قدیمیترین کمپانی خودروساز کره جنوبی، سانگیانگ با معرفی تیوولی توانست جان تازهای بگیرد. خودرویی که مورد استقبال خوبی در اروپا و ایران هرچند این موضوع هم برای رهایی از ورشکستگی سانگ یانگ کافی نبود.
تاریخچه سانگیانگ
کمپانی سانگیانگ قدیمیترین خودروساز کره است و ازنظر برخی مصرفکنندگان، کیفیت محصولاتش گاهی از هیوندای و کیا هم بیشتر و بهتر است. جالب است بدانید این شرکت در حال حاضر چهارمین خودروساز کره جنوبی است. اما سؤالی پیش میآید که چرا تولیدات سانگ یانگ ناشناخته و کمفروش است؟ دلیل اصل این موضوع را باید طراحی دانست. جایی که سایر رقبا بهخوبی با سلایق مخاطبان ارتباط برقرار میکنند، سانگ یانگ با طراحیهای بهشدت عجیب و گاهی زشت، خریداران را فراری میدهد و البته وجود غولهایی همچون کیا و هیوندای که فضای بازار را برایش تنگتر کردهاند هم بیتأثیر نیست. سال ۲۰۱۱ بود که خبر رسید ماهیندرای هندوستان بخش زیادی از سهام سانگیانگ را خریده و حاصل شراکت این دو برند کراس اووری شد به نام تیوولی.
سانگیانگ چگونه به ایران راه پیدا کرد؟
در دهه هشتاد هنگامیکه درهای واردات خودرو به کشور باز بود و قوانین محدودکنندهای چون حجم موتور و… وجود نداشت، بازار خودروهای شاسیبلند فول سایز با موتورهای حجیم، مانند تویوتا لندکروزر داغ بود. یکی از این شاسیبلندهای بزرگ، سانگیانگ موسو بود که پای این برند را به ایران باز کرد. موسو موتورهای ۲۳۰۰ و ۳۲۰۰ سیسی داشت که موتور ۳۲۰۰ یا همان موتور شش سیلندر خطی مرسدس بنز، طرفدار بیشتری داشت. در آن سالها شریک سانگیانگ مرسدس بنز بود و به همین سبب موتورهای مرسدس بنز بر روی بسیاری از این خودروها استفاده میشد. بعد از موسو مدلهای دیگری مانند اکتیون، کوراندو قدیمی و نیو، رودیوس، کایرون، چیرمن و رکستون وارد ایران شدند. سال ۲۰۱۶ فرا رسید و واردات با محدودیتهایی همراه شد و از همین رو خودروی کوچکتر و جدید و جذاب سانگیانگ یعنی تیوولی به ایران رسید. این خودرو طراحی جذاب و خاصی داشت که از فلسفه طراحی سانگ یانگ بهمراتب دور بود و بهگونهای که بسیاری از افراد خیال میکردند این یک خودروی چینی است. تیوولی در آن سال سه تیپ آرمور، اسپرت و الیت داشت که آرمور فیسلیفت شده الیت بود. سال ۲۰۱۸ رسید و سانگیانگ رکستون G4 هم که یک کراس آور فول سایز و رقیبی برای پرادو بود معرفی شد. بعد از بسته شدن واردات در سال ۲۰۱۸ شرکت نورا موتور پارس، رکستون را با دو نسخه و تیوولی را در سه نسخه (اسپشیال، فایتر و سولار) مونتاژ کرد. اما تیوولی های مونتاژ و وارداتی تفاوتهایی دارند مثلاً در نسخههای مونتاژی، موتور در تمامی مدلها بهجز سولار، توربو شد و آپشنهای بیشتری به آن اضافه شد و ظاهر آنها هم با بازار جهانی یعنی فیسلیفت دوم مطابق بود. بهتازگی سانگ یانگ تورس نسل جدید هم بهصورت آزمایشی و برای تست به ایران آمد و ممکن است در آینده این خودرو را بهصورت وارداتی یا مونتاژ هم در کشور داشته باشیم.
طراحی ظاهری سانگ یانگ تیوولی
تیوولی جزو زیباترین خودروهای کره در زمان خود و البته ازنظر من میان رقبا هم زیباترین است. طراح این خودرو یک فرد ایتالیایی است. هنگامیکه از عقب به خودرو نگاه میکنید ظاهر کپل و چراغهای پفکرده به همراه خطوط شکسته حس خوبی به شما القا میکند؛ نوشته تیوولی زیر لوگوی سانگیانگ به زیبایی خودنمایی میکند و در کل عقب خودرو ظاهر جسورانه، عضلانی و زیبایی دارد. نکته قابل توجه، پلاستیکهای مشکی رنگی است که دور خودرو کشیده شده و در محل نصب مه شکن عقب این ضربهگیرها به پایان میرسد.
نمای کناری ساده تیوولی بهوسیله گلگیرهای برجسته و سقف گنبدی و ستون C بسیار پهن نسبت خودروهای دیگر بازار متمایز است.
طراحی جلوی تیوولی برخلاف باقی نقاط خیلی محافظهکارانه است و سانگیانگ سعی داشته بهوسیله چراغهای پهن و رنگ مشکی تیوولی را تزئین کند؛ کاپوت با خطوط شکسته بسیار به راننده حس خوبی در هنگام رانندگی میدهد. یکی از تفاوت تیوولی های ۲۰۱۸ با ۲۰۱۷ در خطوط مشکی سپر است. ظاهر جلویی بسیار خشن است و برخلاف اکثر خودروهای سانگ یانگ اینجا جلوپنجرهٔ بزرگی نداریم.
کابین و امکانات سانگ یانگ تیوولی
تیوولی در ایران تیپهای مختلفی دارد که با تغییر تیپ، تریمهای داخلی هم تغییر مییابد مثلاً در ایرانتریم مشکی یک دست، کرم و مشکی و قرمز و مشکی را میبینیم. سال ۲۰۱۶ تیوولی با دو نسخه الیت اسپرت وارد کشور شد که نسخه اسپرت لو آپشن است اما سطح آپشنهای الیت با آرمور هیچ تفاوتی ندارد؛ اما کار بهجایی کشید که کارشناسان بابت آپشنهای کمی که تیوولی دارد آن را نقد میکردند و البته پر بیراه هم نمیگفتند؛ گذشت و مدتی بعد رامک خودرو در نمایشگاه خودروی مشهد در سال ۱۳۹۵ سانگ یانگ تیوولی رد پکیج (Red Package) را معرفی کرد که مانند پژو ۲۰۷ MC تریم داخلی قرمز رنگ داشت و به علاوهٔ امکانات تیپ الیت از صندلی برقی راننده، کیسه هوای زانویی راننده، سردکن صندلی راننده، تهویه دوگانه و… هم برخوردار بود اما این تمام ماجرا نبود و در بخش فنی هم تغییری دیده میشد که در ادامه به آن میپردازیم. با این حال دلیل اصلی وارد نشدن نسخه ردپکیج فاصله قیمتی آن با نسخههای الیت و آرمور بود. در حال حاضر هم تنها تعداد انگشتشماری تیوولی ردپکیج در کشور حضور دارد.
هنگامیکه وارد کابین تیوولی میشوید یک نکته نظر شما را جلب میکند، فضای کاربردی برای قرار دادن وسایل بسیار زیاد است و طراح سعی داشته تا از حداکثر فضا استفاده کند. متریال استفاده شده تلفیق پلاستیک خشک، پد نرم و پلاستیک نرم است و تا امروز که این خودرو کارکرد ۸۰ هزارتایی دارد شما سروصدایی از ادوات کابین نمیشنوید اما رنگ قسمتهایی که استفاده مکرر از آنها شده مانند دسته دنده رفته و طبیعتاً فرمان هم براق شده. کیفیت چرم صندلیهای تیوولی بسیار خوب است و از اکثر خودروهای هیوندای و کیا بهتر بوده و از طرفی راحتی و دربرگیرندگی بسیار خوبی هم دارند.
این نکته را باید بگویم که در کابین شما آپشنهای زیادی ندارید اما آپشنهایی که گذاشته شده کاربردی است؛ مثلاً سانروف، آیینه تاشو برقی و… که در ادامه به آنها میپردازیم. داشبورد تیوولی با طرح پیانویی و طرح نقرهای رنگی تزئین شده و در کل طراحیاش هارمونی خوبی دارد. روی در راننده کلیدهای شیشهبالابرها، آیینه تاشو برقی، تنظیم برقی آیینه، قفل درها و قفل شیشهها به رنگ نقرهای وجود دارد و فقط شیشه راننده اتوماتیک برقی است و بالاتر از آن هم بلندگوهای بزرگ تیوولی قرار دارد؛ بلندگوها بدون مارک است و کیفیت قابل قبولی دارد. در کنسول میانی زیر دسته دنده طرح پیانویی کشیده شده و جلوی آن گرمکن صندلی، پورت USB و حتی درگاه HDMI قرار دارد. بر روی داشبورد کنار چراغ خطر کلیدی وجود دارد که بهوسیله آن نرمی و سفتی فرمان تنظیم میشود. کنار فرمان سه عدد کلید وجود دارد که تشکیل شده از کلید خاموش کردن ESP، سنسور جلو و تنظیم حالات رانندگی که عبارتاند از Power و Winter و Eco. آیینه هم فتوکرومیک است. صفحه کیلومتر آنالوگ است و فقط یک کامپیوتر سفری درون آن نصب شده و رنگ قرمزی روی آن است که برخلاف تصور چشم را آزار نمیدهد و کنتراست خوبی هم دارد. آپشنهای سانگیانگ تیوولی عبارتاند از: آیینه تاشو برقی، سانروف، کنترل حرکت در سربالایی، کروز کنترل، حالات رانندگی، سنسور جلو و فشار باد تایر، فرمان برقی، تنظیم حالات فرمان، گرمکن صندلی، آیینه تاشو برقی و سانروف؛ اما جدای از تمامی این آپشنها، تیوولی آپشنی دارد که تقریباً در هیچ خودرویی که در ایران است مشاهده نمیشود؛ هنگامیکه به کامپیوتر سفری نگاهی میاندازید به شما زاویه چرخهای جلو را نشان میدهد.
ردیف عقب تیوولی فضای پای خیلی بزرگی ندارد و در حد اندازه خودرویی مثل i20 مونتاژ و نیسان جوک است. البته که تیوولی صندلیهای راحتی دارد؛ متریالی هم که روی درها کار شده دقیقاً مشابه جلو است و زیر آرنجی عقب هم وجود دارد؛ اما نبود دریچه کولر عقب با توجه به ابعادش احساس میشود. در صندوق برقی نیست و ابعاد کوچک صندوق یکی از نقاط ضعف تیوولی به شمار میرود بهگونهای که با قرار دادن یک چمدان فضای صندوق بهطور کامل پر میشود.
مشخصات فنی سانگ یانگ تیوولی
در قسمت کابین و امکانات به تیوولی رد پکیج اشاره کردیم اما تفاوت فنی که با آرمور، الیت و اسپرت دارد ساختار دو دیفرانسیل آن است که از سه تیپ دیگر این تیپ را متمایز میکند. تیوولی وارداتی یک موتور ۱۶۰۰ سیسی تنفس طبیعی دارد که متصل به یک گیربکس شش دنده اتوماتیک میتواند قدرت ۱۲۸ اسب بخار و ۱۶۰ نیوتنمتر گشتاور را به چرخهای جلو وارد کند و در ۱۲.۵ ثانیه به گفته کمپانی از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت این خودرو ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت آن بهطور ترکیبی ۷.۲ لیتر اعلام شده که منطقی است. اما نسخهٔ توربو از همین موتور به یک توربو شارژر مجهز شده که قدرت را به ۱۶۳ اسب بخار و گشتاور را به ۲۸۰ نیوتنمتر میرساند.
حجم موتور | ۱۶۰۰ سیسی |
قدرت | ۱۲۸ اسب بخار |
گشتاور | ۱۷۵ نیوتنمتر گشتاور |
شتاب | ۱۲.۵ ثانیه |
مصرف ترکیبی | ۷.۲ لیتر |
گیربکس | ۶ دنده اتوماتیک |
حداکثر سرعت | ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت |
طول | ۴۲۰۲ میلیمتر |
عرض | ۱۷۹۸ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۶۰۰ میلیمتر |
وزن | ۱۳۰۰ کیلوگرم |
فاصله محوری | ۲۶۰۰ میلیمتر |
حجم باک | ۴۷ لیتر |
تجربه رانندگی با سانگیانگ تیوولی
فرمان سانگ یانگ تیوولی D کات و از بسیاری از خودروها نرمتر است؛ گیربکس ساخت شرکت آیسین ژاپن بوده و دندهها خیلی نرم تعویض میشود. بهعنوانمثال هنگامیکه میخواهید ماشین را از حالت پارک روی درایو بیاورید این عملیات تعویض حالت گیربکس خیلی نرم انجام میشود. وقتی دسته دنده را روی حالت دنده دستی قرار میدهید برخلاف اکثر خودروها که با عقب و جلو کردن لیور دنده، تعویض انجام میشود در تیوولی کلیدی روی دسته دنده برای این کار وجود دارد که در حالت عادی برای تعویض حالت گیربکس کمی گیجکننده است. یکی از مشکلاتی که تیوولی دارد سروصدای زیادی است که از موتور به کابین وارد میشود البته با توجه به حجم کم موتور، این موضوع دور از انتظار نیست. ترمزها هم از پس این ابعاد و وزن بهخوبی برمیآید. طراحی آیینه خیلی هوشمندانه است و نقطه کور کمی دارید. تیوولی در حالت عادی و شهر سواری نسبتاً نرمی دارد اما به علت فاصله محوری کم در دستاندازهای بزرگ کوبشهای بدی به اتاق وارد میشود.
نکتهٔ دیگری هم که وجود دارد این است که ارتفاع کم از زمین، کمکفنرهای خشک و فاصله محوری کوتاه سبب میشود لنگرهای کمی داشته باشید. اگر نکاتی که گفته شد را جمع کنید متوجه میشوید که هندلینگ به نسبت خوبی هم با توجه به موتور و شهری بودنش دارد.
هزینههای نگهداری سانگ یانگ تیوولی
مالک بهتازگی این تیوولی را خریداری کرده و تاکنون ۵۰۰ کیلومتر پیمایش داشته و از ابتدا تنها بنزین معمولی درون باک ریخته است. تا امروز استهلاک خودرو بسیار کم بوده و خرابی و کلاً هزینههای نگهداری نداشته است. بد نیست مطلب راهنمای خرید سانگ یانگ تیوولی دست دوم را نیز بخوانید.
تعدادی از قطعات سانگ یانگ تیوولی | قیمت |
لنت عقب | ۲ میلیون تومان |
سیبک فرمان چپ | ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان |
دسته موتور بالا | ۴ میلیون و ۳۰۰ و ۵۰ هزار تومان |
صافی بنزین | ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان |
تعدادی از قطعات نیسان جوک | قیمت |
لنت عقب | ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان |
سیبک فرمان | — |
صافی بنزین | — |
تعدادی از قطعات MVM X55 pro | قیمت |
لنت عقب | ۵۰۰ هزار تومان |
صافی بنزین | ۱۵۰ هزار تومان |
سیبک فرمان | ۱ میلیون تومان |
فهرست بالا، قیمت برخی از قطعات تیوولی و دو تا از رقبایش است؛ همانطور که میبینید قیمت قطعات تیوولی حتی از نیسان جوک ژاپنی هم بیشتر است. مثلاً قیمت صافی بنزین تیوولی ۱۰ برابر امویام X55 پرو است!
نتیجهگیری
اگر کسی هستید که راحتی خودرو برایتان اهمیت دارد و به دنبال خودرویی شهری هستید که حساسیت به بنزین نداشته باشد تیوولی، گزینه خوبی برای شما خواهد بود. البته نباید از این خودرو که در تمام دنیا یک CUV اقتصادی است انتظار آپشنهای زیاد داشت اما با این حال میتوانید به سراغ خودروهایی همچون: نیسان جوک، رنو کپچر و با هزینه بیشتر پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 بروید و اگر به دنبال خودروهایی با آپشنهای بیشتر باشید میتوانید خودروهای چینی مانند: MVM X55 pro، فونیکس تیگو ۷ پرو، فونیکس FX اکسلنت، دیگنیتی پرایم و یا مکث موتور تیارا را نشان کنید؛ اگر هم به دنبال خودروهای کوچک شهری هستید به دلیل ابعاد کابین مشابهی که این کلاس با هاچبکها دارد، هیوندای i20 مونتاژ، آلفا رومئو جولیتا و تویوتا یاریس ۲۰۱۵ را درنظر داشته باشید.
مزایا | معایب |
طراحی جذاب | خدمات پس از فروش |
امکانات رفاهی مناسب به نسبت قیمت | فضای کوچک صندوق |
گیربکس هوشمند | موتور ضعیف |
فرمان برقی | سروصدای زیاد موتور |
ابعاد جمع جور برای شهر | ابعاد کوچک کابین |
متریال مرغوب | قیمت قطعات بالا |
هندلینگ خوب | ناشناختگی برند |
ترمز هار پرقدرت | بلندگوهای بدون مارک |
قیمت رقابتی | |
وجود سنسور جلو | |
بازار دست دوم |
در پایان هم باید از جناب آقای رضا تویسرکانی بابت صرف وقت با تیم مجله پدال تشکر کنیم.
*ALI*
۱۹ تیر ۱۴۰۲من خیلی این ماشین رو دوست ندارم بخواتر ظاهر و طراحیش ولی به نظر میاد ماشین بدی نباشه ولی باید ببینیم مدل های بعدیش چجوریه و یه نگاهی به اونها بندازیم
net
۱۹ تیر ۱۴۰۲در بین خودروسازهای جهان سانگ یانگ رکورد بیشترین تولید ماشین زشت و عجیب و غریب داره. طراحی بیرونی تیوولی هم یکی دیگر از ماشینهای بد سانگ یانگ هست
net
۲۰ تیر ۱۴۰۲تیوولی شبیه ماشینهای هندی هست
NAVID۰۰۹۸
۲۰ تیر ۱۴۰۲کسی که ماشینشناس باشه ، تفاوت گُل با خار را میفهمد !
تیوولی خارِ دنیای خودرو به حساب میاد !!!
زمانی که صفرکیلومترش بود ۸۳ میلیون ، تستش کردم و تنها مزیتش اینه که نسبت به لگنهای چینی یه لِوِل بالاتر بود تو بحث کیفیت متریال جانبی ، همین ، نه بیشتر نه کمتر !
جدیدهاشم که توربو داره و به درد مملکت ما نمیخوره !
اینکه ما تو یه کشور خودرونشناس ، عاشق خودرو شدیم تقصیر ما نیست اما اینکه فرهنگ تعریف از واقعیت خودروها را نداریم ، تقصیر ماست !
این خار ، چیزی برای تعریف نداره مگر عشق پراید پژوها برایش فرش قرمز پهن کنند که متاسفانه ۹۵٪ جامعهی ما ناخواسته یا خودخواسته پراید پژو سوار شده شدهاند و اینطور هم که پیش میرویم وضع بدتر هم میشود !
محمدمهدی
۳۰ مهر ۱۴۰۲این ماشین کاندید بهترین خودروی سال تو اروپا و کاندید بهترین خودروی جهان شد ، ایمن ترین خودروی کره جنوبی تو سال ۲۰۱۵ شد ، جایزه بهترین ارگونومی صندلی رو تو کره جنوبی از ان خودش کرد ،گیربکس نرم و فوق دقیق ایسین ،موتور بشدت کم استهلاک عین ساعت کار میکنه ، کیفیت با توجه به قیمت عالی ، استاندارد الایندگی یورو ۶ ، ماشین کاملا تو دست و ارگونومی بینظیر، فرمون خیلی نرم ، پژو ۲۰۰۸ برادرم داره اون هم بسیارعالی ولی همیشه دغدغه بنزین سوپر و اکتان و روغن با کیفیت داره ، این ماشین عین نیسان جوک فقط استارت بزن هرجا خواستی برو بیا بی دردسر ، هیچ خودرویی بدون مشکل نیست برا تیوولی هم صادقه اما مزایا تقریبا تمام معایبو پوشش میده .
Ehsan
۱۹ تیر ۱۴۰۲ماشین خیلی خوبیه،هرکس داره خیلی راضیه،اقای رزاقی هم مدل توربو رو تست کرده بود خیلی تعریفشو میداد
کلا سانگ یانگ برند خوبیه،پتانسیل بالایی داره،اگه هیوندای میخریدش و تو بحث سرمایه و بازاریابی و تبلیغات بهش کمک میکرد وضعیتش بد نمیشد،ولی ظاهرا مالک جدیدش هم سیاست های خوبی رو در پیش گرفته و پارسال تونست به سود برسه بالاخره
NAVID۰۰۹۸
۲۰ تیر ۱۴۰۲آقای رزاقی 😂 !
به اون آقای رزاقی و این آقای رزاقی و حومه ، پول بده ، ماشین مفتی هم بده !!! بعد ببین چطور با اذان مسجد برات بندری قِر میده !
خوشم میاد ، مِلاکهامون هم مثل خودروهای زیر پامون هم لِوِل شده !
ما آدم خودروشناس زیاد داریم که دیگه حتی خجالت میکشند در مورد خودرو در ایران حرف بزنند ( مهندس فرهاد کاشانی ، مسیح فرزانه ) !
تا زمانی که تعصب لگنهای کرهای چینی ایرانی را میکشید ، انتظارِ داشتن خودروی خوب را نداشته باشید و وضع بدتر هم میشود چون انتظارها در حد لیگِ دسته سه افغانستان هم نیست !
Amirmohammad
۱۹ تیر ۱۴۰۲ماشین خوبی هست تجربه کوتاه رانندگی رو داشتم باهاش،بی دردسر هم هست.برای ایران گزینه خیلی خوبی میتونه باشه چون با شرایط آب و هوایی ایران سازگاره.کلا همیشه ماشین های باکیفیتی تولید میکرده سانگ یانگ امیدوارم بتونه به چیزی که واقعا لیاقتش هست برسه چون فروشش و شهرتش تو دنیا خیلی کمتر از کیفیت واقعیش هست
PLAYER
۱۹ تیر ۱۴۰۲اسم هارو خدایی
سانگ یانگ تیوولی آرمور
تیگو هشت پرو مکس
دانگ فنگ
دیگنیتی
فیدلیتی
دایون
فونیکس اف ایکس
لاماری ایما
لاقل یه خارجی بیارید اسم ساده برای کپی کاری هاتون انتخاب کنه
Amiro
۱۹ تیر ۱۴۰۲رقیب های قیمتی
دیگنیتی پرایم و پرستیژ
فیدلیتی 5و7 نفره
تیگو 7پرو و عادی
Kmc k7
هایما s8 و s7
Jack s5
اگه زیر پا هم نمیخواین میتونید تیگو 8ثبت نام کنید که سود خودشو داره
البته همه این ها چینی هستند ولی خب هردو هم اینجا مونتاژ میشن فقط یسری محدود وارداتی دارن
انتخاب با شماست
🤌🙂🧡
datsun
۱۹ تیر ۱۴۰۲ماشین خوبیه ولی قیمتهای ایران فضایه
مانی
۱۹ تیر ۱۴۰۲سانگ یانگ تیوولی در ایران توسط شرکت «نورا موتور پارس» مونتاژ میشه و مدل های صفر کیلومتر مدل های 1401 و 1402 اون در نمایشگاه های خودرو تهران به تعداد قابل توجهی موجود است.به نظر من،قیمت این ماشین هم نسبت به دیگر رقبا نسبتا با صرفه تر هست.
مهردادکمال
۲۰ تیر ۱۴۰۲تنها حرکت هوشمندانه سانگ یانگ
سابقه
۲۰ تیر ۱۴۰۲من این ماشین را داشتم، یکسال نشد فروختم. حیف پول که واسه این لگن بدید. از هر نظر افتضاح. اینکه نوشته معایب صدای موتور، صدای تراکتور میشنوید! رانندگی خشک و خسته کننده. اصلا نرمی نداره.
محمد ع
۲۳ مرداد ۱۴۰۲عزیز شما قطعا ماشینت مشکلی داشته من دارم تیوولی خیلی نرم و راحته صدای موتور هم اصلا نیست مگر دور موتور بالای 5000 باشه
محمد
۲۲ تیر ۱۴۰۲ماشینی هست که به چینی های فعلی نمیرسه،سال ۹۵،۹۶ وقتی میاد به ایران از خیلی از ماشینهای چینی سر تر بود، ولی الان بری لاماری یا چانگان c35پلاس رو بخری خیلی به صرفه تر هست.