سانگ یانگ

تجربه رانندگی با سانگ یانگ موسو خان، پیکاپ کره‌ای وارداتی به ایران

در این نوشتار به‌طور کامل به بررسی پیکاپ سانگ‌یانگ موسو گرند خان وارداتی ایلیا موتور خواهیم پرداخت و نقاط قوت و ضعف آن را بیان خواهیم کرد.
سانگ یانگ KGM موسو گرند خان

نام موسو برای ما ایرانی‌ها یادآور شاسی‌بلندی است که در دههٔ ۸۰ شمسی در کشورمان عرضه می‌شد و با وجود ظاهر نه‌چندان عامه‌پسند و برند ناشناخته، به لطف بهره‌مندی از پیشرانه‌های مرسدس بنز، با استقبال نسبتاً مناسبی مواجه شد. موسوم نام سانگ‌یانگ را در ایران مطرح کرد و پس‌ازآن دیگر محصولات این شرکت کره‌ای مثل کوراندو و اکتیون هم راهی بازار ایران شدند. حال پس از حدود دو دهه، شرکت ایلیا موتور دوباره موسو را به ایران آورده است. البته این موسوی جدید با چیزی که در دههٔ ۸۰ شمسی در ایران می‌دیدیم متفاوت است. در ادامه به‌طور کامل به بررسی این خودرو و تجربهٔ رانندگی با آن خواهیم پرداخت.

همچنین بخوانید: مقایسه کی ام سی T9 و بهمن G9، بزرگ‌ترین و قوی‌ترین پیکاپ‌های بازار

تاریخچه سانگ‌یانگ موسو

موسو اولین بار در سال ۱۹۹۳ در قالب یک شاسی‌بلند میان سایز معرفی شد. در سال ۲۰۰۲ نیز سانگ‌یانگ نسخهٔ پیکاپ این خودرو را معرفی کرد که تا سال ۲۰۰۶ تولید شد. حدود یک دهه بعد یعنی در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۸، نام موسو دوباره بازگشت. این خودرو اما اساساً نسخهٔ پیکاپ سانگ‌یانگ رکستون بود که در بازار داخلی کره با نام رکستون اسپرت عرصه می‌شود و سانگ‌یانگ برای بازارهای صادراتی نام موسو را برایان در نظر گرفته است. پس از تغییر مالکیت سانگ‌یانگ در سال ۲۰۲۳ که نام شرکت را به KG Mobility یا به‌اختصار KGM تغییر داد، مالکیت جدید نوسازی محصولات این برند کره‌ای را در دستور کار قرار داد و بدین ترتیب در اواسط سال ۲۰۲۳ جدیدترین فیس‌لیفت موسو با پسوند خان کولمن معرفی شد.

سانگ یانگ KGM موسو گرند خان

در کشورمان نیز به دلیل استقبال خریداران از پیکاپ‌های دو دیفرانسیل، شرکت ایلیا موتور سراغ موسو رفته تا این بازار را از انحصار پیکاپ‌های چینی خارج کند. موسو خان اولین بار دقیقاً یک سال پیش در نمایشگاه خودروی مشهد در شهریور ۱۴۰۲ رونمایی شد و در تابستان امسال، ایلیا موتور مشخصات رسمی آن را برای بازار کشورمان اعلام کرد؛ بنابراین، به‌زودی فروش این پیکاپ کره‌ای در ایران آغاز و راهی بازار خواهد شد. موسو در دو نسخهٔ استاندارد و کشیده تولید می‌شود که دومی با نام موسو گرند شناخته می‌شود و طول اتاق بار آن حدود ۳۰ سانتی‌متر بیشتر است. ایلیا موتور هم همین نسخهٔ کشیده را برای واردات انتخاب کرده است.

سانگ یانگ KGM موسو گرند خان

داخل موسو گرند خان

در نسخهٔ بروز شدهٔ موسو که در اواسط سال ۲۰۲۳ با نام خان معرفی شد، سانگ‌یانگ یا بهتر بگوییم KGM اقدام به طراحی داشبورد کاملاً جدیدی کرد که فوراً با نمایشگرهای بزرگ ۱۲.۳ اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و صفحه آمپر دیجیتالی قابل‌تشخیص است. البته کابین نسخهٔ قبلی خیلی قدیمی نشده بود ولی این نسخهٔ جدید با نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی واضحی که در بالای داشبورد خودنمایی می‌کند و صفحه آمپر دیجیتالی غنی از اطلاعات در مقابل راننده، مدرن‌تر و جذاب‌تر و کمی لوکس‌تر به نظر می‌رسد. بااین‌حال، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو بدون مشکل نیست و اتصال اپل کارپلی و اندروید اتو با سختی صورت می‌گیرد. همچنین از اندروید اتو یا اپل کارپلی بی‌سیم هم نیست.

سانگ یانگ KGM موسو گرند خان

بااین‌حال، صفحه آمپر دیجیتالی دقیق و واضح است و کنترل‌های سیستم تهویه خوب هستند. این کنترل‌ها برخلاف بسیاری از خودروهای جدید، کاملاً لمسی نیستند ولی کنترل دما و سرعت فن با استفاده از دکمه‌های لمسی صورت می‌گیرد. همچنین در نمونه‌های وارداتی به ایران، شاهد گرم‌کن و تهویهٔ صندلی‌های جلو هم هستیم که با توجه به قیمت موسو گرند خان در بازارهای جهانی، ویژگی‌های قابل‌توجهی محسوب می‌شوند زیرا برای مقایسه، در تویوتا هایلوکس حتی گرم‌کن چندمرحله‌ای صندلی‌ها هم وجود ندارد چه رسد به تهویه! فضای صندلی‌های عقب هرچند کافی به نظر می‌رسد اما به جاداری پیکاپ‌هایی مثل گریت وال نیست و وقتی صندلی‌های جلو برای افرادی با قد بیش از ۱۸۰ سانتی‌متر تنظیم شده باشد، در عقب زانوی سرنشینان به پشتی صندلی‌ها می‌چسبد. همچنین پشتی صندلی‌های عقب هم از پلاستیک خشک هستند اما فضای سر مناسب است و سه بزرگ‌سال می‌توانند در عقب بنشینند.

سانگ یانگ KGM موسو گرند خان

در نسخهٔ استاندارد موسو، اتاق بار ۱,۳۰۰ میلی‌متر طول، ۱,۵۷۰ میلی‌متر عرض و ۵۷۰ میلی‌متر ارتفاع دارد اما در نسخهٔ گرند، طول اتاق بار به ۱,۶۲۵ میلی‌متر می‌رسد که باعث سهولت در حمل بارهای طویل می‌شود. بااین‌حال، نسخهٔ گرند با طول کلی ۵,۴۰۵ میلی‌متر، پیکاپ بزرگی است و تناسبات عجیبی دارد. با دماغهٔ بادکرده، کابین با اندازهٔ معمول و اتاق بار کشیده، هنگام پارک کردن و حرکت در جاهای تنگ باید بسیار به آینه‌ها توجه کنید. برای مقایسه، نسخهٔ استاندارد موسو خان ۵,۰۹۵ میلی‌متر طول دارد و برای پارک کردن راحت‌تر خواهد بود.

زیر کاپوت

موسو با پیشرانه‌های ۲.۲ لیتری دیزلی و ۲ لیتری توربو GDI بنزینی تولید می‌شود که ایلیا موتور نسخهٔ بنزینی را به ایران آورده است. این پیشرانه ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. انتقال نیرو در تمام نسخه‌های این پیکاپ توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت آیسین صورت می‌گیرد و با سامانهٔ چهارچرخ محرک با حالات دوچرخ سبک، چهارچرخ سبک و چهارچرخ سنگین و همین‌طور قفل دیفرانسیل عقب همراه است. این پیکاپ در می‌تواند تا ۳۲۰۰ کیلوگرم را یدک بکشد ولی ظرفیت بار آن بسته به نسخه و مدل متفاوت خواهد بود. در نسخه‌های استاندارد یا کوتاه، ظرفیت بار ۷۹۰ کیلوگرم و در نسخهٔ گرند ۸۸۰ کیلوگرم است ولی سانگ‌یانگ مدلی از نسخهٔ کشیدهٔ موسو را هم با فنرهای شمش در عقب ارائه می‌کند که ظرفیت بار یک تنی دارد. دیگر نسخه‌ها اما از تعلیق عقب فنر پیچشی دارند.

سانگ یانگ KGM موسو گرند خان

رانندگی

تجربهٔ رانندگی موسو گرند خان مناسب است ولی در کلاس خود بهترین نخواهد بود. پیشرانهٔ ۲ لیتری بنزینی به‌خوبی از پس وزن ۲۱۹۰ کیلوگرمی خودرو برمی‌آید و هرچند خودرو هنگام شتاب گیری از حالت سکون خیلی سریع نیست ولی برای سبقت‌گیری از کشش کافی برخوردار است. این یعنی روی جاده احساس کمبود قدرت نخواهید داشت. گیربکس شش سرعته هم عملکرد مناسبی دارد و چه در رانندگی‌های شهره و چه جاده‌های بزرگراهی، تعویض دنده‌ها عمدتاً به نرمی انجام می‌گیرد. البته در چند مورد، گیربکس تصمیم گرفت در سرعت‌های پایین بی‌جهت دنده کم کند درحالی‌که می‌توانست بدون نیاز به معکوس دادن، به گشتاور بالای موتور تکیه کند.

سانگ یانگ KGM موسو گرند خان

مشکل بزرگ‌تر اما عملکرد فرمان در سرعت‌های بالا است. این پیکاپ به فرمان حساس به سرعت مجهز است که نرمی و سفتی فرمان تغییر می‌دهد. این سیستم اما زمانی که در سرعت‌های ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت فرمان را بیش‌ازحد سفت می‌کند که می‌تواند راننده را غافلگیر کند زیرا در بزرگراه مثل از دست دادن نیروی هیدرولیک فرمان خواهد بود. علاوه بر این، سواری خودرو هم کمی ناراحت‌کننده است و هنوز هم شبیه خودرویی با شاسی نردبانی احساس می‌شود. البته اگر پشت فرمان پیکاپ‌های قدیمی‌تر نشسته باشید، ممکن است لرزشی که در دست‌اندازها ایجاد می‌شود را احساس نکنید اما اگر با پیکاپ‌های جدید چینی مثل گریت وال رانندگی کرده باشید، احساس خواهید کرد که موسو یک گام عقب است.

سانگ یانگ KGM موسو گرند خان

امکانات و تجهیزات

ایلیا موتور نسخهٔ تقریباً کاملی از موسو گرند خان را به ایران آورده است که امکانات زیادی را ارائه می‌کند:

  • نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۲.۳ اینچی
  • صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی
  • اپل کارپلی و اندروید اتو
  • تنظیم برقی صندلی‌های جلو
  • گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب
  • تهویه صندلی‌های جلو
  • سیستم تهویه اتوماتیک دو منطقه‌ای
  • نورپردازی داخلی
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی
  • سانروف برقی
  • سنسور نور و باران
  • ۶ ایربگ
  • استارت دکمه‌ای
  • دوربین دنده عقب
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • کنترل پایداری
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • سیستم کمکی حرکت در سراشیبی
  • ترمز اضطراری
  • کروز کنترل
  • سنسور پارک جلو و عقب
  • هشدار نقطه کور
  • هشدار خروج از خط
  • هشدار ترافیک عقب
  • هشدار خروج ایمن سرنشینان

و…

قیمت و جمع‌بندی

قیمت سانگ‌یانگ موسو گرند خان هنوز از سوی ایلیا موتور اعلام نشده است ولی قیمت این پیکاپ در بازار استرالیا از ۲۶,۷۰۰ دلار آغاز می‌شود و در گران‌ترین نسخه به ۳۱ هزار دلار می‌رسد؛ بنابراین، برای پیکاپ KGM در بازار کشورمان باید انتظار قیمتی در حدود ۳.۵ میلیارد تومان را داشته باشیم. اصلی‌ترین رقبای موسو گرند خان در بازار ایران نیز بهمن G9 و کی‌ام‌سی T9 هستند که قیمت اولی در بازار به بیش از ۳.۳ میلیارد تومان رسیده است. به‌طورکلی، هرچند موسو گرند خان پیکاپ مناسبی است ولی هنوز با عالی بودن فاصله دارد و در بازارهای جهانی حتی می‌توان برخی پیکاپ‌های چینی مثل گریت وال را به آن ترجیح داد ولی در ایران به دلیل محدودیت بازار و اصل و نسب کره‌ای، احتمالاً بتواند نظر کسانی که خواهان یک پیکاپ دو دیفرانسیل هستند اما علاقه‌ای به مدل‌های چینی ندارند را جلب کند.

سانگ یانگ KGM موسو گرند خان

مشخصات فنی KGM موسو گرند خان

پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۲۲۵ اسب بخار
گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
حداکثر سرعت ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۱.۶ لیتر ترکیبی
طول ۵,۴۰۵ میلی‌متر
عرض ۱,۹۵۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۸۵۵ میلی‌متر
فاصله محوری ۳,۲۱۰ میلی‌متر
فاصله از زمین ۲۲۰ میلی‌متر
وزن ۲۱۹۰ کیلوگرم
ظرفیت یدک کشی ۳۲۰۰ کیلوگرم
ظرفیت باک ۷۰ لیتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. Hosseink3

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    نمی‌دونم چرا انقدر ارتفاع از سطح زمینش کمه . ولی خوب کیفیت قطعات شرکت سانگ یانگ خیلی بهتر از چینی های اشغال منتاژی هست مثالش هم T8

    موافقم 57
    مخالفم 7
    1. amirkhanzadeh

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1034 ديدگاه)

      کیفیت ساختش از چینی ها بهتر ولی نکته قابل فکر اینکه که چرا تبلیغات برندشون آنقدر ضعیف اونایی که اطلاع دارند می دونند که فروش این شرکت زیاد نیست در صورتی که از خیلی از شرکت های چینی بهتر هستند

      موافقم 23
      مخالفم 3
      1. Hosseink3

        ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (63 ديدگاه)

        فکر کنم دنبال ورشکستگی هستن توی کشور های خارجی میشه با ورشکستگی درآمد داشت

        موافقم 3
        مخالفم 5
    2. هراکلیوس

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (269 ديدگاه)

      خدا کنه ایران نیاد چون اسمش میشه موسو خان پلاس بالا محل

      موافقم 12
      مخالفم 4
  2. دیا

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (173 ديدگاه)

    این طراحی سانگ یانگی با چراغ شهلایی رو کجای دلم بزارم. مملکت نابود شد رفت.

    موافقم 24
    مخالفم 2
  3. 🇰🇷

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (276 ديدگاه)

    تا خبر از کره ست ، دو تا خبر دست اول هم بگم

    • هیوندای با زیربرند لوکس خودش یعنی جنسیس وارد مسابقات لمان میشه . علاوه بر WRC و TCR ، کره‌ای‌ها به LMDh هم وارد میشن . احتمالا هیوندای با ORECA همکاری میکنه . همچنین از اسامی چون گابریل تارکینی برای مدیریت ارشد این پروژه نام برده شده . جزئیات هنوز مشخص نیست و حتی احتمال شراکت با تیمهای فعلی هم وجود داره

    • هیوندای و GM با هم قرارداد همکاری امضا کردند
    این قرارداد هم شامل خودروهای الکتریکی هم درون‌سوزه و باعث صرفه جویی در هزینه ها و سرمایه هر دو کمپانی میشه . GM سابقا با هوندا قرار داد بسته بود که خودروهای برقی ارزون قیمت رو توسعه بدند اما با جدایی هوندا ، احتمالا هیوندای میتونه جایگزین بهتری باشه. امریکاییا قبلا با کره همکاری داشتند که حاصلش Spark EV بود

    موافقم 20
    مخالفم 14
    1. amir

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      لازم نیست اخبار موتور وان رو پوشش بدی خودمون میخونیم
      البته استاد پیام که همین پرچم کره باشه میفرمایند
      مطالعه داشته باشید و فضای سایت رو خراب نکنید

      موافقم 25
      مخالفم 22
    2. 🇰🇷

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (276 ديدگاه)

      متاسفانه برعکس هیوندای ، خبر خوبی از نیسان به گوش نمیرسه
      نیسان به علت مشکلات مالی متعدد ، تولیدات خودش در امریکا رو کاهش میده . قربانیان این کاهش تولید ، مدلهای روگ و فرانتیر هستند که قراره تولیدشون ۴۰ هزار دستگاه کاهش پیدا کنه . جالب اینجاست که روگ پرفروش ترین مدل نیسان در امریکاست
      این اقدام برای اینه که موجودی های خاک خورده و تلنبار شده شرکت کمتر بشه . نیسان چند وقت پیش به نمایندگیاش اعلام کرد با ضرر خودروها رو آب کنن بره که گرچه اقدام مثبتی تلقی نمیشد اما به کاهش مازاد تولید کمک کرد ‌ گرچه اوضاع همچنان برای نیسون خوب نیست …

      موافقم 17
      مخالفم 20
      1. amir

        ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        اوضاع خوبی از فروش کیا تو آمریکا به گوش نمیرسه
        برخلاف هیوندای کیا با کاهش فروش مواجه هستش
        تویوتا هم که برخلاف گروه هیوندای با افزایش فروش ناچیز بالای ۱۵۰ هزارتا افزایش فروش تو بازار آمریکا داشته

        موافقم 19
        مخالفم 15
      2. MehdiTurbo

        ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (2363 ديدگاه)

        پرچم کره خیلی کمدی جواب امیر دادی پکیدم از خنده 😂🤣 اصلا کاری به کره و ژاپن و این چرت پرتاش ندارم طرز جوابت خیلی باحال بود 😂🤣

        موافقم 5
        مخالفم 6
    3. Galant.VR4(JDM)

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1169 ديدگاه)

      جالب شد ورود هیوندای به لمان و به احتمال زیاد با یه تیمی قرارداد میبندن و بعدا به صورت مستقل ادامه میدن
      الان به صورت رسمی خبرش منتشر شده؟

    4. Cert

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (173 ديدگاه)

      Spark از دوو بود

  4. مهردادکمال

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1986 ديدگاه)

    بزرگترین مشکلش نام نا آشنای اونه. اکثر مردم ما سانگ یانگ رو نمیشناسن و این حتی اسمش تغییر کرده و بدتر اینکه سازنده تلاشی نکرده تو طراحی تمایزی با چینی ها داشته باشه. اگر نتونه تبلیغ درستی کنه شکستش تو ایران حتمیه

    موافقم 7
    مخالفم 3
  5. علی جردن

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    جدیدا تو ایران پیکاپ سواری مُد شده در حالی که با این کوچه خیابونای تنگ کلاس پیکاپ اصلا مناسب جاده های ایران نیست

    موافقم 19
    مخالفم 1
  6. hosen

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (655 ديدگاه)

    سایز چرخ هاش بنظر کوچیک میاد

    موافقم 10
    مخالفم 2
  7. Taha Ayoobi

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (4342 ديدگاه)

    حالم از پشت آمپر دیجیتال بهم میخوره

    موافقم 6
    مخالفم 2
  8. faster

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (82 ديدگاه)

    میتونه رقیب سرسختی برای پیکاپ های چینی باشه

  9. امیر حسین

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (122 ديدگاه)

    چرا رکستون رو مونتاژ نمی کنن؟! چقدر وانت نیلز داریم مگه؟!

  10. امیر ۱۳۵۹

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    در قیاس با فوتون G7 ایران خودرو دیزل نظرتان چیه؟
    به هر حال موتور اون تکنولوژی بورگوارد و گیربکسش zf

  11. صالح

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    ای کاش پیکاپ دیزلی اتومات میومد تو بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا