۹ سال پیش یعنی سال ۲۰۰۷ در چنین روزی، میکرو خودروی اسمارت فورتو برای اولین بار در ایالاتمتحده معرفی شد. این رویداد در شهر لسآنجلس ایالت کالیفرنیا جهت معرفی و تبلیغ این خودرو روی داد تا یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۸ بهصورت رسمی در این کشور عرضه شود.
در اوایل دههٔ ۹۰، «Nicolas Hayek» مؤسس شرکت ساعتسازی معروف سواچ سوئد، طرح یک خودروی بسیار کوچک فوقالعاده شهری را جهت سرمایهگذاری و ساخت به شرکت دایملر آ گ ارائه کرد. مرسدس بنز از طرح وی استقبال کرده و با سرمایهگذاری مشترک، برندی بانام اسمارت (مخفف Swatch Mercedes ART) تأسیس شد. این خودرو که فورتو (ForTwo یا برای دو) نام گرفت برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۹۷ رونمایی شده و برای فروش در ۹ کشور اروپایی عرضه شد.
اسمارت فورتو خودرویی بسیار کوچک با طولی معادل ۲.۵ بود و از پیشرانههای سه سیلندری استفاده میکرد که در قسمت عقب خودرو نصب میشد و نیرو را به چرخهای عقب میفرستاد. این خودروی کممصرف بهراحتی میتوانست در خیابانهای باریک و معابر شلوغ شهری تردد کند. علیرغم محبوبیت فورتو در کشورهای اروپایی اما تولید آن برای هر دو طرف زیانهای فراوانی را به همراه داشت. به همین دلیل چندی بعد سواچ از سرمایهگذاری مشترک انصراف داده و از پروژه کنار رفت.
اما مرسدس بهتنهایی تولید فورتو را ادامه داد. این شرکت در سال ۲۰۰۰ نسخۀ کابریوی فورتو را تولید نمود و در سال ۲۰۰۲ آن را فیس لیفت کرد. حتی در سال ۲۰۰۴ نسخهٔ ۴ در و ۴ نفرهٔ اسمارت را نیز بانام فورفور (Forfour یا برای چهار) که بر اساس پلت فرم میتسوبیشی کلت شکلگرفته بود معرفی کرد. البته فورفور برخلاف فورتو موتور جلو و دیفرانسیل جلو بود. در همین سال اسمارت فورتو در کانادا هم برای فروش عرضه شد و در ژوئن ۲۰۰۶ رئیس گروه دایملر-کرایسلر «Dieter Zetsche»، وعدهٔ عرضهٔ فورتو را در اوایل سال ۲۰۰۸ در ایالاتمتحده داد. بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ دایملر کرایسلر ۳.۹ میلیارد یورو (حدود ۵.۲ میلیارد دلار) بابت ساخت اسمارت فورتو ضرر داده بود و عرضهٔ آن در بازار ایالاتمتحده راهحلی برای سوددهی برند اسمارت بشمار میرفت.
بدین ترتیب همانطور که اشاره شد، در ماه می سال ۲۰۰۷ این خودرو برای اولین بار در ایالاتمتحده معرفی شد و در ۵۰ شهر جهت انجام آزمون رانندگی در اختیار علاقهمندان قرار گرفت. مرسدس بنز برای تبلیغ فورتو در ایالاتمتحده دربارهٔ آن اینگونه میگفت: «اسمارت فورتو همهٔ چیزهایی را که برای یک رانندگی شهری نیاز دارید ارائه کرده و باعث رهایی از محدودیتهای رانندگی شهری (مانند ترافیک، کمبود چای پارک و…) میگردد».
فورتو در هنگام رانندگی در شرایط عادی مصرفی در حدود ۵.۸ لیتر در هر صد کیلومتر داشت و همین امر احتمال موفقیت آن را در بازار ایالاتمتحده بیشتر میکرد. البته پیشبینی مرسدس بنز درست از آب درآمد و فقط تا سپتامبر ۲۰۰۷ بیش از ۳۰ هزار دستگاه اسمارت فورتو توسط آمریکاییها سفارش داده شد. این خودرو در ژانویهٔ ۲۰۰۸ به بازار ایالاتمتحده با قیمتی از ۱۲ تا ۲۱ هزار دلار عرضه شد.
البته نسل دوم فورتو در ایالاتمتحده عرضه شد چراکه تولید نسل اول آن در سال ۲۰۰۷ به پایان رسیده و نسل دوم جایگزین آن شده بود. این در حالی بود که تولید مدل فورفور به دلیل استقبال کم، دو سال بعد از معرفی یعنی در سال ۲۰۰۶ متوقف شد؛ اما در سال ۲۰۱۴ و همزمان با معرفی نسل سوم فورتو، مدل فورفور نیز مجدداً عرضه شد. هر دو مدل جدید فورفور و فورتو با همکاری رنو و بر روی پلت فرمی مشترک با نسل سوم رنو توئینگو شکلگرفته و در حدود ۷۰ درصد قطعات مشترکی باهم دارند. البته نسل دوم فورفور برخلاف نسل اول، بهصورت موتورعقب و دیفرانسیل عقب ساختهشده است. همانند فورتو و نسل سوم توئینگو.
امروزه خودروهای اسمارت به محبوبیت و موفقیت بالایی دستیافتهاند و این نشان میدهد که سرمایهگذاری مرسدس بنز درست بوده است. این محبوبیت به حدی است که چینیها نیز کپی آن را ساختهاند و حتی تیونر معروف برابوس هم خودروهای اسمارت را تیونینگ کرده است.
منبع: history
سینا
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵علت اینکه این مدل خودرو ها وارد کشور نمیشه چیه ؟ به نظرم اگه دولت عوارض گمرکی اینجور خودروهارو برداره و با یک قیمت منطقی وارد کشور بشه احتمال زیاد ازش استقبال خوبی خواهد شد در شهر هایی مثله تهران و مشهد اینجور ماشینا خیلی میتونه به کار بیاد.
هادی ۸ سیلندر
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵کاملا موافقم به قیمت پرشیا هم که باشه ملت اینو انتخواب میکنن کم مصرف گیربکس اتوماتیک چهرشم از دنا شیک تره
نوید جهرمی
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵برنامه ی ب ام و برای مینی بهتر بوده تا دایملر برای اسمارت.