چشم اندازسانگ یانگ

سانگ یانگ تورس جدید؛ مشخصات و قیمت دو دیفرانسیل کره ای در ایران

شرکت نورا موتور به‌زودی پیش فروش شاسی بلند مدرن سانگ یانگ را برای بازار ایران شروع می‌کند. این خودرو ساخت کره جنوبی و مجهز به سیستم دو دیفرانسیل است.

برخلاف بازار جهانی، سانگ یانگ برندی شناخته شده برای مردم ایران محسوب می‌شود. حدود ۲۰ سال پیش، سانگ یانگ موسو با تجهیزات فنی مرسدس بنز وارد کشورمان شد و فروش خوبی داشت. مدل‌های بعدی از سری کوراندو، رکستون، اکتیون و تیولی هم در بازار ایران با استقابل مردم مواجه شدند.

شرکت سانگ یانگ قدمتی به اندازه تاریخ خودروسازی کره جنوبی و دیگر برندهای مطرح این کشور دارد و از زمان تأسیس در ۱۹۵۴ تاکنون، با فراز و نشیب‌های زیادی رو‌به‌رو بوده است. این شرکت در ابتدا سازنده ماشین‌الان سنگین راه‌سازی، اتوبوس و کامیون بود؛ اما بعدها به سمت تولید خودروهای سواری و مخصوصا کلاس کراس‌اور پیش رفت. سانگ یانگ با بحران‌های مالی مختلف رو‌به‌رو شد و چندبار دست به دست شد. در سال ۱۹۸۷ یک شرکت انگلیسی به نام پنتر وست‌ویندز (Panther Westwinds) سهام‌دار اصلی سانگ‌یانگ شد و همکاری نزدیک با مرسدس بنز و ساخت موسو در ۱۹۹۳ را آغاز کرد. سانگ‌یانگ در سال ۱۹۹۷ به شرکت دوو غول صنعتی آن دوران کره‌ جنوبی فروخته شد؛ اما در نهایت با ورشکستگی دوو در سال ۱۹۹۹، طراحی و تولید مستقل را متوقف کرد تا اینکه با حضور قدرت بزرگ خودروسازی هند، شرکت تاتاموتورز در دوو، سانگ یانگ هم جان تازه‌ای گرفت و با مدل‌های رکستون و کایرون در حدود سال‌های ۲۰۰۲ به بازار جهانی بازگشت. سرانجام در سال ۲۰۱۱، حدود۷۰ درصد سهام سانگ یانگ به دیگر خودروساز بزرگ هند، ماهیندرا فروخته شد. امروزه، گروه سرمایه‌گذاری KG  کره جنوبی مالک اصلی سانگ یانگ محسوب می‌شود.

تورس، اولین محصول جدید سانگ‌یانگ بعد از بحران مالی سال‌های اخیر است. شرکت سازنده طی یک دهه، صرفا مدل‌های قدیمی را به‌روزرسانی کرده و حالا با تورس قصد دارد حضوری قدرتمند در بازار جهانی داشته باشد. ظاهرا، کوراندو توربو ۲۰۲۳ نیز به زودی در ایران پیش‌فروش می‌شود اما ویژگی‌های خاص تورس با طراحی متفاوت و امکانات مناسب رانندگی آفرود، اهمیت این محصول برای بازار خودروی کشورمان را افزایش می‌دهد.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی سانگ یانگ تورس

رونمایی از خودرو در سال ۲۰۲۲ انجام شد و حالتی بسیار متفاوت از دیگر محصولات سانگ‌یانگ را نشان داد؛ هرچند که پلت‌فرم تورس با کوراندو جدید، مشترک است. جالب‌تر اینکه نمای اصلی مدل بنزینی با نسخه‌ی برقی، تفاوت چشم‌گیر دارد.

سانگ یانگ تورس نمای اصلی

تورس تحت تاثیر محصولات جیپ و لندرور به نظر می‌رسد؛ اما کاملا مشابه آن‌ها نیست. طراحی بدنه باعث می‌شود که خودرو، حس یک شاسی‌بلند آسیایی را تداعی نکند و موردی جذاب برای علاقه‌مندان مدل‌های ساخت بریتانیا و امریکا باشد.

در نمای جلو، چراغ‌های کوچک برای نور اصلی وجود دارند. روشنایی روز (دی‌لایت)، حالت پلک چشم را نشان می‌دهد و شخصیت تورس را تقویت می‌کند. در جلو پنجره، ۶ خط عمودی استفاده شده است و ادوات پلاستیکی متعدد تا پایین سپر، ادامه دارند.

در نمای جانبی، طرحی شبیه به رنجرور ایووک دیده می‌شود. برای ستون انتهای بدنه، ادواتی با رنگ روشن وجود دارد که برای مدل‌های سیاه‌رنگ جالب توجه خواهد بود. بخش بزرگی از داخل گلگیرها و رکاب نیز، پلاستیک تیره هستند که البته برای کراس‌اورهای اسپرت اندازه متوسط، چندان عجیب و ناخوشایند نیست اما حس لوکس خودرو را کاهش می‌دهد. تورس با سه نوع رینگ ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ اینچ در کره تولید می‌شود که البته الهام‌گرفته از چرخ‌های جیپ هستند.

نمای پشت، الگوبرداری تورس از رنجرور را بیشتر آشکار می‌کند. سپر عقب، ادوات پلاستیک نقره‌ای و سیاه‌رنگ رنگ دارد؛ ضمن اینکه حجم‌دهی درپوش صندوق نیز، چندان چشم‌نواز نیست. جایگاه مناسب اگزوز نیز در این بخش دیده نمی‌شود.

در مجموع، می‌توان از طراحی سانگ یانگ تورس رضایت داشت و آن‌را محصولی جذاب برای مخاطب ایرانی دانست. این شلسی بلند کره‌ای با ابعادی به طول ۴,۷۰۰ میلی‌متر، عرض ۱,۸۹۰  میلی‌متر، ارتفاع ۱,۷۲۰  میلی‌متر و فاصله محوری ۲,۶۸۰  میلی‌متر تولید می‌شود.

طراحی داخلی و نمای کابین سانگ یانگ تورس

سبک مدرن با نمایشگر بزرگ ۱۲/۳ اینچ برای تورس نصب شده است. علاوه‌بر این مانیتور لمسی، پنل دیجیتال تمام رنگی با ابعاد ۸ اینچ هم در مقابل دسته‌دنده وجود دارد که برای تنظیم امکانات رفاهی و اطلاع‌رسانی شرایط مختلف، مثل آب و هوا استفاده می‌شود. پشت فرمان نیز، نمایشگر رنگی دیجیتالی است.

تک‌نمونه‌های وارداتی موجود در ایران، فرمان و صندلی چرم با داشبورد قهوه‌ای روشن دارند که برای مخاطب ایرانی، لوکس و جذاب به نظر می‌رسد. از سویی دیگر، ظاهر فرمان و دسته‌دنده، حس خودروهای قدیمی را تداعی می‌کند. در مجموع با ادوات استفاده شده برای کنسول، تودری و داشبورد، می‌توان از مجموع طراحی داخلی سانگ‌یانگ تورس رضایت داشت.

سانگ یانگ تورس نمای صندوق

حجم مفید صندوق عقب برای تورس، ۸۴۰ لیتر است که برای خودرویی در این کلاس بدنه، مزیت مهمی محسوب می‌شود. همچنین صندلی‌های راحت برای چهار سرنشین وجود دارد.

تجهیزات فنی و پیشرانه کابین سانگ یانگ تورس

تنها پیشرانه بنزینی برای تورس، ۱/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۶۳ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن‌متر است. این مدل با سیستم دو دیفرانسیل و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته عرضه می‌شود. براین اساس، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹/۵ تا ۱۰ ثانیه با میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در صد کیلومتر برای تورس وجود دارد.

سانگ یانگ تورس نمای داشبورد

امکانات رفاهی و ایمنی سانگ یانگ تورس

مهم‌ترین تجهیزات جانبی شاسی‌بلند جدید سانگ‌یانگ عبارتند از فرمان چرمی با گرم‌کن، ورودی USB با شارژر جلو و عقب، شارژر بی‌سیم در جلو، سیستم کمکی انحراف از خطوط،  سه حالته رانندگی و عملکرد گیربکس اسپرت، نرمال، آرام (Comfort)، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو، سیستم کروز کنترل تطبیقی ACC، دو کانال تهویه گرمایشی و سرمایشی اتوماتیک، سیستم ضد واژگونی خودرو ARP، سیستم کمکی شروع به حرکت در سربالایی و سرپایینی (HSA و HDC)، حسگر جلو و عقب، دوربین پارک، کنترل هرزگردی (TCS)، ورود و استارت بدون کلید (Keyless)، دو کیسه هوا برای سرنشین جلو و دو کیسه هوای جانبی، آینه های جانبی برقی تاشو مجهز به چراغ راهنما و گرمکن با قابلیت باز و بسته شدن اتوماتیک، سانروف و رینگ ۱۸ اینچ.

قیمت در بازار جهانی و هزینه خرید احتمالی در ایران

برای مردم کره جنوبی، قیمت سانگ یانگ تورس مجهز به سیستم دو دیفرانسیل و امکاناتی که بالاتر اشاره شد، ۴۵ هزار وون معادل ۳۴ هزار دلار است. با این شرایط، می‌توان بازه‌ی ۳ تا ۳/۵ میلیارد تومان را برای تورس در ایران پیش‌بینی کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۴ رای

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. گلاب

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (185 ديدگاه)

    یه موتور ۲ یا ۲.۵ داشت خیلی بهتر بود

    موافقم 74
    مخالفم 3
    1. کافر مقدس

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1627 ديدگاه)

      سانگ یانگ مشکل ش اینه که خیلی آندرریت هست .عین داچیا و اشکودا و..که در حقشون اجحاف شده

      موافقم 65
      مخالفم 6
      1. محمود

        ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (17 ديدگاه)

        ساده نباشین سانگ یانگ کره هیچ وقت به ایران وارد نمیشه اول بخاطر قوانین مسخره ی واردات خودرو((قیمت پایه بالا)) و دوم ترس شرکت اصلی از تحریم های امریکا .

        موافقم 7
        مخالفم 30
        1. datsun

          ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (3953 ديدگاه)

          وارد شده

          موافقم 27
          مخالفم 4
  2. Ehsan

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (620 ديدگاه)

    میتونه خیلی موفق بشه تو بازار ایران،طراحی داخلی و خارجی خیلی خوبی داره.کیفیت سانگ یانگ هم که همیشه خیلی خوب بوده

    موافقم 59
    مخالفم 4
  3. PRPR

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (242 ديدگاه)

    مورانو ۲۰۱۲ شش ملیارد ارزش خرید داره؟

    موافقم 12
    مخالفم 59
    1. محمد

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (335 ديدگاه)

      دوست عزیز من شمارو درک نمیکنم متاسفانه یکبار میگی سری 5 مدل 2012 خوبه 6 میلیارد یکبارم میگی مورانو 2012 خوبه 6 میلیارد یا نه حداقل برو تحقیق کن مرد حسابی داری در مورد دو تا لگن صحبت میکنی که مشتری 4 میلیارد هم بر نمیداره

      موافقم 18
      مخالفم 3
  4. امیر عباس یدوی

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ماشین خوبی است مشکل اساسی اینجاست که نماینده سانگ یانگ در ایران یک کلاهبردار حرفه ای است که دین و ایمانش فقط پول است پول مردم را به بهانه پیش فروش می گیرد و با این پول شرکت های متعدد احداث می کند نمونه اش پیش فروش تیولی رامک خودرو از سال ۱۳۹۵ تا الان ۱۴۰۲ مرگ بر کلاهبردار

    موافقم 55
    مخالفم 6
  5. سالار محمدی

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    سلام طراحی خیلی باحالی داره

    موافقم 17
    مخالفم 3
  6. Avan

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (419 ديدگاه)

    طراحی خشن و جذابی داره که تا حدودی شبیه جیپ هم هست

    موافقم 22
    مخالفم 3
  7. مهدی

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1748 ديدگاه)

    زیبا و کم نقص

    موافقم 22
    مخالفم 3
  8. پیام

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (2160 ديدگاه)

    خیلی خوب از نو شروع کرده

    موافقم 12
    مخالفم 3
  9. رضایی

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    بی نقص و عالی اما ای کاش موتور 2 توربو داشت

    موافقم 8
    مخالفم 3
  10. حسن

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (301 ديدگاه)

    زیباوباشکوه البته قیمت بالای ۵ت شک نکنید

    موافقم 8
    مخالفم 6
  11. Amir

    ۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ببینید خود سانگ یانگ گفته که قیمت این ماشین در کارخانه از 21هزار تا 24هزار دلار است که حدودا میشه یک ملیارد سیصد تا یک ملیارد چهارصد میلیون

  12. امیرعباس

    ۱۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من فقط متوجه نشدم این ماشین زاپاس داشت یا نه!

  13. Reza

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یه چیزی بین رنج روور و جیپ هستش
    طراحی جالب اما موتور نامناسب برای ورود به ایران با سوخت نامناسب

  14. کریم اماره

    ۲۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام، متأسفانه درخصوص تامین قطعات یدکی شرکت مونتاژکننده لنگ میزند،قریب به یک ماهه که بدلیل نقص فنی خودروئی که ۶میلیارد هزینه خرید آن شده(رکستون امپرور)در پارکینگ خونه بستری باید باشه تا قطعه معیوب توسط شرکت تهیه بشه.

  15. پژمان

    ۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (13 ديدگاه)

    هرچینی بیایدمجوژ وزود دارد،چون برای دلال وشرکت وقطعه فروش وتعمیرگاه و نبودبازارهای دیگر مهم است،وقتی سک خودروی منظقی هم باشدمیدهندسک شزکت بی مسیولیت بفروشه تااگرقراره چندسال راحت باشی اولش اذیت بشی

  16. پژمان

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    این خودرو شبیه اس یو وی نیست انگاری کوچکتره اگر‌اینجوری باشه اصلا قشنگ نخواهد بود

  17. حامد

    ۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام تقریبا همه امکاناتش قابل قبوله بحز قیمتش.

  18. یاس

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دایون Y7 خفن‌تر نیست؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا