اشکودا

Trekka نخستین SUV ساخت اشکودا

شرکت اشکودا پس از خریداری شدن توسط گروه فولکس‌واگن رونق گرفت و توانست تحت حمایت این غول خودروسازی آلمانی پیشرفت کند. حالا این شرکت تصمیم گرفته به بخش SUVها هم وارد شود و این کار را هم با معرفی مدل جدید کودیاک به‌خوبی انجام داده و به هدف خود رسیده است؛ اما کودیاک و یا حتی یتی اولین SUVهای اشکودا نیستند چراکه این شرکت دقیقاً پنجاه سال پیش اولین SUV خارج جاده‌ای خود را با نام تِرِکا (Trekka) به تولید رساند آن‌هم در مکانی بسیار دور از انتظار.

skoda-trekka-1966-03

تولید ترکا در ۲ دسامبر سال ۱۹۶۶ در نیوزلند آغاز شد و طی شش سال بعد حدود ۳ هزار دستگاه از آن ساخته شد؛ اما چرا اشکودا این اتومبیل خود را در وسط اقیانوس آرام به تولید رساند؟ اولاً به دلیل مقررات مالیاتی و ثانیاً اینکه اشکودا از سال ۱۹۵۶ با کمک شرکت محلی «Motor Industries International» در نیوزلند به فعالیت می‌پرداخت. مدیر موزهٔ اشکودا در ملادا بلسلاو «Andrea Frydlova» در مورد ترکا می‌گوید:

«اشکودا همواره برای بازارهای خاص تلاش کرده است. خودروی آفرود ترکا که با همکاری شرکت محلی نیوزلند تولید شد، مثال نخست این موضوع است».

skoda-trekka-suv-5

ترکا به‌عنوان خودرویی جمع‌وجور و قوی برای کشاورزان محلی، تجار و بازرگانان ساخته و به بازار عرضه شد. البته این خودرو در ابتدا به‌عنوان یک وسیلهٔ نقلیهٔ کشاورزی ارائه شد اما بعداً نزد روستاییان و شهرنشینان هم محبوبیت یافت. این خودرو بر روی شاسی مدل اکتاویا ساخته می‌شد که از چکسلواکی (جمهوری چک فعلی) به نیوزلند صادر می‌شد. تایرهای بزرگ کمک می‌کردند تا فاصلهٔ ترکا از سطح زمین به ۱۹۰ میلی‌متر برسد درحالی‌که خریداران می‌توانستند با سفارش قفل دیفرانسیل اختیاری توانایی‌های آفرود آن‌را افزایش دهند. بنابراین اشکودا ترکا جد کودیاک محسوب می‌شود.

skoda-trekka-1966-01

ترکا مجهز به یک پیشرانهٔ ۱۲۲۰ سی‌سی بود که ۴۷ اسب بخار قدرت و ۸۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این نیرو از طریق یک گیربکس چهار سرعته دستی به چرخ‌ها انتقال میافت و خودرو را به حداکثر سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت می‌رساند. مصرف سوخت آن‌هم حدود ۱۱ لیتر در هر صد کیلومتر بود. با توجه به درخواست بسیاری از خریداران، اشکودا ترکا را در مدل‌های مختلفی شامل استیشن، وانت سه‌در با ۲ تا ۸ صندلی، یک مدل با سقف پارچه‌ای قابل‌جمع شدن و حتی یک نسخهٔ ساحلی تولید کرد.

ترکا ۳.۵۹ متر طول، ۱.۶ متر عرض و بین ۱.۷۸ تا ۲.۰۴ متر ارتفاع داشت. وزن آن بین ۹۲۰ تا ۹۸۰ کیلوگرم بود و توانایی حمل تا ۵۰۰ کیلوگرم بار را داشت. این SUV به کشورهای دیگری مانند استرالیا، فیجی، ساموآ و ویتنام هم صادر شد. درنهایت تولید اشکودا ترکا در سال ۱۹۷۳ متوقف شد.

skoda-trekka-1966-07

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. British_Leyland

    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    چقدر شبیه لندرور هستش
    فانتزی و بامزه

    1. Mohammadreza

      ۱۶ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (223 ديدگاه)

      میتونست این نام هارو هم داشته باشه
      Škoda Defender
      مخصوصا Škoda Series III

  2. محمد رومياني

    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (46 ديدگاه)

    چقد شکل لند روور بوده!!!!

  3. سعید

    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (496 ديدگاه)

    بیشتر شکل ماشین پت پستچیه …

  4. بنتلی

    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    خبرسرد: ۱)ادامه همکاری استون مارتین و ردبول حداقل تا یک سال دیگر و نصب آرم استون مارتین بر روی خودروهای فرمول وان ردبول و همچنین همکاری برا ساخت مشترک هایپرکار های دیگه ۲)مشخص شدن جزئیاتی از هایپرکار جدید استون مارتین توسط مارک ریچمن…تاپ اسپید ۴۰۲کیلومتر بر ساعت و ۰تا۳۲۰ ده ثانیه ای و موتور بین ۶ تا ۷ لیتری ۱۲ سیلندر هزار اسبی مجهز ب سیستم الهام گرفته از فرمول وان ک با احیای انرژی محور محرک موجب ایجاد قدرت ۸۰اسبی میشه…هر ۱۵۰خودروی مخصوص جاده با وجود سفارش بیشتر ب قیمت ۳میلیون دلار فروخته شده…۲۵خودرو برا پیست ساخته میشه…نسخه نهایی ۹۵درصد شبیه کانسپتش هس…اسمی خاص خودش داره ۳)فولکس در رویدادی در لندن از برند جدید خود ب اسم ‏moiaبرا رقابت با اوبر در خدمات موبایلی و اشتراک خودرو…

  5. احمد باقری

    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    خیلی شبیه هست.

  6. بنتلی

    ۱۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    …۴)بنز با سرمایه گذاری ۱۰میلیارد پوندی در برند زیرشاخه برقی ‏eqبرا معرفی ۱۰مدل تا سال ۲۰۲۵ و احتمال ساخت خودروهای برقی و باتری در چین ۵)فردا ب صورت رسمی نسل جدید اوپل اینسیگنا با ۵سانتی متر طول بیشتر و ۹سانتی متر فاصله محوری بیشتر و ۱۷۵ کیلوگرم وزن کمتر ۶) رنجرور اسپرت کوپه سال بعد با قیمت ۶۰هزار دلاری بین اووک و رنجرور اسپورت ب عنوان رقیب بی ام و ‏x6‏ و ‏gle coupe‏ همراه با نسخه کاملا برقی معرفی میشه و با وزن ۱۸۰۰کیلویی ۴۰۰کیلو بهتر از اون دوتاهس و با طول ۴.۷متری ۲۰سانت طول کمتری نسبت ب ‏x6داره …گرون ترین نسخه ۹۰هزار دلار قیمت داره…

  7. بنتلی

    ۱۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    …۷)مازراتی با اتمام تولید گرن توریسمو و گرن کابریو در ۲۰۱۷تا ۲۰۲۰مدل اسپورتی نخواهد داشت و بعد ۲۰۲۰آلفیری با پیشرانه هیبریدی و پلاگین هیبرید و برقی برا رقابت با ۹۱۱و اف تایپ و کوروت عرضه میشه ۸)نسل جدید کمری ب عنوان مدل ۲۰۱۸ سال بعد در نمایشگاه ‏naiasآمریکای شمالی با چراغ های جدید و ظاهری آیرودینامیک تر ک ب صورت کلی شبیه طراحی نسل فعلی کمری ک ۲۰۱۱معرفی و ۲۰۱۴فیس لیفت شده هس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا