زمانی که قبلاً بهصورت مختصر پشت فرمان سانگ یانگ کوراندو نشسته بودیم تحت تأثیر بهبودهای صورت گرفته در این خودرو نسبت به نسل قبل قرار گرفتیم. البته برخی شک و تردیدها درباره این خودرو باقی مانده بود که اصلیترین آنها پیشرانهی دیزلی کوراندو بود.
اما از هماکنون پیشرانه بنزینی نیز در دسترس بوده و ما هم کوراندوی مجهز به این قلب آهنین را تست کردهایم. آیا کوراندوی بنزینی بهتر از مدل دیزلی خواهد بود؟ آیا کوراندو هماینک میتواند رقیبی مناسب برای خودروهایی همچون کیا اسپورتیج یا رنو کجار باشد؟
زیر کاپوت این خودرو پیشرانهی ۱.۵ لیتری توربوی بنزینی قرار گرفته که همچون نمونه دیزلی توسط سانگ یانگ تولید شده است. این پیشرانه با قدرت ۱۶۱ اسب بخاری ۲۷ واحد قویتر از پیشرانه دیزلی بوده اما گشتاور ۲۸۰ نیوتون متری آن ۴۴ واحد کمتر است. البته این گشتاور از دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ پیشرانه در دسترس راننده میباشد.
درحالیکه پیشرانه دیزلی کوراندو صدای خوبی نداشته مدل بنزینی بسیار نرمتر و بهتر است. سانگ یانگ ادعا میکند لرزشهای این پیشرانه کمتر بوده و از این نظر بهتر از اسپورتیج است، هرچند تا زمانی که مقایسهای نزدیک بین دو خودرو نداشته باشیم نمیتوانیم چنین چیزی را تائید کنیم. پیشرانه بنزینی خودرو کاملاً آرام بوده و تنها در زمان شتاب گیری سنگین صدای خود را بروز میدهد.
انتقال قدرت نیز به نرمی صورت میگیرد اما خود پیشرانه به اندازهی قدرت روی کاغذ قوی حس نمیشود. البته سرعت در خط مستقیم مهمترین جنبهی یک شاسیبلند خانوادگی نیست اما پرفورمنس این نسخه از کوراندو خیلی جالب نبوده و حتی در مقایسه با رقبای کمتوانتر نیز چنگی به دل نمیزند.
گیربکس دستی استاندارد هم کمکی به بهبود اوضاع نکرده است. این گیربکس آرام و خوب بوده و تعویض دندههای راحت و آسانی دارد. با پرداخت ۱۵۰۰ پوند بیشتر میتوان گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک را انتخاب کرد که کمی در تعویض دندهها تعلل میکند اما تعویضهایش نرم است.
اگر مصرف پیشرانه کم بود میتوانستیم پرفورمنس نه چندان خوب آن را نادیده بگیریم اما به نظر نمیرسد که کوراندو خودروی کممصرفی باشد. اگرچه مصرف سوخت رسمی آن هنوز اعلام نشده اما تستها نشان میدهد این خودرو در رسیدن به مصرف سوخت متوسط ۷ لیتر در هر صد کیلومتر چالش خواهد داشت.
کوراندو در عبور از پیچها نیز به ندرت حس هیجان را به راننده تزریق خواهد کرد اما این ضرورتاً چیز بدی نیست. یک حالت اسپورت وجود دارد که باعث سنگینتر شدن فرمان شده اما کوراندو را به هاچبکی اسپورت تبدیل نمیکند. تکان های بدنه کاملاً به چشم میآید و چسبندگی آن نیز به پای رقبا نمیرسد.
البته در اکثر مواقع سیستم تعلیق نرم خودرو جو ریلکس و آرامی را به وجود خواهد آورد. مورد استثنا در سرعتهای پایین است که سواری خودرو به سطح نازلی میرسد مخصوصاً وقتی از رینگهای ۱۹ اینچی استفاده شده باشد.
از نظر جنبههای مالکیت و هزینههای نگهداری نیز باید گفت این خودرو ۵ ستاره ایمنی به دست آورده که چیز غیرعادیای نیست اما گارانتی ۷ ساله/۱۶۰ هزار کیلومتری آن جزو بهترینهای کلاس است. همین موضوع درباره فضای پای عقب هم صادق است و فضای بار ۵۵۱ لیتری آن نیز بهتر از اکثر رقبا میباشد.
نسخه بنزینی کوراندو با سه تریم عرضه میشود. مدل پایه ELX قیمت ۱۹۹۹۵ پوندی داشته و کاملاً رقابتی است زیرا مدل پایه کیا اسپورتیج ۶۷۵ پوند گرانتر میباشد. این مدل از نظر تجهیزات خیلی نمیدرخشد اما تمامی نسخههای کوراندو دارای رینگهای ۱۷ اینچی، لاستیکهای چهارفصل، کروز کنترل، بلوتوث، چراغها و برفپاککنهای خودکار هستند.
تریم بعدی ونچورا نام دارد که ۳ هزار پوند گرانتر بوده و طبیعتاً مجهزتر است. در این مدل رینگهای ۱۸ اینچی، صندلیهای چرمی گرم شونده، حسگرهای پارک، صفحهنمایش ۱۰.۲۵ اینچی، اپل کارپلی، اندروید اتو و… وجود دارد.
یکی از رقبای سرسخت این خودرو رنو کجار GT Line است که سپرده، اقساط ماهانه و نرخ بهره کمتری داشته و انتخاب عاقلانهتری است.
مشخصات سانگ یانگ کوراندو اولتیمیت ۱.۵ بنزینی
- قیمت: 27995 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۵ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 161 اسب بخار/۲۸۰ نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 10 ثانیه (تخمینی)
- حداکثر سرعت: 192 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 7 لیتر در هر صد کیلومتر (تخمینی)
منبع: autoexpress
Omid622
۱۸ آبان ۱۳۹۸خودمونیم زخ خوبی داره چه از نظر جلو پنجره هم نمای بغل نمای پشتی و داخلش هم به نسبت قیمتش خوبه
مزدا
۱۸ آبان ۱۳۹۸خودرو ساده و شیکی هست و ۵ ستاره ایمنی و گارانتی ۷ ساله عالی هست
ولی قدرت بیشتر و چهار چرخ میبود خیلی خوب میشد
سجاد
۳۰ شهریور ۱۴۰۳موتورش توربو شارژ ِِقدرت و گشتاور خیلی خوبی داره ، دو دفرانسیل یا همون چهار چرخ محرک هم هست اما خیلی گرونه ۴.۷۰۰.۰۰.۰۰۰ تومان !
(Saeed(peugeot
۱۸ آبان ۱۳۹۸تازه داره رگه های یک طراحی خوب تو سانگ یانگ هم پدیدار میشه …..البته بعد از تیوولی
Zonda R
۷ فروردین ۱۳۹۹بعد از تغییر مالکیت پیشرفت چشمگیر بوده یه شروع خوب
سجاد
۳۰ شهریور ۱۴۰۳زنگ زدم نمایندگی فرمودن قیمتش ۴میلیارد و هفتصد میلیون تومان وجه رایج 🤣🤣🤣
چه خبر ؟
درسته ماشین خوبیه و پر از آپشن ، و کره ای اما ۴.۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیون عمرا نمی ارزه