اشکودا از نسخهٔ دوگانهسوز نسل جدید سدان اکتاویا با نام G-TEC رونمایی کرده است. این خودرو از لحاظ فنی یک ماشین هیبریدی (دو سوخته) محسوب میشود زیرا علاوه بر برخورداری از سه مخزن CNG نصبشده در زیر بدنهٔ خودرو که مجموعاً ظرفیت ذخیرهٔ ۱۷.۳۳ کیلوگرم گاز طبیعی فشرده را دارند، به یک باک بنزین ۹ لیتری هم مجهز است. اکتاویا G-TEC طبق معیارهای WLTP میتواند تا ۵۰۰ کیلومتر را صرفاً با استفاده از سوخت گاز طی کند.
این سدان دوگانهسوز به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز است که ۱۳۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. این موتور در حالت گازسوز در هر صد کیلومتر بین ۳.۴ تا ۳.۶ کیلوگرم گاز و در حالت بنزینسوز در هر صد کیلومتر ۴.۶ لیتر بنزین مصرف میکند. با استفاده از باک بنزین تنها ۹ لیتری، اکتاویا G-TEC میتواند ۱۹۰ کیلومتر را هم با استفاده از بنزین طی کند تا بُرد کلی آن به حدود ۷۰۰ کیلومتر برسد. جابجایی سوخت بین گاز و بنزین هم بهطور خودکار انجام میگیرد و نیازی به انجام هیچ اقدامی از سوی راننده نیست.
اکتاویا G-TEC فقط هنگام استارت پیشرانه از بنزین استفاده میکند و پسازآن در حالت عادی صرفاً با استفاده از سوخت گاز کار میکند مگر اینکه دمای خارج زیر -۱۰ درجهٔ سانتیگراد باشد. همچنین هنگامیکه مخازن گاز خالی شوند و فشار آنها به زیر ۱۱ بار کاهش پیدا کند نیز بهطور خودکار روی حالت بنزینی قرار میگیرد. به دلیل وجود مخازن CNG در زیر خودرو، حجم صندوق بار نسخهٔ لیفتبک اکتاویا G-TEC نزدیک به ۱۵۰ لیتر کمتر از نسخهٔ معمولی شده اما همچنان صندوقی به حجم ۴۵۵ لیتر را ارائه میکند که این عدد در نسخهٔ استیشن به ۴۹۵ لیتر میرسد. اشکودا اکتاویا دوگانهسوز پاییز امسال در اروپا عرضه خواهد شد.
فری
۱۰ تیر ۱۳۹۹انگار جنسیس G90 از اشکودا الگو گرفته من ماشین متان سوز دوست دارم موقع سوختگیری انگار مدرنتر از بنزین هستش
حسن
۱۰ تیر ۱۳۹۹بهترین گزینه برای ایران مصرف کم و مناسب با زیر ساختهای کشور
AMIR-REZA
۱۰ تیر ۱۳۹۹مطمئنم اگه محصوات اشکودا به ایران میومد خیلی پر طرفدار میشد ….
ماموت خودرو میتونست به جای پاسات های گران قیمت (برای ما ایرانی ها) ماشینایی مثل این یا مدل سدان ارزان قیمت اشکودا(اسمش چی بود؟) رو بیاره که قطعا فروش خوبی پیدا میکرد…..
NAVID۰۰۹۸
۱۱ تیر ۱۳۹۹AMIR- REZA جان
حالا مثلاً فکر کردین اگر به جای پاسات ، محصولات اشکودا میاوردن ، ارزانتر بود ؟
نه عزیزم ، زیاد تفاوت قیمت خاصی نداشتند ، بخوص اینکه مشخصات فنی پاسات و اشکوتا یکیه و فرقی ندارن با هم .
پس همون بهتر که پاسات و فولکس وارد شد .
Ali Mehri
۱۰ تیر ۱۳۹۹یه مدت دیگه میبینی اروپایا صندوقو دادن بالا یه کپسول ال پی جی دارن میزنن تو باک گازشون??
meysam
۱۰ تیر ۱۳۹۹ماشینای اروپایی چون موتور گرم هستن بدرد آب و هوای خشک خاورمیانه نمیخورن. زود به خرج میافتن و معمولا هزینه هاشونم بالاست برعکس تو همون منطقه اروپا خیلی خوب کار میکنن با کمترین هزینه ها. برای ایران بیشتر ژاپنی و آمریکایی و کره ای خوبن. بجز این سه کشور اگه تو ایران خرید کنی باید جیبت همیشه پرپول باشه. البته یه مدت فیات سی نا تو ایران مونتاژ شد که ماشینای بی آزاری بودن ولی در کل رنو ها و پژو ها و سیتروئن ها و حتی فولکس گل رو یه نگاه بندازین نمونه های کارکردشون خرابی و خرجشون بالاست . مزدا 323 هم ببینید که معروفه به مزدا گدا از بس که کم خرجه.
IN
۱۰ تیر ۱۳۹۹توسان اسپورتیج اپتیما سوناتا رافور لندکروز پرادو و…..همه موتور گرم هستن و شمع پایه کوتاه میخورن(بعضی هاشون یورو۴ هم میخورن)
همون مزدا ۳۲۳ هم گرمه
سینا BMW
۱۰ تیر ۱۳۹۹به این میگن تکنولوژی. خودش جای بنزین و گاز رو عوض
در آینده انواع سوخت بیشتری خواهیم دید. مثل سوخت های سنتزی
امیر.عارف
۱۰ تیر ۱۳۹۹ماشینهای ما بزور 200 تا میرند با اینکه سالهاست داریم گاز سوز میزنیم . دلیلش هم نبود افراد توانمند در جای خودشون هست بجاش پسرخاله ی بیسواد فلان مسئول داره واسه مسائل مملکت تصمیم نادرست میگیره
سپهر
۱۰ تیر ۱۳۹۹بنده چند ساله یه پراید مدل 89 دوگانه فابریک دارم فوق العاده ازش راضی ام. مثل این اشکودا که تو متن بهش اشاره شد با بنزین روشن میشه بعد بطور خودکار میره رو گاز. باهاش راه دور و سرعت بیشتر از 110 نمیرم چون پراید از ایمنی بویی نبرده، اما برای استفاده داخل شهر خیلی عالیه. آرامش دارم اگه موتوری یا شاخه ی درختی بهش بخوره و روش خط بندازه چون پرایده دیگه ظاهرش برام نیست با چهار پنج تومن مخزن cng ش پر میشه و ساعت ها با آرامش تو شهر موزیکهامو پلی میکنم و دور میزنم. من پرایدمو خیلی دوست دارم. ولی بخاطر ایمنیش چند ساله حسرت یه مسافرت راه دور به دلم مونده میترسم باهاش برم مسافرت و یکی از اعضای خانواده م خداینکرده تو ماشین چیزیش بشه
Hadi
۱۱ تیر ۱۳۹۹۵۰۰کیلومتر واقعاً برد خیلی خوببه ?…