سانگ یانگ نام موسو را احیا کرده و پیکاپ تراک جدیدی را به این نام مزین کرده است. آیا این خودرو میتواند با رقبای سرسخت خود رقابت نماید؟
آنهایی که حافظهی قویای داشته و میل شدیدی به خودروهای غیرعادی کرهای دارند شاید دوو موسو دههی ۹۰ میلادی را به یاد بیاورند. آن خودرو یک ۴×۴ خشن و زمخت بود که آلترناتیوری ارزانقیمت برای مدلهایی چون لندروور دیسکاوری و تویوتا لندکروز محسوب میشد. این خودرو همچنین با نشان دیگری به نام سانگ یانگ نیز عرضه شد و حتی چندین نمونه از آن نیز به کشور ما راه یافت؛ اما پس از آن نام موسو به فراموشی سپرده شد تا اینکه این شرکت هماکنون نام موسو را زنده کرده است.
اما این بار موسو در قالب یک پیکاپ تراک دو کابین سر بر آورده است. موسو در زبان کرهای به معنی کرگدن است بنابراین هیچ شکی نباید دربارهی خصوصیات سخت و خشن این خودرو وجود داشته باشد.
موسو جدید در واقع چیزی بیش از بهروزرسانی کوراندو اسپورت است اما تغییرات این خودرو چیزی عمیقتر از یک دماغه و نامی جدید نشان میدهد. بزرگترین تغییر وجود پیشرانهی دیزلی ۲.۲ لیتری جدید است. قدرت پیشرانه با افزایش مواجه شده و از ۱۵۳ اسب بخار کوراندو اسپورت به ۱۷۶ اسب بخار در موسو رسیده است و البته میتواند استاندارد یورو ۶ را پاس نماید.
به همراه قدرت راندمان و مصرف سوخت خودرو نیز بهبود یافته است. مدلهای مجهز به دنده دستی هماکنون مصرف سوخت ادعایی ۷ لیتر در هر صد کیلومتر ترکیبی را دارند. مصرف سوخت مدلهای اتوماتیک کمی بیشتر است اما هنوز هم مناسب ارزیابی میشود. فورد رنجر کمتوانتر با گیربکس دستی مصرفی تقریباً مشابه با موسو را نشان میدهد.
پیشرانهی این خودرو سروصدای کمتری نسبت به کوراندو اسپورت دارد و اکثر اوقات کاملاً خوب و آرام نشان میدهد هرچند که نمیتواند ماهیت تجاری موسو را پنهان نماید. این خودرو کارایی منعطفی را علیرغم رنج بردن از برخی تأخیرهای توربو در دورهای پایین نشان میدهد و قطعاً نیروی مناسب برای یدک کشی ۳ تنی موسو و محفظه بار ۱۰۷۵ کیلوگرمی وجود دارد و البته اعداد یاد شده کمی ضعیفتر از برخی رقبای اصلی این خودرو هستند.
برای محفظهی بار خودرو میتوان چندین نوع پوشش را سفارش داد که با مجهز شدن محفظهی بار به آن شاهد ظاهری شبیه به یک شاسیبلند خواهیم بود.
گیربکس دستی خودرو کمی سفت است و همچنین استراحت گاه دست ثابت در هنگام تعویض دندهها ایجاد مزاحمت میکند بنابراین به همین خاطر ما نمونهی ۶ سرعته اتوماتیک را انتخاب کردیم. این گیربکس نیز ارتقای قابل توجهی نسبت به نمونهی ۵ سرعته کوراندو اسپورت محسوب میشود. اگر میخواهید خودتان دندهها را تعویض کنید باید از سوئیچی کوچک کنار شیفتر برای تعویض استفاده کنید و البته پدال شیفتری روی فرمان وجود ندارد.
پیشرانه و گیربکس برجستهی خودرو توسط فرمان خودرو تحقیر میشوند. فرمان خودرو کاملاً فاقد بازخورد بوده و سبک است و در راههای شهری و جادهای اطمینان لازم را ایجاد نمیکند. علیرغم سیستم تعلیق چند اتصالی عقب که برای یک پیکاپ راضی کننده است، سواری خودرو حتی با حمل بیش از یک تن بار در عقب فنری است.
کابین موسو نیز کاملاً بهبود یافته و هماکنون مدلهای پایهی SE با تریم چرم مصنوعی عرضه میشوند. مدل EX حاضر در تست به صندلیهای جلوی گرم شونده، سیستم تهویه اتوماتیک، چراغها و برفپاککنهای اتوماتیک و پوشش چرم کامل به همراه صفحه لمسی رنگی ۷ اینچی و دوربین پشتی مجهز است.
درحالیکه طراحی نامتقارن کابین کاملاً جالبتوجه است اما استفاده از آن با گیجی همراه است. کنترلها همهجا قرار دارند و ستون مرکزی دارای اهرمهای یکسان برای کنترل گرمکنندههای صندلی، سیستم چهارچرخ محرک و زاویه چراغهای جلو است. به همین ترتیب مه شکنها نیز به همراه کنترلهای آینهها در یک سمت قرار داده شده و سوئیچهای کامپیوتر سفری در بالای داشبورد قرار دارند. در کل انتظار داشتیم که خلاقیت بیشتری را در این بخشها ببینیم.
مشخصات سانگ یانگ موسو EX اتوماتیک
قیمت: 18995 پوند به همراه مالیات
پیشرانه: 4 سیلندر ۲.۲ لیتری توربودیزل
قدرت/گشتاور: 176 اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک، چهارچرخ محرک
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 11 ثانیه (تخمینی)
حداکثر سرعت: 174 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 7.۶ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
ACE
۲۶ مهر ۱۳۹۵.
سانگ یانگ موسو خودروی خوبی بود.
چهره ی قابل قبول و شکیلی داشت.
جوری نبود که تکراری یا خسته کننده بشه.
کلا ماشین خوبی بود.
سینا
۲۶ مهر ۱۳۹۵چهره قابل قبول ؟ شبیه خیاری بود که بد پوست کنده شده بود
uss zumwalt DDG-1000
۲۸ مهر ۱۳۹۵من زیاد حال نکردم
ارش
۲۶ مهر ۱۳۹۵کرگدن خودرو خوبیه از جمله داخل کابینش ولی قسمت باریش کمی کوجیکه.
TRX
۲۶ مهر ۱۳۹۵نمیدونم دلیل یک ساعت دیجیتالی ساده بالای مانیتور دیجیتالی که ساعت رو نشون میده چیه!
سینا
۲۶ مهر ۱۳۹۵پراید هم داره
حميد
۲۶ مهر ۱۳۹۵چه داشبورد زشتی معلوم نیست طراح داخلی به چی نگاه کرده این طرح رو زده خیلی کجه
Archi KHAN
۲۶ مهر ۱۳۹۵اصن فکر کنم این مدیرعامل سانگ یانگ یه جایزه ای به طراح هاشون میده اگه بتونن زشت طراحی کنن … !
uss zumwalt DDG-1000
۲۸ مهر ۱۳۹۵جدیدا طراحیشون خوب شده
محمدرضا
۲۶ مهر ۱۳۹۵وانت فقط امریکایی والسلام
مهرداد
۲۶ مهر ۱۳۹۵احتمالآ طراح موقع طراحی کاغذش رو میز شیب دار بوده.
حیف اسم سانگ یانگ طراحی بیرون خوبه ولی داشبورد خیلی تو چشمه.
احمد باقری
۲۶ مهر ۱۳۹۵تناسب خوبی بین امکانات، تجهیزات، برقرا نیست.
حسن
۱۸ دی ۱۳۹۵سلام- نیو کوراندو خودرویی با 2000 سی سی حجم وقدرت 149 ومصرف سوخت عالی با شرایط استاندارد در جاده کمتر از 8 درصد و در شهر کمتر از 9/5 و امکانات عالی همانند ترمز ای بی اس ضد واژگونی و غیره .. گیربکس اتومات تیپ ترونیک شش دنده جلو دیفرانسیل های اتومات (پرمیوم) کروز کنترل عالی سیستم صوتی دارای امکانات مدرن ( بلوتوث- جی پی اس- تلویزیون- دوربین عقب …)- کیسه های هوای کامل – فعال شونده پشت سری – تسلط عالی روی خودرو – نرمی و راحتی خودرو با وجود دو دیفرانسیل بودن -قدرت مانور بسیار عالی در شرایط اضطراری – راحتی سرنشینان عقب -صندوق عقب قابل قبول -زیبای قابل قبول اتاق وبدنه و کیفیت ادوات نصب شده داخل خودرو و با توجه به شرایط قیمتی خودرو در ایران بهترین گزینه برای خرید خودرو شاسی بلند دو دیفرانسیل با کیفیت خوب و امکانات عالی میباشد – با صداقت کامل بعضی از مزایایی خودرو فوق را بیان کردم.
کیوان
۱۶ فروردین ۱۳۹۶موسو به نسبت قیمت با سایر Suv ها قابل قبوله