باوجود ایرادات ساختاری و عملی فراوانی که تاکنون به مصوبه دولت درباره آزادسازی واردات خودرو گرفته شده، میبینیم که همین مصوبه پر ایراد حتی ازنظر قانونی هم دچار نقصان است. رئیس مجلس با اعلام سه بخش مصوبه که مغایر قانون هستند، آنها را ملغی نمود.
در نامه رئیس مجلس به رئیسجمهور آمده است:
متعاقب بررسیها و اعلام نظر مقدماتی «هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره (۴) الحاقی به «قانون نحوه اجرای اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده (۱۰) آییننامه اجرایی آن، مراتب متضمن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به اینجانب ابلاغ میگردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغیالاثر خواهد بود.
- بر اساس ماده ۱۴ قانون امور گمرکی – مصوب ۱۳۹۰ – که مقرر میدارد: ارزش گمرکی کالای ورودی در همه موارد عبارت است از ارزش بهای خرید کالا در مبدأ به اضافه هزینه بیمه و حمل و نقل (سیف) به اضافه سایر هزینههایی که به آن کالا تا ورود به اولین دفتر گمرکی تعلق میگیرد؛ بنابراین تبصره ۲ بند یک مصوبه از این حیث که ارزش گمرکی خودرو را منحصر به هزینههای حمل و نقل (سیف) دانسته، مغایر قانون است.
- مطابق بند د ماده ۱ قانون امور گمرکی – مصوب ۱۳۹۰ – سود بازرگانی واردات کالاها بایستی توسط هیئت وزیران تعیین شود، لذا بند ۲ مصوبه چون اختیار تعیین سود بازرگانی را به کارگروه موضوع همین بند واگذار کرده است از حیث تغییر مرجع تعیین، مغایر قانون است.
- الف – ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو – مصوب ۱۴۰۱ – اشعار میدارد: واردات خودرو برابر آییننامهای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با رعایت شرایط … پیشنهاد میشود و به تصویب هیئت وزیران میرسد مجاز است…
بنابراین، بند ۸ مصوبه که تدوین و ابلاغ دستورالعمل اجرایی این تصویبنامه را بهجای کمیسیونهای متشکل از چند وزیر، صرفاً به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول نموده از حیث تغییر مرجع تعیین، مغایر قانون است.ب- نظر به تبصره ۲ ماده ۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز – مصوب ۱۳۹۲ که مقرر میدارد: «دولت حدود و مقررات استفاده از ارز را تعیین میکند» بنابراین بند ۸ مصوبه ناظر به تفویض این امر به وزارت صنعت، معدن و تجارت از حیث تغییر مرجع تعیین، مغایر قانون است.
مهدی
۱۸ مهر ۱۴۰۱این بازی ادامه دارد دوباره واردات ممنوع میشود
اگر میخواهند محدودیت درست کنند ساده مثلا بگن فقط خودرو حداکثر تا 25000 دلار وارد شود تا حداکثر قدرت 2500cc و نمایندگی هم داشته باشه با تضمین قطعات و سرویسهای مناسب والسلام
اگر الکی تبصره بازی کنی نمیشه
کرگدن باواریا
۱۸ مهر ۱۴۰۱اتحّاد میلیونی باعث میشه دوباره صدای موتور ۴ لیتری v6 و v8 رو بشنویم از نزدیک!
Khosrow
۱۸ مهر ۱۴۰۱چه نگرش ژرف و مردونه ای / ندزدنت ..
ماکسیمیلیان
۱۸ مهر ۱۴۰۱“چه نگرش ژرف و مردونه ای / ندزدنت ..”
در اسـلام، ظـلـم به ظـالـم هم ممنوع است؛ اینکه چطور شما چنین عملی را مـشروع میدانید، خـدا عالم است!
مصرف بیش از حد رانـی و سـانـدیس، سبب مـسـومیت خواهد شد.
ماکسیمیلیان
۱۸ مهر ۱۴۰۱به یاری پروردگار، بله!
=)))
Reza Waffen SS
۱۸ مهر ۱۴۰۱جمع کنین بابا نخواستیم اصلا تو روحتون
سامان اذری
۱۸ مهر ۱۴۰۱بی خاصیت تر و مفت خور تر از …
کسی رو میشناسید ؟
KF
۱۸ مهر ۱۴۰۱آره میشناسم ولی بگم پدال پاک میکنه شاید هم برم تو گونی
خودتون میدونید کی دیگه
شاپور
۱۸ مهر ۱۴۰۱به پدال ایمان بیاورید تا از دوزخ رهایی یابید
مازیار
۱۸ مهر ۱۴۰۱اونایی که تاییدشون کردن
حمید
۱۸ مهر ۱۴۰۱برای سوار شدن یه ماشین معمولی …
تحت پیگرد
۱۸ مهر ۱۴۰۱طبق مصوبه فلان تبصره بهمان واردات به نفع مردم و به ضرر مسئولان و فک و فامیل مسئولان میباشد پس بدیهی است این قانون نباید اجرا شود والسلام هرکی هم مشکل داره جمع کنه بره
علی
۱۸ مهر ۱۴۰۱ساده ترین مسایل در کشورهای دیگه به پیچیده ترین و بغرنج ترین مسایل تبدیل میشن در کشور ما! آقا جان اگر بلد نیستید ببینید قوانین کشوری مثل ترکیه در زمینه واردات و مونتاژ خودرو چی هست و دقیقا همونو در ایران اجرا کنید ، ۵ سال ممنوعیت واردات خودرو هیچ نتیجه ای بجز ویرانی کامل صنعت و بازار خودرو و به فنا رفتن سلامتی و جان و مال مردم نداشت و نخواهد داشت ، بهترین راه حل در شرایط فعلی آزادسازی واردات خودروهای هیبرید از برندهای باکیفیت مثل تویوتا با تعرفه و هزینه های اضافی پایین و سود حداقلی و مشوقهای دولتی هست، بلکه این آلودگی وحشتناک هوای شهرهای ایران بتدریج کاهش پیدا بکنه و مردم از حداقل کیفیت زندگی بهره مند بشن
ilia2008
۱۸ مهر ۱۴۰۱از اولش معلوم بود همش بازیه . فقط می خواستن التهاب بازار رو یکم کم کنن که مردم گیر ندن
Regra loaded
۱۸ مهر ۱۴۰۱واقعیتش دیگه خیلی خسته ام
خسته تر از خندیدن به این وضع
خسته تر از گریه کردن بر این وضعیت
خسته ام فقط
A1
۱۸ مهر ۱۴۰۱خودشون خندشون نمیگیره که دو ساله 40 هزارتا ماشین میخوان بیارن مسخرشو دراوردن بعد میخوان قدرت منطقه هم بشن جمع کنید بابا یه قانون تو این کشور نمیتونید بزارید
امیرحسین
۱۸ مهر ۱۴۰۱به من کامارو ۲۰۱۳ اس اس کوپه رنگ نارنجی اتومات مانیتور دار بدن راضیم نو باشه 😊
Khosrow
۱۸ مهر ۱۴۰۱دمتون گرم / برای خیلی از ادما پالون هم زیاده ..
ماکسیمیلیان
۱۸ مهر ۱۴۰۱متوجه نشدم؟!