احتمالاً سانگیانگ رودئوس را به یاد میآورید. خودرویی نهچندان جذاب با طراحی نامناسب. حالا سانگیانگ نسل جدید این دسته را با نام توریسمو تولید کرده است. اگر بخواهم در یک جمله تغییرات بیان کنم، باید بگویم که خودرو هنوز هم زیبایی شگفتآوری ندارد؛ ولی بهبود طراحی نسبت به گذشته، اولویت این خودروساز کرهای بوده است. توریسمو خودروی خاصی است که هدف خاصی را هم دنبال میکند. قیمت این خودرو با اندازهاش رابطه کاملاً عکس دارد. خودرویی با این حجم دارای قیمتی برابر ۲۷ هزار دلار است. حتی اگر بالاترین مدل را با تمامی امکانات خریداری کنید، کمتر از ۳۵ هزار دلار پرداخت خواهید کرد.
ما در این فکر هستیم که استفاده از توریسمو بهعنوان یک تاکسی واقعاً میتواند کار مفیدی باشد. این خودرو در کره جنوبی با ۱۱ صندلی و در بریتانیا با ۷ صندلی عرضهشده است. حجمی به این بزرگی، قطعاً توانایی حمل هر نوع چمدانی را دارد. توریسمو خودرویی است که میتواند باقابلیت جابجایی ۶ مسافر، بهراحتی در ناوگان حملونقل عمومی مورداستفاده قرار گیرد و یا یکی از اقتصادیترین گزینهها برای خانوادههای پرجمعیت است. اگر قصد دارید این خودرو را با سایر شاسیبلند های ۷ صندلی مثل ولوو XC90 یا فورد اسمکس مقایسه کنید، ناچارم بگویم که خود را بهزحمت نیندازید؛ زیرا که توریسمو از همه ضعیفتر است. چه ازنظر ظاهر و چه ازنظر پیشرانه؛ اما یک نکته مهم در مورد توریسمو وجود دارد و آن این است که باقیمتی ۲۷ هزار دلاری ارزانتر از رقبای بزرگ خود است. پیشرانه سانگیانگ توریسمو از یک موتور ۲.۲ لیتری دیزلی یورو شش بهره میبرد که موتور استانداردی برای خودروهای این رده است. خروجی این موتور ۱۷۵ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتون متر گشتاور است. مصرف سوخت نیز چندان خوب نیست. یک لیتر به ازای هر ۱۶.۵ کیلومتر و تولید ۱۸۹ گرم کربن دیاکسید در هر کیلومتر. جعبهدنده خودرو نیز اتوماتیک بوده و تحت لیسانس مرسدس بنز است. البته لازم به ذکر است که توریسمو با توجه به این حجم و اندازه خودروی سریعی است. حداقل تا سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت که اینگونه است. توریسمو در ابتدای حرکت واقعاً شتاب بالایی دارد. اگر شک دارید میتوانید پس از سبز شدن چراغ در چهارراه این کار را انجام دهید تا بهدرستی آن پی ببرید. توریسمو خودرویی است که تصمیمگیری برای خرید آن واقعاً کار سختی است. از طرفی فضای داخلی خودرو واقعاً بزرگ است. رانندگی با خودرو نیز کاملاً آسان و ساده است، البته شاید کمی در هنگام عبور از سرعتگیرها و بهطورکلی ناهمواریها اذیت شوید؛ ولی درعینحال خودرویی هم نیست که بخواهید همیشه با آن بهتنهایی رانندگی کنید و لذت هم ببرید. نکته مهم دیگر این است که شما میتوانید بهطور اختیاری سیستم چهارچرخ محرک خودرو را فعال کنید و مجبور نیستید همواره در حالت دیفرانسیل عقب رانندگی کنید. همچنین توریسمو توانایی بکسل کردن اجسام تا سقف دو تن را دارد. دو صندلی بزرگ و کاملاً راحت در جلو، یک جفت صندلی تقریباً بزرگ در ردیف وسط و نهایتاً سه صندلی به هم چسبیده در ردیف سوم، مجموعاً امکان نشستن حداقل ۷ نفر را در خودرو فراهم میسازد. فاصله میان کف و سقف خودرو کم است؛ درنتیجه، اگرچه همه صندلیها برای افراد بزرگسال طراحیشده است ولی احتمالاً سرنشینان مایل نخواهند بود که مدتی طولانی را داخل خودرو بمانند و آن هم به دلیل فاصله کم سقف تا کف است. اما اگر تعداد سرنشینان کمتر از هفت نفر باشد، راههای بهتری هم هست. شما میتوانید با خواباندن صندلیهای ردیف وسط، فضای بسیار مناسبی را برای استراحت سرنشینان فراهم کنید. بگذارید با یک مقایسه کار شما را در تجسم فضای داخلی سانگیانگ توریسمو راحتتر کنم. اگر شما صندلیهای ردیف وسط و آخر را حذف کنید، ۳۰۰۰ لیتر فضای خالی در توریسمو به وجود میآید و جالب است بدانید که کل فضای داخلی فورد گلکسی بدون در نظر گرفتن صندلیهایش برابر ۲۳۳۹ لیتر است. سانگیانگ توریسمو را وقتی میتوان رقیبی جدی برای سایر خودروهای این رده دانست که بخواهیم در مورد فضای بزرگ و محیط داخلی خودرو بحث کنیم. اینجاست که شاید کمی از خودروهایی مثل فولکسواگن کاراوله و مرسدس ویتو بهتر باشد. اگر شما بخواهید همقیمت با توریسمو، خودرویی در این رده بیابید، چارهای جز خرید خودروی کارکرده نخواهید داشت. برای همین اندازه قدرت و فضا، شما باید خودرویی با مدل چندین سال قبل و کارکردی چندین هزار کیلومتری تهیه کنید. موضوع این است که وقتی ما بخواهیم بر اساس قیمت تصمیمگیری کنیم، شاید اگر منطقی باشیم به خرید خودرویی با مدلی قدیمی، اما برندی قابلاعتماد رضایت دهیم. مگر اینکه بخواهیم تجربهای جدید را با سانگیانگ توریسمو رقم بزنیم. توریسمو دارای ۵ سال گارانتی بدون در نظر گرفتن کارکرد در این مدت است. اگر شما فقط به دنبال یک خودروی بزرگ و خانوادگی هستید، بدون در نظر گرفتن ظاهر خودرو و سایر موارد، انتخاب شما انتخاب ارزشمندی است.۱۵ خواندن این مطلب 3 دقیقه زمان میبرد
محمد
۳۰ فروردین ۱۳۹۵گارانتیش جالبه !!!
یوسف
۳۰ فروردین ۱۳۹۵من فکر میکردم سانگ یانگ بالاخره سر عقل اومده و داره یه تحول مثبتی تو الفبای طراحیش ایجاد میکنه ولی با این طراحی فوق افتضاح مشخص شد که هنوز به روند گذشته خودش معتقده. گرچه این خودرو برای کارایی خاصی ساخته شده ولی میشد با همین کارایی و فضا طراحی بهتر و متناسب تری ارائه داد.
سانگ یانگ قدیمی ترین خودروساز کره هست ولی هرگز نتونست راهی رو که دوو، هیوندای و کیا رفتن بره و تیراژ تولیدش در سال گذشته میلادی حدود 200 هزار دستگاه بود که از خیلی از خودروسازای گمنام چینی پایین تره و اگر بخواد روی این سبک طراحی و مدیریتی پافشاری بکنه هرگز نمیتونه به بازار بزرگ آمریکا که ورود بهش از اهداف سانگ یانگه دست پیدا بکنه و بعید نیست به تاریخ بپیونده.
بهنام طیبی
۳۰ فروردین ۱۳۹۵سلیقه ها هیچ وقت مثل هم نیست.من شخصا توخودروسازان کره ای هیوندای و کیا قبول دارم
AliZeus
۳۰ فروردین ۱۳۹۵خلاقیت تو طراحی داخلی زده پوکونده همه چیزو!! اون تشکیلات نمایشگر سرعت و دور موتور و … چرا رفتن اون وسطا!
Joker
۳۰ فروردین ۱۳۹۵مثل اینکه تویوتا یاریس و پریوس رو یادت رفته!
احسان(احسان سابق)
۳۰ فروردین ۱۳۹۵سانگ یانگ درگیری زیادی با طراحا داره.از این زشتتر نمیشه
بهنام طیبی
۳۱ فروردین ۱۳۹۵سانگ یانگ شاید خودروساز بدی نباشه ولی من اصلا طراحی هاشو دوست دارم مخصوصا چراغ های خودرو
بهنام طیبی
۳۱ فروردین ۱۳۹۵ببخشید اشتباه تایپ شد.طراحی هاشو اصلا دوست ندارم.چراغ های جلوش که اصلا معلوم نیست فازش چیه
Nima
۳۰ فروردین ۱۳۹۵مطلب تکراری بود. دقیقا با همین عکسا هم بود.
Nima
۳۰ فروردین ۱۳۹۵نه ببخشید اون معرفی بود. این اولین تجربه رانندگی. متاسفم
Danial
۳۰ فروردین ۱۳۹۵تنها ماشین خوبی که از سانگ یانگ دیدم در بخش طراحی فقط و فقط تیولیی هست همین دیگه چیزی نمیتونم بگم فک کنم تیولی هم از دستشون در رفته خربش نکردن
احسان
۳۰ فروردین ۱۳۹۵من خودم رکستون رو خیلی دوست دارم تو تبریز میشه پلاک آزادش رو با90 تومن خرید ولی. ایران پلاکش 200 تومنه خیلی گرونه. تو محصولاتش. به نظرم. رکستون و تیولی از همه بهترن.
احمد باقری
۳۰ فروردین ۱۳۹۵طراحی جالبی نداره، خصوصا عقبش که خیلی حالت جعبه ای پیدا کرده، ولی از یک نظر هم طراحی جعبه ای باعث میشه که سرنشینان ردیف سوم، فضای بیشتری در اختیار داشته باشن.
mohammad fm
۳۰ فروردین ۱۳۹۵قسمت پشت این ماشین جعبه ایه که خیلی ماشین رو زشت کرده من موسو رو به این ترجیح میدم. ولی نمیدونم فاز نویسنده چی بود که ولوو رو با سانگ یانگ مقایسه کرد؟؟ xc90 کجا توریسمو کجا!!:(
parham
۳۰ فروردین ۱۳۹۵طراحی ضعیف انگار خودرو متعلق به یک دهه پیش هست.
به نظره من محصولات این سازنده اصلا جالب نیستند . و الکی تیوولی هم بزرگ شده و بدلیل تبلیغات و مانور روی قیمتش بیش از پیش هایپ شده.