اشکوداسئات

دوئل اشکودا راپید و سئات تولدو

دور هشتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال به روزهای پایانی خود رسیده است. دوئل امروز اما به گروه سدان‌های ساب‌کامپکت اختصاص دارد که در دوئل قبلی آن هیوندای اکسنت به مصاف نیسان ورسا رفت. در این رقابت مجموعاً تعداد ۱۵۲۲ رأی به ثبت رسیده است که اکسنت توانست با دریافت ۱۱۳۴ عدد از آن‌ها و کسب ۷۴ درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که ورسا تنها ۳۸۸ رأی دریافت کرده است. حال امروز در دومین دوئل گروه سدان‌های ساب‌کامپکت، دو سدان هم‌خانواده از گروه فولکس‌واگن یعنی سئات تولدو و اشکودا راپید را به رقابت دعوت کرده‌ایم.

هیوندای اکسنت

نیسان ورسا

سئات تولدو

اشکودا راپید

هیوندای اکسنت

؟

رنو سیمبل

لادا وستا

پژو ۳۰۱

سیتروئن الیزه

؟

؟

هوندا سیتی

سوزوکی سیاز

تویوتا یاریس iA

میتسوبیشی میراژ

؟

؟

سئات تولدو

سئات برای نخستین بار در سال ۱۹۹۱ مدل تولدو را به‌عنوان یک سدان کامپکت لیفت‌بک معرفی نمود. این ماشین بر اساس پلت‌فرم A2 گروه فولکس‌واگن مشترک با نسل دوم گلف و کوپهٔ اسپرت کورادو ساخته شده بود. شرکت چینی چری هم بر اساس نسل اول تولدو سدان A15 را تولید نمود که در مقطعی در کشومان هم عرضه گردید. سپس در نمایشگاه پاریس ۱۹۹۸ نسل دوم این خودروی کامپکت اسپانیایی-آلمانی این بار در قامت یک سدان ناچ‌بک رونمایی شد؛ اما تولدو در نسل سوم خود که برای اولین بار در نمایشگاه پاریس ۲۰۰۴ رونمایی شد تغییر بزرگی را تجربه کرد چراکه در این نسل به یک هاچ‌بک پنج‌در تبدیل شده بود. این خودرو بر روی پلت‌فرم مشترکی با نسل دوم آئودی A3، نسل پنجم فولکس‌واگن گلف، نسل دوم سئات لئون و… ساخته شده بود. نسل سوم تولدو در سال ۲۰۰۹ به پایان راه رسید و پس‌ازاین برای دو سال در تولید آن وقفه افتاد تا اینکه نهایتاً در سال ۲۰۱۱ نسل چهارم آن معرفی گردید. این نسل بازگشتی به نسل اول تولدو محسوب می‌شد چراکه دوباره به یک سدان کامپکت لیفت‌بک تبدیل شد. این نسل تولدو همراه با اشکودا راپید روی پلت‌فرم A05 گروه فولکس‌واگن ساخته شده و اشتراکات زیادی با یکدیگر دارند. نسل چهارم تولدو همچنان بدون تغییر خاصی در حال تولید است و تنها سدانِ سبد محصولات سئات محسوب می‌شود. این ماشین هم‌اکنون با پیشرانه‌های مختلف بنزینی و دیزل گروه فولکس‌واگن به بازار عرضه می‌گردد که ما برای این دوئل قوی‌ترین موتور آن‌را انتخاب کرده‌ایم. این یک واحد ۱.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربوشارژ است که ۱۲۵ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. سئات تولدو تا پایان ماه نوامبر سال گذشته در اروپا تنها ۶۳۰۰ دستگاه فروش داشته است.

اشکودا راپید

پیشینهٔ استفاده از نام راپید توسط اشکودا به سال‌های بسیار دور یعنی ۱۹۳۵ بازمی‌گردد. در این سال اشکودا خودرویی بنام راپید را معرفی کرد که در انواع مختلفی تا سال ۱۹۴۷ به تولید رسید. سپس بعد از چندین سال یعنی در سال ۱۹۸۴ از این نام برای یک کوپهٔ اسپرت موتور عقب استفاده شد. این خودرو که در اصل نسخهٔ کوپهٔ سدان اشکودا ۱۳۰ محسوب می‌شد، تا سال ۱۹۹۰ به تولید رسید و پس‌ازاین دوباره نام راپید از سبد محصولات اشکودا کنار رفت تا اینکه در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ سدان ساب‌کامپکتی با نام راپید رونمایی شد و این نام بار دیگر به سبد محصولات اشکودا بازگشت. راپید کنونی روی پلت‌فرم A05 گروه فولکس‌واگن ساخته شده که همان‌طور که در بالا اشاره شد با سئات تولدو مشترک است؛ اما این دو سدان ساب‌کامپکت غیر از پلت‌فرم اشتراکات دیگری هم با یکدیگر دارند به‌نحوی‌که پیشرانه‌های آن‌ها یکسان بوده و حتی ابعاد مشابهی هم با یکدیگر دارند؛ بنابراین تولدو و راپید را می‌توان در اصل یک خودرو با دو برند مختلف دانست. البته راپید برخلاف تولدو علاوه بر سدان لیفت‌بک، در نسخهٔ هاچ‌بک هم تولید می‌شود. نسخهٔ هاچ‌بک این ماشین با نام راپید اسپیس‌بک عرضه می‌گردد. ازآنجایی‌که دو رقیب دوئل امروز از موتورهای مشترکی استفاده می‌کنند، برای راپید هم همان پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی را انتخاب کرده‌ایم تا کاملاً با رقیب اسپانیایی‌اش برابر باشد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس هفت سرعتۀ اتوماتیک دوکلاچه صورت می‌گیرد. اشکودا راپید که در سه کارخانه در جمهوری چک، چین و روسیه تولید می‌شود، تا پایان ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ در اروپا بیش از ۶۲ هزار دستگاه فروش داشته است یعنی چیزی نزدیک به ۱۰ برابر بیشتر از فروش سئات تولدو در مدت مشابه.

 

مشخصات فنی

 

سئات تولدو

اشکودا راپید

پیشرانه ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر
تنفس توربوشارژ توربوشارژ
قدرت ۱۲۵ اسب بخار ۱۲۵ اسب بخار
گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر ۲۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۹ ثانیه ۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر/ساعت ۲۱۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۴.۸ لیتر (ترکیبی) ۴.۹ لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک ۵۵ لیتر ۵۵ لیتر
تولید آلایندگی ۱۱۳ گرم/کیلومتر ۱۱۵ گرم/کیلومتر
وزن ۱۲۲۶ کیلوگرم ۱۲۳۶ کیلوگرم
طول ۴.۴۸ متر ۴.۴۸ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۶۰ متر ۲.۶۰ متر
حجم صندوق بار ۵۵۰ لیتر ۵۵۰ لیتر
قیمت پایه ۱۶,۶۷۰ پوند ۱۵,۴۷۰ پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9923901]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    خیلی سخته!
    فقط داشبورد ها کمی متفاوته!
    کاش میشد جلو سئات رو به اشکودا چسبوند!
    فقط اشکودا جلوش یخورده قدیمی هست و رینگ هاش!
    رینگ های سئات در عکس اول قشنگتره . اشکودا یخورده شیک تر طراحی شده ، سئات اسپرت طراحی شده .
    اما در کل به اشکودا رای دادم .

    1. بنزما

      ۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (505 ديدگاه)

      مبارزه فولوکس با فولکس

  2. سروش

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (184 ديدگاه)

    دوستان توجه کردید مصاحبه زنده رییس جمهور زمانی پخش شدکه هوا کاملا تاریک بود ولی تو پنجره پشت سر روحانی هوا کاملا روشن بود؟

    1. حسین

      ۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (3001 ديدگاه)

      چراغ محوطه بود؟

    2. علی

      ۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (225 ديدگاه)

      اون تابلو بود عمو

  3. akrh78

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1359 ديدگاه)

    سلام دوستان
    ببخشید دارم نامربوط مینویسم
    من دانشجوی مهندسی مکانیک هستم و میخواستم برا نشریه دانشکده مطلب بنویسم
    به نظرتون در چه مورد بنویسم که برا دانشجو ها مفید تر باشه و یه چیزی به دانششون اضافه بشه.
    ممنون میشم کمکم کنید.از یه سیستم تا یه نوآوری یا معرفی ییه چیز پیشنهاد بدین هرچی به ذهنتون میرسه.
    با تشکر

    1. Mohammad

      ۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (32 ديدگاه)

      از چگونگی ساخت ماشین های هیدروژنی و هیبرید و برقی طراحی های شاخص شرکت هایی مثت ولوو و بنز و bmw
      چیز هاییه که ما تو کشورمون کم داریم

    2. Wrx

      ۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (329 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز من هم رشتم مکانیک بود ولی شاخه سیالات
      اگه شما مکانیک خودرو هستین به نظر من از چیزایی کلی بنویسید و شروع کنید بهتره تو دانشگاها هیچی که یاد نمیدن حداقل یه دانشجوی مکانیک از کلیات یک خودرو باید اگاه باشه اونم نه در سطح داخل کشور
      به نظر من اول از انواع موتور شروع کنید بنویسید و مزایا و معایبشون رو توضیح بدین
      بعد راجب سیستم انتقال قدرت گیربکس و دیفرانسیل و انواع گیربکس هارو چه دستی چه اتواتیک تک کلاچ و دو کلاچ بنویسید مزایا و معایبشون رو هم توضیح بدین و در مورد دیفرانسیل ها معمولی یا لغزش محدود و انواع سیستم های awdو۴wdبنویسید
      باز میتونید راجب تعلیق انواع خودرو ها و مزایا و معایبشون بنویسید
      برق خودرو و اون تقسیم درختیش بنویسید که خودش از چندین بخش تشکیل میشه
      خلاصه اول از کلیات شروع کنید و کم کم وارد جزییات بشید
      ?✋?

      1. akrh78

        ۳ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (1359 ديدگاه)

        ممنون دوست عزیز
        نشریه ما تا الان سالی یه شماره بوده امسال قرار شده بشه دوتا
        اگه بخوام اینطوی شروع کنم قسمت به قسمت جلو برم که 2-3 سال زمان میبره
        کلیت حرفت خوبه ولی منم یکم دستم بسته هست برا تعداد صفحه

    3. حسین

      ۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (3001 ديدگاه)

      دوتا پیشنهاد برات دارم ، یکی اینکه رییس جمهور گفته خودرو هیبرید و معمولی تفاوتی نداره ، راجب این بنویس
      یکی هم میتونی راجب افزایش بهره وری کارخانجات بنویسی

      1. akrh78

        ۳ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (1359 ديدگاه)

        اولی یکم سیاسیه بی خیالش بشم بهتره
        دومی رو روش فکر میکنم خوبه
        ممنون از پیشنهادتون

  4. Wrx

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (329 ديدگاه)

    اشکودا برای من بهتر بنظر رسید ?

  5. Raha

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (288 ديدگاه)

    اشکودا دوست داشتنی تره

  6. شاهين

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (856 ديدگاه)

    این سگمنت رو دوس ندارم و به نظرم اضافه بود ! برنده هم هوندا سیتی میشه در نهایت

  7. Landscape

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (174 ديدگاه)

    پدال انقدر این گروه بندی دوئل ها رو تغییر میده تاثیرات منفیشو تو رای دادن میشه دید تولدو تو گروه سدان های کامپکت دوئل با ام جی رو برد حالا تو این دوئل رای نیاورده??

    1. امیر دهقان

      ۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (743 ديدگاه)

      درود دوست عزیز
      تولدو در گروه سدان‌های کامپکت در برابر فیات تیپو قرار گرفت که شکست خورد
      اما با توجه به اینکه این خودرو بیشتر به سدان‌های ساب‌کامپکت نزدیک است، تصمیم گرفتیم تولدو را در این گروه هم قرار داده و شانس دوباره‌ای به آن بدهیم.

      1. Landscape

        ۳ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (174 ديدگاه)

        عجب سوتی دادم????
        شما کارت درسته…

  8. حمیدرضا

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    سئات به خاطر علاقه شخصی به برند اسپانیایی

  9. Genius

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    جفتشون گزینه های فوق العاده ای برای کشورهای نه چندان پیشرفته مثل ایران هستند که میتونن لذت سواری با یک خودروی نسبتا مدرن رو با رقمی معقول در محدوده 70 میلیون به مردم بچشونن هرچند الآن در کمال تاسف با 70 میلیون میشه به خرید خودروهای کره ای و ژاپنی با کارکرد بالا که تقریبا آخرای عمر مفیدشون رسیده یا چینی های بی نام و نشان ریسکی اندیشید!

  10. Fk

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (232 ديدگاه)

    سروش عزیز متاسفانه همینطور که میگید بوده
    هوا روشن بوده
    من الان ی عکس از پشت دوربین دیدم

  11. پرهام

    ۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (200 ديدگاه)

    میخواستم بگم جای این ماشینا خالیه تو کشورمون اما حالا بیان هم چه اتفاقی میفته ؟؟ 200 میلیون و اینا قیمت میخوره خدایا چقدر کیفیت زندگی ها با هم فرق داره . ماشین های دم دستی و ارزون اونا اینجا حکم طلای 24 عیار داره برای ما .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا