نمایندگی سانگ یانگ کره جنوبی در ایران، برای پیشفروش کوراندو دو دیفرانسیل آماده میشود. این کراساور کوچک، موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ دارد.
بخش اصلی سهام سانگ یانگ در اختیار گروه KG کره جنوبی است. طی ماههای اخیر، تزریق سرمایه انجام شد و برند کرهای بعد از ۷ سال به سوددهی رسید. از سویی دیگر، شرکتهای مختلف در ایران برای کسب مجوز واردات خودرو تلاش میکنند و ظاهرا، فرصتی مجدد برای فعالیت نمایندگی سانگ یانگ فراهم شده است.
خودروسازی سانگ یانگ برای ایرانیها یادآور خودروی موسو است که حدود ۲۰ سال قبل به جادههای کشور وارد شد. همکاری نزدیک این شرکت با مرسدس بنز و استفاده از موتور و جعبهدندههای برند آلمانی در موسو خاطره خوبی برای خریداران بود، هرچند که طراحی بدنهی آن حرف و حدیثهای زیادی بهدنبال داشت و چندان جذاب محسوب نشد.
شرکت سانگ یانگ قدمتی به اندازه تاریخ خودروسازی کره جنوبی و دیگر برندهای مطرح این کشور دارد که از زمان تأسیس در ۱۹۵۴ تاکنون، با فراز و نشیبهای زیادی روبهرو بوده است. این شرکت در ابتدا سازنده ماشینالان سنگین راهسازی، اتوبوس و کامیون بود که بعدها به سمت تولید خودروهای سواری و مخصوصا کلاس کراساور پیش رفت، اما با بحرانهای مالی مختلف روبهرو شد و چندبار دست به دست شد. در سال ۱۹۸۷ یک شرکت انگلیسی به نام پنتر وستویندز (Panther Westwinds) سهامدار اصلی سانگیانگ شد و آغازگر همکاری نزدیک آنها با مرسدس بنز و ساخت موسو در ۱۹۹۳ گردید. سانگیانگ در سال ۱۹۹۷ به غول صنعتی آن دوران کره جنوبی یعنی شرکت دوو فروخته شد؛ اما در نهایت با ورشکستگی دوو در سال ۱۹۹۹، طراحی و تولید خودرو در آن تعطیل بود تا اینکه با حضور قدرت بزرگ خودروسازی هند، شرکت تاتاموتورز در دوو، سانگ یانگ هم جان تازهای گرفت و با مدلهای رکستون و کایرون در حدود سالهای ۲۰۰۲ به بازار جهانی بازگشت. سرانجام در سال ۲۰۱۱، ۷۰ درصد سهام سانگ یانگ به دیگر خودروساز بزرگ هند، ماهیندرا فروخته شد.
بازار کشورمان، خاطره خوبی از محصولات سانگ یانگ دارد. اواسط دهه ۸۰ خورشیدی، کوراندو به تعداد محدود وارد ایران شد و با پیشرانه قدرتمند، ابعاد کوچک و تجهیزات دو دیفرانسیل، تواناییهای قابل قبول برای رانندگی خارج جاده فراهم کرد. سپس شاسیبلندهای لوکس سانگ یانگ کایرون و رکستون با پیشرانه مرسدس بنز به مصرفکننده ایرانی رسیدند. پیش از توقف واردات خودرو تا سال ۱۳۹۶، اکتیون و تیوولی و کوراندو به تعداد قابل توجه در بازار ایران فروخته شدند.
کوراندو جدید نسبت به نمونههایی که قبلا وارد کشورمان شده بود، ظاهر و ابعاد متفاوت دارد. جالبتر اینکه، سانگ یانگ کوراندو ۲۰۲۳ از نظر ظاهری و فنی، بسیار مشابه تیوولی است. به بیان بهتر، کوراندو صرفا کمی بزرگتر و مجهزتر از تیوولی محسوب میشود؛ چراکه هر دو خودرو امروزه با موتور ۱/۵ لیتر توربو در کره تولید میشوند. همچنین، تیوولی فاقد نسخهی دو دیفرانسیل است اما کوراندو مدلهای دیفرانسیل جلو و چهار چرخ محرک دارد.
طراحی بدنه و نمای بیرونی سانگ یانگ کوراندو توربو
چراغهای مثلثی و خطوط تیز روی بدنه، حس اسپرت برای کوراندو فراهم میکنند. شیب سقف در انتهاب بدنه نیز حالتی جذاب به نمای جانبی خودرو میدهد.
کوراندو ۲۰۲۲ دارای ادوات پلاستیکی در سرتاسر بدنه است. مدلهای مرسوم در کره جنوبی، همچنان فاقد آنتن کوسهای هستند و همراه آتن سیاهرنگ ۲۰ سانتیمتر، ظاهر قدیمی و ارزانقیمت به کوراندو میدهند. مهشکنهای LED و زهوارهای براق کروم نصب شده روی صندوق عقب و جلوپنجره، نکات مثبت در طراحی کوراندو هستند. حجمدهی بدنه روی درها و گلگیرها نیز، چشمنواز به نظر میرسند.
طراحی کابین و نمای داخلی سانگ یانگ کوراندو توربو
عامه مردم در ایران، احتمالا از داشبورد و پنل پشت فرمان کوراندرو ۲۰۲۳ رضایت خواهند داشت اما سبک طراحی داخلی این خودرو نسبت به کراساورهای مدرن جهان، قدیمی و از مدافتاده محسوب میشود. کلیدهای پرتعداد، فرمان بزرگ با طرح سنتی، دستهدندهی حجیم و انبوه ادوات پلاستیکی، نکات منفی در کابین کوراندو جدید هستند.
وسط داشبورد، نمایشگر لمسی ۸ اینچ وجود دارد. مواد نرم و مبله داخل تودریها، حس لوکس کوراندو را تقویت میکنند. صندلیها نیز حجیم و راحت هستند. پشت فرمان مدل فول آپشن، پنل رنگی دیجیتال با ابعاد ۱۰/۲۵ اینچ ارائه میشود. نسخهی پایه مجهز به پنل آنالوگ عقربهای است.
پیشرانه و تجهیزات فنی سانگ یانگ کوراندو توربو
موتور ۱/۵ توربوشارژ ساخت کره جنوبی برای کوراندو، ۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. مدل دو دیفرانسیل این خودرو با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته از برند آیسین ژاپن عرضه میشود. در بازار کره جنوبی، کوراندو توربوشارژ مجهز به جعبهدنده دستی ۶ سرعته و سیستم محرک جلو نیز وجود دارد.
ظاهرا کوراندو توربو دنده اتوماتیک دو دیفرانسیل برای واردات به ایران انتخاب شده است. این مدل، ۱۶۴۰ کیلوگرم وزن دارد و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت از حالت سکون، حدود ۱۲ ثانیه زمان لازم دارد. میانگین مصرف سوخت کوراندو دو دیفرانسیل، ۸ تا ۹ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.
امکانات ایمنی و تجهزات رفاهی کوراندو توربو
نسخهی اصلی کوراندو در کره جنوبی ۷ کیسه هوا ارائه میکند. این خودرو در تستهای ایمنی اتحاده اروپا (Euro NCAP) پنج ستاره ایمنی گرفته است و امتیاز ۸۸ درصد برای محافظت از سرنشینان بالغ دارد.
ترمز ABS با تقسیم نیروی هوشمند، فناوری کنترل لغزش و مدیریت تعادل، حسگر نور و باران،شارژر بیسیم برای موبایل، سانروف، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین پارک، استارت دکمهای و ورود بدون کلید، هشداردهنده باد لاستیک ها (TPMS)، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، گرمکن صندلی های عقب، اتوهلد، درب صندوق عقب برقی و کروز کنترل هوشمند با قابلیت کاهش سرعت هنگام نزدیک شدن به دیگر خودروها، امکانات کوراندو فول آپشن هستند. همچنین چرخهای ۱۹ اینچ آلومینیوم با تایرهایی به پهنای ۲۳۵ میلیمتر روی خودرو ارائه میشود.
تجهیزات فنی و ایمنی کوراندو توربو
نوع ترمز جلو: دیسکی خنک شونده | نوع ترمز عقب: دیسکی |
سیستم ترمز EBD-ABS | سیستم کمکی ترمز BA |
ترمز پارک برقی (EPB) به همراه سیستم توقف خودکار (Auto Hold) | سیستم کنترل پایداری الکتریکی خودرو (ESC) |
سیستم نمایش لحظه ای فشار باد تایرها (TPMS) | سیستم تشخیص مانع (سنسور پارک عقب و جلو) |
دوربین دید عقب | چراغ روشنایی در روز (DRL) |
روشنایی خودکار چراغ های جلو (Auto Light) | چراغ های مه شکن عقب |
کیسه هوای راننده، سرنشین جلو، جانبی | کیسه هوای پرده ای (Curtain Airbag) |
سیستمهای کمکراننده ADAS کوراندو توربو
سیستم رادار تشخیص نقاط کور (BSD) | رادار هشدار خروج از پارک (RCTA) |
سیستم هشدار دهنده حرکت بین خطوط (LDW) – برای نسخه FWD | حفظ حرکت بین خطوط (LKA) – برای نسخه FWD |
ترمز اضطراری خودکار (AEB) – برای نسخه FWD | کروز کنترل – برای نسخه AWD |
کروز کنترل تطبیقی (ACC) – برای نسخه FWD | رادار هشدار تغییر لاین (LCA) |
امکانات رفاهی و تجهیزات لوکس کوراندو توربو
صندلی برقی راننده قابل تنظیم در ۶ جهت به همراه گرمکن | صندلی برقی سرنشین قابل تنظیم در ۴ جهت به همراه گرمکن |
پوشش چرمی صندلی ها | صندلیهای ردیف دوم با قابلیت جمع شدن ۴۰/۶۰ |
سیستم مولتی مدیا لمسی ۸ اینچی | ۶ عدد بلندگو |
سیستم هوشمند انتقال تصویر تلفن همراه به سیستم مولتیمدیا (Mirror Link) | فرمان چرمی و مجهز به کلیدهای دسترسی به سیستم مولتیمدیا |
جلو آمپر ۱۰.۲۵ اینچی دیجیتال | ۲ عدد خروجی ۱۲ ولت (جلو و عقب) |
۲ عد پورت USB در ردیف (جلو و عقب) | شارژر وایرلس |
آینه های جانبی جمع شونده اتوماتیک به همراه گرمکن و چراغ راهنما | سانروف |
سیستم تک لمسی برای باز و بسته شدن تمامی شیشهها | سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه |
سنسور باران (Rain Sensor) | ایموبلایزر و سیستم ضد سرقت |
رینگ ۱۸ اینچ آلومینیوم خاکستری با تایر ۲۳۵ میلیمتر | صندلی و فرمان چرم |
پیشبینی قیمت کوراندو توربو در ایران
کوراندو محصول صادراتی سانگ یانگ محسوب میشود. این خودرو در هند فروش خوبی دارد و حتی برای بازار استرالیا و انگلیس هم به عنوان یک کراساور ارزانقیمت، شناخته شده است.
در استرالیا برای نسخه تک دیفرانسیل کوراندرو، معادل ۱۹ هزار دلار امریکا پرداخته میشود. حدود قیمت این خودرو با گیربکس اتوماتیک و سیستم دو دیفرانسیل، ۲۱ تا ۲۲ هزار دلار است. با شرایط موجود، هزینه خرید کوراندو در ایران، نزدیک به ۲ میلیارد تومان خواهد بود.
پرشکوه
۱۰ فروردین ۱۴۰۲با درود خدمت مهندس اشتری عزیز و عرض خسته نباشید
لطفا راجع به گیربکسهای ۶ و ۱۶ دنده بنزهای ایرانخودرو دیزل مطالبی بذارین ممنون
راجع به سانگ یانگ کوراندو هم کاش بازهم با مرسدس همکاری داشتن🙏🏼
NAVID۰۰۹۸
۱۰ فروردین ۱۴۰۲( قیمت ، نزدیک به ۲ میلیارد تومان خواهد بود ) !
آره ، حتماً همینطوره !!!
فقط میشه بفرمایید همین کوراندوهایی که حتی بورس هم نداره با اینکه اتفاقاً ماشین خوبیم هست الان چه قیمتی در مدلهای کارکرده ۲۰۱۷ فروش میره ؟؟؟؟؟
آقای اشتری
بر چه اساسی قیمت درج میکنید وقتی میدانید و میدانیم این خودرو حداقل تا ۳ میلیارد در کف بازار فی میخوره به بالا تازه اگر ارائه بشه ! چرا ؟
وقتی تیگو ۸ چینی ۲۰ هزار دلاری را تا ۶۰ و ۷۰ هزار دلار قیمتگذاری میکنند !
انتظار نداشته باشید یه خودروی کرهای ۲۰ هزار دلاری در ایران ۴۰ هزار دلار فی بخوره !
من که گفتم باز هم میگم بخدا قسم یه اسپورتیج توسان مدل ۲۰۰۸ بخرید و اوورهال اساسی کنید شرف داره به تمام این خودروهای چینیای که این روزها دارند بین ۲ تا ۴ میلیارد خرید فروش میشوند !
بعد از ۱۳بدر تازه داستان جذابِ قیمتها در تمام کالاها دیدنی میشه بخصوص خودرو و قطعات و خدمات آن و منتظر گرانی اَفسارگُسیخته در اردیبهشت توسط شرکتها باشید ، بازار که دیگه هیچی ، انفجار قیمتی تمام کالاها !
فوردی
۲۶ فروردین ۱۴۰۲وقتی قیمتا رو میبینم کف با.لا میارم.
دیگه نمیدونم با این بخور نمیر چه بلایی سرمون بیاد، خونه و ماشین پیش کش، گوشی هم نمیتونیم بخریم.
انقدر ترس هیجانی از آینده سراغم آمد که ناخواسته عر.زا شدم!
وزیر وقت گیری
۱۰ فروردین ۱۴۰۲دوو سه بار تا حالا ورشکست شده ولی همچنان خودرو لوازم خانگی موتور هواپیما فضاپیما تولید می کنه
سانگ یانگ تاحالا پنجاه بار ورشکست شده ولی هنوز خودرو تولید می کنه هر روز بهتر از دیروز
ایرادخودرو و سایپا هیچ وقت ورشکست نشدن
ولی پنجاه هزار هزار هزار چند تا هزار دیگه میلیارد ریال بدهی بالا آوردن
کم کم به این نتیجه می رسیم که تنها راه پیشرفت ورشکست شدنه صدق ا… العلی العظیم
علی جردن
۱۰ فروردین ۱۴۰۲سانگ یانگ کره ایی باید بدترین خودروی بازار ایران می شد اما به لطف حضور گسترده و انحصاری خودروهای Made in china توی ایران الان یکی از بهترین گزینه های صفر کیلومتر همین سانگ یانگ هست🙂
علی جردن
۱۰ فروردین ۱۴۰۲آقای اشتری آیا موافقین با نظرم؟
فرزاد
۱۱ فروردین ۱۴۰۲تا ابد حق
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ فروردین ۱۴۰۲خیر موافق نیستم دوست عزیز
افرادی که تیوولی و اکتیون خریدن، الان بعد از چند سال، راضی هستن و پشیمونی ندارن
قطعات این خودرو ها الان کمیاب شده که ربطی به کیفیت ماشین نداره
امیر عباس
۱۵ فروردین ۱۴۰۲آقا جردن سانگ یانگ کیفیت فنی مهندسی و دوام و ماندگاری به مراتب بالاتر از هیوندا و کیا داره
علی
۱۰ فروردین ۱۴۰۲چطوره چینی های ۱۸۰-۱۹۰ اسبی که میگید اشغاله این خوبه ؟
زیزیگولو
۱۰ فروردین ۱۴۰۲تو فیس جلو خیلی به تیوولی شباهت داره
فرامرز
۱۱ فروردین ۱۴۰۲به نظر من که طراحی در عین سادگی قشنگه و طراحی خوبی داره و باز به نظرم که با قیمت یاد شده در متن اگه واقعا عرضه بشه ارزشش از همه ی چینی ها بیشتره و بهتره
و البته نظر من اینه شاید دوستان نظر دیگه ای داشته باشن که محترمه
Genius
۱۱ فروردین ۱۴۰۲انقدر ندید بدید شدیم به لطف حم_ا_قت بعضیا که زپرتی ترین محصول کمپانی درجه۳ ورشکسته سانگ یانگ واسمون حکم بوگاتی داره!کویر رو دیدید؛۲۴ ساعت هم یبند بارون بهش بخوره اثری ازش نمی مونه چون تشنه است.ما مردم ایران کویر تکنولوژی ایم
Aref
۱۱ فروردین ۱۴۰۲بلعکس اکثر مردم من همیشه از طراحی های زمخت و عجیب و غریب سانگ یانگ خوشم میومد. البته الان چیزی از اون طراحی قدیمی که واقعا رادیکال بود نمونده.
مهردادکمال
۱۱ فروردین ۱۴۰۲چهره اش به نسبت قدیمی هست حتی در مقایسه با رقبای چینی…
جا داره یه تشکر ویژه از مسئولین کنیم که با دلسوزی ما رو از داشتن بنز و بی ام و و جگوار و کادیلاک رسوندن به این محصول همیشه ورشکسته
Hamilton1970
۱۱ فروردین ۱۴۰۲به وضعیتی رسیدیم که ماشین اقتصادی استرالیا شده ماشین لوکسمون…
#برای_حسرت_یه_ماشین_معمولی
اج
۱۱ فروردین ۱۴۰۲من فصد دارم بعد عید مغازه توربو فروشی باز کنم
محمد
۱۱ فروردین ۱۴۰۲قطعا از 2 میلیارد بیشتر میشه حدود 3 میلیارد برسه دست مصرف کننده خوبه . رکستون هم بیارن عالی میشه موتور کوراندو 1 و نیم توربو و ادن دولیتری توربو
رضا
۲۷ فروردین ۱۴۰۲قیمت با دلار 51 هزار تومنی حدود 3 میلیلرد تومن میشه.