سانگیانگ که طی چند سال اخیر با مشکلات شدید مالی مواجه شده بود، رسماً توسط کنسرسیومی به رهبری شرکت کرهای ادیسون موتورز با قیمت ۳۰۵ میلیارد وون معادل ۲۵۵ میلیون دلار خریداری شده تا به آینده امیدوار شود. سانگیانگ از زمانی که در اوایل سال ۲۰۱۰ توسط شرکت هندی ماهیندرا خریداری شد، با مشکلاتی روبرو بوده است. این شرکت باسابقهٔ کرهای در اوایل سال ۲۰۲۰ پس از عدم توانایی بازپرداخت وامها، اعلام ورشکستگی کرد و ماهیندرا هم از سال ۲۰۲۱ به دنبال فروش سهام خود در سانگیانگ بوده است.
طبق گزارشها، سانگیانگ زمانی که در سال ۲۰۲۰ اعلام ورشکستگی کرد، ۶۰ میلیارد وون معادل ۵۰ میلیون دلار بدهی داشته است. طی سالهای اخیر فروش محصولات این شرکت هم با مشکل مواجه شده و در سال ۲۰۲۱ تنها ۸۴,۴۹۶ دستگاه خودرو فروخته که نسبت به سال قبل ۲۱ درصد کاهش داشته است. به گزارش رویترز، سانگیانگ از ژانویه تا سپتامبر سال ۲۰۲۱ زیان عملیاتی ۲۳۸ میلیارد وونی معادل ۱۹۸ میلیون دلار را گزارش کرده است. ماهیندرا زمانی که در سال ۲۰۱۰ سانگیانگ اعلام ورشکستگی کرده بود، سهام آنرا خرید و پس از یک دهه تلاش ناموفق برای بهبود اوضاع این شرکت، تصمیم به فروش سهام آن گرفت.
در حال حاضر برنامههای ادیسون موتورز برای سانگیانگ نامشخص است اما این شرکت برنامههای زیادی برای حضور در بازار خودروهای سبک دارد. ادیسون هماکنون به ساخت اتوبوسهای الکتریکی میپردازد اما بسیار بلندپرواز است و قصد دارد با سبقت از تسلا به اپل صنعت خودروهای الکتریکی تبدیل شود. این شرکت برنامهٔ ساخت یک سدان الکتریکی بنام اسمارت S را دارد که از ۶۴۴ اسب بخار قدرت برخوردار بوده و در ۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. ادیسون این خودرو را برای رقابت با تسلا مدل S و مرسدس بنز EQS در نظر گرفته و وعدهٔ ساخت اسمارت E برای رقابت با مرسدس EQE و اسمارت A برای رویارویی با تسلا مدل ۳ را هم داده است.
Dna
۲۲ دی ۱۴۰۰کاش ما مردم ایران میخریدمش
پارسا عشق ماشین سابق
۲۲ دی ۱۴۰۰الان می تونی بخریش تو ایران مس
ی فروشن صفرشو خود نمایندگی تولید داخل.
ولی ۱.۲ تومنه اگه خواستی بخر😂😂😂
قیمتو 😱😞
یوسف
۲۲ دی ۱۴۰۰احتمالا ادیسون موتورز زیرساخت های سانگ یانگ رو ارتقا بده تا مدل های سری اسمارت خودش رو به تولید برسونه از اون سمت سانگ یانگ هم از یک خودروساز با مدل های درون سوز کم کم به سمت پلاگین هیبرید و الکتریکی شدن حرکت میکنه. یه معامله دو سر برد میتونه باشه، ادیسون موتورز تجربه خودروسازی و سخت افزار تولید رو به دست میاره و سانگ یانگ هم زنده میمونه و به روز میشه.
ادریس
۲۲ دی ۱۴۰۰آخرش مثل دوو میشه
Mad.z.Max
۲۲ دی ۱۴۰۰بعیده، دوو زیرمجموعه جنرال موتورز بود و بر اثر سیاست های خاص اون موقع جنرال موتورز و مشکلات شدیدمالیش توی اون برهه زمانی، تصمیم به قطع حمایت مالی از دوو و در ادامه ورشکستگیش گرفتن. وضعیت سانگ یانگ بنظر متفاوته..
محسن
۲۲ دی ۱۴۰۰معادل ۲۵۵ میلیون دلار خریداری شده؟؟؟
یعنی ما به سادگی میتونستیم بخریمش جالب اینجاست که من توی شرکتی کار میکنم که مدیر عاملش و مدیر مالی شرکت با یه قرارداد صوری با یه نفر یونانی 4 فروند کشتی رو به شرط تملک بعد از دو سال میدن به طرف و بعد از دو سال یونانیه 4 تا کشتی رو میکشه بالا ارزش 4 فروند کشتی نزدیک 600 میلیون دلار بوده معاون مالی بازداشت میشه و بعد آزاد میشه مدیر عامل استعفا میده و الان اتریش تشریف دارن
NAVID۰۰۹۸
۲۲ دی ۱۴۰۰محسن جان
شما خودت وقتی میبینی وضعیت را ، تازه انتظار دارید بیایند مثلاً سانگیانگ را بخرند و تازه با مدیریت نابشان برای همیشه از مدار زمین خارجش کنند ، همان بهتر که عقلشان به خرید سانگیانگ و این مدل شرکتها نمیرسد ، و اگر نه از بیخ میزدند ریشه برند را در میآوردند و کلاً از تاریخ حذفش میکردند 😂 !
A ... She just reminds Me of love ... A
۲۲ دی ۱۴۰۰خدا خودش میدونسته ایرانی ها چه جانور هایی هستند در زمینه مدیریت ، حق هیچ پیشرفتی در جهان را بهشان نمیدهد😂‼️‼️
محمد
۲۲ دی ۱۴۰۰چینی ها در دهه 2000 از همین فرصتهای استفاده کردن و خودرو سازهای ورشکسته مثل ام جی انگلیس و ساب سوئد خریداری کردن و کم کم تکنولوژی این شرکته کاملن بومی شد و به غول های خودروسازی تبدیل شدن
محمدرضا مرشدلو
۲۲ دی ۱۴۰۰ساب سال ۲۰۱۴ کلا ورشکست شد
محمد
۲۲ دی ۱۴۰۰شرکت فوتون درسال 2010 ساب سوئد خرید و بعد روی پلتفرم ساب محصول بایک و اسنوا رو تولید کرد بعدها هم در سال 2015 روی همین پلتفرم بورگوارد BX7 تولید شد
میثم
۲۲ دی ۱۴۰۰چین در دهه 2000 اصلا خودروسازی نداشت
از سال 2005 – 2006 با چری کیو کیو (ام وی ام 110) شروع کرد