چشمبادامی سربهزیر! بررسی سانگ یانگ تیوولی XLV
اگرچه که تیوولی از همان موفقیت عظیم نیسان جوک لذت نمیبرد اما پس از یک سال حضور در بازار، این خودرو جایگاه خود را یافته است. بیش از 64 هزار دستگاه تیوولی به فروش رسیده و این فرزند دلبند سانگ یانگ به پرفروشترین مدل کمپانی بدل شده است.
سانگ یانگ ادعا میکند که خریداران با صرفنظر کردن از شاسی بلندهای بزرگتر چیزی را از دست نمیدهند چرا که تیوولی یکی از جادارترین کراس اووهای کلاس است. خب این نسخهی بزرگتر از تیوولی در چه وضعیتی است؟
نسخهی XLV (مخفف عبارت eXciting Lifestyle Vehicle) ابتدابهساکن از طرح کانسپت و تمرینی طراحی متولد شده است. اساس کار بسیار ساده است. از ستون C به آن ور چیزی تغییر نکرده اما طویل شدن بدنه باعث افزایش نمای اورهنگ عقب به میزان 245 میلیمتر شده است. معنی کارهای انجام شده این است که تغییری در فاصلهی بین محورها انجام نشده و جایگزینیهای بسیار کمی در مسائل مکانیکی صورت گرفته تا هزینههای تولید در حداقل باقی بماند.
از نمای جلو بر خلاف طرح تغییریافتهی سپر جلو، این نسخه را با تیوولی استاندارد اشتباه خواهید گرفت. نمای کناری جایی است که باعث به وجود آمدن برخی چالشها میشود. فاصلهی نسبتاً کوتاه بین محورها و نمای پشتی طویلتر تیوولی XLV باعث شده تا این خودرو از برخی زوایا غیر جذاب به نظر برسد البته از نزدیک این خودرو قابل هضم تر از عکسها است. نمای عقبی نیز باز طراحی ضروری را به خود دیده است. رویهمرفته این خودرویی متمایز است اما در چشمان ما خیلی زیبا جلوه نمیکند.
مزایای ورمکردگی عقب خودرو مشهود است. فضای صندوق در تیوولی استاندارد 423 لیتر حجم دارد که در این نسخه به عدد چشمگیر 720 لیتر افزایش یافته و با خواباندن صندلیها این مقدار به 1440 لیتر افزایش مییابد. در واقع تیوولی XLV با این حجم صندوق از رقبایی چون فورد اِج و یا حتی اشکودا ساپرب استیت پیش میافتد. در واقعیت، عمق صندوق از طول آن بیشتر میباشد اما هنوز هم یکی از کاربردی ترین خودروها نسبت به قیمت خود است. باعث شرمندگی است که صندلیهای عقبی تا و خم میشوند اما برای ایجاد فضای پای بیشتر به طرف عقب حرکت نمیکنند.
در جلو، XLV مشابه تیوولی استاندارد است. در انگلستان نسخهی پرچمدار این خودرو با کد ELX شناخته شده و از تجهیزاتی چون سیستم ناوبری، تهویه مطبوع دو ناحیهای، چراغهای خودکار و تریم چرم بهره مند است. تیوولی XLV با این تجهیزات واقعاً میدرخشد خصوصاً آنکه نسبت به نسخهی استاندارد 1400 دلار گرانتر است. کیفیت مواد استفادهشده معقول و مناسب است و احساس خوبی نسبت به وصل شدن قسمتهای مختلف به یکدیگر وجود دارد اما همانند کراس اوورهای کوچکتر، کنسول مرکزی ارزانقیمت و برخی پلاستیکهای خشن کابین خودرو را در پلهای پایینتر قرار میدهد. درهرحال XLV چیزی بیش از پول پرداختی را در اختیارتان میگذارد.
سانگ یانگ این خودرو را با هر دو گیربکس دستی و اتوماتیک و گونههای تک و دو دیفرانسیل عرضه میکند؛ اما در انگلستان این خودرو تنها با پیشرانهی 1.6 لیتری دیزل در دسترس است. گشتاور 300 نیوتون متری پیشرانه به معنی انعطافپذیری خودرو در دورهای پایین موتور است و کارایی خوبی را ارائه میدهد.
همانند تیوولی استاندارد، پیشرانهی XLV نیز تحت فشار عصبی میشود. گیربکس اتوماتیک خودرو سریع بوده و به نرمی تعویض دندهها را انجام میدهد اما نمونهی دستی بهتر است: این نسخه ارزانتر بوده و کارایی بهتری دارد.XLV با این گیربکس مصرف سوخت ادعایی 3.7 لیتری دارد درحالیکه نسخهی چهارچرخ محرک 4.9 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر میسوزاند.
ما تیوولی استاندارد را به خاطر سواری خشن در راههای ناهموار مورد نکوهش قرار دادهایم و 50 کیلوگرم اضافهوزن نسخهی XLV تنها میتواند بهبود اندکی را باعث شود. وزن اضافهی خودرو تغییر زیادی را در هندلینگ ایجاد نمیکند. خودرو تقریباً خونسرد بوده و فرمان نیز پاسخگو میباشد اما با چرخش ناگهانی آن شاهد حرکات زیاد بدنه خواهیم بود و لاستیکهای جلو سریعاً تسلیم خواهند شد.
تیوولی XLV جدید خودرویی دشوار برای طبقهبندی است اما بااینحال حرفهایی برای گفتن دارد. تیوولی ترکیب نسبتاً خوبی از فضای زیاد، تجهیزات و تجربهی رانندگی قابلقبول را با قیمتی کمتر از 29 هزار دلار ارائه میدهد. همانند نسخهی استاندارد،XLV نیز بدون کاستی نیست و ظاهر آن نیز مطمئناً رضایت خاطر همه را جلب نمیکند. نسخهی اتوماتیک نیز کممصرفترین مدل نیست؛ اما تیوولی XLV جدید مسلماً خودرویی قابلتوجه با این برچسب قیمت میباشد.
مشخصات تیوولی XLV 2016
قیمت: 19 هزار پوند (تخمینی)
پیشرانه: 1.6 لیتری دیزلی، 113 اسب بخار قدرت، 300 نیوتون متر گشتاور
گیربکس: 6 سرعته ی اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 12 ثانیه (تخمینی)
حداکثر سرعت: 170 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 4.9 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress