پوستاندازی کرگدن: تجربه رانندگی با سانگ یانگ موسو 2018 جدید
بازار پیکاپ های یک تنی در اروپا احیا شده و حتی مرسدس نیز با تزریق اشرافیت به این کلاس اسب کاری خود را روانه بازار کرده است؛ اما در دیگر سوی این طیف سانگ یانگی قرار دارد که تازهنفسترین خودرو را روانه بازار کرده است.
موسوی جدید هم اسطبلی رکستون نوین بوده و از همان معماری بدنه روی فریم و پیشرانه 4 سیلندر 2.2 لیتری دیزلی 179 اسب بخاری برادر خود استفاده میکند. این خودرو همچنین از کابین جدیدترین شاسیبلند بزرگ سانگ یانگ بهره برده است.
خودروی حاضر در تست از نوع پیش از تولید بوده و در بریتانیا بررسی شده است. این مدل فرمان راست در کشور کره جنوبی به عنوان رکستون اسپورت شناخته میشود. البته این خودرو از نظر فنی دقیقاً مشابه نسخه بریتانیایی بوده و زمان عرضه در ماه ژوئن بهای حدود 18 هزار پوندی خواهد داشت.
سانگ یانگ برنامههایی برای عرضه سه تریم از موسوی جدید در بریتانیا داشته و نسخه حاضر در تست فول ترین نمونه بوده است بنابراین چند هزار پوندی گرانتر از قیمت پایه تخمینی خواهد بود اما چراغهای روز روشن LED و رینگهای 20 اینچی کرومی باعث خواهند شد احساس لوکستری داشته باشید. کابین نیز احساس تازه بودن داشته و برای این کلاس خودرویی کاملاً احساسبرانگیز است.
صندلیها و داشبورد چرمی نیز با پلاستیک بکار رفته ترکیب مناسبی را به وجود آوردهاند. برخی از متریال بکار رفته از نوع نرم و کمی لاستیکی بوده اما متریال خراش پذیر نیز در برخی جاها دیده میشود. در کل کابین ما را به یاد پیشرفت سانگ یانگ در سالهای اخیر میاندازد. مدلهای پایهتر اشرافیت کمتری خواهند داشت اما کیفیت کابین این نسخهها نیز در مقابل برخی رقبا همچون میتسوبیشی L200 کمبودی ندارد.
اگرچه هنوز لیست تجهیزات نسخههای بازار بریتانیا نهایی نشده اما مدلهای نیمه فول و فول موسو 2018 دارای سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحهنمایش 8 اینچی خواهند بود. این سیستم دارای ناوبری تام تام، رادیوی DAB و ارتباط بلوتوث بوده و البته اپل کارپلی و اندروید اتو نیز در دسترس هستند. همچنین دوربین دید عقب نیز میتواند به این سیستم متصل شود.
موسوی جدید در بریتانیا تنها بهصورت 5 نفره کرو کب عرضه خواهد شد. صندلی عقب این خودرو جادار حس شده و فضای شانه خوبی وجود دارد. تونل گیربکس نیز جای پای سرنشین وسطی را خیلی تنگ نکرده است.
موسو همانند بسیاری از رقبا برای حمل اسباب و وسایل مرسوم طراحی شده است. محفظه بار موسو کمی پهنتر و کوتاهتر از میتسوبیشی L200 بوده اما وجود نقاط اتصال سریع زیاد و سوکت شارژ 12 ولت به این معنی است که کاربری خوبی در انتظار مالک خواهد بود. البته هنوز ابعاد دقیق این خودرو منتشر نشده است.
نگاه کردن به مشخصات مصرف سوخت موسو جدید نقطه روشنی را نشان نمیدهد. با وجود رقبایی همچون فیات فول بک و تویوتا هایلوکس که بسته به مشخصات خود در هر صد کیلومتر مصرف کمتر از 7 لیتری دارند موسو مصرف 8.6 لیتری دارد. گیربکس 6 سرعته دستی این خودرو مصرف کمتری نسبت به گیربکس اتوماتیک دارد.
پیشرانه 2.2 لیتری دیزلی این خودرو انتقال نسبتاً نرم نیرو به تمامی چرخها را نشان میدهد و گشتاور 420 نیوتون متری موجود نیز به ثبت حداکثر ظرفیت کشش 3.5 تنی موسو کمک میکند. البته موسو حتی با توجه به استانداردهای پیکاپ ها سواری فوقالعادهای ندارد.
فرمان این خودرو بیحال بوده و در پیچها شاهد رفتار مبهم آن خواهید بود. سواری موسو 2018 نیز بسیار متلاطم بوده و تکانهای رندوم بسیار زیادی حتی در جادههای نسبتاً نرم نیز وجود دارد؛ اما با وجود اسباب و وسایل زیاد در محفظه بار، سواری خودرو کمی بهتر شده اما خب موسو در کلاس پیکاپ های یک تنی از این نظر وضعیت خوبی ندارد.
برای قضاوت نهایی و قطعی درباره سانگ یانگ موسو 2018 باید نسخه بریتانیایی آن را تست کنیم اما به نظر میرسد این برند کرهای آینده خوبی دارد. سواری خودرو از هیجانانگیز بودن بسیار به دور است اما موسو خودرویی کاربردی، خوشساخت و ارزانقیمت بوده و گارانتی برجسته 5 ساله بدون محدودیت کیلومتر را ارائه میکند. البته هزینههای مالکیت موسو بالاست.
مشخصات سانگ یانگ موسو 5-seat Crew Cab 2.2 4x4 (Auto)
قیمت: شروع از 18 هزار پوند (تخمینی)
پیشرانه: 4 سیلندر 2.2 لیتری دیزلی
قدرت/گشتاور: 179 اسب بخار/420 نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: اعلام نشده
حداکثر سرعت: 185 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 8.6 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress