شرکت سرمایهگذاری مشترک مرسدس بنز و هلدینگ جیلی قصد دارد بهعنوان بخشی از برنامههای خود برای تبلیغ اسمارت بهعنوان برند تمام الکتریکی، سرمایه جمعآوری کند.
به گفتهی افراد مطلع، اسمارت اتومبیل، شرکت سرمایهگذاری مشترک بین مرسدس بنز آلمان و گروه هلدینگ ژجیانگ جیلی، بزرگترین خودروساز خصوصی چین، در حال بررسی جذب سرمایه بهعنوان بخشی از برنامههای خود برای تبلیغ این شرکت بهعنوان یک برند تمام الکتریکی است.
طبق گفتههای این افراد، اسمارت در حال صحبت با مشاوران است و میتواند با فروش سهام اقلیت در این سرمایهگذاری حدود ۵۰۰ تا ۱ میلیارد دلاری بهدنبال سرمایه جدید باشد. به گزارش اتوموتیو نیوز اروپا، قرارداد جمعآوری سرمایه خصوصی برای اسمارت، که هماکنون ارزش آن تقریباً ۵ میلیارد دلار است، میتواند علاقه سایر خودروسازان و صندوقهای سرمایهگذاری استراتژیک را جلب کند.
البته اینها ملاحظات اولیه هستند و جزئیات دیگر میتواند براساس تقاضا تغییر کند. این سرمایهگذاری مشترک از درآمد حاصل از افزایش سرمایه برای تقویت برند خود بهعنوان سازنده خودروی الکتریکی استفاده خواهد کرد. پس از اینکه برند اسمارت قبلاً چنین تغییری را در آمریکای شمالی انجام داد، خط تولید جهانی آن تماماً الکتریکی خواهد شد.
نمایندگان اسمارت و مرسدس بنز از اظهار نظر در این زمینه خودداری کردند. مرسدس بنز و جیلی، متعلق به میلیاردر لی شوفو، در اوایل سال ۲۰۲۰ بهطور رسمی سرمایهگذاری مشترک اسمارت را به ارزش ۵/۴ میلیارد یوان (۸۴۹ میلیون دلار) اعلام کردند که در خلیج هانگژو، نینگبو قرار دارد.
بهعنوان بخشی از این توافق، طراحان مرسدس بنز خودروهای آینده اسمارت را طراحی خواهند کرد و جیلی آنها را مهندسی خواهد کرد. با تولید مستقر در چین، این سرمایهگذاری قصد دارد مجموعه خودروهای برقی و متصل را گسترش دهد.
اسمارت با رونمایی از کانسپت ۱، جاهطلبیهای لوکس خود را در نمایشگاه IAA در مونیخ در سپتامبر نشان داد. نسخه تولیدی این شاسیبلند توسط مرسدس بنز طراحی و در چین ساخته خواهد شد. کانسپت ۱ خودروی چهار صندلی اسمارت، پیشنمایش نسل جدیدی از خودروهای الکتریکی این برند است. نسخه تولیدی از پلتفرم SEA جیلی استفاده میکند که ظرفیت پیمایش حدود ۷۰۰ کیلومتر (۴۳۵ مایل) را ارائه میدهد و به لطف فناوری ۸۰۰ ولت، زمان شارژ خودروی الکتریکی را بسیار کاهش خواهد داد.
مرسدس بنز برای اولین بار اسمارت را در سال ۱۹۹۸ در آلمان معرفی کرد و یک دهه بعد این برند عجیب و غریب را به ایالات متحده آورد. اولین مدل این برند، خودرویی دو سرنشین برای خریداران شهری بود تا نیاز به مکانهای پارک را کمتر کند. اسمارت هرگز به هدف اولیه جهانی خود یعنی تحویل سالانه ۲۰۰،۰۰۰ دستگاه خودرو نرسید.
با وجود افزایش زیان، خودروهای کوچک اسمارت برای چند سال به مرسدس بنز کمک کردند تا میانگین آلایندگی ناوگان را مطابق با قوانین سختگیرانه کاهش دهد تا فروش رو به رشد مدلهای سنگین و گازسوز مانند GLE تحت تأثیر قرار نگیرد. این نقش به سرعت از زمانی که سازنده آلمانی شروع به عرضه مدلهای باتریدار کرد و الا کالنیوس، مدیرعامل شرکت تمرکز خود را به خودروهای درجه یک برای ارزیابی بهتر شرکت تغییر داد، کاهش یافت.
دایملر، شرکت مادر مرسدس بنز، که جیلی را یکی از بزرگترین سهامداران خود میداند، اخیراً روی مصرفکنندگان جوان و ساکن شهر چین شرطبندی کرده است تا برند خود را در بزرگترین بازار خودروی جهان جوانسازی کنند. بااینحال، اسمارت باید با بسیاری از سازندگان خودروهای برقی تثبیتشده و جدید در چین رقابت کند.
پس از مستقل شدن بخش دایملر تراک در دسامبر، این خودروساز در ۱ فوریه نام خود را به گروه مرسدس بنز تغییر داد تا به واحدی مستقل و کارآمد برای مقابله با تحول صنعت اشاره کند. مرسدس بنز قصد دارد در سال جاری برای رقابت با تسلا، مدلهای باتریدار را در تمام بخشهای خود داشته باشد.
میثم
۱۴ بهمن ۱۴۰۰من واقعا اسمارت رو دوست داشتم
امیرعلی
۱۴ بهمن ۱۴۰۰یک سوال دارم چرا برای مثال تویوتا یا فورد یا جنرال موتور که درآمد و سود چندین برابر جیلی دارند سهام بنز رو نخریدن ولی جیلی با درآمد سالیانه خیلی خیلی کمتر سهام دار بنز شد؟
آیا مشکل از مدیریت برند های خودروسازی امریکایی ه یا شرکت های امریکایی پولشون رو جای دیگه صرف میکنن ؟
میثم
۱۴ بهمن ۱۴۰۰هر شرکتی استراتژیهای خودشو داره
چینیها به این دلیل سهام شرکتهای معتبر رو می خرن چون می خوان از تکنولوژیهای اون شرکتها استفاده کنن تا ضعف تکنولوژیک خودشونو از راه ساده تر و کوتاهتری برطرف کنن و از طرفی تحت اعتبار برند اون کمپانی خریداری شده به بازارهای جهانی نفوذ بیشتری داشته باشن.
شرکتهایی مثل جنرال موتورز یا تویوتا به همچین چیزی نیازی ندارن چون هم برندهای بین المللی هستن، هم خودشون صاحب تکنولوژی هستن و پولشونو صرف تحقیق و توسعه میکنن نه خرید برندهای دیگه برای کسب تکنولوژی
Mercedes-Porsche
۱۴ بهمن ۱۴۰۰کی گفته سهام مرسدس رو خریده ؟
جیلی فقط بخش کمی از سهام اسمارت رو خریده ( فکر کنم زیر ۱۰ درصد ) کل خودروسازی عقب مونده ی چین جمع بشه نمی تونه نصف دایملر رو بخره بعدشم فورد و جنرال موتور بارها با خرید ولوو و لوتوس و جگوار و لندروور وارد اروپا شدن که البته به دلایلی اصلا موفق نبودن
Amin chaichi
۱۴ بهمن ۱۴۰۰9.3 سهام خود دایملر توسط جیلی خریداری شده نه بخش کوچکی از سهام اسمارت این خبر به قدر جنجابی بود که قوانین آلمان درباره سرمایه گذار خارجی مورد بازبینی قرار گرفت البته که گویا تغییراتی نداشته
Mercedes-Porsche
۱۴ بهمن ۱۴۰۰الان چک کردم درسته ۹.۷ درصد از سهام از دایملر و بیش از ۵۰ درصد سهام اسمارت !
Khosrow
۱۴ بهمن ۱۴۰۰اوه پس سهام تسلا کشید بالا 😁 ..
یوسف
۱۴ بهمن ۱۴۰۰به نظر من بنز باید بیخیال ماشین های کوچیک و پیکاپ بشه و کلا پول و سرمایه رو خرج ماشین های لوکس و اسپرت کنه….