در این نوشتار بهطور کامل به بررسی پیکاپ سانگیانگ موسو گرند خان وارداتی ایلیا موتور خواهیم پرداخت و نقاط قوت و ضعف آن را بیان خواهیم کرد.
نام موسو برای ما ایرانیها یادآور شاسیبلندی است که در دههٔ ۸۰ شمسی در کشورمان عرضه میشد و با وجود ظاهر نهچندان عامهپسند و برند ناشناخته، به لطف بهرهمندی از پیشرانههای مرسدس بنز، با استقبال نسبتاً مناسبی مواجه شد. موسوم نام سانگیانگ را در ایران مطرح کرد و پسازآن دیگر محصولات این شرکت کرهای مثل کوراندو و اکتیون هم راهی بازار ایران شدند. حال پس از حدود دو دهه، شرکت ایلیا موتور دوباره موسو را به ایران آورده است. البته این موسوی جدید با چیزی که در دههٔ ۸۰ شمسی در ایران میدیدیم متفاوت است. در ادامه بهطور کامل به بررسی این خودرو و تجربهٔ رانندگی با آن خواهیم پرداخت.
همچنین بخوانید: مقایسه کی ام سی T9 و بهمن G9، بزرگترین و قویترین پیکاپهای بازار
تاریخچه سانگیانگ موسو
موسو اولین بار در سال ۱۹۹۳ در قالب یک شاسیبلند میان سایز معرفی شد. در سال ۲۰۰۲ نیز سانگیانگ نسخهٔ پیکاپ این خودرو را معرفی کرد که تا سال ۲۰۰۶ تولید شد. حدود یک دهه بعد یعنی در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۸، نام موسو دوباره بازگشت. این خودرو اما اساساً نسخهٔ پیکاپ سانگیانگ رکستون بود که در بازار داخلی کره با نام رکستون اسپرت عرصه میشود و سانگیانگ برای بازارهای صادراتی نام موسو را برایان در نظر گرفته است. پس از تغییر مالکیت سانگیانگ در سال ۲۰۲۳ که نام شرکت را به KG Mobility یا بهاختصار KGM تغییر داد، مالکیت جدید نوسازی محصولات این برند کرهای را در دستور کار قرار داد و بدین ترتیب در اواسط سال ۲۰۲۳ جدیدترین فیسلیفت موسو با پسوند خان کولمن معرفی شد.
در کشورمان نیز به دلیل استقبال خریداران از پیکاپهای دو دیفرانسیل، شرکت ایلیا موتور سراغ موسو رفته تا این بازار را از انحصار پیکاپهای چینی خارج کند. موسو خان اولین بار دقیقاً یک سال پیش در نمایشگاه خودروی مشهد در شهریور ۱۴۰۲ رونمایی شد و در تابستان امسال، ایلیا موتور مشخصات رسمی آن را برای بازار کشورمان اعلام کرد؛ بنابراین، بهزودی فروش این پیکاپ کرهای در ایران آغاز و راهی بازار خواهد شد. موسو در دو نسخهٔ استاندارد و کشیده تولید میشود که دومی با نام موسو گرند شناخته میشود و طول اتاق بار آن حدود ۳۰ سانتیمتر بیشتر است. ایلیا موتور هم همین نسخهٔ کشیده را برای واردات انتخاب کرده است.
داخل موسو گرند خان
در نسخهٔ بروز شدهٔ موسو که در اواسط سال ۲۰۲۳ با نام خان معرفی شد، سانگیانگ یا بهتر بگوییم KGM اقدام به طراحی داشبورد کاملاً جدیدی کرد که فوراً با نمایشگرهای بزرگ ۱۲.۳ اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و صفحه آمپر دیجیتالی قابلتشخیص است. البته کابین نسخهٔ قبلی خیلی قدیمی نشده بود ولی این نسخهٔ جدید با نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی واضحی که در بالای داشبورد خودنمایی میکند و صفحه آمپر دیجیتالی غنی از اطلاعات در مقابل راننده، مدرنتر و جذابتر و کمی لوکستر به نظر میرسد. بااینحال، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو بدون مشکل نیست و اتصال اپل کارپلی و اندروید اتو با سختی صورت میگیرد. همچنین از اندروید اتو یا اپل کارپلی بیسیم هم نیست.
بااینحال، صفحه آمپر دیجیتالی دقیق و واضح است و کنترلهای سیستم تهویه خوب هستند. این کنترلها برخلاف بسیاری از خودروهای جدید، کاملاً لمسی نیستند ولی کنترل دما و سرعت فن با استفاده از دکمههای لمسی صورت میگیرد. همچنین در نمونههای وارداتی به ایران، شاهد گرمکن و تهویهٔ صندلیهای جلو هم هستیم که با توجه به قیمت موسو گرند خان در بازارهای جهانی، ویژگیهای قابلتوجهی محسوب میشوند زیرا برای مقایسه، در تویوتا هایلوکس حتی گرمکن چندمرحلهای صندلیها هم وجود ندارد چه رسد به تهویه! فضای صندلیهای عقب هرچند کافی به نظر میرسد اما به جاداری پیکاپهایی مثل گریت وال نیست و وقتی صندلیهای جلو برای افرادی با قد بیش از ۱۸۰ سانتیمتر تنظیم شده باشد، در عقب زانوی سرنشینان به پشتی صندلیها میچسبد. همچنین پشتی صندلیهای عقب هم از پلاستیک خشک هستند اما فضای سر مناسب است و سه بزرگسال میتوانند در عقب بنشینند.
در نسخهٔ استاندارد موسو، اتاق بار ۱,۳۰۰ میلیمتر طول، ۱,۵۷۰ میلیمتر عرض و ۵۷۰ میلیمتر ارتفاع دارد اما در نسخهٔ گرند، طول اتاق بار به ۱,۶۲۵ میلیمتر میرسد که باعث سهولت در حمل بارهای طویل میشود. بااینحال، نسخهٔ گرند با طول کلی ۵,۴۰۵ میلیمتر، پیکاپ بزرگی است و تناسبات عجیبی دارد. با دماغهٔ بادکرده، کابین با اندازهٔ معمول و اتاق بار کشیده، هنگام پارک کردن و حرکت در جاهای تنگ باید بسیار به آینهها توجه کنید. برای مقایسه، نسخهٔ استاندارد موسو خان ۵,۰۹۵ میلیمتر طول دارد و برای پارک کردن راحتتر خواهد بود.
زیر کاپوت
موسو با پیشرانههای ۲.۲ لیتری دیزلی و ۲ لیتری توربو GDI بنزینی تولید میشود که ایلیا موتور نسخهٔ بنزینی را به ایران آورده است. این پیشرانه ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال نیرو در تمام نسخههای این پیکاپ توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت آیسین صورت میگیرد و با سامانهٔ چهارچرخ محرک با حالات دوچرخ سبک، چهارچرخ سبک و چهارچرخ سنگین و همینطور قفل دیفرانسیل عقب همراه است. این پیکاپ در میتواند تا ۳۲۰۰ کیلوگرم را یدک بکشد ولی ظرفیت بار آن بسته به نسخه و مدل متفاوت خواهد بود. در نسخههای استاندارد یا کوتاه، ظرفیت بار ۷۹۰ کیلوگرم و در نسخهٔ گرند ۸۸۰ کیلوگرم است ولی سانگیانگ مدلی از نسخهٔ کشیدهٔ موسو را هم با فنرهای شمش در عقب ارائه میکند که ظرفیت بار یک تنی دارد. دیگر نسخهها اما از تعلیق عقب فنر پیچشی دارند.
رانندگی
تجربهٔ رانندگی موسو گرند خان مناسب است ولی در کلاس خود بهترین نخواهد بود. پیشرانهٔ ۲ لیتری بنزینی بهخوبی از پس وزن ۲۱۹۰ کیلوگرمی خودرو برمیآید و هرچند خودرو هنگام شتاب گیری از حالت سکون خیلی سریع نیست ولی برای سبقتگیری از کشش کافی برخوردار است. این یعنی روی جاده احساس کمبود قدرت نخواهید داشت. گیربکس شش سرعته هم عملکرد مناسبی دارد و چه در رانندگیهای شهره و چه جادههای بزرگراهی، تعویض دندهها عمدتاً به نرمی انجام میگیرد. البته در چند مورد، گیربکس تصمیم گرفت در سرعتهای پایین بیجهت دنده کم کند درحالیکه میتوانست بدون نیاز به معکوس دادن، به گشتاور بالای موتور تکیه کند.
مشکل بزرگتر اما عملکرد فرمان در سرعتهای بالا است. این پیکاپ به فرمان حساس به سرعت مجهز است که نرمی و سفتی فرمان تغییر میدهد. این سیستم اما زمانی که در سرعتهای ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت فرمان را بیشازحد سفت میکند که میتواند راننده را غافلگیر کند زیرا در بزرگراه مثل از دست دادن نیروی هیدرولیک فرمان خواهد بود. علاوه بر این، سواری خودرو هم کمی ناراحتکننده است و هنوز هم شبیه خودرویی با شاسی نردبانی احساس میشود. البته اگر پشت فرمان پیکاپهای قدیمیتر نشسته باشید، ممکن است لرزشی که در دستاندازها ایجاد میشود را احساس نکنید اما اگر با پیکاپهای جدید چینی مثل گریت وال رانندگی کرده باشید، احساس خواهید کرد که موسو یک گام عقب است.
امکانات و تجهیزات
ایلیا موتور نسخهٔ تقریباً کاملی از موسو گرند خان را به ایران آورده است که امکانات زیادی را ارائه میکند:
- نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۲.۳ اینچی
- صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی
- اپل کارپلی و اندروید اتو
- تنظیم برقی صندلیهای جلو
- گرمکن صندلیهای جلو و عقب
- تهویه صندلیهای جلو
- سیستم تهویه اتوماتیک دو منطقهای
- نورپردازی داخلی
- آینههای جانبی تاشو برقی
- سانروف برقی
- سنسور نور و باران
- ۶ ایربگ
- استارت دکمهای
- دوربین دنده عقب
- دوربین ۳۶۰ درجه
- کنترل پایداری
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- سیستم کمکی حرکت در سراشیبی
- ترمز اضطراری
- کروز کنترل
- سنسور پارک جلو و عقب
- هشدار نقطه کور
- هشدار خروج از خط
- هشدار ترافیک عقب
- هشدار خروج ایمن سرنشینان
و…
قیمت و جمعبندی
قیمت سانگیانگ موسو گرند خان هنوز از سوی ایلیا موتور اعلام نشده است ولی قیمت این پیکاپ در بازار استرالیا از ۲۶,۷۰۰ دلار آغاز میشود و در گرانترین نسخه به ۳۱ هزار دلار میرسد؛ بنابراین، برای پیکاپ KGM در بازار کشورمان باید انتظار قیمتی در حدود ۳.۵ میلیارد تومان را داشته باشیم. اصلیترین رقبای موسو گرند خان در بازار ایران نیز بهمن G9 و کیامسی T9 هستند که قیمت اولی در بازار به بیش از ۳.۳ میلیارد تومان رسیده است. بهطورکلی، هرچند موسو گرند خان پیکاپ مناسبی است ولی هنوز با عالی بودن فاصله دارد و در بازارهای جهانی حتی میتوان برخی پیکاپهای چینی مثل گریت وال را به آن ترجیح داد ولی در ایران به دلیل محدودیت بازار و اصل و نسب کرهای، احتمالاً بتواند نظر کسانی که خواهان یک پیکاپ دو دیفرانسیل هستند اما علاقهای به مدلهای چینی ندارند را جلب کند.
مشخصات فنی KGM موسو گرند خان
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۲۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
حداکثر سرعت | ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۱۱.۶ لیتر ترکیبی |
طول | ۵,۴۰۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۵۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۸۵۵ میلیمتر |
فاصله محوری | ۳,۲۱۰ میلیمتر |
فاصله از زمین | ۲۲۰ میلیمتر |
وزن | ۲۱۹۰ کیلوگرم |
ظرفیت یدک کشی | ۳۲۰۰ کیلوگرم |
ظرفیت باک | ۷۰ لیتر |
Hosseink3
۲۲ شهریور ۱۴۰۳نمیدونم چرا انقدر ارتفاع از سطح زمینش کمه . ولی خوب کیفیت قطعات شرکت سانگ یانگ خیلی بهتر از چینی های اشغال منتاژی هست مثالش هم T8
amirkhanzadeh
۲۲ شهریور ۱۴۰۳کیفیت ساختش از چینی ها بهتر ولی نکته قابل فکر اینکه که چرا تبلیغات برندشون آنقدر ضعیف اونایی که اطلاع دارند می دونند که فروش این شرکت زیاد نیست در صورتی که از خیلی از شرکت های چینی بهتر هستند
Hosseink3
۲۳ شهریور ۱۴۰۳فکر کنم دنبال ورشکستگی هستن توی کشور های خارجی میشه با ورشکستگی درآمد داشت
هراکلیوس
۲۳ شهریور ۱۴۰۳خدا کنه ایران نیاد چون اسمش میشه موسو خان پلاس بالا محل
دیا
۲۲ شهریور ۱۴۰۳این طراحی سانگ یانگی با چراغ شهلایی رو کجای دلم بزارم. مملکت نابود شد رفت.
🇰🇷
۲۲ شهریور ۱۴۰۳تا خبر از کره ست ، دو تا خبر دست اول هم بگم
• هیوندای با زیربرند لوکس خودش یعنی جنسیس وارد مسابقات لمان میشه . علاوه بر WRC و TCR ، کرهایها به LMDh هم وارد میشن . احتمالا هیوندای با ORECA همکاری میکنه . همچنین از اسامی چون گابریل تارکینی برای مدیریت ارشد این پروژه نام برده شده . جزئیات هنوز مشخص نیست و حتی احتمال شراکت با تیمهای فعلی هم وجود داره
• هیوندای و GM با هم قرارداد همکاری امضا کردند
این قرارداد هم شامل خودروهای الکتریکی هم درونسوزه و باعث صرفه جویی در هزینه ها و سرمایه هر دو کمپانی میشه . GM سابقا با هوندا قرار داد بسته بود که خودروهای برقی ارزون قیمت رو توسعه بدند اما با جدایی هوندا ، احتمالا هیوندای میتونه جایگزین بهتری باشه. امریکاییا قبلا با کره همکاری داشتند که حاصلش Spark EV بود
amir
۲۲ شهریور ۱۴۰۳لازم نیست اخبار موتور وان رو پوشش بدی خودمون میخونیم
البته استاد پیام که همین پرچم کره باشه میفرمایند
مطالعه داشته باشید و فضای سایت رو خراب نکنید
🇰🇷
۲۲ شهریور ۱۴۰۳متاسفانه برعکس هیوندای ، خبر خوبی از نیسان به گوش نمیرسه
نیسان به علت مشکلات مالی متعدد ، تولیدات خودش در امریکا رو کاهش میده . قربانیان این کاهش تولید ، مدلهای روگ و فرانتیر هستند که قراره تولیدشون ۴۰ هزار دستگاه کاهش پیدا کنه . جالب اینجاست که روگ پرفروش ترین مدل نیسان در امریکاست
این اقدام برای اینه که موجودی های خاک خورده و تلنبار شده شرکت کمتر بشه . نیسان چند وقت پیش به نمایندگیاش اعلام کرد با ضرر خودروها رو آب کنن بره که گرچه اقدام مثبتی تلقی نمیشد اما به کاهش مازاد تولید کمک کرد گرچه اوضاع همچنان برای نیسون خوب نیست …
amir
۲۲ شهریور ۱۴۰۳اوضاع خوبی از فروش کیا تو آمریکا به گوش نمیرسه
برخلاف هیوندای کیا با کاهش فروش مواجه هستش
تویوتا هم که برخلاف گروه هیوندای با افزایش فروش ناچیز بالای ۱۵۰ هزارتا افزایش فروش تو بازار آمریکا داشته
MehdiTurbo
۲۳ شهریور ۱۴۰۳پرچم کره خیلی کمدی جواب امیر دادی پکیدم از خنده 😂🤣 اصلا کاری به کره و ژاپن و این چرت پرتاش ندارم طرز جوابت خیلی باحال بود 😂🤣
Galant.VR4(JDM)
۲۳ شهریور ۱۴۰۳جالب شد ورود هیوندای به لمان و به احتمال زیاد با یه تیمی قرارداد میبندن و بعدا به صورت مستقل ادامه میدن
الان به صورت رسمی خبرش منتشر شده؟
Cert
۲۴ شهریور ۱۴۰۳Spark از دوو بود
مهردادکمال
۲۲ شهریور ۱۴۰۳بزرگترین مشکلش نام نا آشنای اونه. اکثر مردم ما سانگ یانگ رو نمیشناسن و این حتی اسمش تغییر کرده و بدتر اینکه سازنده تلاشی نکرده تو طراحی تمایزی با چینی ها داشته باشه. اگر نتونه تبلیغ درستی کنه شکستش تو ایران حتمیه
علی جردن
۲۲ شهریور ۱۴۰۳جدیدا تو ایران پیکاپ سواری مُد شده در حالی که با این کوچه خیابونای تنگ کلاس پیکاپ اصلا مناسب جاده های ایران نیست
hosen
۲۲ شهریور ۱۴۰۳سایز چرخ هاش بنظر کوچیک میاد
Taha Ayoobi
۲۲ شهریور ۱۴۰۳حالم از پشت آمپر دیجیتال بهم میخوره
faster
۲۳ شهریور ۱۴۰۳میتونه رقیب سرسختی برای پیکاپ های چینی باشه
امیر حسین
۲۳ شهریور ۱۴۰۳چرا رکستون رو مونتاژ نمی کنن؟! چقدر وانت نیلز داریم مگه؟!
امیر ۱۳۵۹
۲۳ شهریور ۱۴۰۳سلام
در قیاس با فوتون G7 ایران خودرو دیزل نظرتان چیه؟
به هر حال موتور اون تکنولوژی بورگوارد و گیربکسش zf
صالح
۲۴ شهریور ۱۴۰۳ای کاش پیکاپ دیزلی اتومات میومد تو بازار