اگرچه که تیوولی از همان موفقیت عظیم نیسان جوک لذت نمیبرد اما پس از یک سال حضور در بازار، این خودرو جایگاه خود را یافته است. بیش از ۶۴ هزار دستگاه تیوولی به فروش رسیده و این فرزند دلبند سانگ یانگ به پرفروشترین مدل کمپانی بدل شده است.
سانگ یانگ ادعا میکند که خریداران با صرفنظر کردن از شاسی بلندهای بزرگتر چیزی را از دست نمیدهند چرا که تیوولی یکی از جادارترین کراس اووهای کلاس است. خب این نسخهی بزرگتر از تیوولی در چه وضعیتی است؟ نسخهی XLV (مخفف عبارت eXciting Lifestyle Vehicle) ابتدابهساکن از طرح کانسپت و تمرینی طراحی متولد شده است. اساس کار بسیار ساده است. از ستون C به آن ور چیزی تغییر نکرده اما طویل شدن بدنه باعث افزایش نمای اورهنگ عقب به میزان ۲۴۵ میلیمتر شده است. معنی کارهای انجام شده این است که تغییری در فاصلهی بین محورها انجام نشده و جایگزینیهای بسیار کمی در مسائل مکانیکی صورت گرفته تا هزینههای تولید در حداقل باقی بماند.
از نمای جلو بر خلاف طرح تغییریافتهی سپر جلو، این نسخه را با تیوولی استاندارد اشتباه خواهید گرفت. نمای کناری جایی است که باعث به وجود آمدن برخی چالشها میشود. فاصلهی نسبتاً کوتاه بین محورها و نمای پشتی طویلتر تیوولی XLV باعث شده تا این خودرو از برخی زوایا غیر جذاب به نظر برسد البته از نزدیک این خودرو قابل هضم تر از عکسها است. نمای عقبی نیز باز طراحی ضروری را به خود دیده است. رویهمرفته این خودرویی متمایز است اما در چشمان ما خیلی زیبا جلوه نمیکند.
مزایای ورمکردگی عقب خودرو مشهود است. فضای صندوق در تیوولی استاندارد ۴۲۳ لیتر حجم دارد که در این نسخه به عدد چشمگیر ۷۲۰ لیتر افزایش یافته و با خواباندن صندلیها این مقدار به ۱۴۴۰ لیتر افزایش مییابد. در واقع تیوولی XLV با این حجم صندوق از رقبایی چون فورد اِج و یا حتی اشکودا ساپرب استیت پیش میافتد. در واقعیت، عمق صندوق از طول آن بیشتر میباشد اما هنوز هم یکی از کاربردی ترین خودروها نسبت به قیمت خود است. باعث شرمندگی است که صندلیهای عقبی تا و خم میشوند اما برای ایجاد فضای پای بیشتر به طرف عقب حرکت نمیکنند.
در جلو، XLV مشابه تیوولی استاندارد است. در انگلستان نسخهی پرچمدار این خودرو با کد ELX شناخته شده و از تجهیزاتی چون سیستم ناوبری، تهویه مطبوع دو ناحیهای، چراغهای خودکار و تریم چرم بهره مند است. تیوولی XLV با این تجهیزات واقعاً میدرخشد خصوصاً آنکه نسبت به نسخهی استاندارد ۱۴۰۰ دلار گرانتر است. کیفیت مواد استفادهشده معقول و مناسب است و احساس خوبی نسبت به وصل شدن قسمتهای مختلف به یکدیگر وجود دارد اما همانند کراس اوورهای کوچکتر، کنسول مرکزی ارزانقیمت و برخی پلاستیکهای خشن کابین خودرو را در پلهای پایینتر قرار میدهد. درهرحال XLV چیزی بیش از پول پرداختی را در اختیارتان میگذارد.
سانگ یانگ این خودرو را با هر دو گیربکس دستی و اتوماتیک و گونههای تک و دو دیفرانسیل عرضه میکند؛ اما در انگلستان این خودرو تنها با پیشرانهی ۱.۶ لیتری دیزل در دسترس است. گشتاور ۳۰۰ نیوتون متری پیشرانه به معنی انعطافپذیری خودرو در دورهای پایین موتور است و کارایی خوبی را ارائه میدهد.
همانند تیوولی استاندارد، پیشرانهی XLV نیز تحت فشار عصبی میشود. گیربکس اتوماتیک خودرو سریع بوده و به نرمی تعویض دندهها را انجام میدهد اما نمونهی دستی بهتر است: این نسخه ارزانتر بوده و کارایی بهتری دارد.XLV با این گیربکس مصرف سوخت ادعایی ۳.۷ لیتری دارد درحالیکه نسخهی چهارچرخ محرک ۴.۹ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر میسوزاند.
ما تیوولی استاندارد را به خاطر سواری خشن در راههای ناهموار مورد نکوهش قرار دادهایم و ۵۰ کیلوگرم اضافهوزن نسخهی XLV تنها میتواند بهبود اندکی را باعث شود. وزن اضافهی خودرو تغییر زیادی را در هندلینگ ایجاد نمیکند. خودرو تقریباً خونسرد بوده و فرمان نیز پاسخگو میباشد اما با چرخش ناگهانی آن شاهد حرکات زیاد بدنه خواهیم بود و لاستیکهای جلو سریعاً تسلیم خواهند شد.
قیمت: ۱۹ هزار پوند (تخمینی)
پیشرانه: ۱.۶ لیتری دیزلی، ۱۱۳ اسب بخار قدرت، ۳۰۰ نیوتون متر گشتاور
گیربکس: ۶ سرعته ی اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۱۲ ثانیه (تخمینی)
حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: ۴.۹ لیتر در هر صد کیلومتر
حسین
۱۳ خرداد ۱۳۹۵به نظر من رامک خودرو باید درخواست بده به سانگ یانگ تا تیوولی با موتور ۲۰۰۰ نیو کوراندو و سیستم
4WD برای ایران بزنه!
حسین
۱۳ خرداد ۱۳۹۵به نظر من رامک خودرو باید درخواست بده به سانگ یانگ تا تیوولی با موتور ۲۰۰۰ نیوکوراندو و سیستم
4WD برای ایران بزنه!
رضا
۱۳ خرداد ۱۳۹۵بازم موتور ضعیف و طراحی عقب رو خراب کردند
nima
۱۳ خرداد ۱۳۹۵حیف پول
علیرضا4225
۱۳ خرداد ۱۳۹۵ماشین اقتصادی خوبی ست ولی برای از ما بهترون
احمد باقری
۱۳ خرداد ۱۳۹۵در حد خودش، ماشین خوبیه، ولی هنوز طراحی پخته ای پیدا نکرده و زیاد کار می بره.
داج توماهاک
۱۳ خرداد ۱۳۹۵27500 دلار میشه 93500000 تومن
قدرت موتور معمولی داره ولی مصرف سوختش خوبه
ناصر
۱۳ خرداد ۱۳۹۵سانگ یانگ هم فهمید باید چیکار کنه و این دو لگن ساز وطنی هنوز نفهمیدن.
این خودرو دلگرمی خوبی برای کمپانی سانگ یانگ ایجاد میکنه .
درسته که این خودرو کامل نیست ولی مسلما سانگ یانگ هم مانند بقیه خودروسازان کره ای در هر نسل جدید بسیاری از نقاط ضعف سری قبل را برطرف میکنه.
همون طوری که سراتو 2017 بسیار با کیفیت تر از نسل قبلیشه و یا سورنتو و …..
فقط ما ملت فلک زده باید بشینیم و تا چند قرن اینده همچنان پراید را با نامهای مختلف تجربه بکنیم و تجربه بکنن(نسل اینده).
البته خودمون هم بی تقصیر نیستیم .
مهیار
۱۴ خرداد ۱۳۹۵قیمت رو اشتباه زدین 29 هزار دلار نیست
TSHDN
۱ بهمن ۱۳۹۵به نظرم با 29 هزار دلار ارزش خرید بالایی نداره