبرنامگی پارس ساتر هوشمند در عرضهٔ محصولات این شرکت اهل جمهوری چک، سوپرب موردتوجه خریداران قرار نگرفته و فروش بسیار پایینی در سامانه یکپارچه داشته است. این در حالی است که سوپرب سدان باکیفیتی است که در اروپا فروش بالایی دارد. این خودرو درواقع یک فولکسواگن پاسات است که لباس اشکودا بر تن کرده است. در اواخر سال ۲۰۲۳ اشکودا نسل چهارم این خودرو را معرفی کرد اما نمونههای وارداتی پارس ساتر هوشمند از نسل قبلی است که آخرین بار در سال ۲۰۱۹ مورد بهروزرسانی قرار گرفت.
بیشتر بخوانید:
↵فولکس واگن اطلس وارداتی؛ مشخصات و قیمت در ایران
↵تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵هیوندای توسان وارداتی؛ مشخصات و قیمت مدل ۲۰۲۴
معرفی شرکت اشکودا
شرکت اشکودا (Skoda) سال ۱۸۵۹ در جمهوری چک بنیان نهاده شد و حالا یکی از قدیمیترین برندهای اروپا است. این مجموعه در صنایع مختلف و خارج از وسایل نقلیه، مثل تجهیزات نیروگاه برق و استخراج نفت نیز، صاحب فناوری و سطح اول جهان محسوب میشود. اشکودا بیش از صد سال، سابقهی خودروسازی دارد و امروزه به عنوان زیرمجموعهی گروه فولکس واگن، فعالیت میکند.
اولین سوپرب (Superb) سال ۲۰۰۱ تولید شد تا یک سدان خانوادگی، بزرگتر از اکتاویا باشد. هر سه نسل سوپرب تا امروز، روی پلتفرم مشترک با فولکس واگن پاسات عرضه شدند و سدان بودند اما از سال ۲۰۱۹ نسخهی استیت (استیشن واگن) هم به سبد محصولات اشکودا رسید. سوپرب امروزی در کشورهای جمهوری چک، هند، قزاقستان و چین مونتاژ میشود؛ پس احتمالا از طریق چین وارد ایران خواهد شد.
نسخهی ۲۰۲۴ سوپرب با چهرهی جدید به تازگی معرفی شده و هنوز در بسیاری نقاط جهان دیده نمیشود. مدل وارداتی به کشورما، چهرهی ۲۰۲۳ خواهد داشت و در مطلب پیشرو نیز، تصاویر این خودرو استفاده شده است.
طراحی بدنه و نمای بیرونی اشکودا سوپرب ۲۰۲۴ پارس ساتر
نسل سوم سوپرب از سال ۲۰۱۵ تا کنون، تغییر نسل نداشته اما بهبود طراحی (فیس لیفت) تجربه کرده است. ظاهر این خودرو توسط تیم طراحی اشکودا در جمهوری چک شکل گرفته و کاملا وفادار به سبک خودروهای این برند دیده میشود.
جلوپنجرهی خاص اشکودا با چراغهای اسپرت، ترکیب یک خودروی لوکس و شخصیت تهاجمی را برای سوپرب ۲۰۲۴ تشکیل میدهد. خطوط تیز در روشنایی اصلی و کاپوت جلو، کاملا واضح هستند تا حالت عضلانی خودرو را تاکید کنند. این شرایط، حتی در سپر هم دیده میشود. خطوط عمودی جلوپنجره و حذف مهشکنهای سنتی، سوپرب را هماهنگ با سبک طراحی مدرن نشان میدهد.
در نمای جانبی، فرم ساده و نزدیک به سدانهای بیامو استفاده شده است. خط عمیق در امتداد دستگیرهها تا چراغ عقب ادامه دارد و نزدیک رکاب نیز، حجمدهی بین چرخها وجود دارد. شیب ملایم سقف تا انتهای صندوق، فریم نازک پیرامون پنجرهها و رینگ ۱۸ اینچ اسپرت بدون زیادهروی در تزنینات خاص، دیگر ویژگیهای بیرونی سوپرب جدید محسوب میشوند.
ظرافت و هنر طراحی خودرو در نمای پشت سوپرب نیز وجود دارد. این مدل، از فرم تکراری با چراغهای پیوسته استفاده نمیکند و حالت جداگانه با ابعاد کاملا متناسب ارایه میدهد. درپوش صندوق عقب و سپر، حجمدهی پیچیده ندارند اما حس یک خودروی مدرن طراحی اروپا را به خوبی منتقل میکنند. ادوات پلاستیکی سیاه و ارزان قیمت هم، در نمای پشت سوپرب، کمحجم هستند.
سدان اندازه متوسط اشکودا با طول ۴,۸۶۱ و عرض ۱,۸۶۴ و ارتفاع ۱,۴۶۸ میلیمتر، همراه فاصله محوری ۲,۸۴۱ میلیمتر تولید شده است. با این شرایط، سوپرب ۲۰۲۴ مشابه کیا اپتیما و هیوندای سوناتا موجود در ایران خواهد بود اما فاصله محوری بیشتر فراهم خواهد کرد.
طراحی داخلی و نمای کابین اشکودا سوپرب ۲۰۲۴
سوپرب از لحاظ کیفیت هم خودروی چشمگیری است و در داخل از لحاظ طراحی و احساس به پاسات بسیار نزدیک است، درواقع آنقدر نزدیک که اگر لوگوی روی فرمان پوشیده شود خیلیها متوجه نخواهند شد که داخل یک اشکودا نشستهاند. اگر بخواهیم سختگیرانه بررسی کنیم، نیمهٔ پایینی کابین با پلاستیک خشک پوشیده شده اما در داخل همهچیز خیلی خوب مونتاژ شده و متریال کیفیت بالایی دارد. این فضا با تصویر قدیمی اشکودا بهعنوان یک برند اقتصادی فاصلهٔ زیادی دارد.
باوجود نمایشگر بزرگ ۹ اینچ، پنل پشت فرمان دیجیتال ۱۰/۲۵ اینچ و پرهیز از کلیدهای فیزیکی، فضای داخلی سوپرب برای علاقهمندان خودروهای مدرن مناسب است و عامهپسند جلوه میکند.
بخش بالای داشبورد از پلاستیک سخت ساخته شده اما در نوار میانی، چرم و مواد نرم دیده میشود. داخل تودریها نیز، حس یک خودروی لوکس میانرده همراه با ادوات مبله دارد. ترفندهایی مثل حالت پلهای داشبورد، سه کلید گردان و فرمان مدور، اشکودا سوپرب را نسبت به سدانهای ساخت چین و کره جنوبی، قدیمی جلوه میدهد. البته نسخهی ۲۰۲۴ این خودرو در نمای داخلی، کاملا متحول شده و بسیار متفاوت است.
ترکیب چرم و پارچهی همرنگ برای صندلی و تودری اشکودا سوپرب دیده میشود. این خودرو فاصله محوری بسیار خوبی دارد و برای سفرهای بلندمدت ۴ سرنشین بلند قد، مناسب است. صندوق عقب ۶۲۰ لیتری سوپرب، دیگر نکتهی مثبت برای سدان اشکودا محسوب میشود.
بیشتر بخوانید:
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند کرهای در ایران
تجهیزات فنی و پیشرانه اشکودا سوپرب وارداتی
هرچند سوپرب در اروپا با پیشرانههای قدرتمندی عرضه میشود اما پارس ساتر هوشمند نسخه پایه را به ایران آورده است که از یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. همین موتور پایه هم هنگام شتاب گیری هرگز شما را ناامید نخواهد کرد و همیشه نرم و بیصدا خواهد بود. این موتور برای کسانی که بیشتر در شهر رانندگی میکنند گزینهٔ مناسبی است. سیستم تعلیق خودرو نیز عملکرد بسیار نرمی دارد و دستاندازها را خیلی خوب جذب میکند. به همین دلیل، روی آسفالت خراب، لرزش بسیار کمی در کابین احساس میشود و حتی چالههای بزرگ هم کنترل بدنه را برهم نمیزند.
گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دبل کلاچ برای نسخهی وارداتی اشکودا سوپرب معرفی شده است. علاوهبر موتور ۱/۴ لیتر در ایران، مدل پلاگین هیبرید هم برای اروپا ارایه میشود که البته فعلا در سبد محصولات پارس ساتر نیست.
با این تجهیزات، سوپرب ۱/۴ لیتر میتواند در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت داشته باشد. میانگین مصرف سوخت با وزن خالص ۱۴۴۰ کیلوگرم، ۶ لیتر در صد کیلومتر است.
موتور ۲ لیتر توربو برای اشکودا سوپرب، ۱۸۶ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتنمتر گشتاور فراهم میکند. این مدل در زمان ۷ تا ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۲۰ کیلومتر برساعت دارد. میانگین مصرف سوخت سوپرب ۲ لیتر دنده اتوماتیک، ۷ لیتر در صد کیلومتر است، این مدل فعلا به ایران وارد نشده است ولی احتمال واردات آن توسط پارس ساتر وجود دارد.
مدل پلاگین هیبرید اشکودا سوپرب، از ترکیب موتور برقی و پیشرانه ۱/۴ لیتر توربو، ۲۱۸ اسب بخار با ۴۰۰ نیوتنمتر میگیرد. این خودرو با سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه، میانگین مصرف سوخت ۱ تا ۱/۵ لیتر بنزین در صد کیلومتر فراهم میکند.
نسل سوم اشکودا سوپرب زمانی که در سال ۲۰۱۵ به بازار عرضه شد، پنج ستاره کامل را از یورو انکپ دریافت کرد و هرچند آزمایشات تصادف کنونی بسیار سختتر شدهاند اما سوپرب هم طی سالهای اخیر به تجهیزات ایمنی فعال و غیرفعال بیشتری مجهز شده است. نمونههای وارداتی این خودرو در کشورمان هم به امکانات ایمنی زیادی مثل کنترل کشش، رادار حفظ حرکت میان خطوط، هشدار خستگی راننده، سنسورهای پارک جلو و عقب، ایربگهای جلو، جانبی و پردهای، دوربین دید عقب، سیستم پارک خودکار و کروز کنترل تطبیقی مجهز هستند.
تجربه رانندگی با اشکودا سوپرب وارداتی
نسل سوم سوپرب هنوز هم یک خودروی خانوادگی کاربردی درخشان است. سیستم تعلیق راحت، صندلیهای عقب لیموزین مانند، پیشرانهٔ ساکت و مجموعهای از قطعات فنی که از پاسات گرفته شدهاند همگی باعث ایجاد احساس آرامش هستند. این سدان چکی از کابین بسیار بزرگ و جاداری برخوردار است تا جایی که فضای پای عقب آن از تمام سدانهای گروه فولکسواگن بهجز آئودی A8 پرچمدار بیشتر است و حتی بلندقدترین افراد هم از فضای عقب گلایهای نخواهند داشت. علاوه بر این، یک صندوق بار عظیم ۶۲۵ لیتری هم در عقب خودرو وجود دارد.
هرچند سوپرب خودروی بزرگی است اما به لطف فرمان سبک و دید مناسب برای مانور دهی در جاهای تنگ، رانندگی با آن در شهر آسان خواهد بود. البته سواری خودرو کاملاً بینقص نیست و دستاندازهای آزاردهنده در داخل احساس میشود. بزرگراه اما جایی است که سوپرب بیشتر خود را نشان میدهد. سیستم تعلیق نرم و صندلیهای راحت، این خودرو را به گزینهای عالی برای پیمودن مسافتهای طولانی تبدیل میکند. همچنین هر پیشرانهای که زیر کاپوت باشد کابین ساکت خواهد بود. بااینحال، در جادههای پیچدرپیچ و تنگ، تمرکز خودرو بر راحتی سواری روی هندلینگ تأثیر منفی میگذارد. البته هندلینگ هرگز وحشتناک نخواهد بود اما لذت رانندگی به دنبال ندارد و خودرو تعاملی با راننده برقرار نمیکند.
قیمت اشکودا سوپرب وارداتی در ایران و بازار های جهانی
مدل ۱/۴ لیتر توربو دنده اتوماتیک مونتاژ چین در این کشور به قیمت ۲۴ هزار دلار فروخته میشود. باتوجه به نرخ دلار ۶۰ هزار تومانی و دیگر اضافه پرداختهای لازم برای مدلهای وارداتی، اشکودا سوپرب وارداتی که اشتراکات فراوانی با فولکسواگن پاسات دارد، با قیمت ۲.۸ میلیارد تومان در کشورمان عرضه میشود تا یکی از گرانترین خودروهای وارداتی لقب گیرد.
مشخصات فنی اشکودا سوپرب وارداتی
Skoda Superb | |
پیشرانه | ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۱۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو |
مصرف سوخت | ۵.۹ لیتر ترکیبی |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت |
طول | ۴,۸۶۹ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۶۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۸۹ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۸۴۱ میلیمتر |
وزن | ۱۴۴۰ کیلوگرم |
ظرفیت باک | ۶۸.۵ لیتر |
قیمت | ۲.۸ میلیارد تومان |
۱۳ اسفند ۱۴۰۲عمرا بزارن اشکودا بیاد ایران😐😐
ارمان
۲۷ اسفند ۱۴۰۲بنز اومد بی ام و اومد نیسان و تویوتا و فیات اومدن
اشکودا نیاد؟
میاد اما با چند برابر قیمت
۲۱ آذر ۱۴۰۳اومد 😥
Sina_carshow
۲۱ آذر ۱۴۰۳بنز و بی ام و و تویوتا ها حتی نیسان ها مونتاژ و ساخت چین و یا سفارش چین هستن در جریان نیستی ما برای هزینه های اولیمون دلار نداریم؟
این ماشینا صد درصد یا سر همون قرارداد ۲۵ ساله هس یا یه جور تصفیه بدهی چین به ما
به محض اینه زمان تموم شد یا بدهی تصفیه شدن درجه واردات رو دوباره میبندن
قبل اینکه مقاله رو بخونم اومدم کلمه چین رو سرچ کردم چون میدونستم پای چین صد درصد وسطه و پیدا کردم جملشو که آره مونتاژ چینه
ایمان رفیعی
۲۳ آذر ۱۴۰۳تسویه البته درسته نه تصفیه.
در کل به نظرم درست میگید.
محمدرضا
۱۳ اسفند ۱۴۰۲!!Perfect
ehsan.fa
۲۱ آذر ۱۴۰۳شما قطعا معنی پرفکت رو نمیدونی در مقایسه با پرشیا سفید رینگ خرچنگی پلاک کرج قطعا پرفکت هست ولی با وزن ۱۴۴۰ و ۳ نفر آدم هموزن من و باک پر وزنش میرسه به ۱۷۸۰ ، موتور ۱.۴ میخواد چیکار کنه مگه چقدر پیشرفته س
امیر حسین
۲۲ آذر ۱۴۰۳دقیقا… با این مقررات مسخره سقف قیمتی و چینی بودن، یه مشت بنجل وارد میشه. مقررات هم طوری هست که تمایل به بیش اظهاری دارن واردکنندگان که از ما به التفاوت دلار نیما و آزاد بیشتر بهره مند بشن. یعنی این خودروهای وارداتی همون ۲۰ هزار یورو هم نیستند!!!
ایمان رفیعی
۲۳ آذر ۱۴۰۳موتور ۲ لیتری سراتو و مزدا ۳ قدرتشون ۱۵۰ اسب بخار هست. این موتور ۱/۴ فولکس واگن هم ۱۵۰ اسب بخار.
مدتهاست که دیگه حجم موتور ارتباط چندانی با میزان نیروی تولیدی موتور ندارد.
قدرت ۱۵۰ اسب بخار هم برای خودرویی با این وزن و با احتساب رانندگی شهری کاملا مناسب هست و نسبت به رقبا ضعیف نیست.
Kato
۱۳ اسفند ۱۴۰۲با این قیمت🤢
Hadi
۱۳ اسفند ۱۴۰۲فقط تو اروپا طرفدار داره با اینکه ظاهرش و قیمتش مناسبه
اشکودا خیلی با کیفیت تر از هیوندا و کیا هست
ولی چون ظاهرش زیاد تغییری نمیکنه و تغییر نسلش زیاد محسوس نیست خیلی طرفدار نداره
بخصوص تو آسیا و آمریکای جنوبی که جذابیت ماشین مهمه
NAVID۰۰۹۸
۱۴ اسفند ۱۴۰۲اشکودا همون فولکسِ
فولکس در بدترین حالتشم با بهترینهای کرهای قابل مقایسه نیست!!!
امیدوارم وارد بشه حتی اگر منتاژ چین باشه!!!
کسایی که دنبال زَرقوبرق فِسان فسان باشن مطمئناً اشکودا نمیخرند ولی کسانی که هدفشان داشتن یک خودروی ایدهآل باشه ، انتخاب اولشون اشکوداست!!!
مهران
۲۱ آذر ۱۴۰۳نوید جان چند وقتی نبودی.
امیدوارم حالا عالی باشه و موفق باشی
خسرو
۱۳ اسفند ۱۴۰۲چقدر این ماشینهای اشکودا رو دوست دارم،
یعنی اگر یک اروپایی قشر متوسط بودم حتما انتخاب اولم همین برند بود.
فرشید
۱۴ اسفند ۱۴۰۲مثل اکثر ماشین های شرکت فولکس واگن طراحی به شدت تمیز، ساده، شیک، با وقار و بدون اغراق و زرق و برق اضافه
محمد
۲۱ آذر ۱۴۰۳اسکودا سوپرب محصول سطح بالای اشکودا هست.
سطح متوسط نمیتونه اینو بخره.
parhamiof
۱۳ اسفند ۱۴۰۲مشخصات خوب و راضی کننده ای داره.
امیرحسین
۱۳ اسفند ۱۴۰۲خیلی زیباست
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۱۳ اسفند ۱۴۰۲اینم یکی مثل صدها مقاله وبسایت های دیگر و پدال گرامی
الف.ی
۱۳ اسفند ۱۴۰۲مصرف سوخت رو درست دیدم؟
1 تا 1.5 لیتر در صد کیلومتر؟؟؟؟؟؟
باید ایستاده تشویق کرد
بعد اینکه افزایش خودکار سرعت چیه؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۴ اسفند ۱۴۰۲چون پلاگین هیبرید هست، باتری با برق شهری شارژ میشه و مصرف بنزین پایین میاد
راجع به کروز کنترل هوشمند با قابلیت کاهش و افزایش سرعت، این طوری هست که شما مثلا کروزکنترل روی ۹۰ کیلومتر برساعت تنظیم می کنید، خودرو فاصله شما تا ماشین جلویی رو پایش میکنه، اگر اون ماشین سرعتش کم کم کنه، کروز کنترل هوشمند هم کاهش سرعت میده
وقتی ماشین جلویی مجدد سرعتش زیاد کنه، کروز هم تا سرعت تنظیم شده مثلا ۹۰ کیلومتر برساعت، مجدد افزایش سرعت اعمال میکنه
در مسیر مستقیم، گاز و ترمز به اختیار کروزکنترل هست، این یعنی رانندگی خودران سطح اول
الف.ی
۱۴ اسفند ۱۴۰۲خیلی ممنون از شما آقای اشتری
amirboss
۱۴ اسفند ۱۴۰۲اشکودا زیر پرچم فولکس واگنه که داره به بقا ادامه میده
از اشکودا فقط یه اسم مونده
فولکس واگن اشکودارو به خدمت گرفت تا سبد محصولاتش رو گسترش بده
از درون فولکس واگن و از بیرون اشکودا
به وضوح میشه زبان طراحی فولکس واگن رو روی اشکودا دید
تکنولوژی هم که فولکس واگن ساپورت میکنه
امین
۱۴ اسفند ۱۴۰۲نسل جدیدش معرفی و در اروپا با طرح جدید بخصوص داخل متحول شده مدل ۲۰۲۴ به همراه پاسات تیگوان اکتاویا عرضه میشه
ای کاش نسل جدید به ایران بیاد یا حداقل در سال بعد که تفاوتشان چشم گیر هست
محمد
۱۴ اسفند ۱۴۰۲مگر قیمت خودروهای وارداتی نباید از ۲۰ هزار دلار کمتر باشه؟ اینکه گفتید ۲۴ هزار قیمت داره چطور مجوز ورود میگیره؟
دیمن
۱۴ اسفند ۱۴۰۲سالهای زیادی میگذره که ما ایرانیها نمیتونیم ماشین های استاندارد وبا کیفیت جهان رو سوار بشیم😔😔
shetab-car
۱۴ اسفند ۱۴۰۲خدا لعنتتون کنه که حتی آروزی خرید یه ماشین خوب و با کیفیت رو به دلمون گذاشتید
جوانیمون رفت تو این مملکت
بهنام
۱۴ اسفند ۱۴۰۲چه خبره ۲۸۰۰ و ۳۰۰۰ این قیمت ها رو از کجا آوردین؟؟لوکسترین خودرو که هونگچی H5 بود و قیمتش حدود ۳۰ هزار دلاره ۲۶۰۰ قیمت خورد تو سامانه
حسین
۱۴ اسفند ۱۴۰۲به درد ایران نمیخوره توربو
M power
۱۵ اسفند ۱۴۰۲حیف ک فقط میتونیم دوستش داشته باشیم همین و بس
ابوالفضل
۲۹ مهر ۱۴۰۳با این که قیافه نداره اما از فرانسوی های اشغال بهتره
محمود
۱۴ آبان ۱۴۰۳عالیه
Cehx
۲۱ آذر ۱۴۰۳با حقوق کارمندی تو ایران خرید همچین ماشینی غیر ممکنه کالای لوکس هم محسوب میشه ولی اشکودا همه ماشیناش برای قشر متوسط و ضعیف هستن ولی تو ایران با این گمرک سرسامآور خودروی لوکس محسوب میشه
hosen
۲۱ آذر ۱۴۰۳عاشق طراحی ساده و جذابشم بدون هیچ اضافاتی
ولی قیمتش یکم زیاده
JaMsHiD-B
۲۱ آذر ۱۴۰۳خیلی با طراحی اشکودا حال میکنم توی تمام دوران عالی بوده مخصوصا سوپرب و فابیا
ولی موتورش یه ذره کوچیکه
یوسف
۲۲ آذر ۱۴۰۳سوپرب بزرگتر از اکتاویا هست، همیشه هم بزرگتر بوده، متن اشتباهه.