ایستگاه خبر

امکان واردات نامحدود خودروهای برقی به مناطق آزاد ایران

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه درباره درخواست از رئیس جمهور برای واردات خودرو به مناطق آزاد و واردات خودروهای الکتریکی به این مناطق گفت که با تصمیم اخیر هیات دولت، واردات نامحدود خودروهای برقی به مناطق آزاد انجام خواهد شد.

سعیدمحمد با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۷ که واردات خودرو ممنوع اعلام شد در مناطق آزاد نیز وارداتی صورت نگرفت گفت:

ما در این سالها در این مناطق واقعا با مشکل خودرو مواجه بودیم به طوری که چهره کیش و قشم که از جزایر گردشگری هستند خراب شده است.

وی با بیان اینکه از واردات سالهای گذشته حدود ۲۵۰۰ خودرو امکان ورود به کشور را نداشتند و توقیف و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفت، گفت:

براین اساس پیگیر آن بودیم که با صدور رای دادگاه مبنی بر عدم امکان استفاده این خودروها در سرزمین اصلی بتوانیم در مناطق آزاد از آنها استفاده کنیم موافقت اولیه نیز کسب شد اما با توجه به زمان بر بودن و نیازی که ما در جریان جام جهانی قرار داریم درخواست کردیم که بتوانیم خودرو را به طور مستقیم به مناطق آزاد وارد کنیم.

مشاور رئیس جمهور افزود:

در دو هفته گذشته بحث واردات خودرو در هیات دولت مطرح و مورد تایید قرار گرفت و قرار شد که شیوه نامه مربوطه را وزارت صمت تعیین کند که از جمله مباحث مطرح شده واردات خودروهای با سقف قیمت ۲۰ هزار دلار بود. قرار بر واردات خودروی برقی شد و مناطق آزاد نیز بعد از اعلام شیوه نامه وزارت صمت می توانند به طور نامحدود خودروی برقی وارد کنند.

در حال حاضر ۷ منطقه آزاد فعال در کشور وجود دارد و بنا به گفته دبیر شورایعالی مناطق آزاد هشت منطقه آزاد هم بزودی راه اندازی خواهد شد. مناظق آزاد ایران علاوه بر امکان راه‌اندازی سریع‌تر زیرساخت‌های لازم برای خودروهای الکتریکی، به صورت پایلوت می‌توانند زمینه‌ساز تحول در خودروهای وارداتی به سرزمین اصلی نیز باشند. بعلاوه اینکه این خودروها، چهره مناطق آزاد توریستی و تجاری را مدرن‌تر و چدیدتر نشان می‌دهد.

البته هنوز واردات خودروهای آمریکایی به کشور و مناطق آزاد ممنوع است در حالی که مهمترین خودروهای برقی فعلی جهان امریکایی هستند و باید دید که هنوز این قید و بند حفظ خواهد شد یا خیر. مشکل دوم هم این است که اکثر خودروهای الکتریکی مدرن جهان قیمتی بالای ۲۰ هزار دلار دارند و واردات خودروهای چینی بی نام و نشان الکتریکی هم با اهداف این طرح نمی‌خواند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. دکتر استاپ

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (257 ديدگاه)

    ماشین برقی بدرد ایران نمیخوره
    برای پریوس که هیبریده باید آدم ماشینو ببره ترکیه یا عراق باطری رو عوض کنه. برای ماشین برقی که هیچی

    موافقم 21
    مخالفم 5
    1. Saipa

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (122 ديدگاه)

      قطعا نه تسلا و هیچ خودرویی به تارا برقی نخواهد رسید
      به نظر اینجانب باز هم به ایرانخودرو و سایپا پول بدهند تا در مناطق آزاد خودرو برقی تولید کند
      تا توریست ها از محصولات سایپا و ایرانخودرو که هنر ایرانی است لذت ببرند و برای دوستانشان تعریف کنند

      موافقم 13
      مخالفم 12
      1. Ilia2008

        ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (163 ديدگاه)

        شوخی بود یا داری جدی میگی ؟ 😐
        ( تا توریست ها از محصولات سایپا و ایرانخودرو که هنر ایرانی است لذت ببرند و برای دوستانشان تعریف کنند )
        اونا اصلا این آشغال هایی که ما تولید می کنیم رو ماشین حساب نمی کنن که بخوان برا بقیه تعریف کنن

        موافقم 18
        1. TML BN

          ۱ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1059 ديدگاه)

          بابا این سایپاس دیگه مسخره بازی در میاره

  2. AMANTE

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1914 ديدگاه)

    اول حرف میزنن و بعد فکر میکنن.
    اینکه ماشین الکتریکی بیاد خیلی هم خوبه ولی نه فقط برای مناطق آزاد و باید برای تمام مناطق باشه و البته اول باید زیرساخت هاش رو درست کنن.
    همونطور که توی متن اشاره شد چندین ماشین الکتریکی خوب ساخت آمریکا هستن که اگه بزارن بیاد یک داستانه اگه هم نزارن یک داستان دیگه.

    موافقم 17
    1. مرتضی

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (197 ديدگاه)

      درسته بهترینا مال امریکان ولی شرکتای دیگه اونقدا هم بد نیستن … vw id.4 و کیا ev6 و نیرو و هیوندای کونا برقی و آیونیک ۵ و …

      موافقم 10
      مخالفم 2
    2. کیوان

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (4 ديدگاه)

      صرفه جویی که در مصرف سوخت بابت خودروهای برقی ایجاد میشه و الایندگی صفر توجیه داره تا این خودرو ها با سقف قیمتی حداقل ۵۰ هزاردلار و پایین ترین تعرفه وارد کشور شود

    3. aminbikar

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (301 ديدگاه)

      خوبه اما دیگه تو کل سال برق می‌ره نه فقط تابستون

  3. ممد ژانگولر

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (4150 ديدگاه)

    ماشین برقی بره کیش و قشم بخاطر شرجی بودن هوا و رطوبت بالا سه سوت باطریهاش سولفاته میکنه دیگه هم استارت نمیخوره
    بعد باید بندازیش دور

    موافقم 7
    مخالفم 20
  4. meysam

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    همون الکتریکیهای هیوندای کیا رو بیارن
    از همه نظر خوبن و در سطح جهانی هم واقعا خوش درخشیدن
    رابطه شون هم با کره مشکل خاصی نداره

    موافقم 18
    مخالفم 2
    1. پویا

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (487 ديدگاه)

      کدومشون 20هزار دلار قیمت دارن

  5. بهراد

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (754 ديدگاه)

    “البته هنوز واردات خودروهای آمریکایی به کشور و مناطق آزاد ممنوع است در حالی که مهمترین خودروهای برقی فعلی جهان امریکایی هستند و باید دید که هنوز این قید و بند حفظ خواهد شد یا خیر”
    از بیرونم تحریم نباشیم خود فی لیتری و خود آسانسوری جلوی ما رو می گیره.
    کاش جام جهانی رو بهانه نکنن و مردم دنیا به اشتراک خودرو های ما با کوبا پی ببرن.
    از نظر فرد آگاه بدلیل گرانی سوخت در جهان و مصرف زیاد بنزین درایران ،عدم امکان افزایش قیمت بنزین، درصورت توافق برجام واردات خودرو آغاز میشه و بنزینی که صرفه جویی میشه صادر میشه و یا اونقدری قیمت بازار خودرو میاد پایین و کارخونه افزایش میده که تفاوت قیمتی بسیار کم باشه. و خدا میدونه این سیل سرمایه انباشته قراره کجا رو دگرگون کنه
    منتظر سایر برقی های بی نام و نشان هستیم.

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. Farimanico

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (43 ديدگاه)

      عرض ادب و احترام
      من خواهش میکنم دوستانی که فنی نیستند نظری در خصوص صرفه جویی نذارن
      آخه مگه چقدر صرفه جویی میشه؟
      خودروی ۲۰۰۰۰ دلاری چقدر کم مصرف تره ولو برقی که برقش از سوخت فسیلی یه
      چجوری میخوان اضافه بیارن و صادرشم بکنن
      آخه چرا ندانسته نظر میذاریم ؟؟ اجازه بدیم اگر صاحب نظری هست ، نظرشو روش بشه بگه . سپاسگزارم

      موافقم 4
      مخالفم 2
      1. بهراد

        ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (754 ديدگاه)

        Farimanico عزیز

        بنا به تحلیلی میانگین مصرف ما در 100 کیلومتر 10 لیتر و ترکیه 5.4 لیتر هست(هر دو کشور نزدیک به 82 میلیون جمعیت دارند٬ تعداد خودروهای سبک هر دو کشور تقریباً همسان است) که برنامه ریزی شده تا 1404 به 6.8 لیتر برسد که در سال 1400 روزانه 85 میلیون لیتر مصرف می شد به عبارتی “هشتصد و پنجاه هزار کیلومتر” فرضا طی مسیر می شود.سال 1400 روزانه پنج میلیون و سیصد هزار لیتر با قیمت 0.38سنت هر لیتر (11400 تومان هر لیتر) صادرات میشد. (دلار 30 تومن حساب شده)
        اگر به مصرف ادعایی برسیم با 85 میلیون لیتر بنزین روزانه “دوازده میلیارد و پانصد میلیون کیلومتر”می توانیم طی مسیر کنیم که 1.4 برابر مسافت بیشتر به عبارتی 32% مصرف کمتر می شود در صورت طی “هشتصد و پنجاه هزار کیلومتر روزانه ” ما 57 میلیون و هشتصد هزار لیتر بنزین مصرف می کنیم.و 27 میلیون و دویست هزار لیتر صرفه جویی می کنیم که در صورت صادرات روزانه 310 میلیارد تومن یا کمی بیشتر از 10 میلیون دلار درآمد ارزی حاصل می شود که سالانه 3 و نیم میلیارد دلار وارد کشور می شود .(البته مقادیر آرمانی هستند و قیمت سوخت در جهان افزایش پیدا کرده است.)

        خودروی پژو 15 ساله من صدی 12 مصرف میکرد که با رعایت و شمع سوزنی به 10 لیتر رسید. لازم به ذکر است بر اساس آخرین آمار ها روزی 113 میلیون لیتر مصرف می کنیم!
        “تا آنجا که بر اساس آمار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اگرچه قیمت بنزین صادراتی معادل ۱۱ هزار تومان در هر لیتر است، این سوخت در کشور با قیمت هزار و ۵۰۰ تومان به صورت سهمیه‌ای و تنها ۳ هزار تومان به قیمت آزاد به فروش می‌رسد.
        ” ایرانی‌ها سه برابر چین بنزین مصرف می‌کنند. چین با جمعیتی ۱.۵ میلیارد نفری روزانه ۴۵۰ میلیون لیتر بنزین می‌سوزاند و ایران با جمعیتی ۸۴ میلیون نفری، ۸۵ میلیون لیتر بنزین را در روز مصرف می‌کند.
        این وضعیت باعث شده تا در صورت تداوم رشد مصرف بنزین در کشور، بازارهای صادراتی ایران در خطر باشد.” / منبع ایرنا

        موافقم 5
        مخالفم 3
  6. فرید

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (525 ديدگاه)

    Rimac؟

  7. Erfan

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (536 ديدگاه)

    به نظرم چون کیش سرمایه خصوصی هم به اندازه کافی داره و از نظر امکانات بهش میرسن و بزرگ هم نیست بهترین مکان واسه الکتریک سازی چون ایستگاه های شارژ زیادی هم نمی‌خواد و راحت زیر ساخت ها قابل انجامه

    موافقم 6
    مخالفم 1
  8. Alan.r

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1133 ديدگاه)

    خانواده EQ مرسدس بنز خانوادهi بی ام و کیا نیرو EV6 خانواده id فولکس واگن و خیلی ماشینای برقی دیگه داریم که آمریکایی نیستند

    1. aminbikar

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (301 ديدگاه)

      ولی هیچ کدوم نتونستن به آمریکایی از نظر جذب خریدار برسن

      موافقم 3
      مخالفم 4
  9. پدرام

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    فکر بدی نیست اما سقف قیمت رو افزایش بدن حداقل تا 30 هزار دلار تسلا هم وارد نکردند مهم نیست الان کره ای ها و ژاپنی ها رو هم بشه وارد کرد خوبه تنوع ماشین های برقی شون زیاد هست ماشین های چینی با توجه به قیمت پایین تر گزینه های خوبی هستند

  10. Jdm باز

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    اگه زیز ساخت هاش فراهم بشه خوبه ولی باید سقف قیمت رو افزایش بدن به حداقل ۵۰ هزار دلار و تعرفه هم خیلیییی کمتر باشه
    ولی بازم معلوم نیس
    اینا همش حرفه و تا عملی نشه من نمیتونم باور کنم

  11. al-ml-kh

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (100 ديدگاه)

    هواوی یه ماشین زده بود AITO m5 اونو وارد کنید
    خوشگلم هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا