سانگ یانگ

کوچکِ دراز! تجربهٔ رانندگی با سانگ‌یانگ تیوولی XLV

شرکت کره‌ای سانگ‌یانگ که قدیمی‌ترین خودروساز این کشور محسوب می‌شود، بیشتر به ساخت SUV شهرت دارد و بیشتر محصولات آن از نوع SUV یا کراس‌اوور هستند. این شرکت در سال ۲۰۱۵ کوچک‌ترین SUV خود بانام تیوولی را معرفی نمود که در کلاس SUV/کراس‌اوورهای کوچک قرار می‌گیرد. پس‌ازاین سانگ‌یانگ در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۶ نسخهٔ کشیده‌ای از تیوولی را نیز بانام تیوولی XLV معرفی نموده و به بازار عرضه کرد. امروز یک دستگاه سانگ‌یانگ تیوولی XLV مدل ۲۰۱۶ در اختیار ماست که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

ssangyong-tivoli-xlv-elx-2

نسخهٔ استاندارد تیوولی یکی از جادارترین خودروها در کلاس خودش است درحالی‌که در نسخهٔ کشیدهٔ XLV، ۲۴.۵ سانتیمتر به طول آن افزوده‌شده است. بدین ترتیب طول خودرو از ۴.۱۹ متر در نسخهٔ استاندارد به ۴.۴۴ متر در مدل XLV افزایش‌یافته اما این افزایش طول فقط بر روی چرخ‌های عقب و اوورهنگ عقب اعمال‌شده و فاصلهٔ محوری آن هیچ تغییری نکرده است؛ بنابراین تنها منفعت افزایش طول خودرو، افزایش حجم صندوق بار است که در حال حاضر به ۷۲۰ لیتر رسیده است درحالی‌که در مدل استاندارد ۴۲۳ لیتر حجم دارد.

ssangyong-tivoli-xlv-elx-8

در بحث طراحی خارجی، در قسمت جلو، به‌جز تغییراتی جزئی در سپر، هیچ تفاوتی میان تیوولی استاندارد و مدل XLV وجود ندارد اما در عقب اوضاع متفاوت به‌طوری‌که لچکی‌هایی به ستون C اضافه‌شده و طراحی چراغ‌های عقب و درِ صندوق بار نیز به‌کلی با نسخهٔ معمولی تفاوت دارد. در داخل نیز هیچ تفاوتی بین مدل استاندارد و XLV به چشم نمی‌خورد.

ssangyong-tivoli-xlv-elx-ma

نمونهٔ مورد آزمایش ما مجهز به سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس ۶ سرعتهٔ اتوماتیک است که مصرف سوخت آن از سوی سازنده ۶.۳ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام‌شده است درحالی‌که نسخهٔ دیفرانسیل جلو با گیربکس دستی مصرف سوختی معادل ۴.۵ لیتر در صد کیلومتر دارد. البته برای دستیابی به این مصرف سوخت پایین باید سروصدای موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر دیزل آن را تحمل‌کنید. گیربکس اتوماتیک آن نیز قابلیت تعویض دندهٔ دستی را هم دارد که از طریق یک سوئیچ کوچک در کنار دسته‌دنده انجام می‌گیرد.

ssangyong-tivoli-xlv-elx-6

سیستم چهارچرخ محرک هوشمند سانگ‌یانگ، بیشتر اوقات فقط در حال دیفرانسیل جلو قرار دارد مگر اینکه نیاز به کشش بهتری داشته باشید. طول اضافی خودرو که در پشت چرخ عقب انجام‌گرفته چندان قابل‌توجه نیست و به همین دلیل رانندگی و سواری XLV بسیار شبیه به نسخهٔ استاندارد است و این یعنی متأسفانه همچنان فرمان ابهام داشته و بادی رول (انحراف خودرو در سرِ پیچ‌ها) خودرو زیاد است. بااینکه سواری ماشین کمی بیش‌ازحد نرم و فنری مانند است اما صندلی‌ها راحت بوده و عملکرد تعلیق در مسیرهای ناهموار مناسب است.

ssangyong-tivoli-xlv-elx-10

سانگ‌یانگ تیوولی XLV حدود ۱۰۰۰ پوند گران‌تر از نسخهٔ استاندارد است اما در عوض صندوق بار بسیار بزرگ‌تری را به شما هدیه می‌کند درحالی‌که ناوبری، سیستم تهویهٔ دو منطقه‌ای، اتو لایت یا چراغ‌های خودکار، برف‌پاک‌کن خودکار و تریم چرم استاندارد از تجهیزات قابل‌ذکر آن هستند.

ssangyong-tivoli-xlv-elx-14

نتیجه

اگر سانگ‌یانگ تیوولی استاندارد ترکیبی از ارزش و کاربردی بودن را ارائه می‌کند، این نسخهٔ بزرگ‌تر XLV ارزش بیشتری دارد. بااینکه قیمت آن چندان زیادتر از نسخهٔ استاندارد نیست اما برای کسانی که نیاز داشته باشند فضای صندوق بار زیادی ارائه می‌کند. البته بهتر است از خرید نسخهٔ چهارچرخ محرک اتوماتیک آن اجتناب کنید چراکه گیربکس اتوماتیک آن چندان با موتور دیزل هماهنگ نیست درحالی‌که سروصدای موتور نیز زیاد بوده و کمی آزاردهنده است.

ssangyong-tivoli-xlv-elx-3

 

مشخصات فنی

SsangYong Tivoli XLV
قیمت پایه ۱۹ هزار پوند
پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر دیزل
قدرت ۱۱۵ اسب بخار
گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتا صد ۱۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۲ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۶.۳ لیتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. رضا

    ۲۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (243 ديدگاه)

    نسبت به مدل قبلی زشت شده

    1. سجاد

      ۲۲ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (187 ديدگاه)

      اینکه مدل جدید نیست
      مثل سانتافه اسپرت و گرند در نظر بگیر

    2. The Stig

      ۲۲ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (216 ديدگاه)

      خیلی قشنگه

    3. سعید

      ۲۳ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (3 ديدگاه)

      ولی 300 نیوتن از یک موتور 1.6لیتری بنظرم خیلی خیلی عالیه
      آفرین شرکت سانگ یانگ

  2. REVENTоN ?

    ۲۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (280 ديدگاه)

    واقعا با قیمت 83 میلیون رقیب نداره ایران
    دمش گرم❤

    1. سجاد

      ۲۲ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (187 ديدگاه)

      تیوولی با مالیات حدود 100 میشه
      چینی ها مثل جک s5 ، تیگو5 و BYD s 6ه هم هستن

  3. حميد

    ۲۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1717 ديدگاه)

    این سانگ یانگ تبحر داره تو زشت کردن ماشینها
    تیولی به این خوبی رو بدون اینکه فاصله بین چرخها رو إفرایش بده طویلتر کرده

    1. پژمان

      ۲۰ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (18 ديدگاه)

      خدایی رنگ قرمزش دلبری میکنه

  4. mohsen

    ۲۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1060 ديدگاه)

    از چینیا خیلی بهتره به نظرم ولی یه خوردم روش گذاشته شه میشه کپچر خرید

  5. difender

    ۲۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (24 ديدگاه)

    چقدر کوتاه اینکه تست نشد

  6. ehsan

    ۲۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (112 ديدگاه)

    به نظرم گشتاوره قابل توجهی داره

  7. احسان(احسان سابق)

    ۲۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2870 ديدگاه)

    داخلش خیلی ازبیرونش زیباتره

  8. احمد باقری

    ۲۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4711 ديدگاه)

    اینا باید یه فکر اساسی به حال طراحیهاشون بکنن.

  9. آرمان

    ۲۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (85 ديدگاه)

    I love you تیولی …. در حد 80 م

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا