به دنبال تهدید جایگاه واکسهال و فورد توسط کیا و هیوندای در کشوری مانند بریتانیا، اینک زمانی نیز برای سانگ یانگ، دیگر خودروساز کرهای فرا رسیده است تا جای پای خود را در بازار محکم کند. سانگیانگ تیوولی هسته اصلی این هدف را تشکیل میدهد. این خودرو بر اساس یک پلتفرم کاملاً جدید ساخته شده تا با مدلهای شاخصی چون نیسان جوک، فورد اکو اسپورت و واکسهال موکا، در کلاس محبوب و در حال رشد کراساورهای کوچک رقابت کند.
در حالی که تیوولی نمیتواند با عناصر تهاجمی در استایل نیسان جوک مطابقت داشته باشد، امّا این احتمالاً خوشقیافهترین چیزی است که تاکنون از دل سانگیانگ بیرون آمده است. ضمن اینکه به گفته مسئولین کمپانی، گامهای بلندی در این زمینه برداشته شده است. این خودرو با تجهیزات قابلتوجهی همچون یک آپشن نمایشگر مرکزی ۷ اینچی بر روی داشبورد نیز همراه خواهد بود.
پیشرانههای تیوولی را یک موتور بنزینی ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۲۸ اسببخار و یک موتور دیزل ۱۱۵ اسببخاری با همین حجم تشکیل میدهند و امکان انتخاب سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک نیز وجود خواهد داشت.
علیرغم امکان استفاده از دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، سانگیانگ مدل تیوولی را در وهله اول برای گشتوگذار در محیط شهری طراحی کرده است؛ جایی که ارتفاع بالاتر سواری در آن، نقطه عطفی در پیدا کردن راه در خیابانهای شهر، حمل صندلی کودک یا جابجایی افراد سالمند خواهد بود.
طراحی داخلی
بهترین تلاش سانگیانگ تاکنون
تیوولی بر اساس یک پلتفرم جدید ساخته شده و از این رو، یکی از رقابتیترین مدلها در سری محصولات سانگیانگ است.
در حالی که هیچ راهبرد انقلابی در طراحی کابین دیده نمیشود، امّا بهترین تلاش سانگیانگ را در حال حاضر نشان میدهد. کیفیت پلاستیک به کار کرفته در کل طراحی، به نسبت سانگیانگ، خوب است، امّا به راحتی میتوانید تمایز آن را با خودرویی مانند محصولات فولکسواگن تشخیص دهید.
فضای داخل کابین، بسیار خوب و با گنجایش یک خانواده ۴ نفره است و بر این اساس، تیوولی بسیار جادارتر از خودرویی مانند نیسان جوک است.
رانندگی
عبور مناسب، ولی ناراحت از پیچها
سانگیانگ بیشتر به خاطر ساخت شاسیبلندهای بزرگ شناخته شده و بنابراین، مدل کوچکتر تیوولی به خودروساز کرهای این امکان را میدهد که رفتهرفته این پیشزمینه ذهنی را تغییر دهد. به نظر میرسد که سانگیانگ در ساخت این کراساور، بیشترین مهارتهای خود را به کار گرفته است.
گفته میشود که این خودرو بدون لغزش بدنه زیاد، از پیچ عبور میکند. امّا نکته منفی که بسیاری از کارشناسان در بررسیها آن را گزارش دادهاند این است که کیفیت سواری آن چیزی نیست که از آن انتظار میرود. این خودرو تمایل دارد که نسبت به هر ناهمواری در جاده، واکنش نشان دهد و این موضوع، به ویژه در صندلیهای عقب احساس میشود. در عین حال، تیوولی یکی از معدود شاسیبلندهای کوچکی است که یک سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک مفید و کارا در اختیار دارد. یک دکمه با طراحی سبک لندروور در کابین وجود دارد که قدرت را به صورت مساوی یا ۵۰:۵۰ تقسیم میکند و همین طور، یک سیستم کنترل کشش الکترونیکی وجود دارد که با آرامش، قدرت را به چرخی که به آن احتیاج دارد، واگذار میکند؛ یک اقدام جالبتوجه از جانب سانگیانگ.
سیستم فرمان هوشمند سانگ یانگ میتواند با سه حالت «نرمال»، «کامفورت» و «اسپورت» تنظیم شود که در این میان، بهترین وضعیت مربوط به حالت «اسپورت» است. تیوولی چندان سنگین نیست و طراحی سانگیانگ در اضافه کردن پایداری، باعث شده که این خودرو حسّ تعادل بیشتری در جاده داشته باشد.
پیشرانه
به اندازه کافی قدرتمند، امّا هنوز هم باید سخت تلاش کند.
تیوولی مجهّز به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری بنزینی است که بهتازگی توسعه داده شده که خروجی آن ۱۲۴ اسببخار و ۱۵۷ نیوتنمتر است. البته از یک موتور دیزل ۱.۶ لیتری نیز با قدرت ۱۱۳ اسببخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتنمتر نیز میتوان استفاده کرد.
موتور بنزینی سانگیانگ تیوولی
این یک پیشرانه بنزینی با تنفس طبیعی است که حداکثر قدرت آن در ۶ هزار دور در دقیقه حاصل میشود و این در حالی است که پیک گشتاور در دور موتور ۴۶۰۰ از راه میرسد. این موضوع باعث میشود که دور موتور متوسط، اندکی ضعیف و ناپایدار به نظر برسد؛ مشکلی که نیسان جوک با موتور بنزینی مجهز به توربو شارژرش، کمتر با آن مواجه است. تیوولی با این پیشرانه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، به زمانی معادل ۱۲ ثانیه زمان نیاز دارد.
تیوولی با مصرف سوختی برابر ۶.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (۷.۲ لیتر برای مدل اتوماتیک) در پشتسر نیسان جوک با موتور بنزینی ۱.۲ لیتری (۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) قرار میگیرد. همچنین تیوولی با این پیشرانه در کیلومتر به اندازه ۱۴۵ گرم آلودگی وارد هوای اطراف میکند؛ عددی که برای نیسان جوک برابر ۱۲۹ گرم در هر کیلومتر است.
سانگیانگ تیوولی دیزل
نسخه دیزل از تیوولی، با اینکه پس از معرفی این مدل، به این سری از محصولات اضافه شده، امّا به نظر میرسد که گزینه بهتر و مناسبتری باشد. در حالی که سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، درست در همان زمان ثبت میشود، ولی افزایش گشتاور به اندازه ۱۴۲ نیوتنمتر باعث شده که تیوولی کار سختی برای گذر از مسیرهای مختلف نداشته باشد. همچنین تیوولی دیزلی به لطف مصرف ۴.۲ لیتری در هر ۱۰۰ کیلومتر، هزینه رانندگی بسیار کمتری را به همراه دارد.
هر دو نسخه دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل چهار چرخ متحرک ارائه شدهاند و این در حالی است که مشتری از بین یک گیربکس ۶ سرعته دستی و یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک حقّ انتخاب دارد. استفاده از یک گیربکس اتوماتیک معمولی به این معناست که تیوولی دارای یک شتابگیری نرمتر نسبت به جوک با سیستم CVT است. مدل اتوماتیک با سه حالت اکو، پاور و وینتر، و همینطور دکمهای بر روی دسته دنده به منظور کنترل دستی شیفت دندهها همراه میشود. کارشناسان نتیجه گرفتهاند که این گیربکس یکی از بهترینها در نوع خود است که وظیفهاش را بهدرستی انجام میدهد.
ایمنی
۶ ایربگ و سیستم ESP به صورت استاندارد در تمامی مدلها
از نظر ساختاری، بیش از ۷۰ درصد تیوولی از جنس فولاد با مقاومت بالا ساخته شده و در نتیجه، این خودرو دارای یک ساختمان محکم و مقاوم است. همچنین با توجه به اینکه این مدل بر اساس یک پلتفرم کاملاً جدید ساخته شده، میتوان انتظار داشت که تیوولی امتیاز خوبی در تستهای تصادف یورو انکاپ دریافت کند.
ارزش خودرو در برابر پول پرداختی
تجهیزات زیاد نسبت به رده قیمتی
مدل پایه SE دارای چرخهای آلیاژی، سیستم کروز کنترل، استاپ/استارت، سیستم وزن متغیر فرمان و قابلیت اتصال بلوتوثی است. این در حالی است که مشتریان با صرف ۱۵۶۰ پوند دیگر و انتخاب مدل EX میتوانند به طراحی چرم داخلی، چرخهای بزرگتر آلیاژی، سیستم کنترل هوا، گرمکن صندلیهای جلو و یک سیستم اطلاعات و سرگرمی به همراه دوربین نمای عقب دسترسی پیدا کنند.
مدلهای سطح بالای ELX نیز آپشنهای پیشرانه تیوولی را به صورت کامل در اختیار دارند؛ از جمله یک گیربکس اتوماتیک و سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک. حسگرهای پارکینگ جلو و عقب، چراغها و برفپاککنهای اتوماتیک، سایه شیشه پنجرهها و یک سیستم ناوبری TomTom، از جمله تجهیزات دیگری است که با صرف ۱۴۰۰ پوند دیگر نسبت به تریم EX، نصیب مشتری تیوولی میشود.
نتیجهگیری
تیوولی هنوز در دنیای خودرو تازهوارد است و تا موفقیت کامل در بازار فاصله دارد. در حال حاضر، مدل بنزینی تیوولی، گزینه نسبتاً خوبی است و اگرچه بهترین نمونه از کراساورهای کامپکت موجود در بازار نیست، ولی مطمئناً شانس رقابت با مدلهای مطرح را خواهد داشت.
سانگیانگ به همراه تیوولی یک گارانتی ۵ ساله با کیلومتراژ نامحدود را ارائه میکند که نه تنها یکی از بهترین نمونهها در نوع خود است، بلکه اطمینان این کمپانی را نسبت به محصولاتش و تلاش کارکنانش در ساخت این خودرو نشان میدهد.
منبع: carwow
Bilbo
۹ آبان ۱۳۹۶نسبت به دری وری های چینی که هر روز جلو چشمونه، این یکی ظاهر عجیب اما دلنشینی داره.
علیرضا
۹ آبان ۱۳۹۶تو بازه ی قیمتیش بهترین انتخابه اما تو هم رده اش جوک حرف نداره
هرچند که الان قیمتش نزدیک جوک شده…
از هیوندای کونا و کیا استونیک خیللللی بهتره
MAHDI . CHEVROLET
۹ آبان ۱۳۹۶۱۲ هزار پوند
قیمت اینجا !!!!!!!!!
تیولی شروع جدیدی برای سانگ یانگ هست و میتونه برای خودش کسی بشه
به نظر من تنها ضعف طراحیش چراغ عقبشه
ADAK
۹ آبان ۱۳۹۶بازار فروش تیوولی افت داشته ؟!!!
man türkam
۹ آبان ۱۳۹۶نظر سنجی
سانگ یانگ تیوولی??????
رنو کپچر??????
کامبیز
۱۲ آبان ۱۳۹۶کپچر بهتره زیرا اولا زیبا تره. ثانیا برندش معتبرتره برنده رنو در مقابل برند سانگ یانگ هندی ثالثا چون توربو هست قدرتش واقعی تره (با توجه به اینکه موتورهای تنفس طبیعی فقط در ارتفاع پایین قدرتشون واقعیه) رابعا گشتاور و کشش بالاتری داره خامسا مونتاژ ایران خودرو هست و دسترسی به خدمات پس از فروش اون بهتره. هرچند بنده هیچ کدوم رو انتخاب نمی کنم نه کپچر و نه تیولی
رسول
۱۲ آبان ۱۳۹۶اولا با گفتن اینکه کپچر از تیوولی زیبا تره در هایه جدیدی رو به زیبا شناسی باز کردید اون تیکه که گفتین توربو بهتره چون قدرتش واقعی تره من هیچی نمیگم چون بیشتر شبیه جوک میمونه حرفتون.این مدنظر داشته باشید با این کیفیت بد بنزین ایران موتور توربو دردسر داره.جدا ازینا مونتاژ ایرانخودرو بودن یه ضعفه نه مزیت .اپشن هاشم کمتره گرونترم هست بازار فروشش هم که داغونه
کامبیز
۱۳ آبان ۱۳۹۶حالا زیبایی رو قبول کنم که سلیقه ای هست اما شما وقتی خواستی خدای ناکرده برای خودروت قطعه گیر بیاری خواهی دید که نمایندگی ها ایران خودرو همه جا هست ولی شما به هزار بدبختی و ماها وقت باید منظر باشی قعطه گیرت بیاد البته اگه خوش شانس باشی. توربو در واقع هوا رو به موتور تزریق می کنه تا سوخت بهتر بسوزه و توان و گشتاور بالا بره و مصرف همون بمونه. با وجود اینکه بارها گفته شده موتور توربو بنزین سوپر میخواد شواهد این حرف رو تائید نمی کنه. از این گذشته قدرت موتور توربو واقعی است اما موتور تنفس طبیعی در ایران که شهرها طراز ارتفاعی بالا دارن همیشه کم قدرت تر از رقم اسمی خود هستند. کپچر گرونه قابلا قبوله اما خودروی پرفروشی در اروپا و حتی در کره جنوبی هست که سانگ یانگ رو شما فقط به صرف انتساب به اون خودروی خوبی میدونید. سانگ یانگ فی الواقع هندی در حد کپچر نیست. تیولی حتی در برابر چینی ها هم مزیتی ندارد. نه قدرتمندتره و نه پر آبشن تر
مهدی
۱۰ آذر ۱۳۹۶من از هیچ کدوم شناخت ندارم اما ظاهر کپچرخیلی بهتره..تیولی چندان زیبا نیست
aston martin
۹ آبان ۱۳۹۶چه جالب نمیدونستم سانگ یانگ کره ایه فک میکردم جزو خوردو های چرت چینیه
البته از یک جهت هم نمیشه چینی هارو سرزنش کرد
حتی بهترین خودروسازها هم وقتی میخان برای جهان سوم جنس بسازن چیزای آشغالی میدن بیرون
کامبیز
۱۲ آبان ۱۳۹۶کره ای بود فعلا هندی هست
رسول
۱۲ آبان ۱۳۹۶ماهیندرا هند فقط مالکیتشو خریده هنوز کارخونش تو کره هس و ماشینا اونجا تولید میشن
کامبیز
۱۳ آبان ۱۳۹۶این مالکیت هست که خط مشی رو تعین می کنه. این مدیریت هست که تعیین می کنه خودرو از چه نوع ماده اولیه تهیه بشه. چه خودرویی اصلا رو خط تولید باشه و .. چینی ها هم ولوو رو خریدن پروتون رو خریدن یا مالکیت ام جی از انگلیس رو خریدن.
مهدی
۲۳ آبان ۱۳۹۶برادر هندی کجا بود!!؟ سهامدار این خودرو یک شرکت هندیه نه سازنده اون.خودرو از کشور کره وارد میشه که البته گیربکس اون ژاپنیه لطفاً بدون تحقیق وبررسی چیزی رو که اطمینان ندارید عنوان نکنید.
Hemichan
۹ آبان ۱۳۹۶این سانگ یانگ چه پیشرفتی کرده
یادمه 12-13 سال پیش یکیشو دیدم ازین شاسی بلنداش با پیکان تصادف کرده بود پیکانه سالم بود سانگ یانگ عینه مقوا مچاله شده بود
علیرضا
۹ آبان ۱۳۹۶اتفاقا برعکس
حتما اشتباه میکنی چون سانگ یانگ از قدیم تا الان بهترین ایمنی رو داشته
موسو یکی از جون سختا تو بحث ایمنیه و همینطور جدیداش
m.m
۹ آبان ۱۳۹۶من دیگه فقط به قیمتاشون نگاه میکنم و حسرت میخورم
Hemichan
۹ آبان ۱۳۹۶آها همین موسو بود ولی
نمیدونم چجوری تصادف کرده بودن یه فرورفتگی خیلی بزرگی رو قسمت سرنشینا بود جوری که یه سمت ماشین از در جلو تا عقب تر از در عقب فرورفته بود
حالا شاید ایمنی خوبیم داشته ولی انتظار بیشتری از یه SUV داشتم
هومن
۶ آذر ۱۳۹۶ببخشید برادر گرامی اطلاعات شما ناقص هست من چند ساله که با موسو کار می کنم و در محل کار مون هم هست یکی از جان سخت ترین ماشین هاست اگر شما با تصادف یک پیکان تونستی یک فرورفتگی بزرگ در موسو ایجادکنید و پیکان تا وسط نره یک موسو بهت جایزه می دم – چرا بدون اطلاع حرف می زنی