اشکودا نسل کاملاً جدید پرفروشترین محصول خود یعنی مدل کامپکت اکتاویا را طی رویدادی داخلی در شهر پراگ جمهوری چک در دو نسخهٔ سدان لیفتبک و استیشن رسماً رونمایی کرده است. نسل چهارم اکتاویا بر اساس نسل هشتم فولکسواگن گلف ساخته شده و اشتراکات زیادی با آن دارد اما بااینحال به نظر میرسد سدان جدید اشکودا بیشتر بهعنوان گزینهای ارزانتر و معقولتر برای کسانی در نظر گرفته شده که توانایی خرید آئودی A4 را ندارند؛ بنابراین اکتاویا برای انجام این کار به ظاهر بازطراحی شدهٔ زیبا و کابین سطح بالاتری نیاز داشته است.
اکتاویای جدید که روی پلتفرم MQB گروه فولکسواگن ساخته شده است، وعدهٔ ارائهٔ اتاقی جادار و کاربردیتر به همراه پویایی رانندگی بهتر را داده است. اکتاویا همیشه جادارترین خودروی کامپکت بازار بوده است و حالا در نسل چهارم از تمامی جنبههای اصلی بهبود یافته است. نسخهٔ لیفتبک با ۴,۶۸۹ میلیمتر طول، ۱۹ میلیمتر کشیدهتر از قبل است درحالیکه طول نسخهٔ استیشن نسبت به نسل قبلی ۲۲ میلیمتر افزایش داشته است. عرض هردو نسخه نیز ۱۵ میلیمتر بیشتر از قبل شده است. حجم صندوق بار نسخهٔ لیفتبک این خودرو با ۱۰ لیتر افزایش به ۶۰۰ لیتر و نسخهٔ استیشن با ۳۰ لیتر افزایش به ۶۴۰ لیتر رسیده که بزرگترین صندوق بار در بین خودروهای کامپکت محسوب میشود.
در ظاهر نسل جدید اکتاویا بزرگترین تغییر در بخش جلویی صورت گرفته است یعنی جایی که برای ایجاد نمایی زیباتر، چراغهای دوقسمتی قبلی حذف و با نمونههای یکتکه جایگزین شدهاند زیرا طرح چهار چراغ قبلی آن بشدت موردانتقاد قرار گرفته بود. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای ظاهری قابلتوجه این ماشین نیز میتوان به جلوپنجرهٔ جدید، سپرهای جدید، خطوط برجستهتر، چراغهای عقب باریکتر و نوشتهٔ SKODA روی درب صندوق بار اشاره کرد. درمجموع نسل جدید اکتاویا را در ظاهر بیشتر شبیه به نسخهای کوچکتر از سدان میان سایز ساپرب به نظر میرسد.
داخل نسل جدید اکتاویا اما انقلابی را برای اشکودا نشان میدهد که این سدان کامپکت را همطراز با سایر محصولات جدید گروه فولکسواگن قرار میدهد. پانل داشبورد خودرو با صفحهنمایش سیستم اطلاعاتی-سرگرمی تبلت مانند و دریچههای تهویهٔ مرکزی در زیر آن شبیه به نسل هشتم گلف به نظر میرسد غربیلک فرمان اکتاویا اما دو پره بوده و پشت آن صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی قرار گرفته است. کنسول مرکزی خودرو نیز از نو طراحی شده و فضای بزرگی را در جلوی انتخابگر دنده برای قرار دادن بزرگترین گوشیهای هوشمند فراهم کرده است. نورپردازی داخلی که به طراحی مدرن و جوانپسند کابین کمک میکند و نمایشگر سربالا هم از دیگر ویژگیهای داخلی قابلذکر اکتاویا مدل ۲۰۲۰ هستند.
برای نسل جدید اکتاویا طیف گستردهای از پیشرانههای دیزلی و بنزینی در نظر گرفته شده است که همگی از نوع توربوشارژ بوده و بسیاری از آنها با نسل جدید گلف مشترک هستند. لیست موتورهای بنزینی این خودرو از یک نمونهٔ ۱ لیتری سه سیلندر با ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور آغاز میشود درحالیکه موتور بنزینی بعدی از نوع ۱.۵ لیتری چهار سیلندر با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور است. انتقال نیروی هردوی این موتورها صرفاً توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت میگیرد اما برای هردوی آنها سیستم هیبریدی خفیف با نام e-TEC قابل سفارش است.
قویترین موتور بنزینی اکتاویای جدید یک واحد ۲ لیتری چهار سیلندر با ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور است که صرفاً با گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه عرضه میشود و بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است. این مدل که ظرف ۶.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۳۲ کیلومتر بر ساعت را دارد تا پیش از معرفی نسخهٔ اسپرت RS سریعترین مدل اکتاویا محسوب میشود.
در لیست موتورهای نسل جدید اکتاویا اما صرفاً یک موتور دیزلی وجود دارد که البته خود در سه سطح قدرت مختلف ارائه میشود. این موتور که از نوع ۲ لیتری چهار سیلندر است، در نسخهٔ پایه ۱۱۶ اسب بخار قدرت تولید میکند. برای این نسخه گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی یا هفت سرعتهٔ دوکلاچه قابل انتخاب است که با گیربکس دستی ۳۰۰ نیوتن متر و با گیربکس اتوماتیک ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور خواهد داشت. نسخهٔ میانی این موتور دیزلی اما ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و برای انتقال این نیرو هردو گیربکس دستی و اتوماتیک قابل انتخاب است. برای نسخه همچنین امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود دارد که در این صورت گشتاور آن ۲۰ نیوتن متر افزایش پیدا میکند.
این موتور ۲ لیتری دیزلی قویترین نسخهٔ خود ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و با انتقال این نیرو به هر چهارچرخ، اکتاویا را ظرف ۷.۱ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند؛ اما غیر از این موتورهای بنزینی و دیزلی، برای اولین بار برای اکتاویا یک نسخهٔ پلاگینهیبریدی هم ارائه شده است که iV نام دارد. این مدل به یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری بنزینی به همراه یک موتور الکتریکی مجهز شده که مجموعاً ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. انتقال این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه صورت میگیرد و پکیج باطریهای ۱۳ کیلووات ساعتی نیز امکان پیمودن ۵۵ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی فراهم میکند.
البته این باطریها مقداری از فضای صندوق بار خودرو را کاهش میدهد بهگونهای ظرفیت صندوق در نسخهٔ لیفتبک به ۴۵۰ لیتر و در نسخهٔ استیشن به ۴۷۰ لیتر میرسد. اکتاویا iV ظرف ۷.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد؛ و نهایتاً تکمیلکنندهٔ لیست پیشرانههای نسل جدید اکتاویا یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری G-TEC دوگانهسوز (CNG) است که ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی یا هفت سرعتهٔ دوکلاچه برای آن قابل انتخاب است. در ابتدا نسخهٔ استیشن نسل جدید اکتاویا به بازار عرضه میشود و چند هفته بعد نسخهٔ لیفتبک هم به آن اضافه خواهد شد. ارائهٔ نسخهٔ اسپرت RS و نسخهٔ کراس اسکات نیز قبلاً برای سال ۲۰۲۰ تأیید شده است.
سروش
۲۱ آبان ۱۳۹۸محصولات گروه فولکس موی دماغ همدیگه ان اینجاست. این اشکودایی که قراره با داچیا رقابت کنه محصولش از خود رنو هم بهتره. یعنی تفاوتش با جتا فقط کیفیت کابینه؟
فرامرز
۲۳ آبان ۱۳۹۸قرار نیست با داچیا رقابت کنه. داچیا ساندرو ۶-۷ هزار یورویی کجا این کجا. تو قدرت و امکانات برابر اشکودا حداقل ۵۰ درصد گرونتر از داچیاست. تنها شرکتی که از نظر قیمتی نزدیک داچیاست سوزوکیه. اشکودا تو بازار در واقع رقیب امثال رنو، اوپل و فورده و فقط ۵ تا ۱۰ درصد از امثال مزدا و تویوتا و فولکس واگن ارزونتره
مسعود
۲۱ آبان ۱۳۹۸بلاخره یه طراحی دل نشین از این اشکودا دیدیم
مهدی
۲۱ آبان ۱۳۹۸چقدر خوبه این ،هم رنگش هم اتاقش هم فرم کلی بدنه……
net
۲۱ آبان ۱۳۹۸اشکودا سدان طراحی بیرونی و داخلی زیبا و ساده ای داره و طراحی داخلی مشکی و صندلی چرم مشکی قشنگی داره و اگر زیر ال سی دی خط استیل نداشت و داشبورد یکپارچه مشکی میبود خیلی قشنگتر میشد و اگر مدل سدان صندوق عقبش چند سانتیمتر کشیده تر بود زیباتر میشد
آرمین
۲۱ آبان ۱۳۹۸واقعا در کشورهای بازار آزاد کسی هست محصولات اشکودارو نخره و بجاش محصولات داچیارو سوار بشه البته به جز ماشین های کار داچیا مثل ون و وانت و…
سروش
۲۱ آبان ۱۳۹۸باز به طور مستقیم رقیب نیستن. داچیا نصف قیمت اشکوداست. اگه کسی پول اشکودا رو داشته باشه نخره باید بهش شک کرد