ایستگاه خبر

اعمال نفوذ برای بی‌اثر کردن واردات و افزایش انحصار

پس از آزادسازی واردات خودرو، امیدها برای بهبود اوضاع نا به سامان بازار خودرو بیشتر شد. اما واردات در صورتی کارساز خواهد بود که شرایط مناسبی داشته باشد. تعرفه‌های بالا، واردات خودروی لوکس و انحصار از جمله مواردی است که می‌تواند به جای بهتر کردن اوضاع، به این شرایط بد دامن بزند. خودروهای وارداتی و تعرفه‌ی آنها باید به گونه‌ای باشد که امکان خرید خودرو را امکان پذیر و راحت بکند و با افزایش عرضه باعث کاهش قیمت‌ها در بازار شود. به طور کلی اثربخش بودن واردات رابطه‌ی مستقیمی با جزئیات آیین‌نامه واردات خودرو دارد.
جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی درباره بخشی از جزئیات تدوین آیین‌نامه واردات خودرو در این آیین‌نامه برای واردات خودرو اعلام کرد:

سقف دلاری در نظر گرفته شده است و از نظر بنده این سقف دلاری بسیار پایین است، قرار بود که واردات با تعرفه کنترل شود یعنی برای خودرو با قیمت پایین تعرفه پایین و قیمت بالا تعرفه بالا در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد:

این آیین‌نامه از سوی وزارت صمت تدوین شده که از نظر بنده ایرادات اساسی و جدی به آن وارد است. در واقع خودروهایی که می‌توانستند شامل واردات شوند با این سقفی که در نظر گرفته شده از لیست حذف می‌شوند.


کوچکی‌ توضیح داد:

ایراد جدی دیگر این است که تعرفه‌هایی که برای همین سقف دلاری در نظر گرفته شده، تعرفه‌های زیادی است و متاسفانه نسبت به گذشته تغییری نکرده ؛ با این آیین‌نامه ما یک خودروی کاملا ارزان قیمت از لحاظ دلاری را که اگر تعرفه آن مناسب بود می‌توانستند مردم با درآمد پایین و متوسط جامعه هم بخرند اما با این تعرفه‌ای که در نظر گرفته شده یک خودرو ارزان قیمت به یک خودرو لوکس تبدیل شده که اتفاق خوبی نیست.

نماینده مرودشت افزود:

در این آیین‌نامه برای خودروهایی تا سقف ۱۰ هزار دلار ۴ درصد عوارض و ۶ درصد گمرکی در نظر گرفته شده، اما برای قیمت خودروهای بالاتر به صورت دقیق در آیین‌نامه چیزی نیامده و به مصوبات قبل استناد کرده‌اند.

وی بیان کرد:

با توجه به اطلاعاتی که بنده دارم و مواردی که در آیین‌نامه گنجانده شده، نفوذ موثر خودروسازی‌ها در تنظیم آیین‌نامه مشهود است.

نماینده مرودشت در مجلس درمورد محدودیت‌های دیگری مانند حجم موتور و عیره هم در این آیین‌نامه برای واردات خودرو، گفت:

صراحتا در این آیین‌نامه به این موضوع اشاره نشده اما به مصوبات قبلی ارجاع داده شده است که قطعا این محدودیت‌ها هم در نظر گرفته شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. Sina

    ۱۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (102 ديدگاه)

    از ۱۲ سالگی در سایت پدال مطالب را دنبال می کردم و الان ۲۴ سالم شده، همیشه امیدوار به این بودم که یک روز در جوانی خودروی بروز خارجی، ایمن و هیجان انگیز بخرم اما حالا به عنوان یک ماشین باز چه امیدی برای تحقق به آرزو های ماشینی خودم داشته باشم؟
    احساس تاثر عمیق یعنی اینکه یک جوان آرزوی خودش رو دفن کنه.😞
    ۲۰ سال پیش که خودرو های نسبتا به روز خارجی در ایران مونتاژ میشد اگر یک جوان باز هم چنین خواسته ای داشت، می شد به اون اتهام زد که از مشتهیات نفسانی خودش پیروی می‌کنه؛ اما الان عده ای با هویت معلوم و نامعلوم مانع ورود خودروی بروز و جهانی هستند، که از قضا قیمت مناسب کیفیت خوب و از همه مهم تر ایمنی بالایی دارند.
    مگر طرح افزایش جمعیت با جدیت دنبال نمی شود؟ من چطور مثلا ۳ بچه به دنیا بیاورم و اون ها رو با خودم، با این وضع جاده ها با ماشینی مثل سورن پلاس، رانا پلاس و فلان پلاس راهی جاده های مرگ کنم؟!

    موافقم 81
    مخالفم 3
    1. Erfan

      ۱۹ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (536 ديدگاه)

      خیلی جالبه نمیدونستم پدال این همه سال فعالیت داشته بوده👏👏👏

      موافقم 28
      مخالفم 3
      1. ahmad

        ۱۹ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (1171 ديدگاه)

        اتفاقا دیروز داشتم مطالب سال های قبل پدال رو میخوندم که کامنت ده سال پیش خودم رو تو پدال دیدم
        https://www.pedal.ir/lamborghini/dmc-aventador-lp900-molto-veloce/

        موافقم 4
        مخالفم 3
      2. بهنام

        ۲۰ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (994 ديدگاه)

        من از سال نود با پدال آشنا شدم
        مطالب قدیمی‌تر پدال هم میتونید تو آرشیو مطالب گذشته پیدا کنید
        فکر کنم اولین مطلب پدال سال هشتاد و نه بود

        موافقم 9
        مخالفم 1
    2. Amard

      ۱۹ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (831 ديدگاه)

      این تیتر از بیخ بن غلط اعمال نفوذ واقعا خنده دار خواهش می‌کنم یا کلا به مسایل داخلی نپردازید یا جان مایه کلام بگو سیستم نمیخواد مردم در رفاه باشن از تکنولوژی روز استفاده کنن میخاد انحصار باش مردم بدوشه چطوری با چه روشی که تا حالا انجام نداده باش باید اینکار کن تا شما نوعی خودش نزنه به اون راه اسم مافیا دستان پشت پرده روش نداره

      موافقم 11
      مخالفم 3
  2. AMANTE

    ۱۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1913 ديدگاه)

    واردات کالایی که در دنیا مصرفی هست به یک مسئله بزرگ تبدیل شده و مثل اینکه به این زودی ها هم حل نمیشه.
    اصلا حل هم بشه وضعیت اقتصادی و سیاسی ایران به قدری داغونه که بیشتر از نصف مردم یا حتی بیشتر نمیتونن به ماشین خوب دسترسی داشته باشن و ماشینی مثل ساندرو تبدیل به ماشین لوکس میشه.

    موافقم 29
    مخالفم 2
    1. phonix

      ۱۹ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      کالای مصرفی چیه اقا؟
      مگه نمیدونی ماشین در کنار شیر خشک کالای لوکس هست

      موافقم 28
      مخالفم 4
      1. MR.JD

        ۲۰ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (328 ديدگاه)

        شیر خشک جز مایحتاج لازم و ضروری یک خانه است و واقعا کالای مصرفیه اما
        کالای لوکس میدونید چیه ؟
        پوشک بچه :)

    2. MR.JD

      ۲۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (328 ديدگاه)

      مشکل از خود ما هم هست که از برخی ماشین ها بت ساختیم . مصداق بارز اش تویوتا و لکسوس و از همه خنده دار تر داچیا !
      هیچ یک از محصولات این برند ها یه قیمت واقعی خودشان نیستند !
      الان همین ساندرو حدود 4 سال است که تولیدش متوقف شده و همگی دست دوم و کارکرده اند . حالا چرا صاحبان اینها فاز بنز و بی ام و برمیدارند ؟
      طرف قیمت زده ساندرو اتوماتیک مدل 97 ناقابل 675 میلیون تومن مقطوع ! چه خبره ؟ مگر چی داره که اینقدر بیارزه
      همان پژو 207 اتوماتیک در مدل 97 و شرایط مشابه نهایت 400 میلیون آب میخوره
      طرف دار ایران خودرو نیستم ولی با این قیمت ها . به مراتب که 207 اتوماتیک انتخاب مقرون به صرفه تری هست

  3. JDM lover

    ۱۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (885 ديدگاه)

    خودرو فقط یک وسیله حمل و نقل مصرفیه ولی تو ایران به یکی از بزرگ ترین مشکلات و بدبختی های ملت تبدیل شده و هر روز اخبار های ضد و نقیضی درباره واردارت رو میشنویم که فقط باعث اشفته تر شدن و به حاشیه رفتن اوضاع میشه ، از اون طرف هم افراد ناشناسی دارن جلوی واردات خودرو رو میگیرن تا باز هم این ارابه های مرگ رو به مردم بفروشن تا بتونن پول پارو کنن

    موافقم 20
    مخالفم 2
  4. AMIR / ARMI

    ۱۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1286 ديدگاه)

    مگه مشکل اصلی اینه که تعرفه زیاده ؟ یا مشکل سقف قیمتی برای واردات ؟؟
    مشکل اینه که هر یک ریال ایران معادل ۰٫۰۰۰۰۲۴ دلار هستش
    قول میدم حوصلتون نمیکشه صفر هاشو بخونید
    با این پول بی ارزشی که در میاریم تف هم کف دست ما نمیندازن
    برید جایی که پول واقعی بتونید در بیارید
    یا حداقل بتونید استین کوتاه بپوشید به فکر گشت نباشید

    موافقم 39
    مخالفم 2
    1. phonix

      ۱۹ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      دقیقا بعد میگن چرا مردم فرار می کنن
      ایران زمین رو کردن ویران زمین
      بیایید یه پولی جمع گنیم بدیم اینا بلکه ول کن این خاک شدن
      هرچی هم تا الان خوردن حلال ولی ولش کنن حداقل خودمون می سازیمش

      موافقم 34
      مخالفم 2
  5. بهنام

    ۱۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (994 ديدگاه)

    مثل روز واسم روشن بود غیر این نمیشه
    تو کامنت های گذشته هم گفتم خوشبین نباشین نمیذارن که بشه نمیان سفره ی که برای خودشون پهن کردن بخاطر مردم جمع کنن اگه به فکر کردم بودن که وضعیتمون این نبود

    موافقم 20
    مخالفم 1
  6. حمید

    ۱۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (371 ديدگاه)

    من که تو المان ماشین صفر زیر ۱۰ هزار تا تابحال ندیدم ، ارزونترین ماشین صفر میتسوبیشی میراژ نسخه ی کاری که حتی کولر و قفل مرکزی و ضبط نداره الان با تخفیف ۱۰۵۰۰ یورو که حدود ۱۱ هزار دلارا میشه، اگه میگفتید فقط قراره از چین ماشین وارد بشه کمتر به شعور مردم توهین میشد !

    موافقم 23
  7. امین

    ۱۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (464 ديدگاه)

    همش سرکاری بود واسه اینکه فنر قیمت ماشین رو نگه دارن.وای به روزی که کلت بفهمن سرکاریه.یه پراید میرسه به سیصد میلیون

    موافقم 14
  8. فرزاد

    ۱۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (319 ديدگاه)

    تنها راه نجات بازار خودروی کشور و مهمتر از اون حال و آینده جوانان و همه‌ی مردم فقط حذف در لحظه‌ی دو غول بزرگ صنعت خودروسازی مثلاً داخلی است چون دادن فرصت بالای پنجاه سال به اینها برای تغییر و بهبود در اصل مشتری‌مداری و افزایش کیفیت و تعیین قیمت مناسب خودِ دیوانگی و بی‌عدالتی و ظلم محسوب میشه

    موافقم 13
    مخالفم 1
  9. Hadi

    ۲۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (598 ديدگاه)

    که دنیا مدرن و ما تو عمیق ترین خواب…
    یاس

    موافقم 4
    مخالفم 1
  10. رضا

    ۲۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    🔴 مخالفان واردات خودرو، بنز سوار می‌شوند !

    ▪️دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: گفته می‌شود خودروهایی که وارد شود، لوکس است. ما 100 مدل قانون نوشتیم و یک خودرو 500 میلیون تومانی را تبدیل به یک میلیارد و 500 میلیون تومان می‌کنیم، بعد می‌گوییم لوکس است. ما خودمان این کار را کردیم. این کارها را نکنیم تا همه سوار خودرو لوکس شوند.

    ▪️مهدی دادفر اظهار داشت: ما شرایط را به‌گونه‌ای رقم زدیم که در نمایشگاه اخیر خودرو، گوش تا گوش چینی‌ها در نمایشگاه مستقر بودند. این چه شیوه غلط سیاست‌گذار است.

    ▪️وی متذکر شد: همه کسانی که مخالف واردات خودرو هستند، می‌بینیم خودشان سوار بنز می‌شوند، سالی 30 بار هم کانادا می‌روند. این‌که رسم نشد. تفکرات مطلق‌گرایانه و زیان خودروسازان را، هزینه‌اش را مردم نباید بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا